Aktywne wątki • Wątki bez odpowiedzi
Autor |
Wiadomość |
|
Tytuł: Re: Dawne linie tramwajowe... Napisane: Wt 26.06.2012, 18:02 |
|
Daro85 |
 |
Dołączył(a): Cz 4.11.2004, 21:27 Posty: 10946 Lokalizacja: Bytom
|
888 napisał(a): Wcześniej tramwaj z łagiewnik najwyraźniej prowadził po "stożku" przez obecny plac powstań śląskich do linii na Chebzie. Moje pytanie: Czy ktoś wie w którym roku nastąpiła przebudowa ukladu torowego w tym miejscu?? Ja chodząc tamtędy wiele razy miałem dość poważne wątpliwości czy ten tor był torem tramwajowym. Jednym z powodów takiego myślenia było to, że musiałby się łączyć z trasą Chebzie- Chorzów po dość ostrym kącie.
_________________ "Dno naszego upadku narodowego nastąpiło wtedy, kiedyśmy popadli w umysłowy zastój, uwierzyli w osiągniętą doskonałość..."
|
|
Na górę strony |
|
 |
|
Tytuł: Re: Dawne linie tramwajowe... Napisane: Wt 26.06.2012, 18:04 |
|
adam86 |
 |
Dołączył(a): Pn 4.10.2004, 22:00 Posty: 13942 Lokalizacja: Hajduki Wielkie
|
To był raczej tor kolejowy.
|
|
Na górę strony |
|
 |
|
Tytuł: Re: Dawne linie tramwajowe... Napisane: Śr 27.06.2012, 12:26 |
|
D@nielson |
 |
Dołączył(a): Wt 19.08.2003, 8:41 Posty: 593
|
adam86 napisał(a): To był raczej tor kolejowy. eee, chyba nie tam były szyny tramwajowe rowkowe
|
|
Na górę strony |
|
 |
|
Tytuł: Re: Dawne linie tramwajowe... Napisane: Śr 27.06.2012, 13:50 |
|
Dołączył(a): Cz 5.06.2008, 21:10 Posty: 913 Lokalizacja: Zabrze Helenka
|
888 napisał(a): W Lipinach przy okazji remontu chorzowskiej "obnażono" ukrywany pod asfaltem w "kocich łbach" dawny przejazd tramwajowy. Obecne odgałęzienie 11/17 jest ulokowane jakieś 30 metrów w stronę Chorzowa. Wcześniej tramwaj z łagiewnik najwyraźniej prowadził po "stożku" przez obecny plac powstań śląskich do linii na Chebzie. Moje pytanie: Czy ktoś wie w którym roku nastąpiła przebudowa ukladu torowego w tym miejscu?? Nie jestem pewien, czy mówimy o tym samym, ale przy okazji dość niedawnej modernizacji linii 17 na odcinku Lipiny-Łagiewniki rozjazd od trasy na Chorzów był przesuwany i to chyba właśnie w kierunku Chorzowa.
|
|
Na górę strony |
|
 |
|
Tytuł: Re: Dawne linie tramwajowe... Napisane: Śr 27.06.2012, 14:22 |
|
Daro85 |
 |
Dołączył(a): Cz 4.11.2004, 21:27 Posty: 10946 Lokalizacja: Bytom
|
Bodzio napisał(a): Nie jestem pewien, czy mówimy o tym samym, ale przy okazji dość niedawnej modernizacji linii 17 na odcinku Lipiny-Łagiewniki rozjazd od trasy na Chorzów był przesuwany i to chyba właśnie w kierunku Chorzowa. Nie był za bardzo przesuwany, jeśli już to o kilka metrów.
_________________ "Dno naszego upadku narodowego nastąpiło wtedy, kiedyśmy popadli w umysłowy zastój, uwierzyli w osiągniętą doskonałość..."
|
|
Na górę strony |
|
 |
|
Tytuł: Re: Dawne linie tramwajowe... Napisane: So 19.01.2013, 19:53 |
|
berek26 |
 |
Dołączył(a): Cz 13.04.2006, 21:25 Posty: 764
|
Nosze bany w 1904 roku: Wykaz linii tramwajowych na Górnym Śląsku w 1904 roku (pisownia oryginalna). ■Kattowitz - Domb - Bedersdorf - Konigshutte - Lagiewnlk - Beuthen - Rossberg - Guretzko - Scharley - Deutsch Piekar. ■Kattowitz - Hohenlohehutte - Friederike Colonie - Alfredgrube Laurahutte. ■Myslowitz - Schoppinitz - Rosdzin - Zawodzie - Kattowitz - Zalenze - Nieder Heiduk - Schwientochlowitz - Piasniki - Lagiewnik - Beuthen. ■Konigshutte - Nieder Heiduk. ■Konigshutte - Chorzow - Wanslowitz - Laurahutte. ■Konigshutte - Charlottenhof - Piasniki - Lipine - Morgenroth - Poremba - Zaborze - Zabrze - Gleiwitz. ■Beuthen - Schomberg - Bobrek - Rudahammer - Borsigwerk - Biskupitz - Zabrze. ■Beuthen - Schomberg - Godullahutte - Morgenroth - Friedenshutte - Antonienhutte - Schwientochlowilz - Konigshutte. ■Rudahammer - Ruda - Carl Emannel Colonie. ■Gleiwitz Bahnhof - Trynek. ■Gleiwitz Bahnhof - Ulanenkaserne. ■Kleinbahn Gleiwitz - Schonwald - Pilchowilz - Rauden - Markowitz - Plania bei Ratibor. (kolejka wąskotorowa) Źródło: "Illustrierter Fuhrer durch das Oberschlesische Industriegebiet" Leipzig 1904 Natrafiłech na stronie: http://www.bytom.webd.pl/index.php?menu ... amwaje1904
_________________ Bana 33 Bytom ul. Pokoju - Zabrze-Mikulczyce Dworzec PKP przez Zabrze-Rokitnicę :)
|
|
Na górę strony |
|
 |
|
Tytuł: Re: Dawne linie tramwajowe... Napisane: Pn 21.01.2013, 23:21 |
|
Dołączył(a): Pn 21.12.2009, 18:43 Posty: 1986
|
Linie tramwajowe w roku 1936 - część polska (również z s tej samej strony) 1 -> Rynek-Park Kościuszki przez Katowice Pl. Piłsudskiego, ul. Pocztowa, Dworzec, Pl. Miarki, ul. Żwirki i Wigury ul. Ks. B. Lisieckiego, park Kościuszki. 2 -> Sosnowiec - Chorzów I przez Sosnowiec, Szopienice, Katowice-Ratusz, Starostwo, PI. Piłsudskiego, Pl. Wolności, Załęże - Targowisko, Dwór, Kop Kleofas, Wielkie Hajduki, Chorzów I 3 -> Katowice - Siemianowice przez Katowice pl.Piłsudskiego, Wełnowiec, Cynkownia Hohenlohe, Szyb Alfreda, Siemianowice 4 -> Chorzów-Poręba przez Chorzów I, Szarlociniec, Piaśniki, Lipiny. Kop.Pawła, Chebzie, Poręba 5 -> Chorzów - Siemianowice przez Chorzów I, Szyb Alfreda. Siemianowice 6 -> Katowice - Łagiewniki granica przez Dąb - Chorzów Katowice Pl. Piłsudskiego, Huta Baildon, Katowice-Dąb, Bederowiec, Szyb Pawła, Stadion Sportowy, Góra Redena, Chorzów I i II, Łagiewniki granica Wschód 7 -> Mysłowice - Łagiewniki Granica przez Katowice i Świętochłowice Mysłowice, Szopienice i do W.Hajduk jak linia nr. 2, Świetochłowice, Piaśniki, Brzezina,Łagiewniki granica Zach. 8 -> Lipiny-Łagiewniki Lipiny, Chropaczów, Łagiewniki. 9 -> Chorzów - Szomhierki Granica przez Chorzów I, Świętochłowice, Huta Zgoda, Niedżwiedziniec, Nowa Wieś, Huta Rozamundy. Nowy Bytom, Chebzie, Kop. Pawła, Godula, Szombierki Granica 10 -> Katowice - Chorzów I - Wielkie Piekary (tranzyt przez teren niemiecki bez paszportów i dowodów osobistych) Do Łagiewnik Granicy jak linia nr 6, nastepnie Szarlej, Wielkie Piekary 11 -> Szarlej - Wielkie Piekary Szarlej, Wielkie Piekary 12 -> Chorzów - Piaśniki przez Chorzów, Wielkie Hajduki, Świętochłowice, Piaśniki 13 -> Nowa Wieś - Chorzów przez Nowa Wieś, Nowy Bytom, Chebzie, Piaśniki, Chorzów 14 -> Nowa Wieś - Katowice przez Nowa Wieś, Niedźwiedziniec, Huta Zgoda, Świętochlowice, Wielkie Hajduki, Kop. Kleo- fas, Zalęże-Dwór, Targowisko, Katowice Pl. Wolności, Pl. Marsz. Piłsudskiego, Starostwo Nocna -> Katowice - Chorzów przez Katowice Pl. M. Piłsudskiego, Kop. Kleofas, Wielkie Hajduki, Świętochłowice, Chorzów Źródło: "Informator na miasto Chorzów Katowice" 1936 http://www.bytom.webd.pl/index.php?menu ... amwaje1936
|
|
Na górę strony |
|
 |
|
Tytuł: Re: Dawne linie tramwajowe... Napisane: Wt 9.04.2013, 19:20 |
|
Dołączył(a): Pt 11.02.2005, 12:54 Posty: 888
|
W Gliwicach zniknęła wąskotorowa mijanka tramwajowa na ul. Górnych Wałów. Przetrwała ze sto lat a teraz ją rozebrali :-(
|
|
Na górę strony |
|
 |
|
Tytuł: Re: Dawne linie tramwajowe... Napisane: Wt 9.04.2013, 23:04 |
|
motley |
 |
Dołączył(a): Cz 11.12.2008, 22:47 Posty: 2923
|
Lukas SC napisał(a): Linie tramwajowe w roku 1936 - część polska (również z s tej samej strony) 1 -> Rynek-Park Kościuszki przez Katowice Pl. Piłsudskiego, ul. Pocztowa, Dworzec, Pl. Miarki, ul. Żwirki i Wigury ul. Ks. B. Lisieckiego, park Kościuszki. 2 -> Sosnowiec - Chorzów I przez Sosnowiec, Szopienice, Katowice-Ratusz, Starostwo, PI. Piłsudskiego, Pl. Wolności, Załęże - Targowisko, Dwór, Kop Kleofas, Wielkie Hajduki, Chorzów I 3 -> Katowice - Siemianowice przez Katowice pl.Piłsudskiego, Wełnowiec, Cynkownia Hohenlohe, Szyb Alfreda, Siemianowice 4 -> Chorzów-Poręba przez Chorzów I, Szarlociniec, Piaśniki, Lipiny. Kop.Pawła, Chebzie, Poręba 5 -> Chorzów - Siemianowice przez Chorzów I, Szyb Alfreda. Siemianowice 6 -> Katowice - Łagiewniki granica przez Dąb - Chorzów Katowice Pl. Piłsudskiego, Huta Baildon, Katowice-Dąb, Bederowiec, Szyb Pawła, Stadion Sportowy, Góra Redena, Chorzów I i II, Łagiewniki granica Wschód 7 -> Mysłowice - Łagiewniki Granica przez Katowice i Świętochłowice Mysłowice, Szopienice i do W.Hajduk jak linia nr. 2, Świetochłowice, Piaśniki, Brzezina,Łagiewniki granica Zach. 8 -> Lipiny-Łagiewniki Lipiny, Chropaczów, Łagiewniki. 9 -> Chorzów - Szomhierki Granica przez Chorzów I, Świętochłowice, Huta Zgoda, Niedżwiedziniec, Nowa Wieś, Huta Rozamundy. Nowy Bytom, Chebzie, Kop. Pawła, Godula, Szombierki Granica 10 -> Katowice - Chorzów I - Wielkie Piekary (tranzyt przez teren niemiecki bez paszportów i dowodów osobistych) Do Łagiewnik Granicy jak linia nr 6, nastepnie Szarlej, Wielkie Piekary 11 -> Szarlej - Wielkie Piekary Szarlej, Wielkie Piekary 12 -> Chorzów - Piaśniki przez Chorzów, Wielkie Hajduki, Świętochłowice, Piaśniki 13 -> Nowa Wieś - Chorzów przez Nowa Wieś, Nowy Bytom, Chebzie, Piaśniki, Chorzów 14 -> Nowa Wieś - Katowice przez Nowa Wieś, Niedźwiedziniec, Huta Zgoda, Świętochlowice, Wielkie Hajduki, Kop. Kleo- fas, Zalęże-Dwór, Targowisko, Katowice Pl. Wolności, Pl. Marsz. Piłsudskiego, Starostwo Nocna -> Katowice - Chorzów przez Katowice Pl. M. Piłsudskiego, Kop. Kleofas, Wielkie Hajduki, Świętochłowice, Chorzów Ktoś obeznany w historii: 4 zaczynała mniej więcej na dzisiejszej mijance Ruda Południowa, dalej jak 1/11 i do Rynku? 12 jechała niejako uzupełniając? Gdzie była końcówka 13 i 14 na Wirku?
_________________ Tak się zastanawiałem, czy wpisanie naszej sieci tramwajowej do UNESCO uchroniłoby przed likwidacją kolejne linie. - inż. Łukasz Klyszcz
To jest poważne forum - użytkownik Forum Tramwajów Śląskich
|
|
Na górę strony |
|
 |
|
Tytuł: Re: Dawne linie tramwajowe... Napisane: Wt 9.04.2013, 23:27 |
|
inżinier |
 |
Dołączył(a): Cz 14.01.2010, 18:58 Posty: 2091 Lokalizacja: Oś. Rechabilitacji Czenstochowska Cmętarz
|
4 musiała jechać dalej, do granicy. Budynek dawniej pełniący funkcje graniczne stoi do dziś, mniej więcej na wysokości przystanku Ruda Klary. Podpowiem, że koniec odcinka dwutorowego nie wypada w miejscu przypadkowym. ;)
_________________ "Ponadto informujemy, że turyści którzy nie będą chcieli skorzystać z karty ŚKUP mogą podróżować na podstawie biletów w taryfie strefowo – czasowej np. bilety w cenie 4,80 zł normalny i 2,40 zł ulgowy." - KZK GOP - oficjalny profil
|
|
Na górę strony |
|
 |
|
Tytuł: Re: Dawne linie tramwajowe... Napisane: Wt 9.04.2013, 23:56 |
|
motley |
 |
Dołączył(a): Cz 11.12.2008, 22:47 Posty: 2923
|
inżinier napisał(a): 4 musiała jechać dalej, do granicy. Budynek dawniej pełniący funkcje graniczne stoi do dziś, mniej więcej na wysokości przystanku Ruda Klary. Podpowiem, że koniec odcinka dwutorowego nie wypada w miejscu przypadkowym. ;) Cholera, pomyliłem Klarę z Południową ;) Ale dalej zagadka z tym Wirkiem, pod kopalnią?
_________________ Tak się zastanawiałem, czy wpisanie naszej sieci tramwajowej do UNESCO uchroniłoby przed likwidacją kolejne linie. - inż. Łukasz Klyszcz
To jest poważne forum - użytkownik Forum Tramwajów Śląskich
|
|
Na górę strony |
|
 |
|
Tytuł: Re: Dawne linie tramwajowe... Napisane: Śr 10.04.2013, 6:11 |
|
Dołączył(a): Pn 21.12.2009, 18:43 Posty: 1986
|
myszka napisał(a): W Gliwicach zniknęła wąskotorowa mijanka tramwajowa na ul. Górnych Wałów. Przetrwała ze sto lat a teraz ją rozebrali :-( Prezydent pozbył się tramwajów, więc i historii też musi się pozbyć ...
|
|
Na górę strony |
|
 |
|
Tytuł: Re: Dawne linie tramwajowe... Napisane: Śr 10.04.2013, 20:07 |
|
Serd |
 |
Dołączył(a): Pt 20.06.2008, 19:26 Posty: 538 Lokalizacja: Gliwice
|
A jednak zdjęli te stare tory? Bo podobno konserwator zabytków nie chciał się na to zgodzić...
_________________ Bóg dał nam WPK a diabeł KZK a potem ZTM.
|
|
Na górę strony |
|
 |
|
Tytuł: Re: Dawne linie tramwajowe... Napisane: Pt 12.04.2013, 11:19 |
|
berek26 |
 |
Dołączył(a): Cz 13.04.2006, 21:25 Posty: 764
|
myszka napisał(a): W Gliwicach zniknęła wąskotorowa mijanka tramwajowa na ul. Górnych Wałów. Przetrwała ze sto lat a teraz ją rozebrali :-( Frankenstein to ciula... Rozbiero wszystko co pamięto niemieckie czasy...
_________________ Bana 33 Bytom ul. Pokoju - Zabrze-Mikulczyce Dworzec PKP przez Zabrze-Rokitnicę :)
|
|
Na górę strony |
|
 |
|
Tytuł: Re: Dawne linie tramwajowe... Napisane: Nd 14.04.2013, 12:43 |
|
dexiu89 |
 |
Dołączył(a): Nd 19.10.2008, 9:22 Posty: 864 Lokalizacja: Ruda Śląska - Bielszowice
|
Czyli dworzec kolejowy i linę kolejową tyż rozbierze? Idąc tym tokiem myślenia Frankiewicz musiałby rozebrać pół miasta zostawiając budownictwo PRLu.
Pamiętam przy budowie ronda na Wirku przy kauflandzie odsłonił się tor i ku mojemu zdziwieniu był w bardzo dobrym stanie. Jeśli go nie rozebrali to jest dokładnie pod środkiem ronda. Posiadam mapy, które ukazują przebieg linii tramwajowej i mam na myśli tutaj odcinek od budynku KWK Pokój do krzyżówki Odrodzenia/Katowicka/Nowary. Według tego planu linia tramwajowa przebiegała przez dzisiejsze targowisko obok brukowanej drogi, gdzie stoją stragany (rownolegle do obecnej ulicy Kupieckiej) do skrzyżowania z Sienkiewicza i Tuwima (dziś przy tym skrzyżowaniu stoi dom handlowy) i dalej Tuwima do Katowickiej (dziś deptak) skręcała w lewo. W miejscu gdzie dziś stoi salon Skody był most nad torem kolejowym prowadzącym z kopalni Pokój do szybu Andrzeja (okolica bramy wejściowej na targowisko). Przy rondzie górników pozostał stary odcinek drogi prowadzącej z Wirku do Fryny i na wprost widać bramę na targowisko lekko po prawej stronie. Przy moście były dwa zakręty. Być może owe linie kończyły w miejscu gdzie obecnie jest lasek za stacją Shela. Musiałbym zasięgnąć większej wiedzy od ciotki.
Być może w tym lasku była jakaś pętla/zajezdnia.
Jeszcze mam też pytanie (być może padło, być może nie) mianowicie jak przebiegały tory tramwajowe w rejonie pętli na Chebziu i czy było to związane z budową ronda?
Jak wyglądało torowisko tramwajowe w miejscu dawnej granicy między Karmańskim a Porębą? Zdjęcia do których dotrałem z okresu międzywojennego (robione od strony niemieckiej) iż na przeciwko niemieckiego zollamtu był jeszcze jakiś budynek i przy nim widać wjazd na jednotor. Zapewne niemieckie tramwaje tutaj zmieniały kierunek jazdy i czy było w tym czasie połączone torowisko niemieckie z polskim? Niemcy wcześniej budowali drugi tor niż polacy. Jak zatem wyglądała zmiana kierunku jazdy po polskiej stronie? Czy przystanek końcowy był za czy przez ulicą Klary? Oraz czy dzisiejszy wjazd na jednotor jest w tym samym miejscu co ten z okresu międzywojennego?
|
|
Na górę strony |
|
 |
|
Tytuł: Re: Dawne linie tramwajowe... Napisane: Śr 25.09.2013, 8:52 |
|
inżinier |
 |
Dołączył(a): Cz 14.01.2010, 18:58 Posty: 2091 Lokalizacja: Oś. Rechabilitacji Czenstochowska Cmętarz
|
berek26 napisał(a): myszka napisał(a): W Gliwicach zniknęła wąskotorowa mijanka tramwajowa na ul. Górnych Wałów. Przetrwała ze sto lat a teraz ją rozebrali :-( Frankenstein to ciula... Rozbiero wszystko co pamięto niemieckie czasy... Francikowi musiało podnieść się ciśnienie, bo mu w mieście... wyremontowano tory! < śmiech przez łzy> http://gliwice.gazeta.pl/gazetagliwice/ ... .html?bo=1
_________________ "Ponadto informujemy, że turyści którzy nie będą chcieli skorzystać z karty ŚKUP mogą podróżować na podstawie biletów w taryfie strefowo – czasowej np. bilety w cenie 4,80 zł normalny i 2,40 zł ulgowy." - KZK GOP - oficjalny profil
|
|
Na górę strony |
|
 |
|
Tytuł: Re: Dawne linie tramwajowe... Napisane: Śr 25.09.2013, 13:55 |
|
berek26 |
 |
Dołączył(a): Cz 13.04.2006, 21:25 Posty: 764
|
berek26 napisał(a): myszka napisał(a): W Gliwicach zniknęła wąskotorowa mijanka tramwajowa na ul. Górnych Wałów. Przetrwała ze sto lat a teraz ją rozebrali :-( Frankenstein to ciula... Rozbiero wszystko co pamięto niemieckie czasy... A jednak nazod wracaja glajzy: http://gliwice.gazeta.pl/gazetagliwice/ ... .html?bo=1
_________________ Bana 33 Bytom ul. Pokoju - Zabrze-Mikulczyce Dworzec PKP przez Zabrze-Rokitnicę :)
|
|
Na górę strony |
|
 |
|
Tytuł: Re: Dawne linie tramwajowe... Napisane: Śr 25.09.2013, 15:01 |
|
motley |
 |
Dołączył(a): Cz 11.12.2008, 22:47 Posty: 2923
|
A czytasz ty czasem poprzednie posty?
_________________ Tak się zastanawiałem, czy wpisanie naszej sieci tramwajowej do UNESCO uchroniłoby przed likwidacją kolejne linie. - inż. Łukasz Klyszcz
To jest poważne forum - użytkownik Forum Tramwajów Śląskich
|
|
Na górę strony |
|
 |
|
Tytuł: Re: Dawne linie tramwajowe... Napisane: Śr 25.09.2013, 15:33 |
|
Dołączył(a): Cz 5.07.2007, 21:07 Posty: 5585 Lokalizacja: Piekary Śląskie
|
To się nazywa szczyt ignorancji.
_________________ "Gdy debil nie wie, że jest debilem to ma przewalone.." G. Tabor :D
|
|
Na górę strony |
|
 |
|
Tytuł: Re: Dawne linie tramwajowe... Napisane: Cz 26.09.2013, 14:51 |
|
berek26 |
 |
Dołączył(a): Cz 13.04.2006, 21:25 Posty: 764
|
P Śl napisał(a): To się nazywa szczyt ignorancji. Nie adoruj motley'owi :P Przeoczyłem zwyczajnie...
_________________ Bana 33 Bytom ul. Pokoju - Zabrze-Mikulczyce Dworzec PKP przez Zabrze-Rokitnicę :)
|
|
Na górę strony |
|
 |
Kto przegląda forum |
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości |
|
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów
|
|