W Biuletynie Informacji Publicznej KZK GOP można się zapoznać z
"Koncepcją i architekturą Inteligentnego Systemu Zarządzania Ruchem na obszarze działania Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego" i załącznikami, w których na mapach zlokalizowano planowane elementy systemu sterowania i zarządzania ruchem. Uwagi i wnioski odnośnie koncepcji można składać do 30 października w ramach
konsultacji społecznych organizowanych przez KZK GOP. Zachęcam do wypowiedzenia się w szczególności osoby znające tematykę związaną z projektem.
Sam pomysł stworzenia Inteligentnego Systemu Zarządzania Ruchem uważam za dobry. Nie jestem tylko przekonany głównie do dwóch kwestii - wdrożenia jednego systemu na obszarze ponad 20 gmin oraz... realizacji projektu przez KZK GOP ;)
Największe błędy w koncepcji można zauważyć na mapach. Prawdopodobnie projektanci korzystali tylko z map i danych przekazanych przez zamawiającego nie znając specyfiki konkretnych miejsc. W celu uprzywilejowania przejazdu pojazdów komunikacji zbiorowej zaplanowano wyposażyć w sygnalizację świetlną większość skrzyżowań, na których trasy autobusowe i tramwajowe korzystają z relacji skrętnych lub muszą ustępować pierwszeństwa innym pojazdom.
W samym Sosnowcu zaprojektowano budowę nowych sygnalizacji na 77 skrzyżowaniach. 9 z nich na rondach, co najmniej kilka, na których transport zbiorowy i tak ma zawsze pierwszeństwo, co najmniej kilkanaście w miejscach o małym natężeniu ruchu, nie powodujących obecnie problemów (w tym 4 sygnalizacje na Maczkach i 9 w Ostrowach Górniczych) oraz co najmniej parę w zupełnie niezrozumiałych miejscach, na których autobusy poruszają się tylko po drogach głównych (nie skręcają, ani nie ustępują pierwszeństwa).