Forum WPK
http://forum.wpk.katowice.pl/

Trochę historii
http://forum.wpk.katowice.pl/viewtopic.php?f=35&t=561
Strona 1 z 62

Autor:  JacekSo [ Wt 25.01.2005, 18:06 ]
Tytuł:  Trochę historii

Prasówka czyli archiwalne komunikaty dotyczące komunikacji w naszym regionie. Jeśli będzie zainteresowanie to jeszcze kilka wycinków prasowych przepiszę.

Gazeta Wyborcza
Zmiany w WPK od 1 maja 1991 r.

Tramwaje
Zostają zawieszone linie 0 (Katowice ul. 3 Maja - Chorzó Stadion Śl.), 30 (Bytom - Biskupice) oraz 37 (Szopienice - Katowice - Załęże - Batory - Chorzów).
Równocześnie wprowadzone zostaną podwójne składy na liniach: 11 (Katowice - Chorzów - Chebzie), 12 (Chorzów - Siemianowice), 20 (Szopienice - Katowice), 23 (Chorzów Stadion Śl. - Katowice - Szopienice).
Wydłużony zostanie czas kursowania tramwajów linii 40.

Autobusy
Zawieszone zostają linie: E-6 (Katowice - Jaworzno) z równoczesnym zwiększeniem częstotliwości kursowania autobusów linii E-5 (Katowice - Jaworzno - Chrzanów), 11bis (Katowice - Czeladź), 25 (Łaziska Górne - Mikołów - Podlesie), 67 (Tychy - Bieruń Stary - Lędziny - Kosztowy), 75 (Paprocany - Tychy - Mikołów), 137 (Świerczyniec - Bieruń Stary - Lędziny - Mysłowice - Katowice), 192bis (Tarnowskie Góry - Piekary Os. Wieczorka), 221 (Sosnowiec - Szczakowa, od 6 maja b.r. w tej relacji zostanie uruchomiona linia przyspieszona nr 811), 279 (Tychy - Mikołów), 320 (Jaworzno - Chełmek), 367 (Jaworzno - Byczyna - Jeleń), 620 (Mikołów - Mokre - Halemba), 674bis (Katowice Mickiewicza - Os. Tysiąclecia).
W Jastrzębiu likwidacji ulegną linie 569 i 571. Zawieszona zostanie linia 577bis (Jastrzębie - Pawłowice). W dni wolne od pracy zawieszone zostanie kursowanie autobusów linii 562 i 563.

Reorganizacji ulegną następujące linie: 13 będzie kursować na trasie Katowice Dw. PKP - Ligota - Panewniki - Kochłowice Targowisko, 662 będzie kursować na trasie Katowice Dw. PKP - Siemianowice, 19 będzie kursować na trasie Tarnowskie Góry Dworzec - Bytom (równocześnie uruchamia się linię 64: Tarnowskie Góry Dworzec - Stare Tarnowice), 94 będzie kursować na trasie Tarnowskie Góry - Kopalnia "Radzionków", 21 będzie kursować na trasie Chełm Śląski - Bieruń Stary - Tychy Żwaków.

Zawiesza się kursowanie autobusów 62 na trasie Katowice - Będzin w dni wolne od pracy, a w dni robocze po godz. 16.

Ogranicza się kursowanie autobusów linii 154 na trasie Ligota - Katowice - Sosnowiec do godz. 16. Od godz. 16 autobusy tej linii będą kursować wyłącznie na odcinku Katowice Skargi - Sosnowiec Chemiczna. 82 będzie kursować na trasie Tychy - Mikołów - Ruda Śląska Nowy Bytom, 92 będzie kursować na trasie Rokitnica - Bytom - Chorzów, 300 na trasie Chrzanów - Jaworzno - Mysłowice - Katowice (od Jęzora do Katowic będzie zatrzymywać się tylko na głównych przystankach; na tym odcinku linia ta będzie miała charakter linii pospiesznej T), 301 na trasie Chrzanów - Jaworzno - Mysłowice - Sosnowiec (od Jęzora do Sosnowca będzie zatrzymywać się tylko na głównych przystankach; na tym odcinku linia ta będzie miała charakter linii pospiesznej S. Równocześnie trasa tej linii zostanie w Sosnowcu skrócona do przystanku przy Urzędzie Miejskim).
Na odcinku Sosnowiec Stawowa - Dw. PKP - Jagiellońska - Mysłowice Kościół od 6 maja b.r. WPK uruchomi linię 150.
Bilety miesięczne sprzedane w maju na linie 300 i 301 będą ważne w autobusach linii T i S.

Autor:  Panewniczanin [ Wt 25.01.2005, 18:24 ]
Tytuł: 

Tak z ciekawości, to z internetu wyszukane, czy z prywatnych zbiorów?

No i PISZ DALEJ!!! :D

Autor:  Ravel [ Wt 25.01.2005, 18:30 ]
Tytuł:  Re: Trochę historii

JacekSo napisał(a):
Prasówka czyli archiwalne komunikaty dotyczące komunikacji w naszym regionie. Jeśli będzie zainteresowanie to jeszcze kilka wycinków prasowych przepiszę.
Pisz, pisz :wink:
Cytuj:
Zostają zawieszone linie 0 (Katowice ul. 3 Maja - Chorzó Stadion Śl.)
3-go Maja, a nie Plac Wolności?
Cytuj:
221 (Sosnowiec - Szczakowa, od 6 maja b.r. w tej relacji zostanie uruchomiona linia przyspieszona nr 811)
:shock:
W ogóle nic z tego nie rozumiem. OIDP to linia 221 została uruchomiona właśnie w 1991 roku. Wcześniej do Szczakowej dojeżdżał kilkoma kursami 622 (do HS Szczakowa bodajże- tez kojarzę to tylko z "prasówki"). Zna ktoś (Vanessa00) szczegóły, jak to było z tym połączeniem?

Autor:  JacekSo [ Wt 25.01.2005, 18:36 ]
Tytuł:  Re: Trochę historii

Panewniczanin napisał(a):
Tak z ciekawości, to z internetu wyszukane, czy z prywatnych zbiorów?
No i PISZ DALEJ!!! :D

Kiedyś wycinałem z gazet takie komunikaty. Jutro następny :)

Ravel napisał(a):
W ogóle nic z tego nie rozumiem. OIDP to linia 221 została uruchomiona właśnie w 1991 roku. Wcześniej do Szczakowej dojeżdżał kilkoma kursami 622 (do HS Szczakowa bodajże- tez kojarzę to tylko z "prasówki"). Zna ktoś (Vanessa00) szczegóły, jak to było z tym połączeniem?

Też mnie to zainteresowało. Zagadką są również trasy zlikwidowanych jastrzębskich linii 569 i 571. Może ktoś zna odpowiedź na te zagadki? :)

Autor:  N [ Wt 25.01.2005, 18:59 ]
Tytuł:  Re: Trochę historii

JacekSo napisał(a):
Prasówka czyli archiwalne komunikaty dotyczące komunikacji w naszym regionie. Jeśli będzie zainteresowanie to jeszcze kilka wycinków prasowych przepiszę.

Przepisuj na zapas, zainteresowanie będzie na około 100 odcinków. :P

Autor:  Panewniczanin [ Wt 25.01.2005, 19:36 ]
Tytuł:  Re: Trochę historii

N napisał(a):
JacekSo napisał(a):
Prasówka czyli archiwalne komunikaty dotyczące komunikacji w naszym regionie. Jeśli będzie zainteresowanie to jeszcze kilka wycinków prasowych przepiszę.

Przepisuj na zapas, zainteresowanie będzie na około 100 odcinków. :P


Co tak mało? 150 co najmniej. :)

Autor:  N [ Wt 25.01.2005, 19:45 ]
Tytuł:  Re: Trochę historii

Panewniczanin napisał(a):
Co tak mało? 150 co najmniej. :)

Miałem na myśli pierwszą serię. :wink:

Autor:  Daro85 [ Wt 25.01.2005, 21:16 ]
Tytuł:  Re: Trochę historii

Ravel napisał(a):
W ogóle nic z tego nie rozumiem. OIDP to linia 221 została uruchomiona właśnie w 1991 roku. Wcześniej do Szczakowej dojeżdżał kilkoma kursami 622 (do HS Szczakowa bodajże- tez kojarzę to tylko z "prasówki"). Zna ktoś (Vanessa00) szczegóły, jak to było z tym połączeniem?


Hmmm dojeżdżał dojeżdżał chyba w 1992 roku OIDP. Kursował do dworca w Szczakowej przez Moździerzowców. Ale to 811 cos mi nie pasuje :( Na mapie z tegoż roku linia 811 co prawda kursuje ale jest na trasie Katowice-Chrzanów :?

Autor:  Egon [ Wt 25.01.2005, 23:03 ]
Tytuł:  Re: Trochę historii

JacekSo napisał(a):
Autobusy[...]
21 będzie kursować na trasie Chełm Śląski - Bieruń Stary - Tychy Żwaków.

Tej wersji trasy nie kojarzę... Wydawało mi się, że jak otrzymał jedną końcówkę we Żwakowie, to drugą miał w Nowym Bieruniu.
JacekSo napisał(a):
154 na trasie Ligota - Katowice - Sosnowiec do godz. 16. Od godz. 16 autobusy tej linii będą kursować wyłącznie na odcinku Katowice Skargi - Sosnowiec Chemiczna.

Skrócone kursy były oznaczone jako 154bis. Przetrwało mniej niż pół roku, 154 przywrócono do Ligoty po południu, jednak z ograniczoną częstotliwością. Za to wprowadzono kursy w soboty i niedziele - wcześniej jeździł tylko w dni robocze.
JacekSo napisał(a):
82 będzie kursować na trasie Tychy - Mikołów - Ruda Śląska Nowy Bytom,

Po czym szybko skrócono do trasy Nowy Bytom - Mikołów, potem zlikwidowano, a następnie przywrócono na obecnej trasie. Gdzieś pośrodku KZK uruchomił 982 na trasie Godula - Mikołów.

Autor:  Panewniczanin [ Śr 26.01.2005, 7:24 ]
Tytuł: 

Widać, że w dziennikarzynach zostały nawyki z PRL-u: pisać dla zmylenia przeciwnika. 8)

Autor:  Misza [ Śr 26.01.2005, 7:29 ]
Tytuł:  Re: Trochę historii

Egon napisał(a):
JacekSo napisał(a):
82 będzie kursować na trasie Tychy - Mikołów - Ruda Śląska Nowy Bytom,

Po czym szybko skrócono do trasy Nowy Bytom - Mikołów, potem zlikwidowano, a następnie przywrócono na obecnej trasie. Gdzieś pośrodku KZK uruchomił 982 na trasie Godula - Mikołów.

Nie jestem pewien, ale po skróceniu 82 do trasy: Tychy - Mikołów - Nowy Bytom było chyba jeszcze jedno skrócenie Tychy - Mikołów - Halemba Pętla

Autor:  JacekSo [ Śr 26.01.2005, 8:42 ]
Tytuł: 

Egon napisał(a):
21 będzie kursować na trasie Chełm Śląski - Bieruń Stary - Tychy Żwaków.
Tej wersji trasy nie kojarzę... Wydawało mi się, że jak otrzymał jedną końcówkę we Żwakowie, to drugą miał w Nowym Bieruniu.

Była taka trasa przez pewien czas. Mam spisany rozkład "21" (z dworca w Bieruniu) kursującej na trasie Żwaków - Chełm Śląski.

Panewniczanin napisał(a):
Widać, że w dziennikarzynach zostały nawyki z PRL-u: pisać dla zmylenia przeciwnika. 8)

Co masz na myśli?

Autor:  N [ Śr 26.01.2005, 8:44 ]
Tytuł: 

Panewniczanin napisał(a):
Widać, że w dziennikarzynach zostały nawyki z PRL-u: pisać dla zmylenia przeciwnika. 8)

Panewniczanin, uważaj, co piszesz, bo możesz mieć z tego powodu sporo nieprzyjemności. :x

Autor:  JacekSo [ Cz 27.01.2005, 6:46 ]
Tytuł: 

Gazeta Wyborcza (nie znam daty ani roku)
Nowe autobusy

Trzy nowe linie autobusowe połączą w środę Siewierz z okolicznymi miastami. Od 1 października jeżdżą już autobusy linii 225, kursujące pomiędzy Siewierzem, Mierzęcicami i Będzinem.
Wszystkie autobusy nowych linii zatrzymywać się będą na Rynku. Stąd odjeżdżać będą do Zawiercia i Poręby (linia 719), Będzina i Sarnowa (linia 269) oraz Brudzowic (linia 619).

--
Linia 225 oczywiście nigdy przez Siewierz nie jechała, a 269 istniała już wcześniej. Kursowała na podobnej trasie jak obecnie ale z pominięciem Siewierza i tylko w jedną stronę.
Proszę o pomoc w ustaleniu daty uruchomienia tych trzech linii.

Autor:  JacekSo [ Cz 27.01.2005, 20:09 ]
Tytuł: 

MZKP szykuje się do drogi
(chyba z tygodnika "Gwarek", sierpień 1992 r.)

13 września ub. r. decyzją wojewody katowickiego zostało rozwiązane Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Katowicach, a w jego miejsce 1 października powstało 15 samodzielnych przedsiębiorstw komunikacyjnych. Jednym z nich jest Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Świerklańcu.

Na mocu ustawy Sejmu z 10 maja 1991 roku mienie przedsiębiorstw państwowych, dla których organem założycielskim jest wojewoda katowicki, i które niezbędne jest do wykonywania zadań własnych gminy - przekazywane jest gminom jako mienie komunalne. Przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej powinny być przejęte przez gminy do 1 stycznia 1993 roku.

Jeszcze we wrześniu ub. r. Tarnowskie Góry, Piekary Śląskie oraz Krupski Młyn, Mierzęcice, Tąpkowice, Tworóg, Świerklaniec, Wielowieś i Zbrosławice postanowiły powiązać Międzygminny Związek Komunikacji Pasażerskiej, który zarejestrowano 27 maja br. Strony związku zobowiązane są przekazać pieniądze na działalność MZKP w kwocie proporcjonalnej do długości tras przebiegających przez poszczególne gminy.

29 lipca br. w Świerklańcu odbyło się spotkanie, na którym zdecydowano, że mienie PKM jest wspólnym mieniem MZKP oraz gmin Bytom, Bobrowniki, Zabrze, Siemianowice Śl., Katowice, Gliwice, Będzin, Pyskowice i Psary, gdyż świerklanieckie przedsiębiorstwo wykonuje usługi na tym terenie.
Udziały poszczególnych podmiotów w mieniu przedsiębiorstwa wynoszą: MZKP - 64 %, Bytom - 18,4 %, Bobrowniki - 7,1 %, Zabrze - 4,4 %, Siemianowice Śl. - 2,0 %, Katowice - 1,3 %, Gliwice i Będzin po 1,1 %, Pyskowice - 0,3 % i Psary - 0,2 %.

Jak powiedział nam główny specjalista ds. technicznych PKM Świerklaniec, pełniący obowiązki zastępcy dyrektora Rudolf Przewoźnik, w przedsiębiorstwie trwa obecnie inwentaryzacja. Przewiduje się, że w listopadzie zostanie ona zakończona i MZKP - jako zarządca mienia - przejmie przedsiębiorstwo, które wymaga koniecznej restrukturyzacji.

PKM w Świerklańcu obsługuje 38 linii plus 8 nocnych. Codziennie wyjeżdża na trasy 73 autobusy, zużywające na dobę 11 ton paliwa. Ogółem firma ma 111 autobusów. Niestety, 59 "Ikarusów 260", jeden "Ikarus 280" (przegubowy) i 11 autobusó "Jelcz M11", ma ponad 500 tys. km przebiegu. "Ikarus", wg norm węgierskiego producenta, po przejechaniu 550 tys. km powinien iść do kasacji.
(Krzysz.)

Autor:  Richard [ Cz 27.01.2005, 20:57 ]
Tytuł: 

JacekSo napisał(a):
...Jak powiedział nam główny specjalista ds. technicznych PKM Świerklaniec, pełniący obowiązki zastępcy dyrektora Rudolf Przewoźnik, w przedsiębiorstwie trwa obecnie inwentaryzacja. Przewiduje się, że w listopadzie zostanie ona zakończona i MZKP - jako zarządca mienia - przejmie przedsiębiorstwo, które wymaga koniecznej restrukturyzacji....

Ciekawe co przez restrukturyzację myślano? Jak widać po tych latach tabor prawie ten sam, tylko inaczej pomalowany :wink:

Autor:  JacekSo [ Cz 27.01.2005, 21:23 ]
Tytuł: 

Richard napisał(a):
JacekSo napisał(a):
...Jak powiedział nam główny specjalista ds. technicznych PKM Świerklaniec, pełniący obowiązki zastępcy dyrektora Rudolf Przewoźnik, w przedsiębiorstwie trwa obecnie inwentaryzacja. Przewiduje się, że w listopadzie zostanie ona zakończona i MZKP - jako zarządca mienia - przejmie przedsiębiorstwo, które wymaga koniecznej restrukturyzacji....

Ciekawe co przez restrukturyzację myślano? Jak widać po tych latach tabor prawie ten sam, tylko inaczej pomalowany :wink:

Chyba nie widziałeś rupieci jakie wtedy jeździły. Przez długi czas PKM nie kupował nowych autobusów. Na początek kupili stado rozlatujących się Manów, z których jeden nawet nie pokazał się w ruchu liniowym. Później kupili kilka nowych jelczydeł po czym zaczęła się lawina używańców z różnych polskich miast. A stare jelcze i ikarusy pamiętające WPK, z braku dbałości, sypały się na potęgę.
Kilka lat temu widok czystego, nierozpadającego się i czytelnie oznakowanego autobusu PKM Św. był rzadkim zjawiskiem. Dziś to codzienność.
Chyba tego nie zauważyłeś.

Autor:  Richard [ Cz 27.01.2005, 21:51 ]
Tytuł: 

JacekSo napisał(a):
Chyba nie widziałeś rupieci jakie wtedy jeździły. Przez długi czas PKM nie kupował nowych autobusów. ....

Fakt, tamtego okresu w PKM Świerklaniec nie pamiętam, choć jak przypominam sobie to co na 5/168 pod koniec istnienia WPK do Katowic docierało, to jakoś znacznie gorzej od pozostałego taboru WPK nie wyglądało. Choć faktycznie były to starsze i bardziej wyeksploatowane pojazdy.

Cytuj:
Na początek kupili stado rozlatujących się Manów, z których jeden nawet nie pokazał się w ruchu liniowym.

To w Świerklańcu mieli jakieś MANy? Przyznam, że żadnego z nich nie widziałem, czy są jakieś zdjęcia?

Cytuj:
Później kupili kilka nowych jelczydeł po czym zaczęła się lawina używańców z różnych polskich miast. A stare jelcze i ikarusy pamiętające WPK, z braku dbałości, sypały się na potęgę.

No Jelczydła już pamiętam ale myślałem, że stare Jelcze i Ikary, to nadal te co po WPK zostały.

Cytuj:
Kilka lat temu widok czystego, nierozpadającego się i czytelnie oznakowanego autobusu PKM Św. był rzadkim zjawiskiem. Dziś to codzienność.
Chyba tego nie zauważyłeś.

Z tym się zgadzam, jeszcze jakieś 3 lata temu tabor ze Świerklańca był obrazem nędzy i rozpaczy. Pamiętam Jelcze ze wstawionymi dyktami zamiast szyb śmigające w Piekarach. Potem zaczęło się zmieniać i to zauważyłem jednak nie wiedziałem, że aż taka burzliwa przeszłość przetoczyła się przez PKM Świerklaniec, dzięki za ciekawą historię :P

Autor:  JacekSo [ Cz 27.01.2005, 22:17 ]
Tytuł: 

Richard napisał(a):
Fakt, tamtego okresu w PKM Świerklaniec nie pamiętam, choć jak przypominam sobie to co na 5/168 pod koniec istnienia WPK do Katowic docierało, to jakoś znacznie gorzej od pozostałego taboru WPK nie wyglądało. Choć faktycznie były to starsze i bardziej wyeksploatowane pojazdy.

Było wtedy jeszcze sporo (ok. 20) stosunkowo nowych M11 - roczniki 1988-1990.

Richard napisał(a):
To w Świerklańcu mieli jakieś MANy? Przyznam, że żadnego z nich nie widziałem, czy są jakieś zdjęcia?

W zajezdni są zdjęcia, sam widziałem :) Były 4 krótkie many SL200 i 7 przegubowych SG192.

Richard napisał(a):
No Jelczydła już pamiętam ale myślałem, że stare Jelcze i Ikary, to nadal te co po WPK zostały.

Wszystkie autobusy z numeracją 14xx zostały zakupione przez PKM.
Dziś jeździ tylko 14 autobusów pamiętających WPK, wszystkie za wyjątkiem 2687, przeszły remont.

Autor:  JacekSo [ Cz 27.01.2005, 22:18 ]
Tytuł: 

Richard napisał(a):
Fakt, tamtego okresu w PKM Świerklaniec nie pamiętam, choć jak przypominam sobie to co na 5/168 pod koniec istnienia WPK do Katowic docierało, to jakoś znacznie gorzej od pozostałego taboru WPK nie wyglądało. Choć faktycznie były to starsze i bardziej wyeksploatowane pojazdy.

Było wtedy jeszcze sporo (ok. 20) stosunkowo nowych M11 - roczniki 1988-1990.

Richard napisał(a):
To w Świerklańcu mieli jakieś MANy? Przyznam, że żadnego z nich nie widziałem, czy są jakieś zdjęcia?

W zajezdni są zdjęcia, sam widziałem :) Były 4 krótkie many SL200 i 7 przegubowych SG192.

Richard napisał(a):
No Jelczydła już pamiętam ale myślałem, że stare Jelcze i Ikary, to nadal te co po WPK zostały.

Wszystkie autobusy z numeracją 14xx zostały zakupione przez PKM.
Dziś jeździ tylko 14 autobusów pamiętających WPK. Wszystkie, za wyjątkiem 2687, przeszły remont.

Strona 1 z 62 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/