Forum WPK
http://forum.wpk.katowice.pl/

Propozycje zmian w Sosnowcu
http://forum.wpk.katowice.pl/viewtopic.php?f=37&t=3053
Strona 1 z 8

Autor:  Adams [ So 13.02.2016, 17:10 ]
Tytuł:  Propozycje zmian w Sosnowcu

Postanowiłem odświeżyć wątek i podzielić się swoimi propozycjami i przemyśleniami dotyczącymi linii w Sosnowcu, a konkretnie w dzielnicach Zagórze, Klimontów, Kazimierz i Maczki. Nie wiem czy moje przemyślenia przyjmiecie z aprobatą, czy też nie, ale zaryzykuję.
Podstawową sprawą o którą mi chodzi, to zapewnienie, chociaż minimalnej komunikacji z Katowicami takich dzielnic, jak Kazimierz, Klimontów i Maczki, w taki sposób żeby ilość wzkm się mniej - więcej zgadzała, bo na inny układ KZK GOP raczej nie pójdzie. I tak:
Linie 221, 182 do likwidacji.
Linia 622 - likwidacja kursów wariantowych do Kazimierza, a pozostawienie jedynie tych do Maczek, z automatycznym "wyprostowaniem" trasy w Zagórzu przez Lenartowicza.
Linia 690 - zmiana trasy w Zagórzu i zamiast przez Lenartowicza, skierować ją w Szymanowskiego i Kosynierów. Myślę że na Kosynierów jedna, silna linia by wystarczyła. Zastąpiła by ona dwie istniejące i zapewniła dojazd tak do Centrum Sosnowca, jak i Dąbrowy.
Linia 815 - podział na dwie linie - 815 i 825. 815 od Katowic po obecnej trasie, z tym że z wydłużeniem do Kazimierza (zastępując zlikwidowane kursy wariantowe 622), natomiast 825 od przystanku Pekin przez Klimontów, Porąbkę i Juliusz do Maczek, bez obsługi Ostrów (zastępując po części linię 221). Linia 815 - kursowanie cały tydzień, a 825 w dni robocze i soboty.
Linia 220 - wydłużenie wszystkich kursów do Szczakowej (w miejsce 221), a oraz skierowanie jej przez Ostrowy, w miejsce 221. Częstotliwość i dni kursowania zbliżone do obecnych.
Gdyby zostały wolne wzkm z zlikwidowanej 182, to można je wykorzystać na szczytowe wzmocnienia 690, lub uruchomienie typowej szczytówki 182 w obecnej relacji, z tym że przez Lenartowicza.

Co sądzicie o takim układzie? Czekam na Wasze opinie :)

Autor:  JacekSo [ So 13.02.2016, 18:05 ]
Tytuł:  Re: Propozycje zmian w Sosnowcu

Teraz jeszcze brakuje rzeczowej odpowiedzi Adama i można zamknąć wątek. :>

Autor:  Egon [ So 13.02.2016, 20:18 ]
Tytuł:  Re: Propozycje zmian w Sosnowcu

Ja tam nie jestem specem od komunikacji w Zagłębiu, ale te propozycje z 622 i 690 wydają się mieć sens. Ja też uważam, że z dwóch rzadko kursujących linii 220 i 221 powinno się zmontować jedną silniejszą - pytanie którędy to puścić - przez Porąbkę czy Ostrowy.
Tylko z tym 815 coś mi nie pasuje...

Autor:  YoMaHa [ So 13.02.2016, 20:47 ]
Tytuł:  Re: Propozycje zmian w Sosnowcu

Adams napisał(a):
Postanowiłem odświeżyć wątek i podzielić się swoimi propozycjami i przemyśleniami dotyczącymi linii w Sosnowcu, a konkretnie w dzielnicach Zagórze, Klimontów, Kazimierz i Maczki. Nie wiem czy moje przemyślenia przyjmiecie z aprobatą, czy też nie, ale zaryzykuję.

Linia 815 - podział na dwie linie - 815 i 825. 815 od Katowic po obecnej trasie, z tym że z wydłużeniem do Kazimierza (zastępując zlikwidowane kursy wariantowe 622),[/quote]
Wolałbym S4 (czy jaki to-to miało numer do Sławkowa) w sensownej częstotliwości, oczywiście jako pełna relacja, a nie z przesiadką na granicy. Tak, wiem, marzenie ściętej :-/

Autor:  Ravel [ Nd 14.02.2016, 14:11 ]
Tytuł:  Re: Propozycje zmian w Sosnowcu

JacekSo napisał(a):
Teraz jeszcze brakuje rzeczowej odpowiedzi Adama i można zamknąć wątek. :>


Zanim to nastąpi, to ja też chcę, ja też takie coś lubię :)
Zastanawiałem się kiedyś nad reorganizacją zagórskiej komunikacji po wydłużeniu tramwaju i ugotowałem bigos z ziemniaków:

299 i 622 do likwidacji
3 (ob. 815) Katowice - Zagórze Osiedle – (obecną trasą 622, bez Maczek Starych) – Kazimierz/Maczki (R: 30/60, W: 60)
34 Stawowa – (obecną trasą 622) – Mościckiego – Strzemieszyce (R: 30, W: 60)
106 Brzezinka – Zagórze Zajezdnia – (obecną trasą 220) – Szczakowa (R: 60, W: 120)
220 Szpital Wojewódzki - (Orla/Gospodarcza) - Mościckiego – Zagórze Zajezdnia (R: 60, W: 120)
221 Szpital Wojewódzki – (Orla/Gospodarcza) - Mościckiego –Wawel – (trasą 55) – Zagórze Osiedle - Maczki Stare (R: 60, W: 60/120)
(220/221 - wzmocnienie linii wzkm „odzyskanymi” z kursów 622 między Mościckiego a Zagórzem i 299)
723 Czeladź – Zagórze Osiedle – (obecną trasą 622) – Zagórze Zajezdnia (R: 30, W: 60)
T25 Zagórze („rzeczywiste”, a nie wykop na Mecu) – Pogoń – Będzin (R: 30, W: nie wiem...)

Liczba autobusowych wozokm w tej mojej propozycji nie powinna jakoś wyraźnie wzrosnąć, natomiast doszedłby tramwaj. Propozycje rozkładu to, oczywiście, pewne uproszczenie i np. R:30 nie oznacza, że taka częstotliwość miałaby obowiązywać przez cały dzień.

Jeśli komuś chce się czytać uzasadnienie :)

299 i 622 ustąpiłyby miejsca tramwajowi, podobnie jak przekierowanie 3/815 i 723 przez Dmowskiego ograniczyłoby autobusy na Gwiezdnej.
3 – jako linia normalna przez Dmowskiego jechałaby z Katowic do Zajezdni 7 minut dłużej od obecnej 815. Mogłaby i zostać hybryda: przyśpieszony do Zagórza + normalny do Maczek. Powód utworzenia linii – najbardziej oczywisty – zapewnienie połączenia „Wschodu” z Katowicami, bez uruchamiania dodatkowej linii. Cieśle tracą połączenie ze Stawową, dostają z Os. Piastów i Katowicami. Czas przejazdu zbliżony do obecnego na linii 35.
34 – zastąpiłaby 622 na trasie do Stawowej (duże dzielnice jak Klimontów i Juliusz dostają na Pogoń autobus, który obsługuje inne relacje niż T27) i 723 z Pekinu na Pogoń.
106 – to chyba najbardziej zaskakująca zmiana – postaram się wytłumaczyć powód. Byłoby to szybkie połączenie Szczakowej, Maczek i Juliusza z sosnowieckim dworcem (46”), z Radochą (Szpital „jedynka”, „elektronik”, PZU, biblioteka miejska...) i Mysłowicami. Czas przejazdu jak obecna 35.
220/221 – zastąpiłby 299, zapewniając połączenie Zagórza i Środuli (ale też Klimontowa, Juliusza, Ostrów i Maczek) ze szpitalem, nie „obciążając” trasy tramwaju, poprawiając też komunikację na Klimontowskiej i Prusa (kiedyś wnioskowano tam o połączenie z Górniczym)
723 – wylatuje z trasy tramwaju (Gwiezdna), a zastępuje 622 na trasie z Dmowskiego na Pogoń.
T25 – po wydłużeniu torowiska w Zagórzu warto byłoby spróbować przerzucić część ruchu między Zagórzem i Środulą (sypialnie) a Pogonią i Będzinem (szkoły/zakłady pracy) na jadący znacznie szybciej tramwaj. 299 na trasie Środula Osiedle – Pogoń Kościół jedzie 19 minut, tramwaj jechałby 7...

Autor:  Arbeiterus [ Nd 14.02.2016, 14:32 ]
Tytuł:  Re: Propozycje zmian w Sosnowcu

106 do Szczakowej? To moze odrazu do Krakowa czy do Chrzanowa ?

Autor:  Ravel [ Nd 14.02.2016, 14:56 ]
Tytuł:  Re: Propozycje zmian w Sosnowcu

Arbeiterus napisał(a):
106 do Szczakowej? To moze odrazu do Krakowa czy do Chrzanowa ?

No to jeszcze raz podkreślę: trasa takiej 106 byłaby długa, ale nie dłuższa (czas przejazdu) od obecnej 35. Nie byłaby to więc rewolucja na skalę Twojego sarkazmu.
Dlaczego tak, uzasadniłem: szybkie połączenie „Wschodu” z sosnowieckim dworcem i Radochą, gdzie znajdują się obiekty ważne dla mieszkańców. Jeśli jednak ta 106 jest tak szokująca, to można pozostać przy 220, chociaż tu trasa ze Szpitala znacznie krótsza by nie była...

Autor:  adam86 [ Nd 14.02.2016, 16:16 ]
Tytuł:  Re: Propozycje zmian w Sosnowcu

Taaak, tworzenie potworków co 60 minut w R albo linii tramwajowej co 30 minut w R to jest co niewątpliwie uzdrowi naszą komunikację. To teraz mozna zamknac:p

Autor:  Egon [ Nd 14.02.2016, 16:18 ]
Tytuł:  Re: Propozycje zmian w Sosnowcu

Ravel napisał(a):
Arbeiterus napisał(a):
106 do Szczakowej? To moze odrazu do Krakowa czy do Chrzanowa ?

No to jeszcze raz podkreślę: trasa takiej 106 byłaby długa, ale nie dłuższa (czas przejazdu) od obecnej 35. Nie byłaby to więc rewolucja na skalę Twojego sarkazmu.
Dlaczego tak, uzasadniłem: szybkie połączenie „Wschodu” z sosnowieckim dworcem i Radochą, gdzie znajdują się obiekty ważne dla mieszkańców. Jeśli jednak ta 106 jest tak szokująca, to można pozostać przy 220, chociaż tu trasa ze Szpitala znacznie krótsza by nie była...

Przyznam, że mnie też usta otwarły się ze zdziwienia. Owszem, może i z racji pełnienia różnych zadań przewozowych taka linia mogłaby mieć uzasadnienie, lecz przypominałoby to tak krytykowaną i w końcu uwaloną 12-tkę, w miejsce której teraz jeździ potwór 920. A patrząc na to z drugiej strony - do połączenia Brzezinki ze Szczakową użyłbym raczej czegoś w rodzaju dawnego 321. [żart]Może po powstaniu związku metropolitalnego powstanie jakieś 320 na tej trasie[/żart].

Autor:  Vanessa00 [ Nd 14.02.2016, 20:46 ]
Tytuł:  Re: Propozycje zmian w Sosnowcu

Sęk w tym, że w projektowaniu linii komunikacyjnych, w normalnych - rynkowych uwarunkowaniach, warto wpierw podejrzeć, gdzie przemieszczają się ludzie.
Przykład z os. Górki Małobądzkie: 90% zainteresowanych postulowało szybkie połączenie z Katowicami, to dostali linię znikąd donikąd przez nic.
Inny przykład, kolejowy. Na Dolnym Śląsku przez wiele lat dominowała agresja, że Zabużanie z Nysy mają obowiązek jeździć do Opola. I koniec kropka. Aż i to w końcu pękło i powstały pierwsze ogryzki połączenia z Wrocławiem, mimo że naruszają mir granicy województw.
No i największe "g" w postaci Toszka. Ludzie chcieli linie robotnicze do strefy, to dostali stek ogryzków, które - podobnie jak 916 - nigdy nie osiągną żadnej przyzwoitości, ale będą, bo dobrze wyglądają na mapie jako komunikacja gminna.
W przypadku całego wschodu Sosnowca obawiam się, że priorytetem dla ludzi jest szybki dojazd do Katowic i żadne czarowanie tego nie zmieni, a wjazdy na Nowotki to już w ogóle.

Autor:  adam86 [ Nd 14.02.2016, 20:55 ]
Tytuł:  Re: Propozycje zmian w Sosnowcu

Po czym wnosisz, że do Katowic?

Autor:  aso [ Pn 15.02.2016, 8:37 ]
Tytuł:  Re: Propozycje zmian w Sosnowcu

Ravel napisał(a):
JacekSo napisał(a):
Teraz jeszcze brakuje rzeczowej odpowiedzi Adama i można zamknąć wątek. :>


Zanim to nastąpi, to ja też chcę, ja też takie coś lubię :)
Zastanawiałem się kiedyś nad reorganizacją zagórskiej komunikacji po wydłużeniu tramwaju i ugotowałem bigos z ziemniaków: (...)


Ojoj... To jakiś konkurs na tworzenie komunikacyjnych potworków?

Autor:  butthead [ Pn 15.02.2016, 14:31 ]
Tytuł:  Re: Propozycje zmian w Sosnowcu

YoMaHa napisał(a):
Wolałbym S4 (czy jaki to-to miało numer do Sławkowa) w sensownej częstotliwości, oczywiście jako pełna relacja, a nie z przesiadką na granicy. Tak, wiem, marzenie ściętej :-/
S2 - do dziś jest w kierunku wschodnim widoczna przerwa w numeracji ;)

Autor:  Egon [ Pn 15.02.2016, 16:28 ]
Tytuł:  Re: Propozycje zmian w Sosnowcu

butthead napisał(a):
YoMaHa napisał(a):
Wolałbym S4 (czy jaki to-to miało numer do Sławkowa) w sensownej częstotliwości, oczywiście jako pełna relacja, a nie z przesiadką na granicy. Tak, wiem, marzenie ściętej :-/
S2 - do dziś jest w kierunku wschodnim widoczna przerwa w numeracji ;)

Nie wiem czy w najbliższej przyszłości coś się zmieni na lepsze. Teraz są aż 3 pary kursów na dobę, a i dworzec w Kazimierzu lokalizację ma taką sobie. Też chciałem doradzić podróżującym na trasie Katowice - Kazimierz (i dalej) koleje, ale przy tej częstotliwości się nie odważyłem. Chyba jednak z KZK GOP łatwiej coś ugrać, niż z PR czy KŚ.

Autor:  Vanessa00 [ Pn 15.02.2016, 17:55 ]
Tytuł:  Re: Propozycje zmian w Sosnowcu

adam86 napisał(a):
Po czym wnosisz, że do Katowic?

Zwyczajnie, po tym, że od 30 lat interesuję się tym rynkiem, od 20 lat zawodowo, znam każdą dziurę w Zagłębiu, trochę ludzi i ich potrzeby, historię przeobrażeń gospodarczych i historię polityczną, globalne potoki, zresztą osobiście wielokrotnie badane służbowo (udam że o zleceniu dla ZM nie pamiętam - kiedy wypłata? wrr...), znam treść dziesiątek a może setek wniosków pasażerów, kierowanych od organizatorów po operatorów, w tym do jedynie słusznego kolejowego, mam też spore doświadczenie jako kierowca autobusu (od 1998 po dziś dzień*) o każdej porze dnia i nocy, w komunikacji miejskiej ale i np. na prywatnej linii D (no niby też "komunikacja miejska"), więc na bazie obserwacji tego co wokoło, w tym liczby mijanych rejestracji SO na Roździeńskiego, mogę ostrożnie stwierdzić, że dla ludu studencko-robotniczego Katowice są priorytetem.
Sprawy pośrednie, typu dojazd ze wschodu Sosnowca do centrum, można częściowo załatwić po drodze.
Linie typu Nowotki - coś tam w tym układzie nie mają najmniejszych szans na osiągnięcie jakiegokolwiek przyzwoitego poziomu [nie]rentowności.

* - w ramach nieco wymuszonego samochwalstwa dodam, że dziś za kółkiem nosiło mnie po Tarnowskich Górach; ogólnie obecnie jeżdżę tylko dorywczo/zasilająco

Autor:  Ravel [ Pn 15.02.2016, 20:15 ]
Tytuł:  Re: Propozycje zmian w Sosnowcu

Moje propozycje od Waszych (większości tu pisujących) różni punkt wyjściowy do tworzenia różnych układów sieci. Większość z Was patrzy na nasz system przez pryzmat rozwiązań docelowych, idealnych. Podejrzewam, że opierają się one na – w uproszczeniu - SKM z Kazimierza do Katowic, busikach z Cieśli do centrów przesiadkowych itp. Ja nie walczę z takim spojrzeniem ani się od niego nie odcinam, tylko dla mnie to jest „next level”, wciąż jeszcze nieodblokowany. Moje pomysły opierają się bardziej na realiach obecnych, a nie docelowym modelu komunikacji, jaki kiedyś może powstanie w naszym regionie. Te propozycje – sensowne bądź niedorzeczne – nie zakładają zmian rewolucyjnych, tylko próbują wpisać się w zastaną rzeczywistość. Prawdopodobnie 15-ka na Zagórze dotrze prędzej, niż nowe podejście zawita na Barbary i kolej. To wymusi zmianę układu linii autobusowych i tego dotyczyła moja propozycja. Opierała się na 3 celach: ograniczenie autobusów na trasie tramwaju, utrzymanie pracy przewozowej w autobusach na obecnym poziomie (niezwiększanie jej) i zachowanie obecnie istniejących połączeń bezpośrednich. Dodatkowo, w ramach tych prób, chciałem zaproponować postulowane często usprawnienia, jak i to, co „mi się wydaje” za słuszne: połączenie za-Zagórza z Katowicami i sosnowieckim dworcem, Klimontowa i Juliusza z Rudną, lepszy dojazd do śródmiejskiej Radochy... Autobus z „miasta” na Cieśle, Juliuszowską, Łukasiewicza, Stare Maczki, co godzinę, to są te klocki, które dziś są w pudełku i to z nich buduję tę „mapkę” i nie ukrywam, liczyłem na odniesienie się do tego. Patrzenie na KZK GOP przez pryzmat BVG siłą rzeczy musi spuścić moje „wizje” w klozecie.

Autor:  lgor [ Pn 15.02.2016, 22:53 ]
Tytuł:  Re: Propozycje zmian w Sosnowcu

Vanessa00 napisał(a):
na bazie obserwacji tego co wokoło, w tym liczby mijanych rejestracji SO na Roździeńskiego, mogę ostrożnie stwierdzić, że dla ludu studencko-robotniczego Katowice są priorytetem.
Czyli ruch robotniczy do Katowic większy niż na sosnowiecko-dąbrowską podstrefę KSSE? Poza tym skąd ta pewność ze Ci z rejestracjami SO na Roździeńskiego to na pewno mają punkt docelowy Katowice? Znam akurat osoby z Sosnowca, którzy jadą przez Katowice na strefę do Gliwic.

Autor:  adam86 [ Wt 16.02.2016, 0:45 ]
Tytuł:  Re: Propozycje zmian w Sosnowcu

lgor napisał(a):
Vanessa00 napisał(a):
na bazie obserwacji tego co wokoło, w tym liczby mijanych rejestracji SO na Roździeńskiego, mogę ostrożnie stwierdzić, że dla ludu studencko-robotniczego Katowice są priorytetem.
Czyli ruch robotniczy do Katowic większy niż na sosnowiecko-dąbrowską podstrefę KSSE? Poza tym skąd ta pewność ze Ci z rejestracjami SO na Roździeńskiego to na pewno mają punkt docelowy Katowice? Znam akurat osoby z Sosnowca, którzy jadą przez Katowice na strefę do Gliwic.

A propos
http://wiadomosci.onet.pl/slask/sosnowi ... acy/e7v4hz

Autor:  Lukas SC [ Wt 16.02.2016, 7:23 ]
Tytuł:  Re: Propozycje zmian w Sosnowcu

Przez 12 lat nie mieli autobusu, więc teraz też się obejdzie. Poza tym na początku jeździł tam prywatny bus pod sam Bitron który został zlikwidowany ze względu na pracowników którzy woleli iść na "trójkąt" na komunikację miejską lub własne samochody.

Za całym projektem żeby jeździły tam linie 18 i 690 stoi nie kto inny jak Izabela Będkowska, która robi dużo dymu, a jak opada kurz to razem z nim znika. Poznałem ją osobiście w poprzedniej firmie której pracowałem. Startowa również do rady miasta Sosnowca, na szczęście z mizernym wynikiem, gdyż mieszkańcy Środuli, Sieleca, Dębowej Góry, Dańdówki oraz części Klimontowa już się dobrze na niej poznali ( z tego co pamiętam nie zebrała nawet 100 głosów).

Więc z tym wariantem 18 i 690 nawet nie ma się co głowy zawracać.

Autor:  aso [ Wt 16.02.2016, 7:52 ]
Tytuł:  Re: Propozycje zmian w Sosnowcu

Lukas SC napisał(a):
Więc z tym wariantem 18 i 690 nawet nie ma się co głowy zawracać.


Niestety nasz (dez)organizator jest w stanie coś takiego wdrożyć, gdyż całkowicie zatracił zdolnośc weryfikacji zgłaszanych postulatów dot. zmian tras i rozkładów jazdy.

Strona 1 z 8 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/