Teraz jest Cz 28.03.2024, 17:41

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 238 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Następna strona
Autor Wiadomość
 Post Tytuł: Re: Schemat linii KZK GOP / MZKP
Napisane: Wt 1.03.2011, 19:19 

Dołączył(a): Cz 5.01.2006, 21:18
Posty: 4066
Lokalizacja:
Sosnowiec
memphis napisał(a):
No ale można zaznaczyć choćby główne ulice i ważniejsze obiekty, żeby poprawić orientację. Poza tym Ty piszesz o wersji papierowej, gdzie rzeczywiście jest kłopot ze skalą, ale w wersji internetowej może być choćby o 1:10000, nic nie stoi na przeszkodzie oprócz chęci.


Aby zaznaczyć nawet główne ulice, to na wstępie trzeba wpasować całość w skalę (czyli zastosować odwrotny algorytm zniekształceń do tego, jaki tam nałożony), co zwiększa obszar (format) prezentacji. A co do wersji internetowych, to jest to przyszłość, ale generalnie wersje internetowe mają to do siebie, że są mało praktyczne w terenie. Dziś pracowałem z taką jedną w terenie (w palmtopie) i przez to, że sprzęt okropnie mulił wczytując grafikę robiłem wszystko 5 razy dłużej, niż robiłbym to w wersji papierowej. A jeśli chce się bazować na czyms innym, niż GoogleMaps, to pozostaje wcale nietani zakup licencji.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: Schemat linii KZK GOP / MZKP
Napisane: Śr 2.03.2011, 13:02 

Dołączył(a): Śr 19.03.2008, 12:58
Posty: 981
Lokalizacja:
Bydgoszcz/Tarnowskie Góry
Cytuj:
Dzień dobry

Odpowiadając na Pana pytania uprzejmie informuję że:

- koszt wykonania planu

Koszt wykonania planu obejmujący wydanie 3 edycji (obecnej i dwóch aktualizacji) wynosi 136 100 zł. netto +VAT. Zamówienie realizowane jest z uwzględnieniem ustawy Prawo zamówień publicznych. Przewiduje się dwukrotną aktualizację planu w odstępach ok. 12-15 miesięcy od wydania poprzedniej edycji.

- czy KZK GOP planuje wykonanie planu na podkładzie ulic (tj. w taki sposób aby osoba poruszająca się po mieście była w stanie znaleźć interesujący ją przystanek

KZK GOP obecnie nie planuje wykonania takiego planu w wersji papierowej, miedzy innymi ze względu na dużą rozpiętość obszaru obsługiwanego liniami KZK GOP i MZKP. Wyszukiwanie przystanków z uwzględnieniem podkładu mapowego z ulicami zapewnia strona internetowa KZK GOP z rozkładami jazdy. Obecny plan zawiera przebiegi linii nocnych i nie przewiduje się wydania osobnego planu Pierwsza aktualizacja planu planowana jest za ok. 12 miesięcy. Umowa zawarta z wykonawcą planu przewiduje możliwość dokonywania jego modyfikacji i udostępniania/publikowania przez zamawiającego w formie jakiej uzna on za konieczne. Sposób realizacji i wykonania zmienionych fragmentów planu ustalany będzie indywidualnie dla każdego przypadku.

- czy KZK GOP uznaje, że umieszczenie na planie także tras wariantowych linii było dobrym posunięciem? Posłużę się przykładem linii 80 - jeden kurs odbywa się po trasie linii 112. A na mapie trasa jest zaznaczona i normalna i wariantowa. Dla osoby nieznającej układu komunikacyjnego może to być niestety mylące.

Generalnie plan linii komunikacyjnych obejmuje podstawowe przebiegi linii. Są jednak przypadki odstępstw od tej zasady i wówczas plan zawiera niektóre warianty trasy. Należy mieć na uwadze fakt, że wydany plan jest schematyczny i nie jest możliwe uwzględnienie na nim wszystkich wariantów tras dla każdej linii.

Z poważaniem

Wojciech Gorgoń
Kierownik Referatu Badań i Rozwoju

_________________
Zgłoszenia błędów w komunikacji miejskiej - Warsztat napraw KZK GOP | Zobacz blog adas.jogger.pl


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: Schemat linii KZK GOP / MZKP
Napisane: Śr 2.03.2011, 19:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz 11.12.2008, 22:47
Posty: 2927
Cytuj:
Generalnie plan linii komunikacyjnych obejmuje podstawowe przebiegi linii. Są jednak przypadki odstępstw od tej zasady i wówczas plan zawiera niektóre warianty trasy.

Generalnie to super, że przyznają się do niekonsekwentnych działań, nawet jeśli chodzi o mapkę ;)

_________________
Tak się zastanawiałem,
czy wpisanie naszej sieci tramwajowej
do UNESCO uchroniłoby przed likwidacją
kolejne linie.

- inż. Łukasz Klyszcz

To jest poważne forum

- użytkownik Forum Tramwajów Śląskich


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: Schemat linii KZK GOP / MZKP
Napisane: Cz 3.03.2011, 20:58 

Dołączył(a): Cz 5.01.2006, 21:18
Posty: 4066
Lokalizacja:
Sosnowiec
motley napisał(a):
Cytuj:
Generalnie plan linii komunikacyjnych obejmuje podstawowe przebiegi linii. Są jednak przypadki odstępstw od tej zasady i wówczas plan zawiera niektóre warianty trasy.

Generalnie to super, że przyznają się do niekonsekwentnych działań, nawet jeśli chodzi o mapkę ;)


Hm.... Słyszałeś o czymś takim, jak generalizacja treści?


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: Schemat linii KZK GOP / MZKP
Napisane: Cz 3.03.2011, 22:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz 11.12.2008, 22:47
Posty: 2927
Rozumiem co to, ale chodzi mi o to, że przedstawiać warianty albo nie przedstawiać, tyle.

_________________
Tak się zastanawiałem,
czy wpisanie naszej sieci tramwajowej
do UNESCO uchroniłoby przed likwidacją
kolejne linie.

- inż. Łukasz Klyszcz

To jest poważne forum

- użytkownik Forum Tramwajów Śląskich


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: Schemat linii KZK GOP / MZKP
Napisane: Cz 3.03.2011, 23:15 

Dołączył(a): Cz 5.01.2006, 21:18
Posty: 4066
Lokalizacja:
Sosnowiec
motley napisał(a):
Rozumiem co to, ale chodzi mi o to, że przedstawiać warianty albo nie przedstawiać, tyle.


Czyli tylko wydaje Ci się, że rozumiesz. Sięgnijmy do notatek... Według stanu na dzień 1 stycznia 2008 r. już po zastosowaniu generalizacji według kryterium funkcjonalnych (czyli istotnych) wariantów trasy na liniach autobusowych KZK GOP i MZKP były 194 linie o jednym wariancie trasy, 78 - o dwóch, 29 - o trzech, 10 - o czterech, 7 - o pięciu, 7 o sześciu lub więcej. W obliczeniach nie uwzględniano linii 902, 903 i 904, które potraktowano jako przewozy personalne. Problem wariantowości dotyczy w rzeczywistości ponad połowy linii autobusowych, a tak naprawdę 40% posiada więcej, niż jeden istotny dla prezentacji wariant trasy i tu pojawia się pytanie: jak, które i dlaczego zaznaczać lub nie zaznaczać? W przygotowaniu mapy występują dwa etapy: przyjęcie założeń redakcyjnych i umiejętność ich zastosowania. Dla mnie, jako geografa z doświadczeniem kartograficznym, podane przez p. Gordonia wyjaśnienie jest jak najbardziej logiczne i akurat tutaj nie widzę powodów do czepialstwa.

Na koniec jeszcze jedno: zlecenia zewnętrzne są dla firm kartograficznych bardzo trudne, ponieważ często zleceniodawca życzy sobie przedstawić jakieś treści w określony sposób (na zasadzie "bo tak"), co potrafi zniszczyć nawet najlepiej przyjęte założenia redakcyjne. Skutki tego ponosi oczywiście wykonawca mapy, bo to jego obwinia się o wszelkie niedociągnięcia i niefachowość.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: Schemat linii KZK GOP / MZKP
Napisane: Pn 7.03.2011, 17:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt 31.03.2006, 19:27
Posty: 109
Lokalizacja:
Siemianowice Śl.
Nareszcie ukazała się taka mapka -lepiej późno niż wcale :-) . Według mnie trasy wariantowe można by zapisać w nawiasach np: (85). Aktualizacje to powinny być co najmniej trzy razy w roku np: na początku roku, na wiosnę -marzec lub kwiecień i po wakacjach -wrzesień.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: Schemat linii KZK GOP / MZKP
Napisane: Pn 7.03.2011, 17:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz 27.04.2006, 19:07
Posty: 1433
Lokalizacja:
Sosnowiec
Ja z kolei zastanawiałem się nad oznaczaniem tras wariantowych innym kolorem, na przykład: linie tramwajowe - np. na czerwono, autobusowe - na niebiesko, autobusowe wariantowe - na czarno...

_________________
27 Sosnowiec Kazimierz Pętla - Sosnowiec Będzińska
Antyskandal87 Anty#0711adas - STOP dzieciom Neostrady


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: Schemat linii KZK GOP / MZKP
Napisane: Pn 7.03.2011, 17:53 

Dołączył(a): Cz 5.01.2006, 21:18
Posty: 4066
Lokalizacja:
Sosnowiec
SZAKAL G Z napisał(a):
Nareszcie ukazała się taka mapka -lepiej późno niż wcale :-) . Według mnie trasy wariantowe można by zapisać w nawiasach np: (85).


Ależ oczywiście jest to jedno z często stosowanych rozwiązań. Natomiast pytanie, czy w naszych warunkach ono się sprawdzi? U nas dochodzi przecież do sytuacji, że wariant podstawowy linii X ma mniej kursów, niż wariant główny linii Y. Jeżeli chemy być konsekwentni, a to jedno z podstawowych założeń w kartografii i będziemy stosować go zawsze dla trasy wariantowej, to odbiorca otrzyma informację, że jest to coś podrzędnego. Tymczasem praktyka pokazuje, że nie zawsze... W moim odczuciu najlepszym rozwiązaniem jest stosowanie nawiasu tylko w takich sytuacjach, kiedy faktycznie jest to trasa wariantowa o niewielkiej liczbie kursów. Przy czym zgodnie z konsekwencją redakcyjną, efemerydy kursujące 1-2 razy dziennie (np. 119, 170 czy niektóre 7xx) należałoby konwekwentnie oznaczać w nawiasie nawet na trasie podstawowej, by przekazywana odbiorcy informacja była spójna i logiczna.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: Schemat linii KZK GOP / MZKP
Napisane: Pn 7.03.2011, 17:54 

Dołączył(a): Cz 5.01.2006, 21:18
Posty: 4066
Lokalizacja:
Sosnowiec
Strzyż napisał(a):
Ja z kolei zastanawiałem się nad oznaczaniem tras wariantowych innym kolorem, na przykład: linie tramwajowe - np. na czerwono, autobusowe - na niebiesko, autobusowe wariantowe - na czarno...


Wprowadzanie odrębnej barwy dla autobusów wariantowych nie ma żadnego sensu i uzasadnienia. Barwa powinna być przyporządkowana ogólnie do danego rodzaju linii, jeżeli faktycznie chcemy w ramach trakcji rozróżniać rodzaje linii. A kolor czarny to owszem, najbardziej nadaje się, ale dla napisów oraz dla nocek.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: Schemat linii KZK GOP / MZKP
Napisane: Pn 7.03.2011, 19:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz 14.01.2010, 18:58
Posty: 2091
Lokalizacja:
Oś. Rechabilitacji Czenstochowska Cmętarz
Cytuj:
Przy czym zgodnie z konsekwencją redakcyjną, efemerydy kursujące 1-2 razy dziennie (np. 119, 170 czy niektóre 7xx) należałoby konwekwentnie oznaczać w nawiasie nawet na trasie podstawowej, by przekazywana odbiorcy informacja była spójna i logiczna.


Kartografem nie jestem, jedynie przeciętnym użytkownikiem, nigdy nie spotkałem się z przypadkiem by zwykła linia, tylko o mizernej liczbie kursów, była oznaczana jak wariant. Możesz wskazać jakiś przykład? Warszawskie 902, wynalazek robiący 0,5 kółka dziennie, był zaznaczany normalnie schemacie ZTMu, hamburska linia-krzak 49 (4 pary kursów w Mo-Fr), będąca de facto wariantem 48 także jest zaznaczana normalnie na schematach sieci HVV zamieszczanych na stacjach i przystankach. :)

_________________
"Ponadto informujemy, że turyści którzy nie będą chcieli skorzystać z karty ŚKUP mogą podróżować na podstawie biletów w taryfie strefowo – czasowej np. bilety w cenie 4,80 zł normalny i 2,40 zł ulgowy." - KZK GOP - oficjalny profil


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: Schemat linii KZK GOP / MZKP
Napisane: Pn 7.03.2011, 20:23 

Dołączył(a): Cz 5.01.2006, 21:18
Posty: 4066
Lokalizacja:
Sosnowiec
inżinier napisał(a):
Cytuj:
Przy czym zgodnie z konsekwencją redakcyjną, efemerydy kursujące 1-2 razy dziennie (np. 119, 170 czy niektóre 7xx) należałoby konwekwentnie oznaczać w nawiasie nawet na trasie podstawowej, by przekazywana odbiorcy informacja była spójna i logiczna.


Kartografem nie jestem, jedynie przeciętnym użytkownikiem, nigdy nie spotkałem się z przypadkiem by zwykła linia, tylko o mizernej liczbie kursów, była oznaczana jak wariant. Możesz wskazać jakiś przykład? Warszawskie 902, wynalazek robiący 0,5 kółka dziennie, był zaznaczany normalnie schemacie ZTMu, hamburska linia-krzak 49 (4 pary kursów w Mo-Fr), będąca de facto wariantem 48 także jest zaznaczana normalnie na schematach sieci HVV zamieszczanych na stacjach i przystankach. :)


Zadałeś bardzo dobre pytanie i obiecuję, że w wolnej chwili poszukam. Normalnie przydałby się w tej chwili Jacek Sobota do pomocy, ale właśnie z tego co kojarzę, to nawias przy wariantach tras linii komunikacji miejskiej dla map i schematów ogólnoużytkowych jest typowo polskim wynalazkiem. Spotkałem się z tym, że nawiasem oznaczano jakieś pojedyncze podjazdówki, ale faktycznie - być może próbując opanować nasz grajdołek faktycznie za daleko się zapędziłem we wnioskach? Przyznaję otwarcie - kierowałem się tutaj odbiorcą i logiką przekazu. Poszukam co nieco w domowym archiwum i zastanowię się nad tą kwestią.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: Schemat linii KZK GOP / MZKP
Napisane: Pn 7.03.2011, 20:37 
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt 27.12.2002, 15:38
Posty: 10682
aso napisał(a):
Przyznaję otwarcie - kierowałem się tutaj odbiorcą i logiką przekazu.


No właśnie logika radzi, żeby linie zaznaczać jednakowo i wyróżnić wariant pokazując, że czasami dana linia (dany numer) jedzie inaczej. Nie jest kwestią rozróżnienia liczba kursów, tylko wariantowość. Jak zaznaczyć na schemacie KZK linię 170 de facto jako wariant (w nawiasie) to czytelnik będzie szukał trasy podstawowej, skoro tamta jest wariantowa. A kryterium liczby kursów jest bardzo płynne - od ilu kursów jest "wariant", a od ilu nie jest? Przy każdej liczbie kursów będzie można znaleźć przykłady linii, które będą źle wyglądać w takim przypadku.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: Schemat linii KZK GOP / MZKP
Napisane: Pn 7.03.2011, 22:45 

Dołączył(a): Cz 5.01.2006, 21:18
Posty: 4066
Lokalizacja:
Sosnowiec
memphis napisał(a):
aso napisał(a):
Przyznaję otwarcie - kierowałem się tutaj odbiorcą i logiką przekazu.


No właśnie logika radzi, żeby linie zaznaczać jednakowo i wyróżnić wariant pokazując, że czasami dana linia (dany numer) jedzie inaczej. Nie jest kwestią rozróżnienia liczba kursów, tylko wariantowość. Jak zaznaczyć na schemacie KZK linię 170 de facto jako wariant (w nawiasie) to czytelnik będzie szukał trasy podstawowej, skoro tamta jest wariantowa. A kryterium liczby kursów jest bardzo płynne - od ilu kursów jest "wariant", a od ilu nie jest? Przy każdej liczbie kursów będzie można znaleźć przykłady linii, które będą źle wyglądać w takim przypadku.


W przeciwieństwie do map topograficznych, nie ma jednolitych zasad redakcji ogólnoinformacyjnych i tematycznych planów miast. Tutaj panuje dowolność, co stanowi problem zarówno dla redaktorów, jak i dla potencjalnych odbiorców. Przeglądając zagraniczne (czeskie, słowackie, niemieckie) plany miast i mapy tematyczne z domowej biblioteki, dochodzę do wniosku, że nawias jest właściwie (nie upieram się, że wyłącznie, bo w takich sytuacjach zawsze znajdzie się jakiś kolega po fachu, który pokaże, że niekoniecznie) polskim rozwiązaniem i to w dodatku stosowanym niekonsekwentnie. Nie mamy pewności, w jaki sposób odbiorca rozumie ten symbol... To nam, jako obeznanym z komunikacją miejską, wydaje się, że odbiorca rozumie informację w ten, a nie w inny sposób. To nam się wydaje, że odbiorca rozróżnia "trasę podstawową" i "trasy wariantowe"... A jak jest w praktyce? Potrafisz mi odpowiedzieć, ustosunkowując się do całości, a nie do wyrwanych z kontekstu pojedynczych zdań?

Samo kryterium istotności / nieistotności jest akurat dosyć proste w zastosowaniu - udział w strukturze, przy czym oceny dokonuje redaktor na podstawie znajomości przedmiotu prezentacji i doświadczenia. Kwestię stosowania / niestosowania nawiasów przy wariantach tras linii komunikacji miejskiej przećwiczyłem empirycznie i na tej podstawie mogę stwierdzić, że w naszych warunkach z uwagi na wielowariantowość linii rozwiązanie to po prostu się nie sprawdza. Mimo stosowania coraz węższych kryteriów pojawia się coraz więcej wyjątków, a jednocześnie same kryteria są coraz bardziej niespójne. Łatwo jest dyskutować, znacznie trudniej - przyjąć takie założenia, aby były one konsekwentne, miały odniesienie do całości prezentowanych treści, a redaktor był w stanie je obronić.

Zresztą - najlepszą chyba odpowiedzią będzie atlas ROPID-u, publikacja nie byle jaka, bo w 2002 roku zdobyła tytuł czeskiej "Mapy roku". Zdobywała również nagrody poza granicami Czech. I właściwie oni też tam mają problem wariantowości, który tyczy się nie tylko autobusów, ale nawet i tramwajów. I nie stosują żadnych nawiasów, tylko tym samym sposobem zaznaczają linię na wszystkich odcinkach sieci. To chyba jest tak naprawdę odpowiedź na postawione pytanie.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: Schemat linii KZK GOP / MZKP
Napisane: Wt 8.03.2011, 0:03 
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt 27.12.2002, 15:38
Posty: 10682
aso napisał(a):
Mimo stosowania coraz węższych kryteriów pojawia się coraz więcej wyjątków, a jednocześnie same kryteria są coraz bardziej niespójne. Łatwo jest dyskutować, znacznie trudniej - przyjąć takie założenia, aby były one konsekwentne, miały odniesienie do całości prezentowanych treści, a redaktor był w stanie je obronić.


No to właśnie o tym piszę, żeby kryterium było proste i jednoznaczne: trasa podstawowa oznaczana normalnie, a wszelkie odstępstwa od niej - inaczej (nawiasem, czy w inny przyjęty sposób). Jakiekolwiek inne kombinowanie uważam za zbędne i wprowadzające niepotrzebne zamieszanie, należy przyjąć rozwiązania praktycznie użyteczne - czytelnika mapy, czy schematu mało interesuje zdanie redaktora na temat tego dzieła, jego interesuje, żeby mógł z tego skorzystać i się nie naciąć.

Cytuj:
I nie stosują żadnych nawiasów, tylko tym samym sposobem zaznaczają linię na wszystkich odcinkach sieci. To chyba jest tak naprawdę odpowiedź na postawione pytanie.


Rozwiązanie jest bezsensowne, bo może wprowadzać w błąd pasażera, że jakaś linia jeździ tam gdzie on się jej spodziewa, a tu się okazuje, że jest to jeden ze stu kursów, np. jakiś dojazd bladym świtem. I żadnego pożytku zwykły pasażer z takiej informacji nie ma.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: Schemat linii KZK GOP / MZKP
Napisane: Wt 8.03.2011, 0:36 

Dołączył(a): Cz 5.01.2006, 21:18
Posty: 4066
Lokalizacja:
Sosnowiec
memphis napisał(a):
aso napisał(a):
I nie stosują żadnych nawiasów, tylko tym samym sposobem zaznaczają linię na wszystkich odcinkach sieci. To chyba jest tak naprawdę odpowiedź na postawione pytanie.


Rozwiązanie jest bezsensowne, bo może wprowadzać w błąd pasażera, że jakaś linia jeździ tam gdzie on się jej spodziewa, a tu się okazuje, że jest to jeden ze stu kursów, np. jakiś dojazd bladym świtem. I żadnego pożytku zwykły pasażer z takiej informacji nie ma.


No tak, zawsze masz gotową autorytatywną odpowiedź eksperta... Uważasz, że czescy u słowaccy kartografowie są na tyle głupi, ze nie wpadli na coś tak trywialnego i oczywistego? Żadna mapa (no, może z wyjątkiem niektórych kartodiagramów wstęgowych złożonych) nie daje odpowiedzi na pytanie o rozłożenie oferty w czasie. Mało która mapa z uwagi na ograniczone możliwości wizualne rozróżnia podstawowe i drugorzędne linie układów komunikacyjnych. Celem mapy jest przedstawienie przebiegu trasy (lub tras) danej linii komunikacyjnej i cel ten jest realizowany niezależnie od tego, czy się nawiasu używa, czy też nie. Semiotyka wizualizacji kartograficznej nie odnosi się wyłącznie do nawiasu... Ale łatwo jest wyrwać z kontekstu ostatnie zdanie wypowiedzi i je zakwestionować.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: Schemat linii KZK GOP / MZKP
Napisane: Wt 8.03.2011, 0:49 
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt 27.12.2002, 15:38
Posty: 10682
Nie, lepiej jest użyć kilku mądrych słów z teorii kartografii, żeby popisać się swoją wiedzą, a nie odnieść się w ogóle to kwestii użyteczności przedstawianych informacji ;)

Cytuj:
Celem mapy jest przedstawienie przebiegu trasy (lub tras) danej linii komunikacyjnej i cel ten jest realizowany niezależnie od tego, czy się nawiasu używa, czy też nie.


Celem mapy jest informowanie pasażerów o ofercie, nie robi się takiej mapy jako sztuki dla sztuki, żeby kartografowie mogli się wykazywać swoją wiedzą. Zaznaczanie wszystkich wariantów danej linii tak samo wprowadza w błąd czytelników (pasażerów), zamęt i niepotrzebnie komplikuje pasażerom życie, bo oprócz tego, że sprawdzą na mapie przebieg trasy musza jeszcze sprawdzić, czy przypadkiem akurat dany odcinek nie jest obsługiwany raz dziennie. Jaki ma sens zaznaczenie np. dojazdów tramwajów tak samo jak ich trasy podstawowej? Po co wprowadzać w błąd pasażerów np. że linia 15 kursuje po Będzinie, albo 38 jeździ na Stroszek?


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: Schemat linii KZK GOP / MZKP
Napisane: Wt 8.03.2011, 1:03 

Dołączył(a): Cz 5.01.2006, 21:18
Posty: 4066
Lokalizacja:
Sosnowiec
memphis napisał(a):
Cytuj:
Celem mapy jest przedstawienie przebiegu trasy (lub tras) danej linii komunikacyjnej i cel ten jest realizowany niezależnie od tego, czy się nawiasu używa, czy też nie.


Celem mapy jest informowanie pasażerów o ofercie,


Uparcie brniesz w ślepy zaułek... Mapa jest w stanie przekazać tylko określony rodzaj informacji i nie dorobisz do tego żadnych swoich teorii.

memphis napisał(a):
Zaznaczanie wszystkich wariantów danej linii tak samo wprowadza w błąd czytelników (pasażerów), zamęt i niepotrzebnie komplikuje pasażerom życie, bo oprócz tego, że sprawdzą na mapie przebieg trasy muszą jeszcze sprawdzić, czy przypadkiem akurat dany odcinek nie jest obsługiwany raz dziennie. Jaki ma sens zaznaczenie np. dojazdów tramwajów tak samo jak ich trasy podstawowej? Po co wprowadzać w błąd pasażerów np. że linia 15 kursuje po Będzinie, albo 38 jeździ na Stroszek?


Uparcie szukasz dziury w całym. Nigdzie nie napisałem, że należy prezentować absolutnie wszystkie warianty. Od tego jest najprostsze narzędzie, które nazywa się generalizacja, które w praktyce polega na selekcji informacji, czyli doborze najbardziej istotnych oraz usuwaniu tych treści, które mogą zniekształcać lub utrudniać odebranie właściwej informacji.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: Schemat linii KZK GOP / MZKP
Napisane: Wt 8.03.2011, 10:52 
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt 27.12.2002, 15:38
Posty: 10682
aso napisał(a):
Uparcie brniesz w ślepy zaułek... Mapa jest w stanie przekazać tylko określony rodzaj informacji i nie dorobisz do tego żadnych swoich teorii.


Teorie to przecież Ty dorabiasz, ja pokazuję ujęcie praktyczne, które Twoje teorie obala.

Cytuj:
Uparcie szukasz dziury w całym. Nigdzie nie napisałem, że należy prezentować absolutnie wszystkie warianty. Od tego jest najprostsze narzędzie, które nazywa się generalizacja, które w praktyce polega na selekcji informacji, czyli doborze najbardziej istotnych oraz usuwaniu tych treści, które mogą zniekształcać lub utrudniać odebranie właściwej informacji.


No i o to właśnie chodzi, zaznaczanie wariantów tak samo jak trasy podstawowej zniekształca utrudnia odbiór właściwej informacji.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: Schemat linii KZK GOP / MZKP
Napisane: Wt 8.03.2011, 11:43 

Dołączył(a): Cz 5.01.2006, 21:18
Posty: 4066
Lokalizacja:
Sosnowiec
memphis napisał(a):
aso napisał(a):
Uparcie brniesz w ślepy zaułek... Mapa jest w stanie przekazać tylko określony rodzaj informacji i nie dorobisz do tego żadnych swoich teorii.


Teorie to przecież Ty dorabiasz, ja pokazuję ujęcie praktyczne, które Twoje teorie obala.


Teraz to odwracasz kota ogonem. Ja napisałem, że mapa ma na celu prezentowanie przebiegu trasy i na tym rola mapy kończy się, na co stanowczo zaoponowałeś, pisząc, że przecież mapa ma informować o ofercie. To znaczy o trasach linii komunikacyjnych i o czym jeszcze? O czym jeszcze może informować część graficzna mapy w kwestii oferty?

memphis napisał(a):
aso napisał(a):
Uparcie szukasz dziury w całym. Nigdzie nie napisałem, że należy prezentować absolutnie wszystkie warianty. Od tego jest najprostsze narzędzie, które nazywa się generalizacja, które w praktyce polega na selekcji informacji, czyli doborze najbardziej istotnych oraz usuwaniu tych treści, które mogą zniekształcać lub utrudniać odebranie właściwej informacji.


No i o to właśnie chodzi, zaznaczanie wariantów tak samo jak trasy podstawowej zniekształca utrudnia odbiór właściwej informacji.


Mieszasz dwie rzeczy - zasady doboru treści i zasady prezentacji treści. Masz rację, że zaznaczanie wariantów tak samo jak trasy podstawowej wpływa w jakimś stopniu negatywnie na czytelność odbioru, ale jak pokazuje praktyka, nie jest to jakiś duży zarzut. Problemy te w zupełności rozwiązuje informacja tekstowa, która objaśnia przebiegi tras. Nie tylko GOP boryka się z problemem wielowariantowości tras i patrząc na takie systemy jak ROPID czy ODIS i sposób ich prezentacji na mapach, zwłaszcza tych szczegółowo prezentujących sieci komunikacyjne stwierdzam, że jest to problem absolutnie drugorzędny.

Ja staram się prowadzić dyskusję, ty chcesz prowadzić pyskówkę. W jednym z pierwszych postów podkreśliłem, że jak najbardziej jest to jedna z najczęściej stosowanych metod i sam niekiedy ją stosuję. Ale - wcale nie jestem przekonany, czy jest to niezbędne i konieczne.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 238 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 18 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  

© WPK − Forum oparte na silniku phpBB z wykorzystaniem tłumaczenia phpBB3.PLPolityka prywatności