Teraz jest Śr 20.11.2019, 19:13

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 15 ] 
Autor Wiadomość
 Post Tytuł: Historia danej linii autobusowej
Napisane: Wt 7.05.2019, 22:08 

Dołączył(a): Wt 7.05.2019, 22:05
Posty: 2
Witam,

Czy znajdę gdzieś informacje dotyczące początku (i końca) życia danej linii autobusowej? Nie wiem czy ktoś zadał sobie trud żeby takie repozytorium stworzyć.

Od dawna ciekawi mnie np. od jak dawna istnieje linia 808 łącząca katowice z dąbrową lub linia 11 katowice czeladź.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: Historia danej linii autobusowej
Napisane: Śr 8.05.2019, 0:06 

Dołączył(a): Pn 21.12.2009, 18:43
Posty: 1413
808 jest od około 1994, utworzone po likwidacji ekspresowych "D" i częściowo "M" która jeździła przez Osiedle Kasprzaka


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: Historia danej linii autobusowej
Napisane: Śr 8.05.2019, 12:49 

Dołączył(a): Cz 5.01.2006, 21:18
Posty: 3962
Lokalizacja:
Sosnowiec
Lukas SC napisał(a):
808 jest od około 1994, utworzone po likwidacji ekspresowych "D" i częściowo "M" która jeździła przez Osiedle Kasprzaka


Dwie korekty: dokładnie 1 listopada 1993 i to były linie pospieszne, a nie ekspresowe. Jedynym "zagłębiowskim" ekspresem (potem tylko z nazwy, bo wyrównano ceny) był E. Kiedyś próbowałem odtworzyć historię końca pospiesznych i przyspieszonych, ale pomimo dokładnych notatek, nie dałem rady (za dużo wątpliwości).


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: Historia danej linii autobusowej
Napisane: Śr 8.05.2019, 21:20 

Dołączył(a): Pn 21.12.2009, 18:43
Posty: 1413
aso napisał(a):
Lukas SC napisał(a):
808 jest od około 1994, utworzone po likwidacji ekspresowych "D" i częściowo "M" która jeździła przez Osiedle Kasprzaka


Dwie korekty: dokładnie 1 listopada 1993 i to były linie pospieszne, a nie ekspresowe. Jedynym "zagłębiowskim" ekspresem (potem tylko z nazwy, bo wyrównano ceny) był E. Kiedyś próbowałem odtworzyć historię końca pospiesznych i przyspieszonych, ale pomimo dokładnych notatek, nie dałem rady (za dużo wątpliwości).


Tak, mój błąd, pisałem późno więc weszło przejęzyczenie. O "E" słyszałem od kierowców, że przydział na tą linię mieli jedynie kierowcy z najdłuższym stażem, młodym taka dniówka zdarzała się wyjątkowo gdy nie miał kto jechać.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: Historia danej linii autobusowej
Napisane: Cz 9.05.2019, 0:22 

Dołączył(a): Śr 3.09.2003, 23:38
Posty: 2040
Lokalizacja:
Katowice
To ja dorzucę informacje dot. 11-ki. Linia ta powstała już z chwilą utworzenia WPK Katowice jako relacja Katowice - Mała Dąbrówka. Ściślej istniała już od czasów przedwojennych, ale numerację wprowadzono chyba dopiero w roku 1948 a może nawet później. Do czasu uruchomienia dworca autobus. przy ówczesnej ul. Armii Czerwonej (obecnie al. W. Korfantego) autobusy do M. Dąbrówki odjeżdżały z katowickiego Rynku a później z w/w dworca. Nie potrafię dokładnie podać od kiedy 11-kę przedłużono do Czeladzi (na planie Katowic z 1957r. jest informacja, że jeździ do M. Dąbrówki), pamiętam tylko, że do tego miasta dość często jeździłem począwszy od 1955r, bo od tego roku zamieszkała tam moja ciocia. Początkowo można było tam dojechać tylko 27 lub 43, a 11-ką od ok. 1957r. Chyba przez krótki okres czasu linia ta kończyła bieg na czeladzkim Rynku, ale po niedługim czasie dojeżdżała już do tzw. Bloków (później os. Nowotki). Końcowy przystanek był na obecnej ul. 11-go Listopada (wówczas 22-go Lipca). Na tym samym przystanku kończyła też trasę linia 35 kursująca wówczas do Sosnowca dworca PKP. Od chwili likwidacji dworca autobusowego przy ul. Armii Czerwonej w 1962r. 11-ka miała początkowy przystanek w Katowicach przy ul Armii Czerwonej mniej-więcej tu gdzie obecni linie J i E, a od 1963r. na ul. C. Skłodowskiej obok pl 22-go Lipca (obecnie św. Andrzeja). Miejsce to pełniło funkcję dworca autobusowego budząc zrozumiałe niezadowolenie mieszkańców, nie kończyły tu biegu wszystkie katowickie autobusy, linie w kier. Mysłowic na ul Warszawskiej a w kier. Ligoty na Stawowej, pospieszne do Sosnowca (8) i Bytomia (1) na Piastowskiej. W roku 1966 lub 1967 11-kę przedłużono do Piotrowic z końcowym przystankiem na ul. Góralskiej. Nie pamiętam od kiedy 11-kę przedłużono w Czeladzi, ale chyba już od lat 70-tych (a może wcześniej), z tym, że początkowo tylko do szpitala i jeździła ulicami 22-go Lipca, Waryńskiego, Szkolną, Szpitalną.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: Historia danej linii autobusowej
Napisane: Cz 9.05.2019, 22:36 

Dołączył(a): Wt 7.05.2019, 22:05
Posty: 2
bardzo dziękuję za info :)

A skąd pomysł żeby 11 jechało na piotrowice pętla? to mega wieś ;) [mieszkam tam]

PS - to dla mnie dziwna trasa, bus z wiochy jedzie do czeladzi - dlaczego akurat to i tam, to mnie dziwi :)


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: Historia danej linii autobusowej
Napisane: Cz 9.05.2019, 22:49 

Dołączył(a): Cz 5.01.2006, 21:18
Posty: 3962
Lokalizacja:
Sosnowiec
KJS napisał(a):
bardzo dziękuję za info :)

A skąd pomysł żeby 11 jechało na piotrowice pętla? to mega wieś ;) [mieszkam tam]

PS - to dla mnie dziwna trasa, bus z wiochy jedzie do czeladzi - dlaczego akurat to i tam, to mnie dziwi :)


Sądzę, że osoba która zna odpowiedź raczej już nie żyje. Za WPK podstawą układania komunikacji były dojazdy do pracy. Komunikacji miejskiej w GOP generalnie brakowało wszędzie - ta po prostu nie nadążała za potrzebami rozwijających się miast. Stąd różne pomysły "ratowania sytuacji" poprzez wydłużenia linii. Przypuszczalnie w przypadku linii 11 chodziło o lepsze połączenie północnych i południowych dzielnic Katowic. Linia 11 nadawała się do tego idealnie. Nie ma znaczenia, że kończy na domkach, bo za kawałek są już bloki. Przecież samochód dopiero w latach 90. stał się dobrem powszechnie dostępnym.

P.S. Nazwy własne miejscowości (czyli miast, wsi, dzielnic, części miast, osiedli) nadal piszemy z wielkiej litery.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: Historia danej linii autobusowej
Napisane: Pt 10.05.2019, 1:22 

Dołączył(a): Śr 3.09.2003, 23:38
Posty: 2040
Lokalizacja:
Katowice
KJS napisał(a):
A skąd pomysł żeby 11 jechało na piotrowice pętla?

Po części znam odpowiedź. Jednym z powodów było stopniowe wycofywanie autobusów z przystanków na ul. C. Skłodowskiej o czym wcześniej wspomniałem, a w centrum nie było żadnego miejsca gdzie mogłoby kończyć bieg dużo linii, także dworzec na pl. Szewczyka jeszcze nie funkcjonował. O drugim częściowo napisał aso, co pozwolę sobie uzupełnić. Nie tylko linia 11 uległa wówczas takiemu wydłużeniu. Pierwszą linią przejeżdżającą tranzytowo przez śródmieście Katowic była 70 łącząca Załęską Hałdę z Bogucicami (dokładniej jej ciekawy przebieg już kiedyś opisywałem), a drugą 36 która z Kostuchny docierała na Koszutkę. Następnie 78 która połączyła Ligotę z Małą Dąbrówką, te trzy linie jeszcze gdy funkcjonował dworzec autobusowy na ul. Armii Czerwonej nie kończyły na nim biegu, ale miały przystanki obok. Po likwidacji tego dworca zlikwidowano 78 a do Ligoty przedłużono 12-kę, ponadto 13 z Panewnik do Siemianowic. Rok lub dwa później przedłużono też do Ligoty 61 i jednocześnie 11-kę do Piotrowic. Około 1967r. takich przedłużeń wykonano więcej; linie 4, 18 i 45 do parkingu przy Wesołym Miasteczku (w późniejszym czasie 4 i 18 na os. Tysiąclecia, a 21 (wówczas łączące Katowice z Oświęcimiem przez Piotrowice - Tychy - Bieruń) oraz 29 na Koszutkę z końcowym przystankiem w okolicach OPTY. Taki układ sieci zapewniał bardzo licznej grupie pasażerów dojazdy bezpośrednie, dla mnie np. 11-ka jeżdżąca przez ul Mikołowską była i jest bardzo przydatna oraz brakuje mi możliwości dojazdu do Czeladzi, Piekar Śl czy Świerklańca z ul. Kopernika. Tu jednak trzeba dodać, że wówczas częstotliwości kursowania autobusów były dużo większe niż obecnie, tylko że i tak na przystankach często trzeba było czekać dość długo bo rozkłady jazdy podawały np. 5:04, 5:22, 5:40 itd co 18min i były one teoretyczne, bo często jechały 3 autobusy na raz po długiej przerwie. Ponadto pasażerowie nie korzystający z biletów miesięcznych (a te były tylko dla ściśle wyznaczonej relacji) musieli po każdej przesiadce kupować kolejny bilet. Pozostaje pytanie dlaczego akurat 11 do Piotrowic a 61 do Ligoty, 4 do Wesołego Miasteczka a 21 na Koszutkę itd. - czy było to wyłącznie dzieło czyjejś fantazji? Być może wcale nie - po pierwsze pod koniec lat 60-tych na łamach prasy przeprowadzono ankietę komunikacyjną w której pierwsze pytania dotyczyły kierunków najczęstszych podróży ankietowanych, po drugie WPK dysponowało danymi o kierunkach dojazdów na podstawie sprzedanych biletów miesięcznych i wreszcie być może kierowano się jakimiś wnioskami, ale raczej zakładów pracy i szkół a nie indywidualnych pasażerów.
Pozwolę sobie poprzeć ostatnią uwagę aso - naciskanie Shiftu nie boli -:)


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: Historia danej linii autobusowej
Napisane: Pt 10.05.2019, 8:11 

Dołączył(a): Cz 5.01.2006, 21:18
Posty: 3962
Lokalizacja:
Sosnowiec
Ludw_K napisał(a):
KJS napisał(a):
A skąd pomysł żeby 11 jechało na piotrowice pętla?

Po części znam odpowiedź. Jednym z powodów było stopniowe wycofywanie autobusów z przystanków na ul. C. Skłodowskiej o czym wcześniej wspomniałem, a w centrum nie było żadnego miejsca gdzie mogłoby kończyć bieg dużo linii, także dworzec na pl. Szewczyka jeszcze nie funkcjonował. O drugim częściowo napisał aso, co pozwolę sobie uzupełnić.


Szukałem przyczyn intuicyjnie, ale teraz ta układanka pasuje. Z oczywistych względów moja wiedza zaczyna się gdzieś na przełomie lat 80. i 90. Natomiast wiem, że ludzi którzy pracowali przy komunikacji w tamtych czasach i znali ją od środka, praktycznie już nie ma.

Ludw_K napisał(a):
Pozwolę sobie poprzeć ostatnią uwagę aso - naciskanie Shiftu nie boli -:)


Takie tam... zboczenie zawodowe :-) Jestem w stanie zrozumieć obcokrajowca, bo faktycznie w różnych językach zasady pisowni nazw własnych nie są do końca spójne, ale kurcze - czegoś jeszcze w tej szkole uczą, a na smartfonie to jest taka strzałka po lewej stronie klawiatury.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: Historia danej linii autobusowej
Napisane: Pt 10.05.2019, 22:56 

Dołączył(a): Śr 3.09.2003, 23:38
Posty: 2040
Lokalizacja:
Katowice
Jeszcze jedno uzupełnienie, a właściwie poprawka błędu który popełniłem. Pierwszą katowicką linią autobusową nie mającą początkowego przystanku na dworcu autobusowym nie była 70 lecz 51 łącząca Koszutkę z ul. Ceglaną. Była to też najkrótsza linia autobusowa WPK.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: Historia danej linii autobusowej
Napisane: Cz 11.07.2019, 17:11 

Dołączył(a): Nd 8.02.2015, 12:24
Posty: 228
W jakim celu funkcjonują równolegle 801/831? Jest jakiś konkretny powód, aby nie scalać tych linii w jedną?


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: Historia danej linii autobusowej
Napisane: Cz 11.07.2019, 19:47 

Dołączył(a): Pn 21.12.2009, 18:43
Posty: 1413
chrup napisał(a):
W jakim celu funkcjonują równolegle 801/831? Jest jakiś konkretny powód, aby nie scalać tych linii w jedną?


801 w kierunku Dąbrowy Górniczej obsługuje przystanek Katowice Strefa Kultury, a 831 w obu kierunkach Dąbrówkę Małą Skrzyżowanie.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: Historia danej linii autobusowej
Napisane: Pt 12.07.2019, 12:10 

Dołączył(a): Cz 5.01.2006, 21:18
Posty: 3962
Lokalizacja:
Sosnowiec
Lukas SC napisał(a):
chrup napisał(a):
W jakim celu funkcjonują równolegle 801/831? Jest jakiś konkretny powód, aby nie scalać tych linii w jedną?


801 w kierunku Dąbrowy Górniczej obsługuje przystanek Katowice Strefa Kultury, a 831 w obu kierunkach Dąbrówkę Małą Skrzyżowanie.


To jest różnica, ale formalnego powodu nie ma. Co więcej, jeżeli ktoś czeka na Dąbrówce w stronę Dąbrowy, to jest to uciążliwość przy tej wielkości opóźnień w Katowicach.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: Historia danej linii autobusowej
Napisane: Pt 12.07.2019, 21:23 

Dołączył(a): Pn 21.12.2009, 18:43
Posty: 1413
aso napisał(a):
Lukas SC napisał(a):
chrup napisał(a):
W jakim celu funkcjonują równolegle 801/831? Jest jakiś konkretny powód, aby nie scalać tych linii w jedną?


801 w kierunku Dąbrowy Górniczej obsługuje przystanek Katowice Strefa Kultury, a 831 w obu kierunkach Dąbrówkę Małą Skrzyżowanie.


To jest różnica, ale formalnego powodu nie ma. Co więcej, jeżeli ktoś czeka na Dąbrówce w stronę Dąbrowy, to jest to uciążliwość przy tej wielkości opóźnień w Katowicach.


Z linii 831 mało kto korzysta z przystanku Dąbrówka Mała Skrzyżowanie. Najwięcej pasażerów jest w relacji Piotra Skargi - Dąbrówka Mała którzy chcą bezpośrednio przejechać ten odcinek bez innych przystanków. Zaleta linii to że jedzie tunelem i omija zatory które są w okolicy osiedla Gwiazdy między 14:00 a 16:30.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: Historia danej linii autobusowej
Napisane: So 13.07.2019, 4:17 

Dołączył(a): Cz 5.01.2006, 21:18
Posty: 3962
Lokalizacja:
Sosnowiec
Lukas SC napisał(a):
aso napisał(a):
Lukas SC napisał(a):
chrup napisał(a):
W jakim celu funkcjonują równolegle 801/831? Jest jakiś konkretny powód, aby nie scalać tych linii w jedną?


801 w kierunku Dąbrowy Górniczej obsługuje przystanek Katowice Strefa Kultury, a 831 w obu kierunkach Dąbrówkę Małą Skrzyżowanie.


To jest różnica, ale formalnego powodu nie ma. Co więcej, jeżeli ktoś czeka na Dąbrówce w stronę Dąbrowy, to jest to uciążliwość przy tej wielkości opóźnień w Katowicach.


Z linii 831 mało kto korzysta z przystanku Dąbrówka Mała Skrzyżowanie. Najwięcej pasażerów jest w relacji Piotra Skargi - Dąbrówka Mała którzy chcą bezpośrednio przejechać ten odcinek bez innych przystanków. Zaleta linii to że jedzie tunelem i omija zatory które są w okolicy osiedla Gwiazdy między 14:00 a 16:30.


Omijanie korków tunelem jest największą zaletą tej linii. A z przystanku korzysta relatywnie mało osób, ale w określonych porach są tam istotne dojazdy do pracy.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 15 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  

© WPK − Forum oparte na silniku phpBB z wykorzystaniem tłumaczenia phpBB3.PLPolityka prywatności