Teraz jest Śr 17.07.2019, 8:19

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 595 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 26, 27, 28, 29, 30
Autor Wiadomość
 Post Tytuł: Re: Trochę historii
Napisane: Nd 5.02.2017, 20:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz 8.01.2004, 9:44
Posty: 4092
Lokalizacja:
Ligota
dexiu89 napisał(a):
Dziękuję Panie Egon. 199 teraz jeśli jedzie to w obstawie wszelkich linii, z którymi jedzie po swojej trasie. Rozkład też jest straszny. Jedyny plus to wieczorny kurs w obie strony na całej trasie. Wiesz Pan może jak wyglądał rozkład 198? Obecnie dwa wozy kursują do godzin wieczornych. Całkiem niedawno zmieniono rozkład i przedtem już po 16:00 do końca kursował tylko jeden. Ten kształt pamiętam od dziecka. Jak wyglądało to wcześniej? Wybacz za takie pytania ale próbuje się czegoś dowiedzieć :)

198 to nie moje rejony, ale nie wydaje mi się, żeby tam wiele się zmieniło. Na pewno są inne godziny odjazdów niż za WPK, lecz ilość kursów +/- taka sama. 199 miało tych zmian więcej, ale o tym już napisałem. Raz nawet chyba zostało zlikwidowane i po krótkim czasie przywrócone - OIDP przełom lat 1986/87. W marcu 1987 dojeżdżałem tym na jakieś szkolenie na kop. Guido.

_________________
Bóg dał nam Internet, a diabeł Neostradę.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: Trochę historii
Napisane: Nd 26.08.2018, 9:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pn 4.10.2004, 21:45
Posty: 867
Złote czasy śląskiego kolejnictwa + mapka

Koleje Śląskie powstawały dwutorowo. Opcja jaworznicka wygrała, opcja rybnicka (I) przegrała. Więc mamy co mamy. Rządy jaworznicko-rybnickie (II), ze skutkiem widocznym.

Pamięci dawno zmarłego kolegi, który tak to wtedy widział.

Edit

Pismakiem być

Nie chce mi się tego czytać po latach, mogą być śmieszno-żałosne kawałki, no ale coś się robiło.

Jak hartowała się śląska kolej

Historii się nie wytrze. W odwecie ul. Raciborska zlikwidowała Żywiec - Sucha Beskidzka.

Walka z nudą

Walka z nudą.

Ech1, Ech2


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: Trochę historii
Napisane: Śr 5.12.2018, 22:59 

Dołączył(a): Pt 14.09.2007, 16:05
Posty: 230
Lokalizacja:
Jaworzno
Petarda! Żółta prehistoryczna solóweczka z początku lat 70-tych.

https://media.gettyimages.com/photos/po ... d160706476


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: Trochę historii
Napisane: Nd 28.04.2019, 8:28 

Dołączył(a): Nd 8.02.2015, 12:24
Posty: 225
Wie ktoś może, z czego wynikają:

1. Skierowanie ostatniego kursu na linii 15 z Zabrza do Bytomia i pierwszego z Bytomia do Zabrza przez przystanki Rokitnica Grzybowska, Rokitnica Budowlana i Rokitnica Ośrodek Zdrowia.
2. Kursy linii 23:
a) od Zabrza do Nowego Bytomia przez Wirek Kopalnia - w powrotnych kursach nie jadą przez ten przystanek
b) skrócone kursy do Nowy Bytom Centrum (w szczególności mam tutaj na myśli te jadące z Zabrza, rano się kilka pojawia - w rozkładach z 2003 roku jeszcze tego nie było).
3. Skierowanie ostatniego kursu na linii 37 z Katowic do Mikołowa przez przystanek Ligota Zadole.
4. Skierowanie pierwszego kursu linii 80 z Gliwic do Tarnowskich Gór trasą linii 112?
5. Kurs o 16:16 w robocze na linii 617 w relacji Zabrze Goethego - Gliwice Zajezdnia? Bardziej zastanawia mnie dlaczego akurat ten kurs zjazdowy jest udostępniony pasażerom, przecież takich zjazdów z linii (podobnie jak i wyjazdów) jest całkiem sporo...
6. Bezpośredni kurs linii 617N z przystanku Gliwice Zajezdnia na Helenka ELZAB? W rozkładach z 2001 widzę, że z Gliwice Zajezdnia kierowany był od razu do Mikulczyc, gdzie kontynuował jazdę na Helenkę, zaś ten z Helenki pomijał Rokitnicę i Grzybowice.
7. Poranna para kursów linii 6 na trasie Gliwice - Orzegów Waniora?
8. Poranny kurs na linii 669 z Gliwic na Bykowinę z pominięciem Chudowa (przez Przyszowice tak jak 41).

To ma jakiś konkretny cel, czy to spełnienie fantazji układającego rozkłady, aby powciskać wszędzie jakieś warianty? Pytam tutaj, bo znając KZK GOP kiedyś to miało jakieś uzasadnienie, dzisiaj już niekoniecznie i tak sobie nadal wisi.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: Trochę historii
Napisane: Nd 28.04.2019, 21:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pn 4.10.2004, 22:00
Posty: 13426
Lokalizacja:
Hajduki Wielkie
chrup napisał(a):
Wie ktoś może, z czego wynikają:

1. Skierowanie ostatniego kursu na linii 15 z Zabrza do Bytomia i pierwszego z Bytomia do Zabrza przez przystanki Rokitnica Grzybowska, Rokitnica Budowlana i Rokitnica Ośrodek Zdrowia.

Pomyśl, to jest przecież dość oczywiste. Podpowiedz, sprawdz r.j. 617.
Cytuj:
2. Kursy linii 23:
a) od Zabrza do Nowego Bytomia przez Wirek Kopalnia - w powrotnych kursach nie jadą przez ten przystanek

To też jest oczywiste, popatrz gdzie autobus jedzie z tego Nowego Bytomia Centrum. Podpowiedz, sprawdz numer słupka.
Cytuj:
3. Skierowanie ostatniego kursu na linii 37 z Katowic do Mikołowa przez przystanek Ligota Zadole.

Popatrz na r.j. 46
Cytuj:
4. Skierowanie pierwszego kursu linii 80 z Gliwic do Tarnowskich Gór trasą linii 112?

Bo MZKP lubi robić burdel, zamiast oznaczyć ten kurs jako linia 112. :p
Cytuj:
5. Kurs o 16:16 w robocze na linii 617 w relacji Zabrze Goethego - Gliwice Zajezdnia? Bardziej zastanawia mnie dlaczego akurat ten kurs zjazdowy jest udostępniony pasażerom, przecież takich zjazdów z linii (podobnie jak i wyjazdów) jest całkiem sporo...

Na 617 wszystkie wozy kończą i zaczynają pod zajezdnią, łacznie z tym bezczelnym kursem wyjazdowym 617N o 3.28.
Cytuj:
7. Poranna para kursów linii 6 na trasie Gliwice - Orzegów Waniora?

To jest kurs N54. http://old.wpk.katowice.pl/magazyn/?p=art/nocne
Cytuj:
8. Poranny kurs na linii 669 z Gliwic na Bykowinę z pominięciem Chudowa (przez Przyszowice tak jak 41).

Płatny wyjazd.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: Trochę historii
Napisane: Pt 3.05.2019, 9:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Nd 19.10.2008, 9:22
Posty: 864
Lokalizacja:
Ruda Śląska - Bielszowice
Odnośnie 23 to ten pierwszy kurs przez KWK Pokój z Zabrza Goethego o 6:58 jest specjalnie wbity w kurs 147 z Halemby Pętli o 7:05 aby się oba pojazdy spotkały na przystanku Bielszowice Kopalnia o 7:20 ~ 7:22 i razem przez pół miasta jechały na Nowy Bytom (z tym, że 147 jedzie przez Czarny Las a 23 przez kopalnie Pokój ale i tak na Frynie są +/- o tym samym czasie).

Też nie wiem, czemu nie można było zrobić tych kursów 23 do Nowego Bytomia (przez KWK Pokój) przez cały dzień roboczy a nawet w sobotę, gdzie 23 kursuje co godzinę (z wyjątkiem kursów kończących na Nowym Bytomiu). Często jest, że 23 już przyjeżdża spóźniony na Nowy Bytom w kierunku Zabrza obojętnie czy w dni robocze czy w wolne i ci co korzystają z 23 od Fryny do Zobrza często nie umieją się doczekać na 23 (w dni wolne na trasie są tylko 3 pojazdy). Nie każdy ma możliwość śledzenia pojazdu a nie zawsze kierowcy mają włączone GPSy.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: Trochę historii
Napisane: Pt 10.05.2019, 19:02 

Dołączył(a): Nd 8.02.2015, 12:24
Posty: 225
Dzięki za odpowiedzi, niektóre faktycznie dość oczywiste.

Cytuj:
a nawet w sobotę, gdzie 23 kursuje co godzinę (z wyjątkiem kursów kończących na Nowym Bytomiu)
Jak na Rudę Śląską to i tak nie jest najgorzej, gdy się pomyśli o weekendowych rozkładach dla 155, 255, 147, 982, 669, 198 i innych linii jadących przez to miasto.

Cytuj:
Często jest, że 23 już przyjeżdża spóźniony na Nowy Bytom w kierunku Zabrza obojętnie czy w dni robocze czy w wolne i ci co korzystają z 23 od Fryny do Zobrza często nie umieją się doczekać na 23 (w dni wolne na trasie są tylko 3 pojazdy
Najlepiej, gdy jakiś delikwent doprowadzi do zamknięcia tunelu w Katowicach - od Gliwic po Dąbrowę, od Tarnowskich Gór po Tychy można odczuć problemy.

Mam jeszcze jedno pytanie - skąd luka w numeracji linii tramwajowych przy numerze 10? Przerwy po 2 (choć tu nie jestem pewny, to ta linia w Gliwicach?), 8, 12, 18, 25 związane są z likwidacjami torowisk, a co z "dziesiątką"?


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: Trochę historii
Napisane: Pt 10.05.2019, 21:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz 8.01.2004, 9:44
Posty: 4092
Lokalizacja:
Ligota
chrup napisał(a):
Mam jeszcze jedno pytanie - skąd luka w numeracji linii tramwajowych przy numerze 10? Przerwy po 2 (choć tu nie jestem pewny, to ta linia w Gliwicach?), 8, 12, 18, 25 związane są z likwidacjami torowisk, a co z "dziesiątką"?

Najwcześniejszą wersję linii 10 pamiętam z przełomu lat 60 i 70-tych XX wieku. Kursowała wtedy w relacji Chorzów - Zgoda, taka "biska" linii 9. Ale pamiętam też, że w okolicach dzisiejszego ronda Powstańców Śląskich (wtedy jeszcze go nie było) na Wirku był kawałek odgałęzienia torów od ul. Katowickiej w kierunku ul. Nowary. Może kiedyś ta linia kursowała gdzieś dalej na Wirek, a te tory później zostały zlikwidowane? Czy ktoś zna rozwiązanie tej zagadki?

_________________
Bóg dał nam Internet, a diabeł Neostradę.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: Trochę historii
Napisane: Pt 10.05.2019, 23:40 

Dołączył(a): Śr 3.09.2003, 23:38
Posty: 2034
Lokalizacja:
Katowice
Egon napisał(a):
na Wirku był kawałek odgałęzienia torów od ul. Katowickiej w kierunku ul. Nowary.

Od Katowickiej w kierunku ul. Nowary? Być może i takie były, ale w mojej pamięci tkwią tory tramwajowe na ul. Sienkiewicza i to chyba dwa z możliwością wekslowania. Były chyba jeszcze pod koniec lat 70-tych. W/g wykazu z książki K. Soidy do ok. 1948/1953 11-ka jeździła z Bogucic do Wirku a dopiero później (do 1955r) do Bytomia. W 1955r. gdy zacząłem naukę w podstawówce ta linia jak również 215 zostały zlikwidowane i powstała 7A z Bogucic do Piaśnik. 10-ka do tego czasu jeździła z Chorzowa p. Świętochłowice do Piaśnik, później przez ok. rok czasu tylko do Świętochłowic, po czym dopiero do Zgody. Utkwił mi w pamięci widok tramwaju z tarczą z numerem 11 i tablicą kierunkową "Wirek" stojącego na łączniku od strony ul. 3-go Maja na pl. Wolności, a było to już po likwidacji 11-ki w relacji Bogucie - Bytom. To jednak może nie świadczyć o niczym po za przypadkowym oznaczeniu jakiegoś wozu wykonującego kurs zamknięty. Tu ktoś może mieć wątpliwości jak to mogę pamiętać i jak to przeczytałem. Dawno kiedyś o tym pisałem i przypomnę; tramwaje fascynowały mnie od wczesnego dzieciństwa, na początku właśnie numeracja i relacje, a czytać litery drukowane potrafiłem już rozpoczynając naukę w 1-ej klasie. Już w tym czasie znałem prawie wszystkie przebiegi linii tramwajowych WPK nie mając przy tym pojęcia (często nad tym się zastanawiałem) gdzie jest Szarlej czy Trynek. Wracając do 9-ki dodam, że w okresie przedwojennym linia ta na której tak długo zachował się ten sam numer, była podzielona na odcinek normalnotorowy oznaczony 9N z Chorzowa do Wirku, wówczas zwanego Nową Wsią oraz wąskotorowy 9W od Nowej Wsi do granicy z Bytomiem będącej też granicą państwa. Gdzie były końcowe przystanki w Wirku tego nie wiem.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: Trochę historii
Napisane: So 11.05.2019, 8:51 

Dołączył(a): Pn 21.12.2009, 18:43
Posty: 1382
chrup napisał(a):
Mam jeszcze jedno pytanie - skąd luka w numeracji linii tramwajowych przy numerze 10? Przerwy po 2 (choć tu nie jestem pewny, to ta linia w Gliwicach?), 8, 12, 18, 25 związane są z likwidacjami torowisk, a co z "dziesiątką"?


Ostatnia trasa dziesiątki jaką pamiętam to nocka Chorzów Batory Zajezdnia - Chebzie Pętla , a przed likwiadacją był nawet wariant Chorzów Batory Zajezdnia - Kosztka Słoneczna Pętla
Rozkład ważny od 01/12/2002
Rozkład ważny od 01/04/2003


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: Trochę historii
Napisane: So 11.05.2019, 10:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz 8.01.2004, 9:44
Posty: 4092
Lokalizacja:
Ligota
Ludw_K napisał(a):
Od Katowickiej w kierunku ul. Nowary? Być może i takie były, ale w mojej pamięci tkwią tory tramwajowe na ul. Sienkiewicza i to chyba dwa z możliwością wekslowania. Były chyba jeszcze pod koniec lat 70-tych.

A może rzeczywiście to była ul. Sienkiewicza, ale raczej obstawiałbym Nowary. Jednak dotąd w miarę dobra pamięć chyba zaczyna mnie zawodzić. Odcinek toru był bardzo krótki, jakieś 20 metrów. Wisiały też nad nim przewody trakcyjne, ale nie wiem czy były pod napięciem. Szyny były wyślizgane, ale to mogło być efektem ich szlifowania przez ruch samochodowy, bo były wpuszczone w jezdnię. Tak się zastanawiałem, czy czasem eNki z 10-tki nie odbywały tam jakiegoś postoju technicznego, no ale w takim przypadku logiczną trasą linii 10 byłaby Chorzów - Wirek. Ze Zgody do tego miejsca to jeszcze ze 4 przystanki są.

_________________
Bóg dał nam Internet, a diabeł Neostradę.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: Trochę historii
Napisane: Nd 12.05.2019, 0:59 

Dołączył(a): Śr 3.09.2003, 23:38
Posty: 2034
Lokalizacja:
Katowice
Egon napisał(a):
A może rzeczywiście to była ul. Sienkiewicza, ale raczej obstawiałbym Nowary.

Chyba znam częściowo rozwiązanie tej zagadki - oczywiście trudno ocenić na ile pewne. Posiadam książkę Tramwaje Górnośląskie - tom II (tom I też, ale ten dot. okresu do 1945r), w której Załącznik Ib, to "wykaz linii, łącznic i zajezdni ... ... zlikwidowanych po 1945 r." i jest tam informacja "Ruda Śląska ul. Tuwima - 06.1968r). W wykazie linii uruchomionych po 1946 r. (Załącznik Ia) napisano "Ruda Śląska Wirek ul. Odrodzenia - 06.1968 - nowy odcinek na wydzielonym torowisku". Wynikałoby z tego, że albo linia biegła kiedyś ulicami Katowicką - Tuwima - Sienkiewicza (ale o tej ulicy nie ma żadnej wzmianki) - Odrodzenia, albo była tam pętla uliczna, lub zwykła końcowa mijanka. W tej samej książce na str. 35 jest mapka z 1947 r, jednak bardzo niedokładna i mało czytelna z której wywnioskować można tylko, że na odcinku między Katowicką a Sienkiewicza były dwa tory. Według żadnego znanego mi wykazu relacji, 10-ka nigdy nie dojeżdżała do Wirku, natomiast 11-ka w 1946 roku tak, do przystanku Nowa Wieś konsum. Na tym samym przystanku kończyła 9-ka od strony Chorzowa jak i od strony Bytomia, bo w kier. Bytomia nadal była linia wąskotorowa. Gdzieś musiały być końcowe mijanki (bo raczej nie pętle) zarówno dla linii normalnotorowej (i po niej coś mogło długo pozostać) jak i wąskotorowej. W 1948 r. 9-ka jeździła już na całej aktualnej do dziś trasie, ale 11-ka nadal do Nowej Wsi. Wracając do mojej pamięci, to wiem, że tory były na brukowanej ulicy po obu stronach zabudowanej kilkupiętrowymi kamienicami (na Nowary chyba nigdy takiego krajobrazu nie było). A czy mówi komuś, coś nazwa przystanku "konsum"?


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: Trochę historii
Napisane: Nd 12.05.2019, 15:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz 8.01.2004, 9:44
Posty: 4092
Lokalizacja:
Ligota
Ludw_K napisał(a):
Wracając do mojej pamięci, to wiem, że tory były na brukowanej ulicy po obu stronach zabudowanej kilkupiętrowymi kamienicami (na Nowary chyba nigdy takiego krajobrazu nie było). A czy mówi komuś, coś nazwa przystanku "konsum"?

Przy opisanym przeze mnie odcinku toru nie było żadnych budynków. Patrząc w kierunku Wirku tor był po lewej stronie ulicy, a na lewo od niego rosły jakieś drzewa, chyba brzozy, i krzaki. Może to resztki jakiegoś niedokończonego projektu? A ten "konsum" to nie będzie dzisiejszy Kaufhaus?

_________________
Bóg dał nam Internet, a diabeł Neostradę.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: Trochę historii
Napisane: Nd 12.05.2019, 21:49 

Dołączył(a): Śr 3.09.2003, 23:38
Posty: 2034
Lokalizacja:
Katowice
Egon napisał(a):
Przy opisanym przeze mnie odcinku toru nie było żadnych budynków. Patrząc w kierunku Wirku tor był po lewej stronie ulicy, a na lewo od niego rosły jakieś drzewa, chyba brzozy, i krzaki.

Być może, tor który masz w pamięci był na lewo od obecnego przebiegu linii, ale raczej nie na lewo od Katowickiej tylko dalej prosto do Tuwima. Trudno powiedzieć, co było kiedyś tam gdzie obecnie jest stacja benzynowa i hipermarket, aczkolwiek na starej mapie widzę jakiś teren przemysłowy a zieleń tylko przy samym skrzyżowaniu Katowickiej z Nowary. Sądzę jednak, że wspomniana wcześniej informacja w "Tramwajach górnośląskich" o likwidacji toru (ściślej linii, bo szyny mogły leżeć jeszcze przez wiele lat, może są do dziś pod asfaltem) na Tuwima jest prawdziwa. A może ten tor od Tuwima dochodził aż do Nowary i tą ulicą do Katowickiej. Tak czy inaczej Ty pamiętasz ten od strony południowej a ja od północnej czyli przez Sienkiewicza. W/g opisów w I tomie w/w wydawnictwa końcowy przystanek zarówno dla tramwajów od strony Bytomia jak i Chorzowa był na skrzyżowaniu ul. Tuwima i Sienkiewicza. Opisy jednak są mało precyzyjne i jak na złość dla tego miejsca nie ma żadnych mapek.
Cytuj:
A ten "konsum" to nie będzie dzisiejszy Kaufhaus?

Dzisiejszy i przedwojenny -:). Chyba jednak nie to, Kaufhaus to Nowy Bytom i to od strony Chebzia, a Nowa Wieś to dzisiejszy Wirek.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: Trochę historii
Napisane: Nd 19.05.2019, 22:11 

Dołączył(a): Pt 16.01.2009, 15:49
Posty: 120
Lokalizacja:
Zgierz
Konsum to po dawnemu sklep spożywczy. Pobieżne przejrzenie Google Street View pozwala podejrzewać, że taki przystanek byłby w okolicy skrzyżowania ulic Katowickiej i Obrońców Westerplatte albo przystanku Wirek Katowicka.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 595 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 26, 27, 28, 29, 30

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  

© WPK − Forum oparte na silniku phpBB z wykorzystaniem tłumaczenia phpBB3.PLPolityka prywatności