Teraz jest Wt 25.09.2018, 1:15

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 22 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
 Post Tytuł: IKARUS 280
Napisane: So 11.06.2016, 22:49 

Dołączył(a): Wt 17.03.2009, 22:18
Posty: 120
Witam. czy ktoś pamięta pierwszą '"dostawę" na Górny Śląsk autobusów Ikarus 280?


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: IKARUS 280
Napisane: Nd 19.06.2016, 8:10 

Dołączył(a): Śr 22.01.2014, 8:06
Posty: 10
O ile mnie pamięć nie myli, pierwszy 280 testowy pojawił się w 1973 lub 1974.Był pomarańczowy i został oddany Węgrom. Biało czerwone przyszły dużo pózniej chyba 75/76 ale w dużej ilości bodajże 50 szt.bo każdy zakład np. Tychy Będzin dostał po kilkanaście sztuk,ale mogę się mylić co do roku dostawy


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: IKARUS 280
Napisane: Nd 19.06.2016, 10:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz 21.01.2010, 20:59
Posty: 152
Lokalizacja:
BYTOM
WPKBYTOM1228 napisał(a):
Witam. czy ktoś pamięta pierwszą '"dostawę" na Górny Śląsk autobusów Ikarus 280?

Pierwsza dostawa Ikarusów 280 była w 1975 roku, co jest zaznaczone w Bazie Taboru. Było to tylko 15 sztuk i wszystkie były w zajezdni Katowice. Numery taborowe to 739-753. Z tego co pamiętam to miały stały przydział m.in. na liniach 11 (741,743), 30 (739,751), 31 (746), 43,133 (740,747,749), 48 (744,748), 66 (752).
Pierwsza duża dostawa (100 sztuk) nastąpiła dopiero w roku 1978, były to autobusy o numerach taborowych serii 1200. Np.w bytomskiej zajezdni Rozbark pojawiło się wtedy 5 sztuk (1225-1229).
Nawiązując jeszcze do wzmianki o żółtych (pomarańczowych) Ikarusach, to pierwszym takim autobusem był Ikarus 260 (1614). Był on tak właściwie testowym. Stacjonował w zajezdni Katowice. Co ciekawe prawdopodobnie był przeznaczony dla odbiorcy w NRD, ponieważ wszystkie tabliczki informacyjne zamieszczone wewnątrz autobusu były w języku niemieckim. W późniejszym terminie do Katowic trafiły jeszcze 3 takie same autobusy (1634-1636). Ikarusa 280 w takich barwach nigdy nie widziałem w tamtych czasach.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: IKARUS 280
Napisane: Nd 19.06.2016, 22:00 

Dołączył(a): Wt 17.03.2009, 22:18
Posty: 120
Dzięki Markus za takie info! Ale wiedza! Tak jak mówisz ja pamiętam pierwszą dostawę do ZK-3 od #1225 do #1229 i że coś z tymi kabinami kierowców było inaczej ( później to przerabiali) o wcześniejszych IK 280 coś mi się obiło o "oczy" ale nie za bardzo pamiętam. Dzięki jeszcze raz


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: IKARUS 280
Napisane: Nd 19.06.2016, 22:11 

Dołączył(a): Wt 17.03.2009, 22:18
Posty: 120
A co do IK260 to z ZK-3 Bytom pamiętam #1705 kolor " ciemno wiśniowy" chyba z roku 1975 jeżdził na takiej dziwnej linii 214 Szombierki-Miechowice i "szarego" #812 chyba z 1977 (pierwsze kursy linii 623 wstępnie 50 ) którzy mieli tą prostą deskę rozdzielczą z przyciskmi do otwierania drzwi na dole


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: IKARUS 280
Napisane: Cz 23.06.2016, 11:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz 21.01.2010, 20:59
Posty: 152
Lokalizacja:
BYTOM
Cytuj:
A co do IK260 to z ZK-3 Bytom pamiętam #1705 kolor " ciemno wiśniowy" chyba z roku 1975 jeżdził na takiej dziwnej linii 214 Szombierki-Miechowice i "szarego" #812 chyba z 1977 (pierwsze kursy linii 623 wstępnie 50 ) którzy mieli tą prostą deskę rozdzielczą z przyciskmi do otwierania drzwi na dole

Pierwsze Ikarusy 260 w zajezdni Rozbark to 1748-1751, które dostarczono w 1976 roku. Po nich przyszły jeszcze 3 sztuki: 1790,1791 oraz 1792. Autobusy te były jednak mało widoczne w owym czasie na ogólnodostępnych liniach WPK, ponieważ wykonywały kursy na liniach pracowniczych np. 263,268,269,297,298. Inne autobusy z serii 1700 przybyły do zajezdni Rozbark dopiero w późniejszych latach w wyniku przetasowań między zajezdniami. Np. 1705 był z zajezdni Katowice i do Bytomia trafił po naprawie głównej prawdopodobnie gdzieś około roku 1981. Podobnie było z 1712. Pozdrawiam.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: IKARUS 280
Napisane: Pt 24.06.2016, 20:54 

Dołączył(a): Wt 17.03.2009, 22:18
Posty: 120
Markus ale jesteś "kopalnia wiedzy" nie pamiętam tych pozostałych z 17... ale z #1705 to się zgadza że był po remoncie i miał inny kolor niż pozostałe taka " ciemna wiśnia" i rok 1981 jak został przejęty do ZK-3 Bytom. Później były te na #8.. i na #9.. ale też tylko utknął mi w pamięci taki w szrych barwach #812, #972 #1017, #1022 ( nie wiem czemu w taki szare kolory je malowali) także Jelcz #1993 też miał tą barwę jasno szarą, a taka ciekawostka że w 1982 jak przyszły te Ikarusy 260 bez kabiny ( które były przeznaczone na rynek NRD) to "bytomski " #3658 zaraz miał włożoną kabinę z nr #970. Pozdrawiam Markus i czekam na dalsze " ciekawostki"


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: IKARUS 280
Napisane: Pt 24.06.2016, 21:10 

Dołączył(a): Wt 17.03.2009, 22:18
Posty: 120
A jeszcze jedno pytanko bo zapewne też to będziesz wiedział , te przewozy kopalniane na KWK Miechowice linia 167 i 184 te przegłóbowe "ogórki" czerwone Jelcze jakie miały nr ? Później zastąpione przez Ik 280 *1225 i #1228. Pozdro!


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: IKARUS 280
Napisane: Pt 24.06.2016, 21:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz 8.01.2004, 9:44
Posty: 4036
Lokalizacja:
Ligota
WPKBYTOM1228 napisał(a):
przegłóbowe

Może zrobisz sobie przez wakacje przerwę od pisania i przestudiujesz słownik języka polskiego? ;) Nie wiem, czy mam się śmiać, czy płakać.

_________________
Bóg dał nam Internet, a diabeł Neostradę.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: IKARUS 280
Napisane: Wt 28.06.2016, 14:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz 21.01.2010, 20:59
Posty: 152
Lokalizacja:
BYTOM
WPKBYTOM1228 napisał(a):
A jeszcze jedno pytanko bo zapewne też to będziesz wiedział , te przewozy kopalniane na KWK Miechowice linia 167 i 184 te przegłóbowe "ogórki" czerwone Jelcze jakie miały nr ? Później zastąpione przez Ik 280 *1225 i #1228. Pozdro!

Witam! Czerwone "ogórki" to: linia 167 - 592->124->1225, linia 184 - 507->122->1228. Kierowcy z wozu 592 dostali nawet nagrodę za przejechanie 500 tys. kilometrów bez remontu silnika. Natomiast "ogórek" 126 jeździł na linii 139 - przewóz pracowniczy Huty Bobrek. "Ogórki" 123 i 125 miały przydziały na zwykłych liniach. W tym samym czasie na liniach były jeszcze przegubowe "ogórki" 70,71,72,74 i 75 oraz 87. Z tych 70 była na linii 263 - przewóz pracowniczy do Huty Katowice. Pozostałe były na zwykłych liniach, chociaż można było je też spotkać często na liniach 139,167 oraz 184. W bazie taboru ktoś dopisał, że wozy 72,74 i 87 też miały silnik LIAZ-a. Nic podobnego. Wozy 70,71,75,122,123,124,125 i 126 nie tylko różniły się silnikiem od innych Jelczy. Nie miały też tzw. hamowania silnikiem w postaci wielkiej rączki w pobliżu pulpitu. Miały też już pneumatyczny hamulec ręczny i tylny most firmy RABA. Było też kilka takich Jelczy 272 w Bytomiu - 1800,1802,1804 i 1815. Pozdrawiam.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: IKARUS 280
Napisane: Cz 30.06.2016, 6:58 

Dołączył(a): Śr 22.01.2014, 8:06
Posty: 10
Witam ,Jak myślicie te szare IKARUS-y to mogło być malowanie fabryczne czy też to dzieło lakierników z Mickiewicza ? A kojarzycie może IKARUSY 66 w malowaniu "khaki" o numeracji 1300 z ostatniej dostawy do WPK Katowice. A ten szary "ogórek" jaki miał nr. tab. ?


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: IKARUS 280
Napisane: Cz 30.06.2016, 7:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz 21.01.2010, 20:59
Posty: 152
Lokalizacja:
BYTOM
STIV 57 napisał(a):
Witam ,Jak myślicie te szare IKARUS-y to mogło być malowanie fabryczne czy też to dzieło lakierników z Mickiewicza ? A kojarzycie może IKARUSY 66 w malowaniu "khaki" o numeracji 1300 z ostatniej dostawy do WPK Katowice. A ten szary "ogórek" jaki miał nr. tab. ?

Witam. Ikarusy 66 w malowaniu "khaki" to 296-299 oraz 1300-1303. Wszystkie były w zajezdni Katowice. Na zwykłych liniach można było je zobaczyć rzadko, ponieważ kursowały na przewozach pracowniczych np. linie 204,213,230,231. Do końca eksploatacji ich nie przemalowano. Chociaż zdaje mi się, że nr 296 został przemalowany na czerwono ale tego już nie jestem pewien. "Szarych" autobusów w WPK całkowicie nie kojarzę. Były "ciemnożółte" i "bordowe" Ikarusy, "niebieskie" i "beżowe" Jelcze 043 i 272. Jeżeli chodzi o "beżowe" Jelcze w Bytomiu to chyba był jeden lub dwa, tego już nie pamiętam, ponieważ były krótko. Zostały wydzierżawione dla firm obsługujących "Hutę Katowice". Mogę tylko podejrzewać, że jednym z nich był 1979, 1993 albo 1997. Niektóre wydzierżawione autobusy wróciły jeszcze do normalnej eksploatacji ale musiały już przejść naprawę główną wraz z malowaniem. Pozdrawiam.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: IKARUS 280
Napisane: Cz 30.06.2016, 8:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz 21.01.2010, 20:59
Posty: 152
Lokalizacja:
BYTOM
WPKBYTOM1228 napisał(a):
Markus ale jesteś "kopalnia wiedzy" nie pamiętam tych pozostałych z 17... ale z #1705 to się zgadza że był po remoncie i miał inny kolor niż pozostałe taka " ciemna wiśnia" i rok 1981 jak został przejęty do ZK-3 Bytom. Później były te na #8.. i na #9.. ale też tylko utknął mi w pamięci taki w szrych barwach #812, #972 #1017, #1022 ( nie wiem czemu w taki szare kolory je malowali) także Jelcz #1993 też miał tą barwę jasno szarą, a taka ciekawostka że w 1982 jak przyszły te Ikarusy 260 bez kabiny ( które były przeznaczone na rynek NRD) to "bytomski " #3658 zaraz miał włożoną kabinę z nr #970. Pozdrawiam Markus i czekam na dalsze " ciekawostki"

Witam. Szczerze powiem, że nie pamiętam żadnych szarych Ikarusów. Dość dobrze pamiętam wszystkie podane przez Ciebie numery taborowe, nawet to, że #812 zamiast tylnej szyby miał wstawioną blachę. Był to okres, w którym tylne szyby w Ikarusach bardzo często się tłukły w wyniku wadliwej konstrukcji a dostać nowe było bardzo trudno. Natomiast #972 i #1022 kursowały na przewozach pracowniczych. Jedynie Ikarus #3543 chyba trochę zmienił kolor, ponieważ był przerobiony na turystyczny (tylne drzwi zlikwidowano i dołożono siedzeń), ale i tak kursował na przewozie pracowniczym, bodajże na linii 269 albo 643. Pozdrawiam.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: IKARUS 280
Napisane: Nd 3.07.2016, 13:02 

Dołączył(a): Wt 17.03.2009, 22:18
Posty: 120
Markus ten turystyczny to był #3843a #3543 cały czas jezdził na linii 14


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: IKARUS 280
Napisane: Pn 4.07.2016, 12:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz 21.01.2010, 20:59
Posty: 152
Lokalizacja:
BYTOM
WPKBYTOM1228 napisał(a):
Markus ten turystyczny to był #3843a #3543 cały czas jezdził na linii 14

Zgadza się, tutaj się pomyliłem. Dziękuję za korektę.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: IKARUS 280
Napisane: Cz 7.07.2016, 19:29 

Dołączył(a): Wt 17.03.2009, 22:18
Posty: 120
Tak po namyśle...Markus też masz racje bo pierwszym przerobionym Ik260 na turystyczny który miał dołożone siedzienia po lewej stronie ( tz z pojedyńczycz na podwójne) i dołożone z tyłu na zasadzie "kanapy" to był właśnie jeden z tych "NRD"-owskich bez kabiny #3660 który obsługiwał później linię 132 Bytom - Wieszowa.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: IKARUS 280
Napisane: Pt 8.07.2016, 15:51 

Dołączył(a): Pn 15.01.2007, 16:22
Posty: 400
Lokalizacja:
Katowitz
Pamietacie pierwszego gazowca IK260 bodajże 4143 kursujacy z tego co panietam na. 159. Co do turystyków przeznaczonych do obslugi linii miejskiech to Olkusz posiadał jakiegoś. ikarka z układem. drzwi 2-0-2 nie pamietam numeru.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: IKARUS 280
Napisane: Pt 8.07.2016, 22:50 

Dołączył(a): Wt 17.03.2009, 22:18
Posty: 120
Hm...#4143 gazowy nie pamiętam ale pierwszy w ZK-3 Bytom z czarną kabiną i z przesuwanymi drzwiami w kabinie to był #4145 zadebiutował w niedziele na pracowniczej linii 167 rano ok godz 6,00 a popołudniu jeździł na linii 14. Pamiętam tą niedzielę w 1984 roku jak koniecznie chciałem się nim przejechać i udało się! Był wtedy "szok" z tą kabiną. Parę dni później trafiły #4155 na linię 132 , #4156 na linię 20 i #4160 chyba na linię 39 parę tygodni później z przerzutu z zajezdni "Zawiercie" do Bytomia trafiły #4159 , #4162, #4163 które już tam dokończyły swój żywot


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: IKARUS 280
Napisane: Pt 8.07.2016, 23:02 

Dołączył(a): Wt 17.03.2009, 22:18
Posty: 120
Markus co do tych barw to masz rację może były w kolorze "beżowym" dokładnie nie pamiętam odcieniu ale na pewno to były Ik280 #812, #972, #975, #1017, #1021, #1022 Jelcz #1993 coś mi się kojarzy jeszcze w tych barwach Jelcz #1922 natomiast Jelcz #1830 #1831 i #1979 na pewno były w kolorze ciemno-niebieskim


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: IKARUS 280
Napisane: Cz 14.07.2016, 12:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz 21.01.2010, 20:59
Posty: 152
Lokalizacja:
BYTOM
WPKBYTOM1228 napisał(a):
Markus co do tych barw to masz rację może były w kolorze "beżowym" dokładnie nie pamiętam odcieniu ale na pewno to były Ik280 #812, #972, #975, #1017, #1021, #1022 Jelcz #1993 coś mi się kojarzy jeszcze w tych barwach Jelcz #1922 natomiast Jelcz #1830 #1831 i #1979 na pewno były w kolorze ciemno-niebieskim

Witam. Z szacunkiem do Twojej wiedzy, a masz ją także bardzo dużą, muszę jednak stwierdzić, że podane przez Ciebie Ikarusy 260 były jednak od nowości czerwone (jaśniejsze lub ciemniejsze odcienie). Bardzo dobrze pamiętam serię 969-975, ponieważ mój wujek jeździł na wozie #974 bardzo długo na linii 628 (przewóz pracowników Huty "Pokój" i kopalni "Halemba"). Cała ta seria wozów jak i następna z przedziału 1000 może nie była typowo czerwona, ale była raczej w ciemnej czerwieni lub bordo. Bardzo dobrze znałem wiele wozów z tych serii, ponieważ dużo jeździłem m.in. z sąsiadami, którzy kursowali na liniach 1,1A i 8 (#955,#1011). Tak więc jest niemożliwe, żeby jakiekolwiek autobusy z tych serii dostaw były innego koloru jak czerwonopodobne. Jelcze natomiast trafiały się w innych barwach ale dopiero w dostawach z roku 1976 i 1977. Jednakże #1830 i #1831 były czerwone.
A tak jeszcze nawiązując ogólnie do barw autobusów WPK to faktycznie fabryczne typowo czerwone barwy miały chyba tylko Jelcze. Ikarusy przychodziły w różnych odcieniach czerwieni ale nie pamiętam barwy typowo czerwonej. Najciemniejsze były chyba pierwsze Ik.260 #1615-1633. Mógłbym ich kolor określić nawet jako ciemnobordowy. Ciężko było wówczas dobrać farbę do poprawek lakierniczych. Pozdrawiam.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 22 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
cron

© WPK − Forum oparte na silniku phpBB z wykorzystaniem tłumaczenia phpBB3.PLPolityka prywatności