Teraz jest Cz 28.03.2024, 23:58

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 397 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5 ... 20  Następna strona
Autor Wiadomość
 Post Tytuł:
Napisane: Pn 12.01.2004, 19:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt 19.08.2003, 8:41
Posty: 593
Jak tylko zrobi się cieplej to wezmę aparacik i wybiorę się na taki spacerek :D


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł:
Napisane: Pn 12.01.2004, 19:36 
- Moderator -
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt 3.01.2003, 16:43
Posty: 4265
Lokalizacja:
Bytom
A jest na co - niektórzy z trudem mogą sobie wyobrazić tramwaj na tym nasypie - już prędzej GKW :wink: .

_________________
"Bo na końcowych przystankach kawa ma szary smak..."


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł:
Napisane: Pn 12.01.2004, 19:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt 19.08.2003, 8:41
Posty: 593
N napisał(a):
A jest na co - niektórzy z trudem mogą sobie wyobrazić tramwaj na tym nasypie - już prędzej GKW :wink: .

Właśnie takie elementy jak nasypy tramwajowe są bardzo ciekawe..myślę nawet o tym aby zplecić kiedyś o tym stronkę..taka wirtualna wycieczka po liniach już nie istniejących... :)


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł:
Napisane: Pn 12.01.2004, 21:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz 8.01.2004, 9:44
Posty: 4400
Lokalizacja:
Ligota
Kilka lat temu w Gliwicach na ul. Górnych Wałów zauważyłem fragment jakby wąskotorowego toru (masło maślane) tramwajowego, nie wiem czy do dzisiaj się zachował (prawdopodobnie tak). Czyżby kiedyś tam coś takiego jeździło? Wąskotorowy tramwaj pamiętam tylko z lat dzieciństwa, w Bielsku były dwie linie: 1 do Mikuszowic (Cygański Las) i 2 , nie pamiętam dokąd.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł:
Napisane: Pn 12.01.2004, 21:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt 19.08.2003, 8:41
Posty: 593
Egon napisał(a):
Kilka lat temu w Gliwicach na ul. Górnych Wałów zauważyłem fragment jakby wąskotorowego toru (masło maślane) tramwajowego, nie wiem czy do dzisiaj się zachował (prawdopodobnie tak). Czyżby kiedyś tam coś takiego jeździło? Wąskotorowy tramwaj pamiętam tylko z lat dzieciństwa, w Bielsku były dwie linie: 1 do Mikuszowic (Cygański Las) i 2 , nie pamiętam dokąd.

Niezabardzo się oriętuję w historii Gliwic, ale to chyba pozostałości po linii do Trynku..na forum jest gdzieś o tym zmianka jak to wozy przetaczano linią tramwajową z Trynku do dworca w Gliwicach...?? WILQ?


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł:
Napisane: Pn 12.01.2004, 21:28 
- Moderator -
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt 3.01.2003, 16:43
Posty: 4265
Lokalizacja:
Bytom
Ba, nawet pociągi wąskotorowe - w relacji Gleiwitz Hptbf - Gleiwitz Trynnek - Gross Rauden - Ratibor-Plania.

_________________
"Bo na końcowych przystankach kawa ma szary smak..."


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł:
Napisane: Pn 12.01.2004, 21:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz 8.01.2004, 9:44
Posty: 4400
Lokalizacja:
Ligota
D@nielson napisał(a):
Egon napisał(a):
Kilka lat temu w Gliwicach na ul. Górnych Wałów zauważyłem fragment jakby wąskotorowego toru (masło maślane) tramwajowego, nie wiem czy do dzisiaj się zachował (prawdopodobnie tak). Czyżby kiedyś tam coś takiego jeździło? Wąskotorowy tramwaj pamiętam tylko z lat dzieciństwa, w Bielsku były dwie linie: 1 do Mikuszowic (Cygański Las) i 2 , nie pamiętam dokąd.

Niezabardzo się oriętuję w historii Gliwic, ale to chyba pozostałości po linii do Trynku..na forum jest gdzieś o tym zmianka jak to wozy przetaczano linią tramwajową z Trynku do dworca w Gliwicach...?? WILQ?

Nie, to raczej niemożliwe. Tory absolutnie nie prowadziły w kierunku dworca. Prędzej wygląga mi to na starą trasę linii 1 do ul. Zygmunta Starego, być może kiedyś obsługiwał ją tramwaj wąskotorowy? Kawałek bruku na tej ulicy jest dość stary, niewykuczone, że tory są (były) jeszcze przedwojenne.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł:
Napisane: Pn 12.01.2004, 22:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt 19.08.2003, 8:41
Posty: 593
Znalazłem ten fragment:
"(...)Prawdopodobnie Gliwice posiadaly siec tramwajow konnych jeszcze zanim do miasta dotarly tramwaje parowe (1894). W dwoch zrodlach spotkalem sie z informacja, ze za rok uruchomienia tramwajow konnych przyjeto 1887. Z tym, ze tu znow wystepuje pewna sprzecznosc - jedno z tych zrodel podaje ze w roku 1887 uruchomiono linie kolei waskotorowej Trynek - Raciborz jako kolej konna. Wagony tejze kolei mialy juz w 1887 roku byc przeciagane po sieci tramwajow konnych do dworca kolei glownej w Gliwicach. Natomiast Soida w monografii linii Trynek - Raciborz podaje ze oddanie do eksploatacji pierwsego odcinka (Trynek - Rudy) nastapilo dopiero w marcu 1899.(...)" z tego właśnie wywnioskowałem, że to mogą być pozostałości właśnie tej linii


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł:
Napisane: Pn 12.01.2004, 22:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz 8.01.2004, 9:44
Posty: 4400
Lokalizacja:
Ligota
Wygląda mi na to, że ten tor mógł przebiegać od Dworcowej (dawniej 1-go Maja) przez Górnych Wałów do Zygmunta Starego lub Wieczorka i dalej do Wójtowej Wsi.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł:
Napisane: Pn 12.01.2004, 23:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr 1.01.2003, 14:16
Posty: 376
Lokalizacja:
Zabrze
Panowie, ale wy rozmawiacie o dwoch roznych liniach. ;-) To co cytuje kol. Danielso to linia do Trynku (i dalej do Raciborza), ktora pierwotnie biegla od pl. Piastow ulica Dworcowa, Mikolowska i pSzczynska. Natomiast do dzis istniejaca mijanaka waskotorowa na Gornych Walow, o ktorej pisze Egon, to pozostalosc pierwotnego przebiegu linii tramwajowej do ul. Zygmunta Starego (od Dworcowej ulica Gornych Walow i Zygmunta Starego). Natomiast Egon napomnial jeszcze o linii w kierunku Wojtowej Wsi i owszem, podobno istnialo polaczenie ulica Kosciuszki od Zygmunta Starego do Daszynskiego (linia do Wojtowej Wsi konczyla sie wowczas na wysokosci ul. Puszkina). I tak Egon, masz racje, te torowiska na Gornych Walow sa przedwojenne - ruch zawieszono na nich w 1928 roku (!), kiedy to rozpoczeto przebudowe sieci tramwajowej na normalnotorowa (wczesniej niemal wszystkie torowiska slaskich tramwajow mialy rozstaw taki jak GKW - 785mm, taki wlasnie rozstaw ma zachowana mijanka na Gornych Walow). Przy okazji tej przebudowy przeniesiono linie do Zygmunta Starego na nowy przebieg, ktory zachowal sie do lat 90-tych, czyli Dworcowa - Nowy Swiat - Kosciuszki - Zygmunta St.

Wyjdzie ze sie reklamuje, ale polecam:
http://wilczekkk.republika.pl/schem/schem.htm ;-)

_________________
Milosc, prawda i trakcja elektryczna zawsze zwycieza z nienawiscia, klamstwem i silnikiem diesla!


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł:
Napisane: Wt 13.01.2004, 0:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr 1.01.2003, 14:16
Posty: 376
Lokalizacja:
Zabrze
Btw, Egon, w Polsce jest jeszcze kilka waskotorowych sieci - Bydgoszcz, Torun, Grudziadz, Elblag, Lodz. Wszedzie 1000mm, tak jak w Bielsku. Sieci o rozstawie metrycznym bylo w Polsce wiecej, ale sporo polikwidowano (np. wymieniane Bielsko, czy Jelenia Gora)

Ciekawostka sa sieci na ktorych zmieniano rozstaw z waskiego na normalny - tam wystepowaly inne rozstawy niz 1000mm - w Krakowie byl 900mm, u nas 785mm. Przekuwano tez Warszawe, ale z rozstawu "ruskiego" (szerokiego) - 1525mm (lub jak podaja niektorzy 1524mm).

Co do zlikwidowanych sieci waskotorowych to polecam:
http://katedr.republika.pl/pafnucyw.htm
Strona nieco, hmmm... dziwna, ale zawiera wiele interesujacych informacji ;-)

_________________
Milosc, prawda i trakcja elektryczna zawsze zwycieza z nienawiscia, klamstwem i silnikiem diesla!


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł:
Napisane: Wt 13.01.2004, 17:52 

Dołączył(a): Pn 29.12.2003, 23:43
Posty: 29
Lokalizacja:
Katowice
Zainspirowany postem WILQa dot. przebiegu odcinka Rokitnica - Mikulczyce, chciałbym się jeszcze dowiedzieć:

Dokąd dokładnie i którędy biegł odcinek Rokitnica - Stolarzowice (wg atlasu PGK), którą stroną jezdni itp. (analogicznie do opisu linii 33 jeśli można prosić...)

Jak wyglądało skrzyżowanie w Rokitnicy? Czy była tam pętla? Czy była możliwość jazdy bez zmiany kierunku ze Stolarzowic do Wieszowy, ze Stolrzowic do Mikulczyc i z Wieszowy do Mikulczyc Jeśli można gdzieś znależć układ torowy, to proszę o linka.

Czy odcinek do Wieszowy był po północnej stronie ul. Krakowskiej a potem Bytomskiej?

Czy w Miechowicach tor na całej długości był wydzielony z ulicy?

Czy istnieją jeszcze pozostałości torów na jakimkolwiek odcinku od Pętli Wrocławskiej do Rokitnicy? W lipcu 1997 roku widziałem je po północnej stronie ul. Jana Frenzla, był to jednotor (na dość sporym odcinku między Miechowicami a Rokitnicą) . Wtedy jednak nie zdawałem sobie sprawy z istnienia tam sieci tramwajowej.

I to samo pytanie do odnogi wieszowskiej i stolarzowickiej.

Czy na w/w odcinkach (także do Mikulczyc) zachowały się może jakieś pojedyncze słupy trakcyjne?


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł:
Napisane: Wt 13.01.2004, 18:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr 1.01.2003, 14:16
Posty: 376
Lokalizacja:
Zabrze
ksj napisał(a):
Dokąd dokładnie i którędy biegł odcinek Rokitnica - Stolarzowice (wg atlasu PGK), którą stroną jezdni itp. (analogicznie do opisu linii 33 jeśli można prosić...)


Caly czas po wschodniej stronie Jordana, jednotorowe, wydzielone torowisko. W Stolarzowicach przy skrzyzowaniu Rokitnickiej i Stolarzowickiej linia wychodzila "w pole" i biegla poza zabudowaniami do skrzyzowania Pochylej i Suchogorskiej. Za kosciolem znajdowala sie mijanka koncowa.

ksj napisał(a):
Jak wyglądało skrzyżowanie w Rokitnicy? Czy była tam pętla?


Nie.

ksj napisał(a):
Czy była możliwość jazdy bez zmiany kierunku ze Stolarzowic do Wieszowy, ze Stolrzowic do Mikulczyc i z Wieszowy do Mikulczyc


Nie, nie i nie.

ksj napisał(a):
Jeśli można gdzieś znależć układ torowy, to proszę o linka.


Patrzac od strony Bytomia mijanka, za mijanka rozjazd do Mikulczcy, potem do Stolarzowic.

ksj napisał(a):
Czy odcinek do Wieszowy był po północnej stronie ul. Krakowskiej a potem Bytomskiej?


Tak, caly czas wydzielony.

ksj napisał(a):
Czy w Miechowicach tor na całej długości był wydzielony z ulicy?


Tak, poza pl. Szpitalnym.

ksj napisał(a):
Czy istnieją jeszcze pozostałości torów na jakimkolwiek odcinku od Pętli Wrocławskiej do Rokitnicy?


Parktycznie zadnych, poza sladem po podtorzu.

ksj napisał(a):
I to samo pytanie do odnogi wieszowskiej i stolarzowickiej.


Slakdy po podtorzu, gdzieniegdzie podklady i w paru jeszcze miejscach resztki szyn (tylko na przejazdach, lub wjazdach na prywatne posesje). Przejezdz sie 14-tka, albo 20-tka to bedziesz wiedzial wszystko ;-)

ksj napisał(a):
Czy na w/w odcinkach (także do Mikulczyc) zachowały się może jakieś pojedyncze słupy trakcyjne?


Nie przypominam sobie, raczej nie.

_________________
Milosc, prawda i trakcja elektryczna zawsze zwycieza z nienawiscia, klamstwem i silnikiem diesla!


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł:
Napisane: Wt 13.01.2004, 19:36 
- Moderator -
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt 3.01.2003, 16:43
Posty: 4265
Lokalizacja:
Bytom
Co do linii Trynek - Racibórz: Otwarto ją w 1899, nie wcześniej, o czym świadczą zachowane dokumenty: koncesja na budowę linii, raporty z otwarcia, listy informujące o możliwości nałożenia kary za opóźnienie, etc.

_________________
"Bo na końcowych przystankach kawa ma szary smak..."


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł:
Napisane: Pt 30.01.2004, 13:32 

Dołączył(a): Cz 29.01.2004, 22:19
Posty: 93
Lokalizacja:
Bytom
Dwie sprawy:
1. Na planie Zabrza z mniej więce jpołowy lat siedemdziesiątych w spisie linii tramwajowych była 32 BIS. Trasa: z Rokitnicy (od rozgałęzienia torów) do Stolarzowic. Czy i kiedy coś takiego faktycznie jeździło?
2. Pamiętam, że przynajmniej pod koniec lat siedemdziesiątych tramwaje linii 33 praktycznie nie jeździły (mimo, że były w rozkładzie). Chyba była to jakaś "tajna oszczędność".


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł:
Napisane: Pt 30.01.2004, 14:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr 1.01.2003, 14:16
Posty: 376
Lokalizacja:
Zabrze
van napisał(a):
Dwie sprawy:
1. Na planie Zabrza z mniej więce jpołowy lat siedemdziesiątych w spisie linii tramwajowych była 32 BIS. Trasa: z Rokitnicy (od rozgałęzienia torów) do Stolarzowic. Czy i kiedy coś takiego faktycznie jeździło?


Od poczatku lat 60-tych prawdopodobnie do konca istnienia tej linii (1983).

van napisał(a):
2. Pamiętam, że przynajmniej pod koniec lat siedemdziesiątych tramwaje linii 33 praktycznie nie jeździły (mimo, że były w rozkładzie). Chyba była to jakaś "tajna oszczędność".


Rozne cuda sie w WPK zdarzaly... Oficjalnie linia nie byla zawieszana.

_________________
Milosc, prawda i trakcja elektryczna zawsze zwycieza z nienawiscia, klamstwem i silnikiem diesla!


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł:
Napisane: Pt 30.01.2004, 17:47 

Dołączył(a): Śr 5.02.2003, 3:09
Posty: 609
Lokalizacja:
Katowice
WILQ napisał(a):
Natomiast Egon napomnial jeszcze o linii w kierunku Wojtowej Wsi i owszem, podobno istnialo polaczenie ulica Kosciuszki od Zygmunta Starego do Daszynskiego (linia do Wojtowej Wsi konczyla sie wowczas na wysokosci ul. Puszkina).


Na planie Gliwic z ok. 1927 r. (wspominalem o nim w innym watku jakis czas temu) jest wlanie taki przebieg linii tramwajowej (linia pozniejszej jedynki dobiega ul. Kosciuszki? do linii obecnej jedynki/czworki) - nie ma natomiast koncowki na dzisiejszej ul. Zygmunta St.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł:
Napisane: Pt 30.01.2004, 18:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr 1.01.2003, 14:16
Posty: 376
Lokalizacja:
Zabrze
Rafał napisał(a):
Na planie Gliwic z ok. 1927 r. (wspominalem o nim w innym watku jakis czas temu) jest wlanie taki przebieg linii tramwajowej (linia pozniejszej jedynki dobiega ul. Kosciuszki? do linii obecnej jedynki/czworki) - nie ma natomiast koncowki na dzisiejszej ul. Zygmunta St.


Tzn. Gornych Walow - Zygmunta Starego - Kosciuszki - Daszynskiego?

_________________
Milosc, prawda i trakcja elektryczna zawsze zwycieza z nienawiscia, klamstwem i silnikiem diesla!


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł:
Napisane: So 31.01.2004, 10:14 

Dołączył(a): Nd 21.09.2003, 23:56
Posty: 809
Lokalizacja:
Sosnowiec
Do kiedy rzeczywiście kursowały linie miechowickie i jakim taborem były obsługiwane? Tylko N-ki, czy może również stodwójki, a może nawet załapały się na stopiątki (nie, nie skody, chociaż po tym, co napisali o naszych liniach nocnych na stronie klubu w Poznaniu...)?
Kilka dni temu w empiku oglądałem gazetę "Świat kolei" (nr1/2004). Była tam zaprezentowana trójczłonowa stopiątka. Zawsze się zastanawiałem, czy można te wozy przerabiać na przegubowe. Efekt, wg tego, co zobaczyłem na zdjęciu, był całkiem niezły.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł:
Napisane: So 31.01.2004, 10:48 
- Moderator -
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt 3.01.2003, 16:43
Posty: 4265
Lokalizacja:
Bytom
Ztcw to tylko eNki.

_________________
"Bo na końcowych przystankach kawa ma szary smak..."


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 397 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5 ... 20  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 15 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  

© WPK − Forum oparte na silniku phpBB z wykorzystaniem tłumaczenia phpBB3.PLPolityka prywatności