Aktywne wątki • Wątki bez odpowiedzi
Autor |
Wiadomość |
|
Tytuł: Re: Historia taboru i linii WPK Katowice Napisane: Pt 23.07.2021, 2:58 |
|
Dołączył(a): Cz 17.06.2021, 2:21 Posty: 19
|
motley napisał(a): Witam, czy ma ktoś informacje o linii 77? Chodzi o trasę, datę likwidacji. Znajduje się ona w spisie linii z 1986 roku i chyba jeszcze kursowała pod banderą KZK GOP. Na spisie KZK GOP z 1994 jeszcze była na trasie K-ce Szopienice PKP / M-ce Wesoła, a obsługiwał ją PKM Katowice o/Mysłowice
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Historia taboru i linii WPK Katowice Napisane: Pt 6.08.2021, 1:20 |
|
Dołączył(a): Cz 17.06.2021, 2:21 Posty: 19
|
Ciekawostka z grudnia 1978 r. - "Trybuna Robotnicza" donosi o tym, że zaj. Katowice otrzymała ostatnio 17 nowych przegubowców. Na zdjęciu jest ikarus z nr rej. KAB 109C - komuś coś się przypomina? W bazie nie ma nr rej. katowickich ikarów z serii 12xx. Poza tym baza wymienia tylko 16 wozów, do 5 dostarczonych wcześniej. ???
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Historia taboru i linii WPK Katowice Napisane: So 28.08.2021, 8:22 |
|
Dołączył(a): Pn 21.06.2021, 22:13 Posty: 17
|
@wpk1228 pisze w temacie IKARUS 280: Markus co do tych barw to masz rację może były w kolorze "beżowym" dokładnie nie pamiętam odcieniu ale na pewno to były Ik280 #812, #972, #975, #1017, #1021, #1022 Jelcz #1993 coś mi się kojarzy jeszcze w tych barwach Jelcz #1922 natomiast Jelcz #1830 #1831 i #1979 na pewno były w kolorze ciemno-niebieskim.
Przeniosłem powyższe dywagacje do innego działu, ponieważ nie dotyczą tematu Ikarusów 280. Ja okres lat 80. pamiętam doskonale, dlatego pozwolę sobie przedstawić swój punkt widzenia. “Beżowe Ikarusy 260“, o których wspomina @wpkbytom1228, były w istocie koloru jasnobrązowego a ściślej mówiąc: “taka kawa z mlekiem”. Na pewno nie były one szare czyli popielate. Pojawiły się w 1981 roku i były to pierwsze wozy remontowane wówczas w Mikołowie-Jamnej. Remonty dotyczyły przedziałów numerowych, które wymienił @wpkbytom1228, czyli wozy z lat 1975-1978. Jak je rozpoznać na czarno-białej fotografii w tamtego okresu?
Nie jest to proste, bo wozy miały jasno kremowe zderzaki i upadabniały się do pozostałych. Ale są dwie charakterystyczne cechy odróżniające je od innych, później remontowanych wozów tego typu. Temat trudny, bo dotyczy przeszłości obecnie 40-letniej, ale ważny, bo tego typu informacje raczej nie były nigdzie zapisywane i można je odtworzyć tylko przy pomocy pamięci ludzi, którzy ten okres pamiętają.
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Historia taboru i linii WPK Katowice Napisane: Cz 2.09.2021, 22:55 |
|
Egon |
|
Dołączył(a): Cz 8.01.2004, 9:44 Posty: 4434 Lokalizacja: Ligota
|
PawelDG napisał(a): Na spisie KZK GOP z 1994 jeszcze była na trasie K-ce Szopienice PKP / M-ce Wesoła, a obsługiwał ją PKM Katowice o/Mysłowice Niemożliwe, to jest jakiś byk. Pod dworcem Katowice Szopienice Południowe nigdy nie było żadnej krańcówki dla linii KM.
_________________ Para todo mal, mezcal, y para todo bien también
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Historia taboru i linii WPK Katowice Napisane: Śr 8.09.2021, 14:48 |
|
Dołączył(a): Śr 8.09.2021, 14:43 Posty: 14
|
Dzień dobry.
Czy ktoś z aktywnych tutaj użytkowników pamięta, jakie były napisy z boku na naszych szybkowcach 105N? Głównie chodzi o oznaczenia WPK i informacje o wsiadaniu, i tym podobne. Jeżeli znalazło by się zdjęcie to byłbym całkowicie zachwycony.
Przepraszam, jeśli to nieodpowiedni temat do wątku. Pozdrawiam.
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Historia taboru i linii WPK Katowice Napisane: Śr 8.09.2021, 19:45 |
|
Dołączył(a): So 4.02.2006, 21:44 Posty: 13 Lokalizacja: Katowice
|
Dwa zdjęcia ukazujące (nieco odmienne) rozmieszczenie napisów na prawej stronie wozów Konstal 105: I jedna fotografia ukazująca rozmieszczenie napisów z lewej strony pojazdu: Może się przydadzą.
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Historia taboru i linii WPK Katowice Napisane: Śr 8.09.2021, 20:04 |
|
Dołączył(a): Śr 8.09.2021, 14:43 Posty: 14
|
Dzięki. Trochę to wyjaśniło jak wyglądało to w tamtych latach. Jak mniemam na drugim zdjęciu, pod napisem obok pierwszych drzwi, będzie przekreślony wózek dziecięcy? Teraz mam jeszcze jedno pytanie, być może nieco trudniejsze. http://phototrans.pl/14,22493,0,Konstal_105Na_702.htmlCo było napisane w tym wielkim ciągu liter obok drzwi, i czy występowało to również w jakimś stopniu na szybkowcach?
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Historia taboru i linii WPK Katowice Napisane: So 11.09.2021, 18:41 |
|
Dołączył(a): So 4.02.2006, 21:44 Posty: 13 Lokalizacja: Katowice
|
Niestety nie posiadam dobrej jakości fotografii, by pokazać treść napisów. Z "szybkowcami" ich nie kojarzę. Moim zdaniem taki zestaw pojawił się znacznie później.
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Historia taboru i linii WPK Katowice Napisane: So 11.09.2021, 21:47 |
|
Dołączył(a): Śr 8.09.2021, 14:43 Posty: 14
|
Dzięki za pomoc. Fakt tego, że napisy pojawiły się znacznie później wiele wyjaśnia :). Aczkolwiek i tak ciekawie by było poznać, co tam było napisane...
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Historia taboru i linii WPK Katowice Napisane: So 11.09.2021, 22:18 |
|
Dołączył(a): Pn 15.01.2007, 16:22 Posty: 694 Lokalizacja: Katowitz
|
Tam było napisane że należy zaraz po wejściu skasować bilet i zachować do kontroli w bardziej rozbudowany sposób
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Historia taboru i linii WPK Katowice Napisane: Cz 31.03.2022, 11:19 |
|
Dołączył(a): Cz 17.06.2021, 2:21 Posty: 19
|
Egon napisał(a): PawelDG napisał(a): Na spisie KZK GOP z 1994 jeszcze była na trasie K-ce Szopienice PKP / M-ce Wesoła, a obsługiwał ją PKM Katowice o/Mysłowice Niemożliwe, to jest jakiś byk. Pod dworcem Katowice Szopienice Południowe nigdy nie było żadnej krańcówki dla linii KM. Ale ja nic o POŁUDNIOWYCH Szopienicach nie pisałem... Ze spisu, który wisiał na punkcie regulatorskim/kolekturze biletowej dworca autobusowego w Zabrzu, mam zapisane takie trasy: 66 K-ce Szopienice PKP / M-ce / Dziećkowice 76 K-ce PKP / Szopienice / M-ce Wesoła 77 K-ce Szopienice PKP / M-ce Wesoła Może był to błąd przy przepisywaniu, powinno być tak jak przy 76? (K-ce PKP / Szopienice ...)
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Historia taboru i linii WPK Katowice Napisane: Cz 31.03.2022, 11:38 |
|
Dołączył(a): Cz 17.06.2021, 2:21 Posty: 19
|
Nex838 napisał(a): Dzięki za pomoc. Fakt tego, że napisy pojawiły się znacznie później wiele wyjaśnia :). Aczkolwiek i tak ciekawie by było poznać, co tam było napisane... To zdjęcie tramwaju # 538 jest akurat moje! Napis brzmiał: Po wejściu natychmiast skasować bilet i zachować do kontroliPo usłyszeniu sygnału nie wsiadaćOprócz napisu były też symbole w kółku wózka albo wózka przekreślonego. Te napisy były w tej samej formie na autobusach, tramwajach i trolejbusach. Jest to szablon z połowy lat 1980-tych, więc niemożliwy do zobaczenia na "szybkowcach", ponieważ te w połowie lat 1980-tych już tych szybek nie miały, z wyjątkiem może niedobitków z zaj. Gliwice Natomiast pod skrótem WPK w tym wzorze widniał napis KATOWICE a pod nim w zależności od trakcji i zajezdni: - na tramwajach był napis wąską czcionką ZAKŁAD KOMUNIKACYJNY XXXXXXXX (np. BĘDZIN, GLIWICE, BYTOM, a w wozach katowickich puste miejsce. W Chorzowie to nie wiem jak pisali, czy sam Chorzów, czy Chorzów-Batory?) - na autobusach z ZK-8 ZAKŁAD KOMUNIKACYJNY SOSNOWIEC a także dodatkowo poniżej na wozach gołonoskich: ODDZ.DĄBROWA GÓRN., a na wozach będzińskich O/Będzin, ale nie wiem czy te linijki były malowane już w czasach WPK, czy dopiero w PKM, kiedy przejęto szablon od WPK zamieniając tylko W na M i KATOWICE na SOSNOWIEC. Zobacz też na autobusie: https://phototrans.pl/14,104037,0,Ikaru ... _4236.htmlchoć tu jest pewna modyfikacja, bo napis ten jest dużymi literami, a więc niestandardowo i brakuje drugiego komunikatu, żeby nie wsiadać po dzwonku. (Ciekawostką jest to, że wozy olkuskie miały czerwone napisy WEJŚCIE albo WYJŚCIE nad drzwiami, a w przegubowych ikarusach stabilizator przegubu malowany na biało-czerwono, podczas gdy w innych zajezdniach był on cały biały. - tak na marginesie) Jak widać pamięć mam dobrą wbrew sugestiom niejakiego pata
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Historia taboru i linii WPK Katowice Napisane: Pn 11.04.2022, 18:01 |
|
Dołączył(a): Cz 17.06.2021, 2:21 Posty: 19
|
Tutaj pięknie widać napisy WPK-owskie. Jak wspominałem, na tramwajach bogucickich pisano ZAKŁAD KOMUNIKACYJNY i zostawiano puste miejsce. Z czasem jednak dopisywano KATOWICE, ale na różnych zdjęciach widać różnicę farby, nie było to robione za jednym zamachem https://www.flickr.com/photos/nebp2/485 ... 257962046/
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Historia taboru i linii WPK Katowice Napisane: Śr 13.04.2022, 10:12 |
|
Egon |
|
Dołączył(a): Cz 8.01.2004, 9:44 Posty: 4434 Lokalizacja: Ligota
|
PawelDG napisał(a): Egon napisał(a): PawelDG napisał(a): Na spisie KZK GOP z 1994 jeszcze była na trasie K-ce Szopienice PKP / M-ce Wesoła, a obsługiwał ją PKM Katowice o/Mysłowice Niemożliwe, to jest jakiś byk. Pod dworcem Katowice Szopienice Południowe nigdy nie było żadnej krańcówki dla linii KM. Ale ja nic o POŁUDNIOWYCH Szopienicach nie pisałem... No to o jakich? W Szopienicach są dwa dworce, Połudinowy i Północny - przez ten drugi ruch pasażerski nie jest już utrzymywany od II wojny światowej. I w Ogrodzie Dworcowym nie ma możliwości zawracania autobusem. PawelDG napisał(a): Ze spisu, który wisiał na punkcie regulatorskim/kolekturze biletowej dworca autobusowego w Zabrzu, mam zapisane takie trasy:
66 K-ce Szopienice PKP / M-ce / Dziećkowice 76 K-ce PKP / Szopienice / M-ce Wesoła 77 K-ce Szopienice PKP / M-ce Wesoła
Może był to błąd przy przepisywaniu, powinno być tak jak przy 76? (K-ce PKP / Szopienice ...) Dla 66 i 77 powinno być tak jak dla 76.
_________________ Para todo mal, mezcal, y para todo bien también
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Historia taboru i linii WPK Katowice Napisane: Śr 13.04.2022, 23:11 |
|
Dołączył(a): Śr 3.09.2003, 23:38 Posty: 2172 Lokalizacja: Katowice
|
Egon napisał(a): No to o jakich? W Szopienicach są dwa dworce, Połudinowy i Północny - przez ten drugi ruch pasażerski nie jest już utrzymywany od II wojny światowej. I w Ogrodzie Dworcowym nie ma możliwości zawracania autobusem.
Gwoli ścisłości; dworzec w Szopienicach nosił nazwę "Szopienice Południowe", a od włączenia tego miasta do Katowic tj. roku 1960 "Katowice Szopienice Południowe". Nie było jednak dworca Szopienice Północne (przynajmniej od czasów, których sięga moja pamięć), lecz "Szopienice Mała Dąbrówka" także a dodatkiem "Katowice" od 1960r. Błędne jest twierdzenie iż od czasów II WŚ nie było na nim ruchu pasażerskiego, bo doskonale pamiętam widok pociągów z parowozem przecinających ul. 1-go Maja jak też obecną Le Ronda (z wiadomych względów nie będę przypominał jej ówczesnej nazwy). Pociągi do Tarnowskich Gór przez Siemianowice Śl. tą trasą kursowały jeszcze do lat 60-tych. linia ta jest na planie Katowic z 1967r. Tutaj być może chodziło o przystanek autobusowy w pobliżu dworca towarowego i innych obiektów kolejowych przy ul Ks. Bednorza, tam kończył bieg 220, ale nie 66 ani 77, te zawsze dojeżdżały do centrum Katowic lub do Zawodzia.
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Historia taboru i linii WPK Katowice Napisane: Pn 18.04.2022, 21:40 |
|
Egon |
|
Dołączył(a): Cz 8.01.2004, 9:44 Posty: 4434 Lokalizacja: Ligota
|
Ludw_K napisał(a): Nie było jednak dworca Szopienice Północne (przynajmniej od czasów, których sięga moja pamięć), lecz "Szopienice Mała Dąbrówka" także a dodatkiem "Katowice" od 1960r. Jak to nie było? Przecież mój dziadek naprzeciwko niego mieszkał, niejeden raz wyglądając przez okno liczyłem wagony ciągnięte przez parowozy. A Ogród Dworcowy to niby od czego wziął nazwę? Dworzec Dąbrówka Mała był całkiem gdzie indziej, w rejonie ul. Grzegorzka (dawniej Franciszoka), a właściwie Stacyjnej, i tam ruch pasażerski odbywał się do roku bodajże 1968. Dziś budynek dworcowy jeszcze istnieje, ale jest zaadaptowany na jakiś warsztat samochodowy czy teatr, peronów już nie ma. Dworzec Katowice Szopienice Północne (dziś tylko towarowy, ale z dobrze zachowanym jednym peronem i budynkiem dworcowym) istnieje do dziś i mieści się między Ogrodem Dworcowym a ul. Wałową, wejście jest tylko od strony Ogrodu. Oficjalnie ruch pasażerski został zawieszony w roku 1968, ale ja sprzed tej daty nie pamiętam żadnego pociągu pasażerskiego na tej stacji. Dziadek mówił, że od zakończenia wojny też żadnego nie widział. Linia 161 długo nie była zelektryfikowana, trakcję zbudowano dopiero w 1990 roku. W latach 80-tych krążyły pomysły o przywróceniu ruchu pasażerskiego, lecz dziś, wobec likwidacji dworca w Siemianowicach Śląskich wydaje się to być bardzo mało prawdopodobne. https://www.google.pl/maps/@50.2612669, ... 3000?hl=plhttps://www.bazakolejowa.pl/index.php?d ... je&id=1374
_________________ Para todo mal, mezcal, y para todo bien también
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Historia taboru i linii WPK Katowice Napisane: Wt 19.04.2022, 23:01 |
|
Dołączył(a): Śr 3.09.2003, 23:38 Posty: 2172 Lokalizacja: Katowice
|
Egon napisał(a): Jak to nie było? Przecież mój dziadek naprzeciwko niego mieszkał, niejeden raz wyglądając przez okno liczyłem wagony ciągnięte przez parowozy.
<skrót>
Dziadek mówił, że od zakończenia wojny też żadnego nie widział.
A to mnie zaskoczyłeś -:) Zwracam honor Napisałem tak wcześniej, bo przypominam sobie, że kiedyś czytałem (może na tym forum, a może gdzieś całkiem indziej) rozważania o tym dlaczego dworzec w Szopienicach ma w nazwie "Południowe" i tam ktoś sugerował, że owe "Północne" to mogła ongiś być Mała Dąbrówka. Jednak nie przed II WŚ, bo wówczas była to oddzielna gmina. Co do ruchu pasażerskiego przez Szopienice Północne to nie wiem czy był on nawet do 1939r. Zajrzałem bowiem do "Przewodnika po woj. Śląskim" z 1937r i tam w opisie gminy Szopienice wymieniona jest tylko linia kolejowa Katowice - Mysłowice z odgałęzieniem do Sosnowca, a przy opisie Dąbrówki Małej tylko linia Bogucie - Chorzów przez Siemianowice. Na mapie jest jednak ten dworzec zaznaczony.
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Historia taboru i linii WPK Katowice Napisane: Śr 20.04.2022, 9:02 |
|
(37) michał |
|
Dołączył(a): Pt 21.11.2003, 23:01 Posty: 1904 Lokalizacja: Bielsko-B
|
Ludw_K napisał(a): Egon napisał(a): Jak to nie było? Przecież mój dziadek naprzeciwko niego mieszkał, niejeden raz wyglądając przez okno liczyłem wagony ciągnięte przez parowozy.
<skrót>
Dziadek mówił, że od zakończenia wojny też żadnego nie widział.
A to mnie zaskoczyłeś -:) Zwracam honor Napisałem tak wcześniej, bo przypominam sobie, że kiedyś czytałem (może na tym forum, a może gdzieś całkiem indziej) rozważania o tym dlaczego dworzec w Szopienicach ma w nazwie "Południowe" . Swego czasu Kazimierz Kutz pisał felietony do lokalnej gazetki Roździeń i poruszał w jednym z nich ten wątek.
_________________ Przewodnik beskidzki
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Historia taboru i linii WPK Katowice Napisane: Śr 20.04.2022, 9:21 |
|
Egon |
|
Dołączył(a): Cz 8.01.2004, 9:44 Posty: 4434 Lokalizacja: Ligota
|
Ludw_K napisał(a): Co do ruchu pasażerskiego przez Szopienice Północne to nie wiem czy był on nawet do 1939r. W pewnym sensie był, bo tamtędy szły transporty więźniów do Oświęcimia i Brzezinki. Opowiadała mi o tym babcia, ale ona zmarła gdy miałem kilka lat i nie zdążyłem się od niej dowiedzieć, czy w czasie wojny kursowały zwykłe pociągi osobowe. Dziadek w czasie II WŚ został zabrany do III Rzeszy na roboty przymusowe, więc tego nie wiedział.
_________________ Para todo mal, mezcal, y para todo bien también
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Historia taboru i linii WPK Katowice Napisane: Śr 20.04.2022, 9:24 |
|
Egon |
|
Dołączył(a): Cz 8.01.2004, 9:44 Posty: 4434 Lokalizacja: Ligota
|
(37) michał napisał(a): Swego czasu Kazimierz Kutz pisał felietony do lokalnej gazetki Roździeń i poruszał w jednym z nich ten wątek. Głupot by nie pisał, bo on jako chłopak mieszkał przez kilka lat w domu przy Ogrodzie Dworcowym.
_________________ Para todo mal, mezcal, y para todo bien también
|
|
Na górę strony |
|
|
Kto przegląda forum |
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość |
|
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów
|
|