Forum WPK
http://forum.wpk.katowice.pl/

Zmiany rozkładów jazdy w 2023 roku
http://forum.wpk.katowice.pl/viewtopic.php?f=32&t=3163
Strona 10 z 26

Autor:  Ravel [ Pt 17.03.2023, 6:07 ]
Tytuł:  Re: Zmiany rozkładów jazdy w 2023 roku

@Vanessa00 nie oczekuj, że ktoś wciąż będzie nazywać te rejony obecnego Zagórza Klimontowem. Powodowałoby to chaos i było jakoś niespójne terytorialnie. Czasem historia jednak musi ustąpić współczesności.
Kiedyś, gdy 26 miał jeszcze jako-taki rozkład, uważałem, że połączenie Sosnowca i Jaworzna powinno opierać się na 2 liniach, przynajmniej raz na godzinę każda:
26 wydłużonym od Jęzora do Jaworzna Centrum/Krakowskiej, pokryte w części z wozokm z wycofanych z terenu Jaworzna 220/221 (ewentualnie przez Jagiellońską zamiast Naftową, jeśli ma to znaczenie dla mieszkańców Jaworzna)
"S" kursującej spod Szpitala Wojewódzkiego do "Sielec Os. Zamkowa" jak dzisiejsze 188, dalej przez Środulę Osiedle - Zagórze Osiedle - Pekin - Klimontów - Porąbka - Maczki - Górę Piasku (lub przez Moździerzowców - Sz. PKP - Os. Gagarina) - Geosferę - Jaworzno Centrum/Krakowska/gdzieś dalej.
220 kończyłoby wówczas na Maczkach, bo dalej jechałaby S-ka.
Duża część Sosnowca zyskałaby połączenie z centrum Jaworzna, a taka S-ka miałaby lepsze napełnienie na odcinku granicznym od dzisiejszego/nowego 220. Po pierwsze, jechałaby w Jaworzniu dalej, po drugie, ze względu na bilety, mieszkańcy Szczakowej wykorzystywaliby ją w przejazdach wewnętrznych po terenie miasta Jaworzna, czego nie robią z 220/221.
Słabym punktem jest to, że odcinek od centrum Jaworzna aż do Jęzora straciłby możliwość dojazdu do Sosnowca na biletach jaworznickich. Niestety, nie widać woli porozumienia się w tej sprawie. Raczej jest foch z jednej strony, a z drugiej chcą zjeść ciastko i je mieć (tylko korzyści, ale koszty nie).

Autor:  panewnicki [ Pt 17.03.2023, 14:01 ]
Tytuł:  Re: Zmiany rozkładów jazdy w 2023 roku

Cytuj:
Odrębny elaborat można napisać na temat dublowania tramwajów przez autobusy, jeszcze ciekawiej uzasadnianego, że każda trakcja ma swoich pasażerów. Nawet Berlina, w ogóle Niemców nie stać na takie rozwiązanie, a Sosnowiec, właściwie cały GOP stać.
W przypadku Chorzowa to aktualnie twierdzenie, że trakcja tramwajowa ma swoich pasażerów (w liczbach uzasadniających uruchamianie takiego pojazdu; 10 osób to do MIDI mana, a nie składu stopiątek) jest naciągane. Ciekawe tylko kiedy ktoś z płacących za to zorientuje sie, że przepala pieniądze.

Autor:  Kubala. [ Pt 17.03.2023, 14:38 ]
Tytuł:  Re: Zmiany rozkładów jazdy w 2023 roku

Egon napisał(a):
Adams napisał(a):
W komentarzu zapytałem Prezydenta Chęcińskiego żeby mi podał uzasadnienie po co 220 krąży przez pół Zagórza, to mi odpisał "że mieszkańcy ul. Klimontowskiej potrzebują się dostać na Zagórze". Śmieszny jest ten człowiek.

W Katowicach nie jest lepiej. Ci ludzie są oderwani od rzeczywistości, oni komunikacją miejską nie jeżdżą. Żyją w innym matrixie, wszędzie wożąc tłuste dupska samochodami.


No tak się akurat składa, że Prezydent Katowic jest widywany w liniach jadących z i do Piotrowic. Jeden wiceprezydent regularnie jeździ ze swojego domu 937 + tramwaj, kolejny zaś (ten z Ligoty) również dość często wybiera autobus. Także no nietrafiony komentarz.

Autor:  motley [ Pt 17.03.2023, 14:59 ]
Tytuł:  Re: Zmiany rozkładów jazdy w 2023 roku

Dowód anegdotyczny.

Autor:  Kubala. [ Pt 17.03.2023, 17:33 ]
Tytuł:  Re: Zmiany rozkładów jazdy w 2023 roku

motley napisał(a):
Dowód anegdotyczny.

Co do zasady tak. Ale kolega Egon wypowiedział się o organie wykonawczym Miasta Katowice oraz jego zastępcach, a to już było niezgodne z prawdą.

Autor:  Vanessa00 [ Pt 17.03.2023, 21:23 ]
Tytuł:  Re: Zmiany rozkładów jazdy w 2023 roku

monter napisał(a):
O... i to ma sens ;-)

Do kompletu: Przymiarka S

Przelot 10 min dłuższy niż eska, brawo ja. Po zamknięciu wiaduktu w Dańdówce pewnie i tego będzie mało.
W wirtualnej rzeczywistości wyobrażam sobie jeszcze jedną linię Sosnowiec - Jaworzno, prawdziwie przyspieszoną, tylko właśnie, w realnym świecie układ drogowy ledwo zipie, a na dniach zapcha się do reszty.

Ravel napisał(a):
@Vanessa00 nie oczekuj, że ktoś wciąż będzie nazywać te rejony obecnego Zagórza Klimontowem. Powodowałoby to chaos i było jakoś niespójne terytorialnie. Czasem historia jednak musi ustąpić współczesności.

Zgoda.
Jednak dobrze byłoby, żeby władze powstawiały odpowiednie tablice drogowe na granicach dzielnic po nowemu, ludzie jednoznacznie wiedzieliby, gdzie się zaczyna, a gdzie kończy np. Klimontów.
Władze Chorzowa poradziły nawet wpisać Hajduki Wielkie do oficjalnego rejestru. No... władze Sośnicowic wywlekły swoją nazwę sprzed trzech wieków. :)

Cytuj:
Niestety, nie widać woli porozumienia się w tej sprawie.

Jaworzno - postępowe getto.

panewnicki napisał(a):
W przypadku Chorzowa to aktualnie twierdzenie, że trakcja tramwajowa ma swoich pasażerów (w liczbach uzasadniających uruchamianie takiego pojazdu; 10 osób to do MIDI mana, a nie składu stopiątek) jest naciągane.

:)

Autor:  Egon [ So 18.03.2023, 6:32 ]
Tytuł:  Re: Zmiany rozkładów jazdy w 2023 roku

Kubala. napisał(a):
motley napisał(a):
Dowód anegdotyczny.

Co do zasady tak. Ale kolega Egon wypowiedział się o organie wykonawczym Miasta Katowice oraz jego zastępcach, a to już było niezgodne z prawdą.

To dlaczego nic nie robią w kwestii poprawienia komunikacji? Może ten dojazd KM do roboty tak ich męczy, że na nic już nie mają siły? Albo po prostu są leniwi? Albo skąpi? To dotyczy nie tylko Katowic, większość włodarzy gmin w GOP (nie piszę że wszyscy, są wyjątki) lekceważy komunikację publiczną, albo nie rozumie jej roli. Dowodem na to jest brak zgody na zwiększenie dopłat na KM. Inna rzecz, jak to zwiększenie dopłat zostałoby wykorzystane. Mogliby to potraktować jak zwiększenie środków na zmarnotrawienie. Dla mnie jaskrawym przykładem są władze Pszczyny, a zwłaszcza jedna pani, która była główną oponentką zwiększenia taboru i liczby kursów na linii 181. Podawała argument, że autobusy przewożą mniej niż 100 osób w każdym kursie, więc nie są optymalnie wykorzystane. Kiedyś ta linia kursowała na przegubowcach co godzinę w R i co dwie w W, dziś jest 5 par kursów na krzyż taborem BN, tylko w R, a w dni wolne od nauki obsługują ją mikrobusy. Wygaszono popyt, to i pasażerowie się odwrócili. Zrobiono tam jakąś nibykomunikację pseudomiejską, ale popularnego kierunku do Bierunia w niej nie ujęto.

Autor:  monter [ So 18.03.2023, 7:11 ]
Tytuł:  Re: Zmiany rozkładów jazdy w 2023 roku

Ale w Katowicach, to na komunikację publiczną to nie ma co narzekać. Każda dzielnica jest skomunikowana z centrum, a kursy są realizowane z przyzwoitą częstotliwością. A w takim Sosnowcu, to 'nie do rymu, nie do taktu'...

Autor:  Kubala. [ So 18.03.2023, 7:53 ]
Tytuł:  Re: Zmiany rozkładów jazdy w 2023 roku

monter napisał(a):
Ale w Katowicach, to na komunikację publiczną to nie ma co narzekać. Każda dzielnica jest skomunikowana z centrum, a kursy są realizowane z przyzwoitą częstotliwością. A w takim Sosnowcu, to 'nie do rymu, nie do taktu'...

O to to! W Katowicach oferta jest całkiem dobra. Jasne, możemy dyskutować o przebiegu niektórych linii, o braku „centralnego” dworca itd. ale większość dzielnic ma przyzwoitą ofertę i z KM da się korzystać na codzień.

Autor:  Ravel [ So 18.03.2023, 10:09 ]
Tytuł:  Re: Zmiany rozkładów jazdy w 2023 roku

monter napisał(a):
Ale w Katowicach, to na komunikację publiczną to nie ma co narzekać. Każda dzielnica jest skomunikowana z centrum, a kursy są realizowane z przyzwoitą częstotliwością. A w takim Sosnowcu, to 'nie do rymu, nie do taktu'...

W Sosnowcu problemem jest rozwalanie równego taktu na większości linii. Zamiast to naprawiać, to idzie się dalej w tym kierunku, bo własnie żegnamy półgodzinną częstotliwość na 55.
Co z tego, że powstał M15 i M19 na Pogoń oraz M15 na Niwkę, jak wszystko poza tym leży i nawet nie kwiczy, tylko już kwili. Na nowym 220 też na pewno zobaczymy równy takt jak świnia gwiazdy.
W Sosnowcu jest wiele linii i trochę wozokm do wykorzystania by było. Na pewno dałoby się z tego wykroić coś lepszego. Na Orlej przybyło średnio 3-5 kursów na godzinę więcej. jak to wpłynęło na komunikację na Pogoni? Ano wyrwaniem jakichś kursów z 807. Po kiego są aż 3 krzaki jadące zbliżoną trasą (40, 154, 805). Czy nie można by tego jakoś połączyć i puścić 40-kę przez Gospodarczą na Będzin, a 154 z 805 od Ligoty do Szpitala? Już jedna linia dublująca tramwaj wypadłaby spod kościoła na Pogoni, a Gospodarcza dostałaby autobus do Będzina. Na Chemicznej mają tramwaj po drugiej stronie, a jak potrzeba coś na Pogoń, to niech tam 26 jedzie. Na Zagórzu wydłużyli tramwaj i pocięli 55, który dubluje go najmniej. Tak jest wszędzie, gdzie się nie spojrzy.
Po drugiej stronie Przemszy, z Kosztów do Sosnowca są nawet 3 kursy na godzinę, puste M15, a z Wesołej autobus jadący raz na godzinę i 40 minut dłużej od możliwie najkrótszej trasy. Gdyby 35 skręcił na Brzezince na Wesołą, dałby dojazd do Sosnowca o jakieś pół godziny krótszy niż ma karykatura 160.
Nie jestem dzieckiem i wiem, że organizacja KM to trochę więcej niż narysowanie kresek na mapie. Patrząc jednak na to w jakim kierunku ona idzie w Sosnowcu, to się płakać chce.

Autor:  Adams [ So 18.03.2023, 19:34 ]
Tytuł:  Re: Zmiany rozkładów jazdy w 2023 roku

@Ravel, czytając Twój post, miałem wrażenie że czytam własne myśli, bardzo rozsądne i sensowne propozycje. Dziś przy okazji festiwalu "kolej w miniaturze" miałem okazję porozmawiać z jednym z Radnych Sosnowca. Omawiałem temat komunikacji po zamknięciu wiaduktu na Wojska Polskiego, nowej linii 220, planowanego cięcia linii 55 (stając w obronie mieszkańców Naftowej, gdzie zamiast wzmacniać komunikację, to się ją tnie). Poruszyłem także kwestię perfidnego dublowania się linii 28 i 622 pomiędzy Maczkami a Kazimierzem. Rozmowa była sympatyczna, wszystkie moje sugestie Pan Radny zanotował i obiecał że będzie te kwestie poruszał. Zdaję sobie w pełni sprawę że od sugestii do realizacji droga daleka, ale dobrze że chociaż ktoś z UM godzi się na spotkanie. Radny sam przyznał że rozmowy władz miasta z ZTM są trudne, bo urzędnicy z Barbary są głusi na wszelkie propozycje zmian. Pytałem także o rozkład jazdy nowego 220, ale jak się okazuje ZTM go jeszcze nie przesłał ani do Urzędu Miasta, ani do PKM, tłumacząc że jest w trakcie poprawek.

Autor:  adam86 [ So 18.03.2023, 20:29 ]
Tytuł:  Re: Zmiany rozkładów jazdy w 2023 roku

A pan radny to z jakiej opcji był?

Autor:  Adams [ So 18.03.2023, 20:41 ]
Tytuł:  Re: Zmiany rozkładów jazdy w 2023 roku

adam86 napisał(a):
A pan radny to z jakiej opcji był?

Tej, która ma większość w RM Sosnowca, ale tematem rozmowy były bolączki komunikacyjne, a nie polityka.

Autor:  Egon [ So 18.03.2023, 22:44 ]
Tytuł:  Re: Zmiany rozkładów jazdy w 2023 roku

A może mnie ktoś oświecić, o co chodzi z tym skróceniem T15 do Szopienic? Jakieś prace torowe? Na T14 ani T34 nie widzę żadnych zmian, pojawia się tylko z nieznanego mi powodu jakieś T-34. Muzealnymi czołgami na tę linię wyjadą? No i wydłużenie T-14 do CP w Zawodziu.

Autor:  psznr [ Nd 19.03.2023, 0:37 ]
Tytuł:  Re: Zmiany rozkładów jazdy w 2023 roku

Nie ma jeszcze komunikatu, więc ciężko powiedzieć. Zmiany też więc jeszcze nie są pewnie ukazane w pełni. Jeśli jednak faktycznie się okaże, że mikrobusy na dwóch liniach okażą się wystarczające do całej zatramwajowej obsługi Burowca i Szopienic to nie będę miał już więcej pytań o zasadność prowadzenia kolejnych modernizacji sieci tramwajowej w GOP.

Autor:  Ravel [ Nd 19.03.2023, 0:47 ]
Tytuł:  Re: Zmiany rozkładów jazdy w 2023 roku

@Adams, propozycje, jak propozycje. Każdy mieszkaniec, czy miłośnik może coś zaproponować, ale od tego są ludzie w 2 instytucjach (UM i ZTM), którzy powinni mieć wiedzę i umiejętności, żeby to ogarnąć bardziej profesjonalnie. Mnie chodzi o ogólne zasady niszczenia rozkładów. Od jakichś 2 lat to zjawisko jeszcze przybrało na sile. Wycięto coś z 807, 690, rozrzedzono kursy 26 do taktu 2-godzinnego i na pewno jeszcze kilka przykładów by się znalazło. Drażni mnie, żeby nie użyć mocniejszych słów, to, że w ostatnich latach zniszczono powtarzalną częstotliwość na niemal wszystkich sosnowieckich liniach. Nie chodzi wyłącznie o komfort łatwego do zapamiętania rozkładu, ale możliwości jego koordynacji i ustawiania przesiadek. To jest niemożliwe przy takim g@wnie jakie reprezentują rozkłady sosnowieckich autobusów. Wszyscy dookoła pieprzą o konieczności przesiadek, ale jak skoordynować przesiadkę z autobusu kursującego co 26/39/19/24... minut na autobus jadący co 31/17/22/43... minuty? Jak zrobić wspólną częstotliwość kilku linii tak, aby miały w miarę cykliczny odstęp między kursami? Jak uniknąć kuriozów, że jesteśmy biedni, ale w niedzielę spod Żylety odjechały w tym samym czasie 40 i 807 do Katowic? Czy zamiast tej przypadkowej rąbanki nie wystarczyłyby stamtąd równo co kwadrans na przemian 807 i 154/805? A jeśli ma być autobus co 10 minut, to jest jeszcze raz na godzinę M23 i można rozwlec 813 do podobnej częstotliwości i są już 2 linie co pół godziny i dwie co godzinę każda. Razem co 10 minut. To tylko jeden z przykładów.
Od powstania M4, między Sosnowcem a Gołonogiem wycięto jeden kurs na godzinę po połączeniu 808 i 811 w 808, później pocięto rozkład 690, dalej skrócono 116, teraz rżnie się 55. A to wszystko na jednym z najbardziej obciążonych ciągów w naszym regionie. Jeśli tam robi się takie cyrki, to na jakich trasach komunikacja ma być wzmacniana?
Nie jestem naiwny i wiem, że Sosnowiec biednieje, wyludnia się i ogólnie jest w czarnej... zapaści. Jakichś ograniczeń w komunikacji nie unikniemy, bo ciężko też utrzymywać siatkę połączeń jak przed 1990, gdy miasto miało 70 tysięcy mieszkańców więcej i stopień motoryzacji był dużo mniejszy. Nie potrafię jednak zrozumieć, dlaczego reformy przeprowadza się tak nieudolnie, niszcząc i zniechęcając resztki pasażerów do tej komunikacji? Ona staje się całkowicie nieprzyjazna dla pasażera i to widać, bo sosnowieckie autobusy jeżdżą puste przez większą część dnia i na większości tras. Ja pamiętam jeszcze dojazdy do szkoły np. 160, gdzie od Kalinowej do Sosnowca to już się stało. I nie było to przecież za Gierka.
Miasto zgania na ZTM, oni na miasto, a dupa zawsze z tyłu. Jeden chce taniej, a drugi to "taniej" wprowadza byle jak, jak amator. Bez jakiejś kompleksowej wizji, bez odgórnej idei. Wyciąć i tyle. Nikt nie myśli o tym, żeby np. połączyć jakieś linie i zamiast 2 krzaków z usranym rozkładem stworzyć jedną linię z cywilizowanym rozkładem i obsługiwać nią 2 relacje, choćby rzadziej i wariantowo (dlatego samej idei nowego 220 póki co nie krytykuję). Jedynie "zmiana częstotliwości", czyli wycięcie kursów z jednej strony ograniczające, a z drugiej niszczące (równy takt) rozkład.
Ale 299 powstały chyba po grzybkach zmodyfikowali tak, że od Lenartowicza do Os. Piastów dubluje tramwaje, a powrotu ze Szpitala na Piastowo jak nie było, tak nie ma. Nikt przecież nie wpadł na to, jeżeli to coś już jest tak niezbędne i ważniejsze np. od 55, żeby to jechało w obie strony przez Suchą, Gospodarczą, Hallera, S86 do Piłsudskiego i poprawić dojazd na Gospodarczej, zamiast dobijać tramwaj na Będzińskiej, dać nieistniejące połączenie Hallera z Zagórzem, Osiedla Piastów ze Szpitalem (w obie strony) i Gospodarczą. Lepiej jechać S86, bo przecież dla średnio 3 pacjentów na pokładzie te 4 minuty szybciej to jest ten czynnik który zdecydował o wyborze tego genialnego autobusu.
Dlaczego, skoro pocięto niedzielny rozkład 150, nie przywróci się rozwiązania sprzed 1995, czyli połączenia jednego szajsu (26) z drugim (150) i jazdy co godzinę na Bór z kieszeniowym wjazdem na Jęzor (w niedzielę i tak bez obsługi Szmateksu). I tak, gdzie się nie dotknie, tam gnój wypływa.

Autor:  Tram2012N [ Nd 19.03.2023, 1:59 ]
Tytuł:  Re: Zmiany rozkładów jazdy w 2023 roku

psznr napisał(a):
Nie ma jeszcze komunikatu, więc ciężko powiedzieć. Zmiany też więc jeszcze nie są pewnie ukazane w pełni. Jeśli jednak faktycznie się okaże, że mikrobusy na dwóch liniach okażą się wystarczające do całej zatramwajowej obsługi Burowca i Szopienic to nie będę miał już więcej pytań o zasadność prowadzenia kolejnych modernizacji sieci tramwajowej w GOP.
Modernizacja torowiska od ul. Korczaka do ul. Wańkowicza, która miała się rozpocząć 11.04. Informacja znajduje się w lutowym wydaniu gazetki TŚ na stronie nr 8.

Autor:  Tram2012N [ Nd 19.03.2023, 13:07 ]
Tytuł:  Re: Zmiany rozkładów jazdy w 2023 roku

25 marca 2023 r. wprowadzone zostaną zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej:
  • przyspieszenie kursu w dni robocze linii autobusowej 1 w relacji Tychy Szpital Wojewódzki – Katowice Aleja Korfantego z godz. 04:33 na 04:28,
  • zmiana przystanku początkowego linii autobusowej 21 w dni robocze, soboty oraz niedziele i święta na Tychy Sikorskiego Wiadukt 02 w kursach odjeżdżających obecnie z przystanku Cielmice Pętla 01,
  • włączenie do obsługi linii 536 w dni robocze, soboty oraz niedziele i święta przystanku Hołdunów Pętla we wszystkich kursach w kierunku Mysłowic.

27 marca 2023 r. wprowadzone zostaną zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej:
  • skorygowany zostanie rozkład jazdy linii metropolitalnej M105. Zmieni się trasa przejazdu linii w dni robocze szkolne, w kursach kończących się obecnie na przystanku Knurów Dworcowa, poprzez skierowanie ich do przystanku Szczygłowice Centrum Przesiadkowe. W tych kursach wyłączone z obsługi zostaną przystanki: Knurów Remiza, Knurów Poczta, Knurów Dworcowa.

Od 1.04 skróci się czas przejazdu między przystankami Osiedle Witosa Centrum a Osiedle Witosa Pętla z dwóch do jednej minuty.
Od 6.04 przyspieszone zostaną kursy linii nr 223 z przystanku Krasowy Przedszkole w dni robocze szkolne i nieszkolne z godz.4:53 na godz. 4:43 i w dni wolne z godz. 4:47 na godz. 4:42 w celu zapewnienia lepszego dojazdu do Kopalni Staszic. -> https://rj.metropoliaztm.pl/news/i/2645/

Autor:  Adams [ Pn 20.03.2023, 22:10 ]
Tytuł:  Re: Zmiany rozkładów jazdy w 2023 roku

Wracając do linii 220, to dziś w Gazecie Wyborczej ukazał się artykuł na ten temat, współtworzony przez moją skromną osobę :)
https://sosnowiec.wyborcza.pl/sosnowiec ... 4HfTylRFrs

Autor:  adam86 [ Pn 20.03.2023, 22:16 ]
Tytuł:  Re: Zmiany rozkładów jazdy w 2023 roku

Adams napisał(a):
Wracając do linii 220, to dziś w Gazecie Wyborczej ukazał się artykuł na ten temat, współtworzony przez moją skromną osobę :)
https://sosnowiec.wyborcza.pl/sosnowiec ... 4HfTylRFrs

Dzikie tłumy się na te 15 kursów rzucą...

Strona 10 z 26 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/