Aktywne wątki • Wątki bez odpowiedzi
Autor |
Wiadomość |
|
Tytuł: Autobusy Glaspo Napisane: Cz 16.10.2014, 11:08 |
|
Dołączył(a): Wt 1.05.2007, 18:56 Posty: 2995
|
infobus.pl napisał(a): Największą sensacją tegorocznych targów w Kielcach była niezapowiedziana ekspozycja firmy Glaspo z Wrocławia, która pokazała na wystawie dwa autobusy marki MAZ. To zapowiedź uruchomienia montażu przemysłowego pojazdów białoruskiego producenta w Płońsku. Decyzja o pojawienie się akurat teraz na autobusowej scenie nie jest przypadkowa. MAZ Auto Poland, Glaspo czy Peter Bus (diler MAZ-a) realizują aktualnie na Śląsku potężne dostawy dla prywatnych przewoźników, które łącznie do końca roku mają osiągnąć poziom ok. 100 szt. autobusów miejskich typu 203, 107 i 206 Wszystkie te egzemplarze zostały wyprodukowane w 2014 r., ale posiadają silniki Euro 5, dlatego są importowane do Polski jako używane. Tak duży rynek, który powstał dzięki wydłużeniu kontraktów KZK GOP czy ZKKM Chrzanów z 3 lat do 8 lat, pokazuje jaki w polskim sektorze prywatnych przewoźników drzemie potencjał. Glaspo i MAZ nie chcą stracić tego ważnego, śląskiego przyczółka i stąd decyzja o budowie montowni pojazdów spełniających normę Euro 6. Równolegle –w zależności od potrzeb –na rynku wtórnym będą oferowane pojazdy z silnikami Euro 5 produkowane w Mińsku. Za całą sprzedaż białoruskich autobusów w Polsce będzie odpowiadać teraz Glaspo. Spółka MAZ Auto Poland zostanie utrzymana na potrzeb zabezpieczenia gwarancji i serwisu, natomiast dotychczasowi dilerzy –jak Futura Bus czy Peter Bus –będą działać w ramach sieci handlowej Glaspo. To po okresie „handlowego rozdrobnienia”ponowna konsolidacja siatki MAZ, która ma teraz działać zarówno w oparciu o własnych sprzedawców firmy Glaspo, jak i zewnętrznych przedstawicieli. Dlaczego montaż w Płońsku? To dobra lokalizacja plus istniejąca infrastruktura. Do tej pory działał tutaj zakład produkcyjny szyb zespolonych i magazyn Glaspo. Teraz –a dokładniej od 15 listopada –będzie realizowany montaż przemysłowy pojazdów użytkowych marki MAZ –autobusów, jak i specjalistycznych samochodów ciężarowych (z napędem 4x4 i 6x4). Aktualnie trwa rekrutacja pracowników, których w pierwszym etapie wspomogą fachowcy z MAZ-a. Pierwsze mają ruszyć ciężarówki (m.in. dla straży pożarnej), a tuż po nich –autobusy. Premierowym egzemplarzem będzie model 203, który zarówno stanie się wzorem do dalszego montażu, jak i trafi do badań homologacyjnych. Montowania w Płońsku ma być pomostem łączącym białoruskiego producenta z rynkiem unijnym. Dzięki polskiemu CKD MAZ ominie 16-procentowe cło i zyska możliwość szerszej ekspansji na rynkach europejskich. Poza tym firma wypchnie całą produkcję pojazdów Euro 6 do Płońska, zostawiając sobie wersje Euro 4/Euro 5 przeznaczone na lokalny i rosyjski rynek. To jak najbardziej logiczne wydzielenie produkcji pod kątem obszaru sprzedaży i historyczny krok w dziejach MAZ-a.O wadze tego wydarzenia świadczy fakt, że do Płońska dotarła jak na razie tylko jedna telewizja –właśnie z Białorusi. Tutaj konstrukcjach przesyłanych z Mińska będą montowane silniki Mercedes-Benz Euro 6, szyby firmy Glaspo oraz wszelkie inne wyposażanie, jakiego sobie zażyczą europejscy klienci –od tapicerki poprzez dodatkowe konfiguracje po zmienioną stylistykę (już zresztą pojazdy pokazane w Kielcach mały nowe logo na ścianie przedniej). Kolejny plus to dotrzymywanie terminu dostaw i brak tak spektakularnych wpadek jak podczas ostatniego kontraktu dla PKM Tychy, gdzie z powodu olbrzymich dostaw do Soczi, mińska fabryka spóźniała się o dobrych kilka miesięcy z dostawą tyskich pojazdów typu 107 i 215. Przy okazji warto zwrócić uwagę, że Minski Autamabilny Zawod produkuje rocznie ok. 3000 kompletnych autobusów. Wobec takiego wolumenu nawet polski rynek z poziomem 100 pojazdów rocznie ma niską siłę przebicia. Płońska montownia ma to wszystko zmienić, dlatego plany na przyszły rok są bardzo ambitne. Glaspo chce dostarczyć na polski rynek ok. 150 autobusów, a docelowo ma to być poziom 300 autobusów i 500 ciężarówek rocznie. Montaż autobusów MAZ w Polsce ma bazować zarówno na autobusach miejskich, jak i międzymiastowych. W skład pierwszej grupy mają wejść doskonale znane nam trzy modele: - niskopodłogowy G-Midi (MAZ 203) z silnikiem Mercedes-Benz 906 Euro 6 i automatyczną skrzynią ZF; - niskopodłogowy G-Mideco (MAZ 203 CNG) z silnikiem Mercedes-Benz 906 Euro 6 i automatyczną skrzynią Allison; - niskopodłogowy G-Mini (MAZ 206) z silnikiem Mercedes-Benz 904 Euro 6 i automatyczną skrzynią Allison. Z kolei w zakresie autobusów międzymiastowych, Glaspo wielkie nadzieje pokłada w modelu G-Magway (MAZ 232) o długości 9,9 m, DMC na poziomie 13,8 t i pojemności 50 pasażerów, który będzie montowany z silnikiem Mercedes-Benz SRIA 924. Przedstawiony w Kielcach egzemplarzjest jednym z pierwszych tego typu pojazdów wyprodukowanych w Mińsku. Firma już rozważa wprowadzenie wielu zmian w jego konstrukcji, w tym także opracowania wersji międzymiastowej o podwyższonym komforcie –razem z toaletą. W planach są także kolejne modele z portfolio MAZ-a, w tym m.in. przegubowa wersja 215, jednak wymagają one większego nakładu pracy, aby je dostosować do wymagań unijnych klientów.
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Autobusy Glaspo Napisane: Cz 16.10.2014, 16:51 |
|
Jelczu |
- Moderator - |
|
Dołączył(a): Pt 6.06.2008, 18:55 Posty: 2318 Lokalizacja: Katowice
|
W sumie fajnie, że się rozwijają. I to prawda, wpadek nie zaliczają, MAZy śmigają solidnie, nie to co Solarisy z PKMu, które z dostawy na dostawę są coraz gorsze.
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Autobusy Glaspo Napisane: Cz 16.10.2014, 17:09 |
|
adam86 |
|
Dołączył(a): Pn 4.10.2004, 22:00 Posty: 14011 Lokalizacja: Hajduki Wielkie
|
Ciekawe czemu w takim razie to Solaris jest liderem rynku, a MAZy kupują tylko prywaciarze. Coś mi się wydaje, że to jednak PKM ma pewne właściwosci wpływające na to jakie autobusy z Bolechowa dostaje. A ten tekst na infobusie to wyglada na nieco sponsorowany.
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Autobusy Glaspo Napisane: Cz 16.10.2014, 19:16 |
|
Dołączył(a): Cz 5.01.2006, 21:18 Posty: 4066 Lokalizacja: Sosnowiec
|
Jelczu napisał(a): W sumie fajnie, że się rozwijają. I to prawda, wpadek nie zaliczają, MAZy śmigają solidnie, nie to co Solarisy z PKMu, które z dostawy na dostawę są coraz gorsze. Ty masz chyba jakiś prywatny uraz do Solarisa... Niestety MAZ to produkt wschodni, który ma jedną wadę - oni są jeszcze na etapie myślenia, że autobus ma ładnie wyglądać, jak wyjeżdża z fabryki, a co będzie potem - to już problem tego co kupił. W momencie gdy MAZ pojeździ kilka lat to pod względem komfortu podróży (poziom hałasu, estetyka wnętrza, stopień zużycia materiałów, itp.) dorównuje kilkunastoletnim niemieckim używkom. Ta różnica w cenie w stosunku do innych producentów nie wynika przecież tylko z tańszej siły roboczej. MAZ to taka nówka dla ubogich - spełnia parametry przetargów, jest tania, ale... nie należy od niej oczekiwać zbyt wiele.
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Autobusy Glaspo Napisane: Cz 16.10.2014, 20:32 |
|
Daro85 |
|
Dołączył(a): Cz 4.11.2004, 21:27 Posty: 10946 Lokalizacja: Bytom
|
aso napisał(a): Niestety MAZ to produkt wschodni, który ma jedną wadę - oni są jeszcze na etapie myślenia, że autobus ma ładnie wyglądać, jak wyjeżdża z fabryki, a co będzie potem - to już problem tego co kupił. Ja jestem bardziej ciekaw jak duży kapitał stoi za MAZem. Nie da się ukryć, że to jest łakomy kąsek do przejęcia. Firma low-costowa, dobra do ekspansji na rynki krajów rozwijających się, z kraju postrzeganego w sumie nijak, ale niestety mało obecnie rozwojowego- mając na uwadze kłopoty największego sąsiada Białorusi sam jestem ciekaw, czy za chwilę się nie dowiemy, że MAZ został kupiony przez koncern X, który to zamierza zawojować rynek w Ameryce Południowej, albo w krajach afrykańskich- przy użyciu taniej siły roboczej z BLR, ale technologii z UE.
_________________ "Dno naszego upadku narodowego nastąpiło wtedy, kiedyśmy popadli w umysłowy zastój, uwierzyli w osiągniętą doskonałość..."
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Autobusy Glaspo Napisane: Pt 17.10.2014, 0:40 |
|
Dołączył(a): Wt 1.05.2007, 18:56 Posty: 2995
|
aso napisał(a): Niestety MAZ to produkt wschodni, który ma jedną wadę - oni są jeszcze na etapie myślenia, że autobus ma ładnie wyglądać To MAZy nie są rozwinięciem licencji Neoplana z końca lat 80? Co do wyglądu to nie widzę by MAZ nim akurat przyciągał. Tu chyba akurat na etapie myślenia jest zrobienie 300% normy jak na gospodarkę centralnie sterowaną przystało. Myślę że epizod z Glaspo dotyczy głównie pojazdów z silnikami Euro 6, których popyt będzie pochodził głównie tylko od klientów UE. Tu już chyba nie będzie ponadnormatywnej produkcji.
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Autobusy Glaspo Napisane: Pt 17.10.2014, 5:30 |
|
Marcin Nawrot |
|
Dołączył(a): Nd 25.04.2010, 8:49 Posty: 985 Lokalizacja: Łaziska Górne
|
lgor napisał(a): To MAZy nie są rozwinięciem licencji Neoplana z końca lat 80? Seria 1XX owszem, te nowsze to ichniejsza konstrukcja. Jazda by była jakby te gazówki PKM Tychy kupił, wszak chętnie by kolejne MAZy przywitali.
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Autobusy Glaspo Napisane: Pt 17.10.2014, 11:37 |
|
Dołączył(a): Wt 1.05.2007, 18:56 Posty: 2995
|
Marcin Nawrot napisał(a): lgor napisał(a): To MAZy nie są rozwinięciem licencji Neoplana z końca lat 80? Seria 1XX owszem, te nowsze to ichniejsza konstrukcja Aha, ale jakieś naleciałości z Neoplana w serii 1xx zauważyć można i w serii 2xx. Wnętrze MAZa to tak bardziej przypomina mi stylistykę wnętrz starych generacji modeli z Europy. Nadal nie wiem w sumie skąd argument o tym ładnym wyglądzie.
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Autobusy Glaspo Napisane: Pt 17.10.2014, 12:23 |
|
Dołączył(a): Wt 9.06.2009, 13:16 Posty: 553 Lokalizacja: Katowice
|
Wg mnie Mazy 203 są całkiem Ok, wiadomo - nie jest to ostatni krzyk mody, ale są wygodne, ciepłe i w miarę bezawaryjne. Nie spotkałem jeszcze awarii Maza 203 na linii 41, a codziennie mam z nią do czynienia. Co do 215 czy 205 moim zdaniem przestrzeń w pierwszym członie to porażka. Nie wiem po co w 215 3-je drzwi w pierwszym członie jak nie ma w nim rzeźni? Osobiście wolałbym montownie Ikarusa 127/134/187 w Polsce niż Maza :)
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Autobusy Glaspo Napisane: Pt 17.10.2014, 22:42 |
|
Dołączył(a): Wt 1.05.2007, 18:56 Posty: 2995
|
Chciałbym jeszcze zwrócić uwagę na normy w produkcji jakie są na Białorusi a jakie w Polsce ograniczanej co chwile o jakieś nowe unijne dyrektywy np. zakaz używania ołowiu jako stopu lutowniczego. Ta bezawaryjność MAZów musi mieć jakieś proste wytłumaczenie. Może właśnie w białoruskich MAZAch elektronika jest jeszcze z wykorzystaniem ołowiu natomiast w europejskich autobusach stosowane są tzw. zimne luty, które sprawiają większe problemy. Modele Glaspo mogą już nie być tak bezawaryjne jak białoruskie sztuki.
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Autobusy Glaspo Napisane: So 18.10.2014, 5:54 |
|
Jelczu |
- Moderator - |
|
Dołączył(a): Pt 6.06.2008, 18:55 Posty: 2318 Lokalizacja: Katowice
|
aso napisał(a): Ty masz chyba jakiś prywatny uraz do Solarisa... Niestety MAZ to produkt wschodni, który ma jedną wadę - oni są jeszcze na etapie myślenia, że autobus ma ładnie wyglądać... Dokładnie ;) Ogólnie lubię markę i życzę im jak najlepiej, ale te Solarisy z którymi spotykam się na co dzień - czyli pkmowskie, po prostu zawiodły mnie jakością i tym co oferują.
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Autobusy Glaspo Napisane: So 18.10.2014, 6:04 |
|
Marcin Nawrot |
|
Dołączył(a): Nd 25.04.2010, 8:49 Posty: 985 Lokalizacja: Łaziska Górne
|
Tyskie Solarisy na szczęście nie są tak awaryjne jak te Katowickie, chociaż po niektórych autach widać, że mają już kilka lat na karku ;) Co do MAZów, ich fenomenem jest właśnie ta prostota i niska awaryjność. O ile 103 i 107 są już lekko przestarzałe i nawet facelifting nie pomógł im się odmłodzić to seria 2XX wizualnie jest całkiem okej.
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Autobusy Glaspo Napisane: So 18.10.2014, 9:41 |
|
Dołączył(a): Wt 1.05.2007, 18:56 Posty: 2995
|
Marcin Nawrot napisał(a): Co do MAZów, ich fenomenem jest właśnie ta prostota i niska awaryjność. No wlasnie gdzie jest ta prostota skoro osprzęt mają od europejskiego producenta?
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Autobusy Glaspo Napisane: So 18.10.2014, 10:26 |
|
adam86 |
|
Dołączył(a): Pn 4.10.2004, 22:00 Posty: 14011 Lokalizacja: Hajduki Wielkie
|
lgor napisał(a): Marcin Nawrot napisał(a): Co do MAZów, ich fenomenem jest właśnie ta prostota i niska awaryjność. No wlasnie gdzie jest ta prostota skoro osprzęt mają od europejskiego producenta? Jaki zaś osprzet, jedynie silnik tam jest z MB, cała reszta jest ichniejsza.
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Autobusy Glaspo Napisane: So 18.10.2014, 10:27 |
|
Marcin Nawrot |
|
Dołączył(a): Nd 25.04.2010, 8:49 Posty: 985 Lokalizacja: Łaziska Górne
|
Może źle się wyraziłem z tą prostotą, ale ogólnie chodzi o niską awaryjność i niską cenę. A o to głównie się rozchodzi prywaciarzom, żeby jak najniższym kosztem spełnić wymagania i taki MAZ właśnie idealnie się w to wpasowuje.
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Autobusy Glaspo Napisane: So 18.10.2014, 10:27 |
|
Marcin Nawrot |
|
Dołączył(a): Nd 25.04.2010, 8:49 Posty: 985 Lokalizacja: Łaziska Górne
|
adam86 napisał(a): Jaki zaś osprzet, jedynie silnik tam jest z MB, cała reszta jest ichniejsza. Skrzynię biegów też mają zachodnich producentów ;)
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Autobusy Glaspo Napisane: So 18.10.2014, 13:45 |
|
Dołączył(a): Wt 1.05.2007, 18:56 Posty: 2995
|
adam86 napisał(a): Jaki zaś osprzet, jedynie silnik tam jest z MB, cała reszta jest ichniejsza. Bez nerwow. Oczywiscie mialem na mysli silnik MB, skrzynie biegow i zdaje sie zawieszenie ZF Co moze byc ichniejsze co sprawia ze autobus jest malo awaryjny w naszych realiach i bez problemu przejezdzi co najmniej czteroletni kontrakt.
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Autobusy Glaspo Napisane: So 18.10.2014, 19:07 |
|
adam86 |
|
Dołączył(a): Pn 4.10.2004, 22:00 Posty: 14011 Lokalizacja: Hajduki Wielkie
|
lgor napisał(a): adam86 napisał(a): Jaki zaś osprzet, jedynie silnik tam jest z MB, cała reszta jest ichniejsza. Bez nerwow. Oczywiscie mialem na mysli silnik MB, skrzynie biegow i zdaje sie zawieszenie ZF Co moze byc ichniejsze co sprawia ze autobus jest malo awaryjny w naszych realiach i bez problemu przejezdzi co najmniej czteroletni kontrakt. Pewnie to, że jest tam mało elektroniki. I to by była ta cała mała awaryjność, reszta jest znacznie mniej trwała. Kilkuletnie Mazy wenątrz wyglądaja raczej mało ciekawie. Inna kwestią jest oczywiscie ich utrzymanie przez naszych przewoźników.
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Autobusy Glaspo Napisane: Pn 20.10.2014, 9:32 |
|
Dołączył(a): Cz 5.01.2006, 21:18 Posty: 4066 Lokalizacja: Sosnowiec
|
adam86 napisał(a): lgor napisał(a): adam86 napisał(a): Jaki zaś osprzet, jedynie silnik tam jest z MB, cała reszta jest ichniejsza. Bez nerwow. Oczywiscie mialem na mysli silnik MB, skrzynie biegow i zdaje sie zawieszenie ZF Co moze byc ichniejsze co sprawia ze autobus jest malo awaryjny w naszych realiach i bez problemu przejezdzi co najmniej czteroletni kontrakt. Pewnie to, że jest tam mało elektroniki. I to by była ta cała mała awaryjność, reszta jest znacznie mniej trwała. Kilkuletnie Mazy wenątrz wyglądaja raczej mało ciekawie. Inna kwestią jest oczywiscie ich utrzymanie przez naszych przewoźników. Jakość użytych materiałów ma znaczenie. To nie jest tylko kwestia samego utrzymania. Jakoś sosnowieckie Solarisy (rocznik 2006-2007) trzymają się świetnie i wizualnie można je ocenić na 3-5 letnie. Młodsze od nich MAZ-y wyglądają znacznie gorzej, niż kilkunastoletnie wozy sprowadzane z Zachodu. To, że wnętrze jest zapuszczone to wina przewoźnika, ale pourywane / powykrzywiane różne elementy wyposażenia świadczą tylko o jakości wykonania.
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Autobusy Glaspo Napisane: Pn 20.10.2014, 14:20 |
|
Dołączył(a): Nd 10.11.2013, 14:44 Posty: 904
|
Według mnie duże znaczenie ma jednak to jak przewoźnik dba o wozy. Wystarczy porównać Mastero z PKM S-c, Supero z Transgóru o. Trzebinia i Vecto z PKM Katowice. W Mastero wnętrze ma nornalne ślady zużycia po 7-9 latach jazdy, w Supero z Trzebini już widać większe zużycie i idzie znaleźć różne patenty przewoźnika albo taśmę izolacyjną na poręczach itp. A Vecta z Katowic to wszyscy wiedzą jak wyglądają, zniszczone fotele, ślady po kibicach których się nie pozbywają, różne patenty jak oświetlenie z Ikarusa czy 120M albo metalowa listwa w miejscu gdzie odchodzi wykładzina na podłodze. Wiek tych pojazdów przeciez jest bardzo podobny a ich stan bardzo się różni. Tak samo można porównać Citelisy w Transgórze i Rudpolu czy ex Veoliowe Urbino u Irexu, Kłosoka i Transgóru. Transgórowe to padła konkretne, już 2 poszły na części bo tak zarżnięte, Kłosokowe jeszcze ujdą, Irexowe też są nawet w miarę dobre mimo stanu w jakim przyjechały.
No i nie bez znaczenia jest też teren na którym te wozy jeżdżą, jak będą wozić bydło które codziennie musi zniszczyć pojazd to i u najlepszego przewożnika będzie tragicznie wyglądać wnętrze bo i serwis nie będzie się wyrabiał z naprawą i przewoźnik przestanie dbać skoro i tak tego nie doceniają.
|
|
Na górę strony |
|
|
Kto przegląda forum |
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość |
|
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów
|
|