Teraz jest Wt 16.04.2024, 23:05

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 197 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Następna strona
Autor Wiadomość
 Post Tytuł: Re: PKSiS Oświęcim (czyli może być gorzej)
Napisane: Pt 7.01.2011, 0:09 
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt 27.12.2002, 15:38
Posty: 10682
aso napisał(a):
A masz jakieś przykłady empiryczne linii komunikacyjnych uruchamianych w naszym województwie jako lokalny transport zbiorowego, gdzie faktycznie rozdzielano jedną linię (czytaj w ogólnym: z tym samym oznaczeniem liczbowym lub literowym) na dwa odrębne zezwolenia?


Znam linie, które wydawałoby się, że są jedną linią, a wg zezwoleń to nawet kilka linii. Dotyczy to w zasadzie PKS-ów i busiarstwa. Czasami nawet te różne linie mają identyczną trasę.

To czy linia jest na zlecenie samorządu, czy nie to z punktu widzenia zezwolenia nie ma póki co żadnego znaczenia.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: PKSiS Oświęcim (czyli może być gorzej)
Napisane: Pt 7.01.2011, 7:05 

Dołączył(a): Cz 5.01.2006, 21:18
Posty: 4066
Lokalizacja:
Sosnowiec
memphis napisał(a):
aso napisał(a):
A masz jakieś przykłady empiryczne linii komunikacyjnych uruchamianych w naszym województwie jako lokalny transport zbiorowego, gdzie faktycznie rozdzielano jedną linię (czytaj w ogólnym: z tym samym oznaczeniem liczbowym lub literowym) na dwa odrębne zezwolenia?


Znam linie, które wydawałoby się, że są jedną linią, a wg zezwoleń to nawet kilka linii. Dotyczy to w zasadzie PKS-ów i busiarstwa. Czasami nawet te różne linie mają identyczną trasę.

To czy linia jest na zlecenie samorządu, czy nie to z punktu widzenia zezwolenia nie ma póki co żadnego znaczenia.


Nie odpowiedziałeś na moje pytanie, które dotyczyło konkretnego segmentu przewozów.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: PKSiS Oświęcim (czyli może być gorzej)
Napisane: Pt 7.01.2011, 7:07 

Dołączył(a): Cz 5.01.2006, 21:18
Posty: 4066
Lokalizacja:
Sosnowiec
rustsaltz napisał(a):
Podsumowując: jak nie wiedziałem do kogo pisać tak nie wiem, ale chyba sprzedam tę świnie lokalnemu radnemu ;)


Masz 3 wyjścia:
1) do operatora, ale on się chyba tym nie przejmie,
2) do gminy - skoro partycypuje w kosztach funkcjonowania, to powinna mieć coś do powiedzenia :-)
3) do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego - on powinien wydać zezwolenie, czyli jest to jednocześnie podmiot nadzorujący.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: PKSiS Oświęcim (czyli może być gorzej)
Napisane: Pt 7.01.2011, 7:08 

Dołączył(a): Cz 5.01.2006, 21:18
Posty: 4066
Lokalizacja:
Sosnowiec
rustsaltz napisał(a):
aso napisał(a):
Cała ta sytuacja jest o tyle ciekawa, że każda z gmin robiła oddzielnie przetargi na poszczególne fragmenty tej samej linii.

Że tak zateoretyzuję:P
co by było, gdyby poszczególne przetargi wygrały różne firmy?


Nie przewidziano takiej sytuacji :-P Celem przetargu było to, aby wygrała właściwa firma, aby gmina mogła dopłacić pieniądze do kursowania linii.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: PKSiS Oświęcim (czyli może być gorzej)
Napisane: Pt 7.01.2011, 9:38 
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt 27.12.2002, 15:38
Posty: 10682
aso napisał(a):
Nie odpowiedziałeś na moje pytanie, które dotyczyło konkretnego segmentu przewozów.


Fakt posiadania jakichś umów, czy porozumień z samorządem nie ma w tym przypadku żadnego znaczenia. "Lokalny transport zbiorowy" to zresztą określenie zadania własnego gminy, a nie statutu linii komunikacyjnej.

A jak już tak bardzo się dopominasz to taka sytuacja miała miejsce m.in. na linii PKS Zawiercie z Tarnowskich Gór/Bytomia do Zawiercia, tam bodajże były trzy albo i cztery linie.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: PKSiS Oświęcim (czyli może być gorzej)
Napisane: Pt 7.01.2011, 10:37 

Dołączył(a): Cz 5.01.2006, 21:18
Posty: 4066
Lokalizacja:
Sosnowiec
memphis napisał(a):
aso napisał(a):
Nie odpowiedziałeś na moje pytanie, które dotyczyło konkretnego segmentu przewozów.


Fakt posiadania jakichś umów, czy porozumień z samorządem nie ma w tym przypadku żadnego znaczenia. "Lokalny transport zbiorowy" to zresztą określenie zadania własnego gminy, a nie statutu linii komunikacyjnej.


Formalnie owszem dla tej ustawy nie mają znaczenia, ale od strony procedury linie uruchamiane jako lokalny transport zbiorowy upraszczają procedurę uzgadnia rozkładów jazdy.

memphis napisał(a):
A jak już tak bardzo się dopominasz to taka sytuacja miała miejsce m.in. na linii PKS Zawiercie z Tarnowskich Gór/Bytomia do Zawiercia, tam bodajże były trzy albo i cztery linie.


PKS Zawiercie linię do Bytomia i Tarnowskich Gór traktował jako dwie odrębne linie. Skąd w takim razie u nich dalsze podziały? Poza tym piszesz "m.in.". Czy takich sytuacji w segmencie zaliczanym do komunikacji miejskiej wg Wyszomirskiego było więcej?


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: PKSiS Oświęcim (czyli może być gorzej)
Napisane: Pt 7.01.2011, 11:21 
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt 27.12.2002, 15:38
Posty: 10682
aso napisał(a):
Formalnie owszem dla tej ustawy nie mają znaczenia, ale od strony procedury linie uruchamiane jako lokalny transport zbiorowy upraszczają procedurę uzgadnia rozkładów jazdy.


Ale tylko wtedy gdy rozkład jazdy tworzy organizator, a zezwolenie wydaje ta sama gmina (lub w tym samym związku). W omawianym przypadku Oświęcimia to chyba wiele nie ma wspólnego, bo tam rozkład robi przewoźnik sam, a zezwolenie wydaje zupełnie kto inni niż płaci.

Cytuj:
PKS Zawiercie linię do Bytomia i Tarnowskich Gór traktował jako dwie odrębne linie. Skąd w takim razie u nich dalsze podziały?


Nie wiem skąd, zapytaj w PKS-ie. Faktem jest, że tych linii było tam więcej, co mnie też zdziwiło.

Cytuj:
Poza tym piszesz "m.in.". Czy takich sytuacji w segmencie zaliczanym do komunikacji miejskiej wg Wyszomirskiego było więcej?


Co ma Wyszomirski do tego? Nie zapędzaj się tak ;) Nie prowadzę zestawień wydanych zezwoleń, poza tym jakie to ma znaczenie dla istoty sprawy? Kompletnie żadnego, ważne jest to, że pasażer z Chełma Śląskiego nie ma kompletnie żadnego wpływu na to co wyprawia PKSiS. Organy wydające zezwolenie też się garną do jego kontrolowania, niezależnie od tego na ile zezwoleń jest podzielona jedna linia.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: PKSiS Oświęcim (czyli może być gorzej)
Napisane: Pt 7.01.2011, 16:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So 12.07.2008, 21:52
Posty: 1245
Lokalizacja:
Chełm Śląski
Egon napisał(a):
Nie sprecyzowałeś skąd dokąd dokładnie ma być ten dojazd. Ale prawdą jest, że po likwidacji 54, 685 i 686 komunikacja w tych rejonach to tragedia. W Lędzinach jest nieco lepiej, ale do ideału też daleko.

Osobiście jeżdżę Chełm Fawent-Bieruń Wawelska, ale problem w zasadzie dotyczy wszystkiego na wschód od linii kolejowej Oświęcim-Katowice.

_________________
Jeżeli ktoś żyje z tego, że zwalcza wroga, jest zainteresowany tym, aby wróg pozostał przy życiu.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: PKSiS Oświęcim (czyli może być gorzej)
Napisane: So 8.01.2011, 11:08 

Dołączył(a): Cz 5.01.2006, 21:18
Posty: 4066
Lokalizacja:
Sosnowiec
memphis napisał(a):
Cytuj:
Poza tym piszesz "m.in.". Czy takich sytuacji w segmencie zaliczanym do komunikacji miejskiej wg Wyszomirskiego było więcej?


Co ma Wyszomirski do tego? Nie zapędzaj się tak ;) Nie prowadzę zestawień wydanych zezwoleń, poza tym jakie to ma znaczenie dla istoty sprawy?


Wyszomirski po prostu traktuje od jakiegoś czasu (3-4 lata) "komunikację miejską" i "lokalny transport zbiorowy" tożsamo. Stąd to porównanie. A napisałeś "m.in.", co wskazuje, że znasz takich sytuacji w komunikacji miejskiej więcej.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: PKSiS Oświęcim (czyli może być gorzej)
Napisane: So 8.01.2011, 11:31 
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt 27.12.2002, 15:38
Posty: 10682
aso napisał(a):
Wyszomirski po prostu traktuje od jakiegoś czasu (3-4 lata) "komunikację miejską" i "lokalny transport zbiorowy" tożsamo. Stąd to porównanie.


Dalej nie wiem co to ma wspólnego z tematem. A lokalny transport zbiorowy w granicach miasta (porozumienia, związku) to jest właśnie komunikacja miejska, co nie wynika z ustaleń Wyszomirskiego tylko po prostu z ustawy o transporcie drogowym - art. 4 pkt 7a.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: PKSiS Oświęcim (czyli może być gorzej)
Napisane: So 8.01.2011, 12:13 

Dołączył(a): Cz 5.01.2006, 21:18
Posty: 4066
Lokalizacja:
Sosnowiec
memphis napisał(a):
aso napisał(a):
Wyszomirski po prostu traktuje od jakiegoś czasu (3-4 lata) "komunikację miejską" i "lokalny transport zbiorowy" tożsamo. Stąd to porównanie.


Dalej nie wiem co to ma wspólnego z tematem. A lokalny transport zbiorowy w granicach miasta (porozumienia, związku) to jest właśnie komunikacja miejska, co nie wynika z ustaleń Wyszomirskiego tylko po prostu z ustawy o transporcie drogowym - art. 4 pkt 7a.


Właśnie z uwagi na niedoskonałość definicji ustawowej niechętnie się nią posługiwano.

A co do tematu - to ty zacząłeś forsować hipotezę o dwóch zezwoleniach na 554, co oponowałem brakiem stosowania takich praktyk w segmencie komunikacji miejskiej. Tym niemniej tym razem prawdopodobnie masz rację. Wklejam poniżej ostatnie postępowanie na odcinek 551 w gminie Miedźna, co właściwie zamyka dyskusję

Cytuj:
PKSiS Oświęcim wygrał przetarg ogłoszony przez gminę Miedzna na obsługę linii komunikacyjnych w 2011 roku.
Wykaz linii komunikacyjnych podlegając postępowaniu przetargowemu
a. Oświęcim – Brzeszcze – Wola skrzyżowanie (8,60 km)
b. Wola skrzyżowanie – Bojszowy – Bieruń D.A. – Tychy dw. PKP (4,50 km)
c. Wola skrzyżowanie – Bojszowy – Bieruń D.A. (4,50 km)
d. Wola skrzyżowanie -Bojszowy – Bieruń ERG – Tychy dw. PKP (4,50 km)
e. Wola skrzyżowanie -Bojszowy – Bieruń D.A. – Bieruń Zakład ERG (4,50 km)


za: http://www.nowymig.cba.pl/?cat=18


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: PKSiS Oświęcim (czyli może być gorzej)
Napisane: So 8.01.2011, 12:28 
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt 27.12.2002, 15:38
Posty: 10682
aso napisał(a):
Właśnie z uwagi na niedoskonałość definicji ustawowej niechętnie się nią posługiwano.


Przecież definicja jest całkowicie jednoznaczna. Tylko samorządy niechętnie się do niej dostosowują, np. linie łączące obszar KZK GOP i MZKP w myśl tej definicji nie są komunikacją miejską, bo związki nie były łaskawe przez tyle lat zamienić umowy na porozumienie komunalne.

Cytuj:
A co do tematu - to ty zacząłeś forsować hipotezę o dwóch zezwoleniach na 554, co oponowałem brakiem stosowania takich praktyk w segmencie komunikacji miejskiej.


Rany boskie, jakie forsować. Napisałem tylko, że może być taka sytuacja, że to są odrębne zezwolenia. Nie mam pojęcia jak jest w rzeczywistości - jak Ci tak strasznie zależy na tej sprawie to się spytaj w starostwie bieruńskim albo w marszałkowie w Krakowie.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł:
Napisane: Nd 9.01.2011, 22:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So 12.07.2008, 21:52
Posty: 1245
Lokalizacja:
Chełm Śląski
No i nawet jakby człowiek chciał nie pisać, to musi

Dzisiaj oczekiwałem na ostatni (!) kurs 554 z Bierunia (coś koło 20.20). Brnąc najpierw przez gęstą mgłę przeklinałem wiochę, że oświetlenia nie mają. Doszedłem na przystanek (oświetlony). Stoję, stoję, stoję... Jedzie pekaes i... pomknął nie zwalniając. Lekko się zirytowałem, poszedłem na rozkład, spisałem numer do PKSu. Niestety nikt nie odebrał, więc trzeba pisemko posłać (przy okazji się wyjaśni, kto za co odpowiada).

No i jak tu ma być dobrze?

_________________
Jeżeli ktoś żyje z tego, że zwalcza wroga, jest zainteresowany tym, aby wróg pozostał przy życiu.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł:
Napisane: Wt 11.01.2011, 17:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So 12.07.2008, 21:52
Posty: 1245
Lokalizacja:
Chełm Śląski
No i PKS mnie zaskoczył, tym razem niezwykle pozytywnie.
Otrzymałem dzisiaj (!) odpowiedź na skargę przesłaną na mejla sekretariatu PKSu w niedzielę wieczorem. Odpowiedź przyszła z mejla prywatnego (na domenie wp.pl). Oto treść:

Cytuj:
Bardzo Pana przepraszam, za to niefortunne zdarzenie które miało miejsce
9 stycznia br. Panowała wtedy bardzo gęsta mgła i nie widziałem
przystanku na którym Pan stał. Z mojej strony mogę tylko przeprosić i
zapewnić, że będę się starał, aby nie doszło ponownie do takiej
sytuacji. Był to tylko i wyłącznie przypadek , a nie jakiekolwiek
uprzedzenia do Pana osoby. Nie mam też żalu o informację jaką Pan
przesłał do Firmy, Wręcz przeciwnie uważam, że powinno się, pisać o tym,
gdyż ukazuje to faktyczny stan rzeczy i pozwala dokonać pewnych zmian.
Warto więc napisać do gminy, aby lepiej doświetliła przystanek i
wykonała chodnik, o którym jest wspomniane. Będzie to z korzyścią dla
wielu. Jeszcze raz PRZEPRASZAM.
Pozdrawiam.


Pod spodem widnieje imię i nazwisko kierowcy.
Pozostaje pogratulować działania sekretariatu PKSu i podejścia do pasażera. Może, gdyby pracownicy wszystkich firm musieli pisać odpowiedzi na skargi bezpośrednio do piszących zastanowiliby się czasem nad tym, że pasażer to nie jest mimo wszystko zło konieczne.

_________________
Jeżeli ktoś żyje z tego, że zwalcza wroga, jest zainteresowany tym, aby wróg pozostał przy życiu.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł:
Napisane: Wt 11.01.2011, 18:19 

Dołączył(a): Cz 5.07.2007, 21:07
Posty: 5585
Lokalizacja:
Piekary Śląskie
No to chyba faktycznie dobry sposob ;).


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł:
Napisane: Śr 19.01.2011, 19:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So 12.07.2008, 21:52
Posty: 1245
Lokalizacja:
Chełm Śląski
Troszkę tej korespondencji dziś do mnie przyszło, wśród niej trafił się list z Urzędu Gminy w Chełmie Śląski, który informuje mnie pisemnie (ja informowałem poprzez formularz nie podając adresu (tu fart chyba, że 2 dni wcześniej się zameldowałem :P), że wysłano kserokopię mojej wiadomości do PKSu celem uzyskania wyjaśnień. Pod spodem widniej podpis pana wójta. Szanownym urzędnikom gminnym zajęło to TYLKO 6 dni. Się chryja zrobiła :D

BTW: na przesyłce widnieje data 14 stycznia, dziś mamy 19, czyli przesyłka 2km wędrowała 5 dni!

_________________
Jeżeli ktoś żyje z tego, że zwalcza wroga, jest zainteresowany tym, aby wróg pozostał przy życiu.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: PKSiS Oświęcim (czyli może być gorzej)
Napisane: So 5.03.2011, 17:17 

Dołączył(a): So 5.03.2011, 17:03
Posty: 2
Napisałem kiedyś do UM Bieruń skargę, że autobus nie przyjechał no i w odpowiedzi:
"Dziękując za nadesłaną korespondencję informujemy ponadto, że w celu skrócenia czasu przekazywania informacji o problemach zaistniałych w czasie korzystania z przewozów zbiorowych, bieżące uwagi kierować należy bezpośrednio do przewoźnika, którym na zlecenie Urzędu Miejskiego w Bieruniu i jednostek administracji terenowej okolicznych miejscowości jest PKSiS - Oświęcim S.A., z siedzibą w Oświęcimiu ul. Więźniów Oświęcimia 15, 32 - 600 - Oświęcim"
Napisałem m.in. po to, żeby wyciągnęli konsekwencje jakie były przewidziane w umowie w przypadku niezrealizowania kursu, ale widać że nie interesuje ich to zbytnio;| mają nadzieję że napiszę do PKSu i on sam upomni się o to żeby na siebie nałożyć karę finansową?

Na linii 581 obecny "rozkład" jest tymczasowy do zakończenia remontu mostów w Bojszowach i Jankowicach
A tak swoją drogą to kiedy dokładnie PKSiS zwija interes w Oświęcimiu, bo już likwidują powoli co się da. Wiadomo coś w tej sprawie czy dopiero w kwietniu się okaże wszystko?


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: PKSiS Oświęcim (czyli może być gorzej)
Napisane: So 5.03.2011, 21:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So 12.07.2008, 21:52
Posty: 1245
Lokalizacja:
Chełm Śląski
Ja z gminy otrzymałem pismo, że przewoźnik został wezwany do wyjaśnienia. Teraz wszystko ucichło...

_________________
Jeżeli ktoś żyje z tego, że zwalcza wroga, jest zainteresowany tym, aby wróg pozostał przy życiu.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: PKSiS Oświęcim (czyli może być gorzej)
Napisane: Pt 5.09.2014, 16:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz 8.01.2004, 9:44
Posty: 4403
Lokalizacja:
Ligota
Zachciało mi się dziś urządzić wycieczkę na trasie Ligota - Tychy - Bieruń - Imielin - Mysłowice - Ligota. Celowałem tak, żeby w Tychach trafić na "kurs o obniżonej podłodze" na linii 554 i jadący wariantem przez Chełm Mały - jest taki o 10:15 spod Hotelowca. Zdziwiłem się jak przyjechał... klamkowy Autosan H9, z 10-minutowym opóźnieniem, bez logo-napisu PKSiS, na krakowskich rejestracjach, ale za to z wygodnymi siedzeniami. Od Tychów do Bierunia Starego ludzie pobierali bilety z kasy fiskalnej, ale na dalszej części trasy po prostu rzucali kierowcy "do czapki". Pasażerów było w porywach do 10, do Imielina dojechałem sam. Do żadnego Chełmu Małego autobus nie raczył zajrzeć, dzięki czemu odrobił 10-minutowe spóźnienie z Tychów i 5-minutowy czas oczekiwania na zamkniętym przejeździe kolejowym w Bieruniu Nowym, dzięki czemu w Imielinie byłem 2 minuty przed czasem. Po drodze minąłem Jelcza L120 na 554 w przeciwnym kierunku i Bozi dziękowałem, że mi się nie przytrafił, bo miał Automety, a tego mój zadek by nie wytrzymał. Nie dziwi mnie już zła kondycja firmy, bo świadcząc takiej jakości usługi PKSiS raczej nie ma szans przeżycia. Zresztą na tabliczkach rozkładowych widnieje już nazwa "nowej" firmy - Vobis Trans Kraków (to chyba jakaś spółka-córka).
Nie znam taryfy tego przewoźnika, ale zauważyłem, że kilku pasażerów podróżowało tylko w granicach Tychów, od Hotelowca/dworca do Urzędu Miasta i Tęczy. Czyżby było taniej niż w MZK?

_________________
Para todo mal, mezcal, y para todo bien también


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: PKSiS Oświęcim
Napisane: Pt 5.09.2014, 19:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Nd 25.04.2010, 8:49
Posty: 985
Lokalizacja:
Łaziska Górne
Pieron wie, wszak trasa dość krótka, ale żeby poniżej 3zł zejść ? Ciekawe ;)

Co do tego co odstawia PKSiS na tych liniach to już wiele się mówi, może po przejęciu przez MZK i wejściu tam PKMu będzie lepiej. Ostatnio czekałem na 554 (jakiś Jelcz 120M) na rynku w Tychach to kierowca nie raczył nawet na przystanek podjechać tylko wyjechał z tej bocznej uliczki gdzie odbywają postój i pojechał dalej. Oczywiście stojąc tam był całkiem pozamykany więc jako takiej opcji wejścia przed odjazdem nie było a sam szofer nie wyglądał na takiego coby wpuścił kogoś podczas przerwy na śniadanie.

BTW ostatnio na 500 mignęło mi jakieś białe Citaro G i Solbus, czyżby przytargali coś z Krakowa ?


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 197 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 8 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  

© WPK − Forum oparte na silniku phpBB z wykorzystaniem tłumaczenia phpBB3.PLPolityka prywatności