Aktywne wątki • Wątki bez odpowiedzi
Autor |
Wiadomość |
|
Tytuł: Re: Remonty dróg, objazdy, itp. Napisane: Wt 6.08.2024, 8:27 |
|
Dołączył(a): So 23.07.2022, 12:05 Posty: 93
|
motley napisał(a): (...) jeden dzień zmian w komunikacji, którą w wakacje jeżdżą głównie bezrobotni(...) Cholerka, możnaby odnieść wrażenie tu większość ludzi zasługuje na jakiś respekt a jednak czytając kolejne odpowiedzi w tym wątku coraz bardziej oddalam się od tego wrażenia...
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Remonty dróg, objazdy, itp. Napisane: Wt 6.08.2024, 9:36 |
|
Kubala. |
|
Dołączył(a): Pn 16.08.2010, 20:07 Posty: 792 Lokalizacja: Katowice
|
Abstrahując od wątpliwej jakości diagnozy pasażerów KM w wakacje, zwłaszcza w Katowicach to rzucanie oskarżeń o łapówkarstwo jest daleko nie na miejscu. Zwykła impreza jakich pełno, a co roku jest to samo „zaskoczenie”.
_________________ "Uruchomienie bezpośredniego połączenia z Katowic do USA jest wbrew polskiej racji stanu." - denerwuje się Jan Pamuła, prezes krakowskiego portu lotniczego.
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Remonty dróg, objazdy, itp. Napisane: Wt 6.08.2024, 9:51 |
|
Egon |
|
Dołączył(a): Cz 8.01.2004, 9:44 Posty: 4434 Lokalizacja: Ligota
|
Kubala. napisał(a): Abstrahując od wątpliwej jakości diagnozy pasażerów KM w wakacje, zwłaszcza w Katowicach to rzucanie oskarżeń o łapówkarstwo jest daleko nie na miejscu. Zwykła impreza jakich pełno, a co roku jest to samo „zaskoczenie”. No trudno, mi się to nie podoba. Jeśli tylko mogę, na dzień TdP w Katowicach biorę urlop wypoczynkowy, bo nie mogę dojechać do ani wyjechać z pracy nawet samochodem ze względu na pozamykane ulice i zablokowane parkingi. Kiedyś, jak nie mogłem wziąć urlopu, musiałem w deszczu na piechotę maszerować z Sokolskiej do przystanku Brynów W. Pola. Nic przyjemnego. Ale - ponarzekam sobie na to jeszcze raz w przyszłym roku, a potem nie będzie to już moim zmartwieniem.
_________________ Para todo mal, mezcal, y para todo bien también
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Remonty dróg, objazdy, itp. Napisane: Cz 8.08.2024, 19:27 |
|
Egon |
|
Dołączył(a): Cz 8.01.2004, 9:44 Posty: 4434 Lokalizacja: Ligota
|
Jest już komunikat o zmianach na czas TdP: https://rj.metropoliaztm.pl/news/i/3031/Z mojej perspektywy nie wygląda to tak źle, ale Janów, Nikisz i Paderewa, a także Mysłowice, zadowolone raczej nie będą.
_________________ Para todo mal, mezcal, y para todo bien también
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Remonty dróg, objazdy, itp. Napisane: So 10.08.2024, 12:03 |
|
Dołączył(a): Wt 8.12.2020, 21:51 Posty: 288
|
Przygotowano objazd dla linii T. Czyli 16.08.2024 dalej nie będą kursować tramwaje do Zawodzia?
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Remonty dróg, objazdy, itp. Napisane: So 10.08.2024, 16:56 |
|
Dołączył(a): So 17.09.2016, 20:31 Posty: 514 Lokalizacja: Chrząszczyrzewoszyce
|
panewnicki napisał(a): Przygotowano objazd dla linii T. Czyli 16.08.2024 dalej nie będą kursować tramwaje do Zawodzia? Termin zakończenia pierwszego etapu prac na katowickim Rynku orientacyjnie został przesunięty na 29.08.2024 r.
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Remonty dróg, objazdy, itp. Napisane: Cz 15.08.2024, 23:45 |
|
Musicus |
|
Dołączył(a): Cz 18.08.2011, 22:08 Posty: 859
|
Skoro redaktorzy „MSI Gliwice” nie mają żadnego pojęcia o komunikacji miejskiej, to po co zmyślają głupoty? Chyba, że jest to kopiuj-wklej od ZTM-u. M.L. napisała tutaj, że z powodu rozpoczęcia remontu ul. Chorzowskiej w Gliwicach przystanek Gliwice Dąbrowskiego 03 przesunięto około 180 m przed swoją stałą lokalizacją. Przecież to bzdura, gdyby tak było, to musiałby być ustawiony w rejonie skrzyżowania z ul. Okrzei, a ja widziałem słupek tymczasowy na ul. Zabrskiej. Natomiast M.F. w ubiegłym miesiącu napisała artykuł Zmiany na liniach autobusowych 840, A4 i A4N, z którego wynika, że zmniejszy się liczba postojów na parkingu przy CP. Pani redaktor nie wie, że A4 i A4N nie dojeżdżają do CP? Ilość przyjazdów do CP (40 w dni robocze było i dalej tak jest) i odjazdów z CP (w dni robocze było 41 i nadal tak jest, a w dni wolne było 25 i jest nadal 25) na linii 840 się w ogóle nie zmieniła w lipcu. Żadne inne linie nie zmieniły rozkładów 26 lipca b.r., więc nie rozumiem co ktoś miał na myśli pisząc to.
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Remonty dróg, objazdy, itp. Napisane: Wt 20.08.2024, 10:24 |
|
Dołączył(a): Wt 8.12.2020, 21:51 Posty: 288
|
Pojawiły się rozkłady zatramwajow od 30.08. Podstawowe będzie T-16 z pl. Miarki na Słoneczną, uzupełniane przez T-20 z Rynku na pl. Wolności (bo T-16 tą relację robi tylko w jednym kierunku).
Ktoś wie co z tramwajami? Po stronie wschodniej zmiany wydają się oczywiste, ale zachód zapewne nas zaskoczy czymś kosmicznym.
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Remonty dróg, objazdy, itp. Napisane: Wt 20.08.2024, 12:32 |
|
Dołączył(a): So 17.09.2016, 20:31 Posty: 514 Lokalizacja: Chrząszczyrzewoszyce
|
panewnicki napisał(a): Pojawiły się rozkłady zatramwajow od 30.08. Podstawowe będzie T-16 z pl. Miarki na Słoneczną, uzupełniane przez T-20 z Rynku na pl. Wolności (bo T-16 tą relację robi tylko w jednym kierunku).
Ktoś wie co z tramwajami? Po stronie wschodniej zmiany wydają się oczywiste, ale zachód zapewne nas zaskoczy czymś kosmicznym. Jakby co to już od piątku są te rozkłady :P W mojej ocenie T-20 będzie muchowozem. Co do tramwajów to trzeba te kilka dni poczekać na rozkłady.
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Remonty dróg, objazdy, itp. Napisane: Wt 20.08.2024, 13:38 |
|
Egon |
|
Dołączył(a): Cz 8.01.2004, 9:44 Posty: 4434 Lokalizacja: Ligota
|
Tram2012N napisał(a): panewnicki napisał(a): Pojawiły się rozkłady zatramwajow od 30.08. Podstawowe będzie T-16 z pl. Miarki na Słoneczną, uzupełniane przez T-20 z Rynku na pl. Wolności (bo T-16 tą relację robi tylko w jednym kierunku).
Ktoś wie co z tramwajami? Po stronie wschodniej zmiany wydają się oczywiste, ale zachód zapewne nas zaskoczy czymś kosmicznym. Jakby co to już od piątku są te rozkłady :P W mojej ocenie T-20 będzie muchowozem. Co do tramwajów to trzeba te kilka dni poczekać na rozkłady. No ale słabiutko będzie wyglądała komunikacja do CP w Brynowie, jak zniknie T-6. I teraz czarno na białym wyłazi feler braku łącznika na Placu Miarki. Kiedyś chyba jeszcze był z Kochanowskiego na Kościuszki i na Rynku, jak tramwaje jeździły przez Pocztową. A teraz duda blada.
_________________ Para todo mal, mezcal, y para todo bien también
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Remonty dróg, objazdy, itp. Napisane: Wt 20.08.2024, 15:33 |
|
Dołączył(a): Pn 21.12.2009, 18:43 Posty: 2057
|
Egon napisał(a): Tram2012N napisał(a): panewnicki napisał(a): Pojawiły się rozkłady zatramwajow od 30.08. Podstawowe będzie T-16 z pl. Miarki na Słoneczną, uzupełniane przez T-20 z Rynku na pl. Wolności (bo T-16 tą relację robi tylko w jednym kierunku).
Ktoś wie co z tramwajami? Po stronie wschodniej zmiany wydają się oczywiste, ale zachód zapewne nas zaskoczy czymś kosmicznym. Jakby co to już od piątku są te rozkłady :P W mojej ocenie T-20 będzie muchowozem. Co do tramwajów to trzeba te kilka dni poczekać na rozkłady. No ale słabiutko będzie wyglądała komunikacja do CP w Brynowie, jak zniknie T-6. I teraz czarno na białym wyłazi feler braku łącznika na Placu Miarki. Kiedyś chyba jeszcze był z Kochanowskiego na Kościuszki i na Rynku, jak tramwaje jeździły przez Pocztową. A teraz duda blada. Ja pamiętam łącznik na Rynku, tego z Kochanowskiego na Kościuszki nie pamiętam.
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Remonty dróg, objazdy, itp. Napisane: Śr 21.08.2024, 8:52 |
|
Dołączył(a): Wt 8.12.2020, 21:51 Posty: 288
|
Zamknięcie przejazdu Zamłynie - pl. Sikorskiego to kolejne petardy.
2 nie zostanie połączona z 7, jak ostatnio się działo, tylko pojadą sobie synchronicznie na odcinku Szombierki - Chorzów Batory: 2 pojedzie do Chorzowa Batorego Zajezdni, a 7 skręci na Szombierki, po czym pojedzie do Chebzia. Tym samym rozwiąże problem 9tki, która zostanie skrócona od Wirka do Chebzia. Obrazu dopełniają ściepy pt. linia 5, która pojedzie do Chorzowa Rynku.
Tyle sztromu zostanie zmarnowane na te przewozy luftu, kyrie eleison. No ale chociaż ludzie robotę mają.
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Remonty dróg, objazdy, itp. Napisane: Pt 23.08.2024, 21:09 |
|
Dołączył(a): Śr 3.09.2003, 23:38 Posty: 2172 Lokalizacja: Katowice
|
Egon napisał(a): No ale słabiutko będzie wyglądała komunikacja do CP w Brynowie, jak zniknie T-6.
Obecnie na Rynku remontowane są rozjazdy od strony ulic św. Jana i Warszawskiej, więc po zakończeniu tego remontu tramwaje będą mogły jeździć w relacji Brynów-Zawodzie i dalej. Nie będą jeździć przez Korfantego i 3-go Maja. Tak więc z CP Brynów i ul. Kościuszki trudniej będzie dojechać tylko w kierunku Koszutki i Chorzowa. Ale spokojnie, to "mały pikuś" w porównaniu z tym co czeka nas w katowickiej komunikacji od 23 września przez trzy lata. Tego dnia zamknięty zostanie wiadukt na Mikołowskiej, nieco później na Granicznej, oraz Załęskiej: https://www.wkatowicach.eu/informacje/w-drodze/Znamy-daty-rozpoczecia-remontow-6-wiaduktow-kolejowych-w-Katowicach.-Wielka-modernizacja-PKP-potrwa-kilka-lat-Zdjecia/idn:7206Wszystkie autobusy przejeżdżające pod tym wiaduktem będą musiały przejeżdżać przez Kościuszki/Kochanowskiego i pod dworcem. Może ktoś wpadnie na pomysł, by jakieś skierować przez Bocheńskiego, ale bardziej obawiam się, że niektóre linie zostaną skrócone do Andrzeja lub nawet do Brynowa (i to może na zawsze). Problem nie tylko w tym, ale też w możliwości totalnego zakorkowania śródmieścia Katowic, bo przecież dotyczy nie tylko autobusów. Pod wiaduktem na Mikołowskiej przejeżdża bardzo duża liczba samochodów, w tym także ciężarówki i autobusy dalekobieżne i międzynarodowe prywatnych przewoźników, a przepustowość drogi pod dworcem jak i ul Kościuszki nie jest duża. Ponadto poza autobusami KM mogą tam przejeżdżać tylko samochody osobowe i dostawcze. Reszta będzie musiała objeżdżać przez Bocheńskiego ew. Francuską/Damrota, a tam już jest wystarczająco tłoczno. Cytuj: Kiedyś chyba jeszcze był z Kochanowskiego na Kościuszki i na Rynku, jak tramwaje jeździły przez Pocztową.
Z Kochanowskiego na Kościuszki nigdy nie było łacznika i wydaje mi się, że trudno byłoby takowy zbudować ze względu na ukształtowanie terenu. Duże nachylenie, a jednocześnie niewielki kąt skrętu. Natomiast mimo braku łacznika zawracanie tramwajów w kierunku Brynowa na pl. Miarki nie jest wielkim problemem, oczywiście przy stosowaniu taboru dwukierunkowego.
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Remonty dróg, objazdy, itp. Napisane: So 24.08.2024, 6:10 |
|
Egon |
|
Dołączył(a): Cz 8.01.2004, 9:44 Posty: 4434 Lokalizacja: Ligota
|
Ludw_K napisał(a): Reszta będzie musiała objeżdżać przez Bocheńskiego ew. Francuską/Damrota, a tam już jest wystarczająco tłoczno.
A tego wiaduktu na Damrota nie będą czasem też remontować? Może nie od razu, ale trochę później? Ludw_K napisał(a): Z Kochanowskiego na Kościuszki nigdy nie było łącznika i wydaje mi się, że trudno byłoby takowy zbudować ze względu na ukształtowanie terenu. Duże nachylenie, a jednocześnie niewielki kąt skrętu. Widocznie coś mi się pomyliło. Ludw_K napisał(a): Natomiast mimo braku łącznika zawracanie tramwajów w kierunku Brynowa na pl. Miarki nie jest wielkim problemem, oczywiście przy stosowaniu taboru dwukierunkowego. Da się nawet zawrócić taborem jednokierunkowym, można trójkątować. Ale to zawsze trudniejsze niż pętla. A w katowickiej zajezdni chyba nie ma za dużo taboru dwukierunkowego (o ile w ogóle jakiś jest). Gamonia i MFAC-a ani jednego, większość Helmutów przerobionych na jednokierunkowe i wszystkie chyba się wyprowadziły z Bagna.
_________________ Para todo mal, mezcal, y para todo bien también
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Remonty dróg, objazdy, itp. Napisane: So 24.08.2024, 13:44 |
|
Dołączył(a): So 17.09.2016, 20:31 Posty: 514 Lokalizacja: Chrząszczyrzewoszyce
|
Egon napisał(a): Da się nawet zawrócić taborem jednokierunkowym, można trójkątować. Ale to zawsze trudniejsze niż pętla. A w katowickiej zajezdni chyba nie ma za dużo taboru dwukierunkowego (o ile w ogóle jakiś jest). Gamonia i MFAC-a ani jednego, większość Helmutów przerobionych na jednokierunkowe i wszystkie chyba się wyprowadziły z Bagna. Na Zawodziu nie ma dwukierunkowców.
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Remonty dróg, objazdy, itp. Napisane: So 24.08.2024, 15:08 |
|
Dołączył(a): Śr 3.09.2003, 23:38 Posty: 2172 Lokalizacja: Katowice
|
Egon napisał(a): A tego wiaduktu na Damrota nie będą czasem też remontować?
Aktualnie opublikowano taki plan na najbliższy okres: Cytuj: ul. Bagiennej – ruch wahadłowy dla samochodów od 9 września, ul. Granicznej – zamknięcie przejazdu dla samochodów od 16 września, ul. Mikołowskiej - zamknięcie przejazdu dla samochodów od 23 września, ul. Kłodnickiej - zamknięcie przejazdu dla samochodów od 30 września, ul. Przodowników - zamknięcie przejazdu dla samochodów od 11 listopada, ul. Załęskiej - zamknięcie przejazdu dla samochodów od 11 listopada.
Kiedyś słyszałem, że wiadukt przy Rialcie też ma być przebudowywany, co spowoduje kolejna przerwę w ruchu tramwajowym do Brynowa. Docelowo pod tym wiaduktem planowano przystanek autobusowo-tramwajowy połączony schodami z peronami dworca, ale nie wiem, czy z tego nie zrezygnowano. Nie wiem też co wiadukt na Załęskiej może mieć wspólnego z linią Będzin - Piotrowice? Czy do 11-go listopada przywrócony będzie normalny ruch na Ligockiej. Cytuj: Da się nawet zawrócić taborem jednokierunkowym, można trójkątować.
To fakt, zupełnie nie jest tu potrzebny tabor dwukierunkowy, niemniej bardzo wskazany taki, który wyposażony jest z tyłu w pulpit sterowniczy, a chyba w wielu tramwajach takowego nie ma.
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Remonty dróg, objazdy, itp. Napisane: So 24.08.2024, 22:20 |
|
Dołączył(a): Śr 5.02.2003, 3:09 Posty: 610 Lokalizacja: Katowice
|
Ludw_K napisał(a): To fakt, zupełnie nie jest tu potrzebny tabor dwukierunkowy, niemniej bardzo wskazany taki, który wyposażony jest z tyłu w pulpit sterowniczy, a chyba w wielu tramwajach takowego nie ma. W R-2 nie ma już chyba ani jednego wagonu bez pulpitu manewrowego z tyłu. I w ogóle w Spółce to jest takich wagonów bardzo niewiele (nawet 105Na remontowane w ZUR pulpity mają). Oczywiście do sprawnego zawracania na trójkącie torowym najbardziej nadaje się właśnie wagon jednokierunkowy z pulpitem manewrowym. Aktywowanie kabiny w MF 11 lub w MF 16 po to tylko, żeby 40 metrów pokonać steeując z tej kabiny po czym aktywować drugi raz kabinę na przeciwległym końcu wagonu mija się z celem. A pulpit manewrowy jest do użycia praktycznie od ręki.
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Remonty dróg, objazdy, itp. Napisane: Nd 25.08.2024, 1:01 |
|
Dołączył(a): Śr 3.09.2003, 23:38 Posty: 2172 Lokalizacja: Katowice
|
Rafał napisał(a): W R-2 nie ma już chyba ani jednego wagonu bez pulpitu manewrowego z tyłu. I w ogóle w Spółce to jest takich wagonów bardzo niewiele (nawet 105Na remontowane w ZUR pulpity mają).
Tego nie wiedziałem, dziękuję za informacje. Bardzo dobrze, że tak jest. To było serio, teraz pozwolę sobie troszkę zażartować. Cytuj: Aktywowanie kabiny w MF 11 lub w MF 16 po to tylko, żeby 40 metrów pokonać sterując z tej kabiny po czym aktywować drugi raz kabinę na przeciwległym końcu wagonu mija się z celem.
Tego też nie wiedziałem, a w swej naiwności myślałem, że zmiana kierunku w nowoczesnych tramwajach dwukierunkowych jest równie prosta jak to było np. w N-kach, z tą tylko różnicą, że zamiast wkładać na pulpicie odpowiednio ukształtowany klucz, po prostu wkłada się, a raczej na chwilę zbliża jakąś kartę z chipem. A tu widocznie tak nie jest. Trzeba pewnie połączyć się z Internetem, zalogować na określone konto, podać co najmniej 14 znakowe hasło i oczekiwać na SMS z kolejnym tym razem tylko 7 znakowym hasłem. Dopiero po wpisaniu tego hasła do pokładowego komputera można ruszać w drogę w określonym kierunku. W takiej sytuacji rzeczywiście trójkątowanie byłoby trudne, ale co ma powiedzieć motorniczy z linii 38 (nie ten z N-ki). Wracam do tematu i napiszę tylko tyle, że po przeczytaniu tego artykułu do śmiechu już mi nie było: https://www.msn.com/pl-pl/wiadomosci/polska/w-katowicach-czeka-armageddon-kolejowo-drogowy-96-km-tor%C3%B3w-do-remontu-22-nowych-do-u%C5%82o%C5%BCenia-7-mld-z%C5%82-do-wydania-utkniemy-w-korkach/ar-AA1pks35?ocid=msedgdhp&pc=U531&cvid=fe17b83f736646f6920507cd942931e6&ei=163
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Remonty dróg, objazdy, itp. Napisane: Nd 25.08.2024, 7:51 |
|
Egon |
|
Dołączył(a): Cz 8.01.2004, 9:44 Posty: 4434 Lokalizacja: Ligota
|
Ludw_K napisał(a): No, ja z niecierpliwością (ale bez zadowolenia) czekam na te Pendolina na Nikiszowcu :) Może dzięki temu powstanie później jakaś lokalna komunikacja pasażerska na odcinku Katowice Ligota- Ochojec - Muchowiec - Giszowiec - Janów - Mysłowice/Katowice Szopienice Północne? I tak się zastanawiam, czy budowa stacji Katowice Kokociniec nie zwiastuje powrotu ruchu pasażerskiego na linii kolejowej 141 z Ligoty do Gliwic? Stacje po drodze jeszcze są, perony też, choć strasznie zaniedbane (Ruda Kochłowice, Ruda Wirek, Zabrze Makoszowy, Gliwice Sośnica).
_________________ Para todo mal, mezcal, y para todo bien también
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Remonty dróg, objazdy, itp. Napisane: Pn 26.08.2024, 15:06 |
|
Dołączył(a): Śr 3.09.2003, 23:38 Posty: 2172 Lokalizacja: Katowice
|
Egon napisał(a): czekam na te Pendolina na Nikiszowcu
Problemu nie ma, wszak Pendolino też może jechać z prędkością 20km/h jak musi. Cytuj: czy budowa stacji Katowice Kokociniec nie zwiastuje powrotu ruchu pasażerskiego na linii kolejowej 141 z Ligoty do Gliwic?
Nie, stacja Kokociniec będzie od Kokocińca troszkę oddalona, w okolicach ul Załęskiej pomiędzy Brynowem a Ligotą. Natomiast od dawna mówi się o alternatywnej trasie z Katowic do Gliwic przez Załęże, Kochłowice i dalej linią 141. Oczywiście połączenie Gliwic z Ligotą miałoby sens, moim zdaniem niektóre pociągi mogłyby jeździć tą drogą nawet do Tychów. A gdyby tak z tej trasy korzystały jakieś pociągi dalekobieżne np. Opole - Bielsko Biała - Zwardoń czy Opole - Wisła? Wiem, przeciwnicy połączeń zewsząd-dowsząd już sobie ostrzą na mnie zęby, przecież lepiej się przesiadać, zwłaszcza z bagażami i małymi dziećmi. Czy naprawdę wszystkie pociągi dalekobieżne muszą przejeżdżać przez dworzec główny - w Warszawie, Krakowie czy Wrocławiu niektóre nie przejeżdżają? To może kiedyś stać się koniecznością, bo planowana jest budowa tylko nowej pary torów dla SKM, ale krawędzi peronowych na katowickim dworcu nadal pozostanie tylko 8. Chyba, że rozwalona zostanie Galeria i powstanie nowy dworzec na miarę centrum ponad dwu milionowej aglomeracji. Pomarzyć można -:)
|
|
Na górę strony |
|
|
Kto przegląda forum |
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość |
|
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów
|
|