Forum WPK
http://forum.wpk.katowice.pl/

Linie przekraczające teren dawnego WPK
http://forum.wpk.katowice.pl/viewtopic.php?f=35&t=2939
Strona 1 z 2

Autor:  Egon [ Pt 6.12.2013, 20:00 ]
Tytuł:  Linie przekraczające teren dawnego WPK

Chciałbym w tym temacie przywołać z naszej pamięci linie, których trasy wybiegały poza teren dawnego WPK. Ja pamiętam coś takiego:

O (później 0) i 685: Tychy Dw. PKP - Oświęcim Pl. Kościuszki
21: Katowice Słoneczna (później Nowotki, czyli dziś Mikusińskiego) - Oświęcim (?)
54: Mysłowice Kopalnia - Oświęcim (?) (kursy wariantowe, 2 - 4 pary)
729: Koty - Kielcza Dw. PKP (na początku to były 2 kursy wariantowe linii 129).

Nie zaliczam do nich dawnych linii 31, 181 i wariantów 137, bo Pszczyna to dla mnie tereny WPK ;-)

Autor:  memphis [ Pt 6.12.2013, 20:01 ]
Tytuł:  Re: Linie przekraczające teren dawnego WPK

Egon napisał(a):
729: Koty - Kielcza Dw. PKP (na początku to były 2 kursy wariantowe linii 129).


Nie 129, ale 129szk. Później (w 2004 roku) po prostu zmieniono oznaczenie. Natomiast samo 129 przez pewien czas miało jeden kurs wieczorem aż do Zawadzkich.

Autor:  Daro85 [ Pt 6.12.2013, 20:18 ]
Tytuł:  Re: Linie przekraczające teren dawnego WPK

memphis napisał(a):
Egon napisał(a):
729: Koty - Kielcza Dw. PKP (na początku to były 2 kursy wariantowe linii 129).


Nie 129, ale 129szk. Później (w 2004 roku) po prostu zmieniono oznaczenie. Natomiast samo 129 przez pewien czas miało jeden kurs wieczorem aż do Zawadzkich.


Miała do przystanku Zawadzkie Stacja Benzynowa- był to ostatni kurs dnia.

Poza tym zdaje się była linia z Raciborza do Kietrza. Dodatkowo można wliczyć kursy WPK do Chełmka (308,338,340) i kursy innego WPK z Oświęcimia do Gromca- linia 22 ;).

Autor:  inżinier [ Pt 6.12.2013, 20:42 ]
Tytuł:  Re: Linie przekraczające teren dawnego WPK

2 Siewierz Dom Kultury - Myszków Dw. PKP. :P

Cytuj:
729: Koty - Kielcza Dw. PKP (na początku to były 2 kursy wariantowe linii 129).

Przystanek końcowy zwał się Koty Szkolna (choć praktycznie tworzy jeden zespół z przystankiem Koty :P)

Cytuj:
Poza tym zdaje się była linia z Raciborza do Kietrza

Do Kuźni Raciborskiej też, kwalifikuje się? ;-)

Autor:  Egon [ Pt 6.12.2013, 21:02 ]
Tytuł:  Re: Linie przekraczające teren dawnego WPK

inżinier napisał(a):
Do Kuźni Raciborskiej też, kwalifikuje się? ;-)

Nie wiem - ale niech będzie. Wiesz coś więcej o tej linii - jakiś numer, ile kursów?

Autor:  JacekSo [ Pt 6.12.2013, 21:27 ]
Tytuł:  Re: Linie przekraczające teren dawnego WPK

Egon napisał(a):
Nie wiem - ale niech będzie. Wiesz coś więcej o tej linii - jakiś numer, ile kursów?

- 510, później 10, przez Babice, 10 kursów w R,
- 11 przez Zawadę Książęcą, 5 kursów w R.

Autor:  Ludw_K [ So 7.12.2013, 2:49 ]
Tytuł:  Re: Linie przekraczające teren dawnego WPK

Temat ten warto byłoby rozpatrywać z podziałem przynajmniej na dwa okresy. W pierwszym WPK obejmowało swym zasięgiem w zasadzie GOP oraz kilka miejscowości dalej wysuniętych a miało to miejsce od chwili powstania WPK do czasu zmiany podziału administracyjnego kraju tj. do roku 1975. Po zmianie podziału administracyjnego WPK objęło swym zasięgiem obszar całego województwa, podobnie było w innych województwach gdzie także powstały Wojewódzkie Przedsiębiorstwa Komunikacyjne z połączenia wielu przedsiębiorstw miejskich. Wcześniej były też miasta gdzie komunikację miejską prowadziły Miejskie Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej (np Jędrzejów) a w wielu innych PKS (np Rybnik, Konin).
W pierwszym okresie jedyną linią docierającą poza województwo katowickie była 21 do Oświęcimia, nie od początku zresztą jeździła z Koszutki, bo najpierw z dworca autobusowego przy ul. Armii Czerwonej (ob. al. Korfantego), po jego likwidacji w 1962r. z pl. Miarki (tak samo 29 i 45), następnie z ul. C. Skłodowskiej obok pl. 22-Lipca (ob. pl. Andrzeja) i dopiero później wydłużono ja na Koszutkę.
Z drugiej strony w tamtym okresie na teren dziłania WPK docierała linia nr 1 MPK Jaworzno do dworca PKP w Mysłowicach, później przedłużona do Chrzanowa (ale nie pamiętam dokładnie czy z nr 1 czy 4). Inne najdalej wówczas sięgajace linie to 31 do Pszczyny oraz 68 z Katowic do Bujakowa i 69 do miejscowości Zgoń (to było w latach 50-tych).
W latach wcześniejszych, jeszcze jako Śląsko-Dąbrowskie Linie Komunikacyjne jeździły też autobusy z Katowic do Wodzisławia i Pszowa oraz z Gliwic do Rybnika, Rud i Świerklan.
Po utworzeniu WPK obejmującego całe nowe województwo katowickie chyba tylko Oświęcim był miastem poza województwem do którego docierały autobusy WPK Katowice (i to raczej niezbyt długo) oraz Chełmek, a z drugiej strony do Czechowic dojeżdżała linia obsługiwana przez WPK Bielsko-Biała.
Wspominane powyżej Babice, Myszków, Kużnia Raciborska i Zawadzkie to już chyba nie dotyczy WPK lecz KZK GOP.

Autor:  YoMaHa [ So 7.12.2013, 10:02 ]
Tytuł:  Re: Linie przekraczające teren dawnego WPK

Ludw_K napisał(a):
Temat ten warto byłoby rozpatrywać z podziałem przynajmniej na dwa okresy.


Ja bym podzielił na trzy ;-)

Ludw_K napisał(a):
W pierwszym WPK obejmowało swym zasięgiem w zasadzie GOP oraz kilka miejscowości dalej wysuniętych a miało to miejsce od chwili powstania WPK do czasu zmiany podziału administracyjnego kraju tj. do roku 1975.


Kojarzysz dokładnie, kiedy nastąpiło włączenie Jaworzna z Chrzanowem i Olkusza do WPK? Czy było to 1.1.76?

Ludw_K napisał(a):
Po zmianie podziału administracyjnego WPK objęło swym zasięgiem obszar całego województwa,


Prawie całego ;-)

Ludw_K napisał(a):
podobnie było w innych województwach gdzie także powstały Wojewódzkie Przedsiębiorstwa Komunikacyjne z połączenia wielu przedsiębiorstw miejskich.


Skala WPK Katowice była nieporównywalna. Był także WPKMy, np. w Szczecinie.

Ludw_K napisał(a):
Wcześniej były też miasta gdzie komunikację miejską prowadziły Miejskie Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej (np Jędrzejów) a w wielu innych PKS (np Rybnik, Konin).


W okresie, który opisujesz, były też miasta, gdzie komunikację miejską prowadziły przedsiębiorstw powiatowe (np. Dzierżoniów, Olkusz), natomiast obsługa komunikacji miejskiej przez PKSy bynajmniej nie zakończyła się wraz z reformą podziału administracyjnego kraju - AFAIK PKS prowadził komunikację w Siedlcach do 1991 roku...

Ludw_K napisał(a):
W pierwszym okresie jedyną linią docierającą poza województwo katowickie była 21 do Oświęcimia, nie od początku zresztą jeździła z Koszutki, bo najpierw z dworca autobusowego przy ul. Armii Czerwonej (ob. al. Korfantego), po jego likwidacji w 1962r. z pl. Miarki (tak samo 29 i 45), następnie z ul. C. Skłodowskiej obok pl. 22-Lipca (ob. pl. Andrzeja) i dopiero później wydłużono ja na Koszutkę.
Z drugiej strony w tamtym okresie na teren dziłania WPK docierała linia nr 1 MPK Jaworzno do dworca PKP w Mysłowicach, później przedłużona do Chrzanowa (ale nie pamiętam dokładnie czy z nr 1 czy 4). Inne najdalej wówczas sięgajace linie to 31 do Pszczyny oraz 68 z Katowic do Bujakowa i 69 do miejscowości Zgoń (to było w latach 50-tych).


Z wykazu odległości taryfowych wynika, że w latach sześćdziesiątych krótki epizod na jakiejś linii był taki, że w weekendy jeździła z Katowic do Kochcic.

Ludw_K napisał(a):
W latach wcześniejszych, jeszcze jako Śląsko-Dąbrowskie Linie Komunikacyjne jeździły też autobusy z Katowic do Wodzisławia i Pszowa oraz z Gliwic do Rybnika, Rud i Świerklan.


do Rybnika jeździli także w latach sześćdziesiątych, ale... jedynie nocką.

Autor:  Vanessa00 [ So 7.12.2013, 23:35 ]
Tytuł:  Re: Linie przekraczające teren dawnego WPK

YoMaHa napisał(a):
do Rybnika jeździli także w latach sześćdziesiątych, ale... jedynie nocką.

...a u schyłku lat 80. jeździli za dnia, 15.07 ze Stwosza :)
Logika wskazywałaby, że powrót był na 6.53.
Co robił szofer w czasie przerwy na WS? (Zakładając, że to obsługiwał Rybnik.) A to ciekawe.

145 Psary - taka dzisiejsza egoztyka.

Autor:  Ludw_K [ So 7.12.2013, 23:40 ]
Tytuł:  Re: Linie przekraczające teren dawnego WPK

YoMaHa napisał(a):
Kojarzysz dokładnie, kiedy nastąpiło włączenie Jaworzna z Chrzanowem i Olkusza do WPK? Czy było to 1.1.76?

Daty tego wydarzenia nie pamiętam, chyba nawet wówczas nie zauważyłem kiedy dokładnie to nastąpiło. Konkretna informacja jaką mogę podać jest tylko taka, że na planie Katowic z 1976r (nie napisano tam jednak ani miesiąca wydania, ani miesiąca aktualizacji danych) jest już linia 300 Katowice - Chrzanów, a 21 już tylko do Bierunia Nowego z początkowym przystankiem na Koszutce. Tak więc po zmianach administracyjnych żadne linie międzywojewódzkie przez WPK chyba nigdzie nie były obsługiwane. Nie wiem jak to było z linią Bielsko - Czechowice ale chyba wówczas też na wiele lat przestała istnieć.
Pierwszy raz 600-ka, a dokładniej 632 pojawia sie na planie Katowic z 1978r (wydania z 1977r nie posiadam, ale chyba w ogóle takowego nie było), a więc wówczas juz musiały być linie olkuskie, rybnickie, raciborskie itd.
Cytuj:
Prawie całego ;-)

Nie ściśle to określiłem, nie chodziło mi o to, że WPK obsługiwało cały obszar województwa ale, że komunikacja miejska w tych miastach w których istniała, obsługiwana była przez WPK.
Nie wszedzie chyba to szybko nastąpiło, nie jestem pewny ale wydaje mi sie, że MPK Źywiec istniało dłużej i dopiero w późniejszych latach weszło w skład WPK Bielsko-Biała. W województwie bielskim nie zmieniono numeracji linii i mimo, że Żywiec i Oświęcim były obsługiwane przez WPK Bielsko-Biała to w każdym z tych miast numeracja zaczynała się od 1, ale w Andrychowie i Kętach były jakieś 20-ki itp, specjalne numery miały też podmiejskie linie oświęcimskie. Najbardziej "rzucającym się w oczy" efektem utworznia WPK Bielsko-Biała było to, że na liniach żywieckich czasami pojawiały się ikarusy, wcześniej były tylko sany.
Cytuj:
Z wykazu odległości taryfowych wynika, że w latach sześćdziesiątych krótki epizod na jakiejś linii był taki, że w weekendy jeździła z Katowic do Kochcic.

Mam wątpliwości, chyba, że to rzeczywiście jakiś krótki epizod, ja nigdby czegoś takiego nie zauważyłem. No i ciekawe dlaczego akurat do Kochcic a nie jakiejś bardziej atrakcyjnej w sensie turystyczno-wypoczynkowym miejscowości.
Cytuj:
do Rybnika jeździli także w latach sześćdziesiątych, ale... jedynie nocką.

To też ciekawostka, na żadnym planie miasta tego nie ma. Wówczas jednak linie nocne nazywane były "autobusami personalnymi" czyli praktycznie były to przewozy pracowników WPK, ale dotępne dla wszystkich pasażerów, wyszczególnione na przystankowych rozkładach jazdy jednakże na planach miast z reguły ich nie było.

Autor:  Egon [ So 7.12.2013, 23:53 ]
Tytuł:  Re: Linie przekraczające teren dawnego WPK

Ludw_K napisał(a):
Tak więc po zmianach administracyjnych żadne linie międzywojewódzkie przez WPK chyba nigdzie nie były obsługiwane.

Oczywiście że były. O (0) i 685, Tychy - Oświęcim. 685 pojawiła się po skróceniu 21 (OIDP 17 kursów na dobę), a następnie została skrócona do Nowego Bierunia, a powstała pospieszna linia O do Oświęcimia (OIDP 11 k/d), później przemianowana na 0 i po niedługim czasie zlikwidowana, chyba jakoś tak w 1991 roku. Jej zadania przejęła linia 500 z PKSiS Oświęcim. Ale dokładnych dat tych wydarzeń nie pamiętam, a mam niechęć do sporządzania notatek... Prawdopodobnie jeszcze jakiś jeden kurs linii 686 docierał do Oświęcimia, ale za to już głowy nie dam, nawet nie swojej ;-)

Autor:  memphis [ Nd 8.12.2013, 0:19 ]
Tytuł:  Re: Linie przekraczające teren dawnego WPK

Egon napisał(a):
powstała pospieszna linia O do Oświęcimia (OIDP 11 k/d), później przemianowana na 0 i po niedługim czasie zlikwidowana, chyba jakoś tak w 1991 roku. Jej zadania przejęła linia 500 z PKSiS Oświęcim. Ale dokładnych dat tych wydarzeń nie pamiętam, a mam niechęć do sporządzania notatek...


No to raczej mogło być bardziej pod koniec lat 90-tych (choć raczej chyba przed 1999). W latach 1996-2000 gmina Bieruń była udziałowcem PKM Tychy.

Ciekawostką jest fakt, że jeszcze w 2003 roku programowano wyświetlacze na linię O/0:
http://phototrans.pl/14,5496,0,Solaris_ ... 2_180.html ;-)

Autor:  Egon [ Nd 8.12.2013, 0:32 ]
Tytuł:  Re: Linie przekraczające teren dawnego WPK

memphis napisał(a):
No to raczej mogło być bardziej pod koniec lat 90-tych (choć raczej chyba przed 1999). W latach 1996-2000 gmina Bieruń była udziałowcem PKM Tychy.

Ciekawostką jest fakt, że jeszcze w 2003 roku programowano wyświetlacze na linię O/0:
http://phototrans.pl/14,5496,0,Solaris_ ... 2_180.html ;-)

Tak, to możliwe. 500-tka powstała później niż reszta linii 5xx, niewykluczone że linia 0 istniała dłużej.

A tak przy okazji: w latach 80--tych ubiegłego wieku w Zawierciu hulały linie z serii 7xx. Czy któraś z nich jechała do Myszkowa, będącego wtedy w woj. częstochowskim (wykluczam 711, bo tą znałem)?

Autor:  motley [ Nd 8.12.2013, 0:56 ]
Tytuł:  Re: Linie przekraczające teren dawnego WPK

711 Blanowice - Waryńskiego - Dw. PKP - Os. 1-go Maja - St. Rynek - Z-dy Przyjaźń
712 Zawiercie - Poręba - Parking - St. Rynek - 1-go Maja - Szkoła - St. Rynek
713 Kromołów - Warty - Okrzei - 1-go Maja - Borowe Pole - Marciszów - St. Rynek - Dw. PKP - Warty - Kromołów
714 Kromołów - Warty - Dw. PKP - St. Rynek - Marciszów - Borowe Pole - 1-go Maja - Okrzei - Warty - Kromołów
714bis Kromołów - Łośnice - Kościuszki - Okrzei - Łośnice - Kromołów

Autor:  Ludw_K [ Nd 8.12.2013, 0:58 ]
Tytuł:  Re: Linie przekraczające teren dawnego WPK

Egon napisał(a):
Oczywiście że były. O (0) i 685, Tychy - Oświęcim. 685 pojawiła się po skróceniu 21 (OIDP 17 kursów na dobę), a następnie została skrócona do Nowego Bierunia, a powstała pospieszna linia O do Oświęcimia (OIDP 11 k/d), później przemianowana na 0 i po niedługim czasie zlikwidowana, chyba jakoś tak w 1991 roku.

Na planie miasta Tychy z 1990r jest linia 685 do Oświęcimia. Nie wiem kiedy ona powstała i czy w ramach WPK Katowice bądź WPK Bielsko-Biała (pisałem o liniach WPK). Na pewno jednak 685 nie utworzono wkrótce ani tymbardziej natychmiast po skróceniu 21 do Bierunia co miało miejsce w 1976r (lub nawet w 1975) bo wówczas jeszcze nie było takiej numeracji. Z drugiej strony, to po skróceniu 21, czymś z Tychów i Bierunia do Oświęcimia musiało się dać dojechać, prawdopodobnie połączenie to było realizowane wyłacznie przez PKS.

Autor:  Egon [ Nd 8.12.2013, 1:15 ]
Tytuł:  Re: Linie przekraczające teren dawnego WPK

motley napisał(a):
712 Zawiercie - Poręba - Parking - St. Rynek - 1-go Maja - Szkoła - St. Rynek

Właśnie tu kojarzy mi się coś z wariantem do Myszkowa, ale mogę się mylić..
Ludw_K napisał(a):
Na planie miasta Tychy z 1990r jest linia 685 do Oświęcimia. Nie wiem kiedy ona powstała i czy w ramach WPK Katowice bądź WPK Bielsko-Biała (pisałem o liniach WPK). Na pewno jednak 685 nie utworzono wkrótce ani tymbardziej natychmiast po skróceniu 21 do Bierunia co miało miejsce w 1976r (lub nawet w 1975) bo wówczas jeszcze nie było takiej numeracji. Z drugiej strony, to po skróceniu 21, czymś z Tychów i Bierunia do Oświęcimia musiało się dać dojechać, prawdopodobnie połączenie to było realizowane wyłacznie przez PKS.

Linie 685 i 686 powstały na pewno przed rokiem 1980, ale czy bezpośrednio po skróceniu 21 tego nie gwarantuję. Natomiast z całą pewnością, z gotowością podłożenia własnej głowy pod gilotynę, potwierdzam że były to linie WPK Katowice. Osobiście z nich korzystałem.

Autor:  motley [ Nd 8.12.2013, 10:31 ]
Tytuł:  Re: Linie przekraczające teren dawnego WPK

Myślę, że po raz kolejny trzeba podlinkować: wpk.katowice.pl/old/wpk/linie.htm

Autor:  Daro85 [ Nd 8.12.2013, 12:51 ]
Tytuł:  Re: Linie przekraczające teren dawnego WPK

A propos linii WPK Bielsko-Biała na terenie woj. katowickiego to na pewno były ich 2:
22- Oświęcim- Gromiec
46- Oświęcim- Bieruń Nowy KWK Piast

O zmianie PKM Tychy w Bieruniu na PKSiS był tu nawet specjalny temat ;).
viewtopic.php?f=35&t=2273&hilit=pksis

Afera zrobiła się na przełomie 1995/1996, przetarg na linie po PKMie zrobiono w IV 1996.

Autor:  inżinier [ Nd 8.12.2013, 12:58 ]
Tytuł:  Re: Linie przekraczające teren dawnego WPK

Daro85 napisał(a):
A propos linii WPK Bielsko-Biała na terenie woj. katowickiego to na pewno były ich 2:
22- Oświęcim- Gromiec
46- Oświęcim- Bieruń Nowy KWK Piast
Dołóż jeszcze połączenia Oświęcim - Brzeszcze (miasto z kopalnią, więc województwo katowickie).

Autor:  pat [ Nd 8.12.2013, 13:32 ]
Tytuł:  Re: Linie przekraczające teren dawnego WPK

N28 - prawdopodobnie jezdziło to gdzieś w okolice Piasku, Strzebinia i Boronowa ale nie wiem jak było w praktyce. Linia typowo pod kierowców ze Świerklańca.
119 - wg planu miasta Tarnowskie Góry - do Piasku

Strona 1 z 2 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/