Forum WPK
http://forum.wpk.katowice.pl/

Przyszłość sieci tramwajowej GOP
http://forum.wpk.katowice.pl/viewtopic.php?f=38&t=655
Strona 64 z 69

Autor:  Vanessa00 [ Śr 8.06.2016, 18:34 ]
Tytuł:  Re: Przyszłość sieci tramwajowej GOP

"Na podjazdach pod Mec torowisko powinno być ułożone nad słabo izolowanym ciepłociągiem [miejskim]." - koniec cytatu z lat 90.

Autor:  (37) michał [ Pn 13.06.2016, 10:56 ]
Tytuł:  Re: Przyszłość sieci tramwajowej GOP

Tramwaje Śląskie rozstrzygnęły przetarg na projekt linii tramwajowej wzdłuż ulicy Grundmanna. Choć odcinek ma tylko 500 metrów długości, to jest bardzo ważny dla komunikacji w centrum.
Artykuł otwarty w ramach bezpłatnego limitu prenumeraty cyfrowej
Podwójne torowisko, które wzdłuż ul. Grudnmanna połączy już istniejące linie tramwajowe przy ul. Gliwickiej oraz Chorzowskiej.

- Odcinek ma około 500 metrów długości i powstanie tu dwutorowa linia włączająca się w istniejące torowiska. Szacunkowy koszt tej inwestycji to ok. 20 mln zł - mówi Andrzej Zowada, rzecznik Tramwajów Śląskich. Dodał, że dokładną kwotę będzie poznać podać po rozstrzygnięciu przetargu na realizację prac budowlanych.

Na razie Tramwaje Śląskie rozstrzygnęły przetarg na projekt nowego połączenia. Dokumentacja ma kosztować ponad pół miliona złotych. Przygotuje ją firma NJN Kłosek Damian. - Projekt ma być gotowy do końca czerwca przyszłego roku - dodaje Andrzej Zowada.

Tramwaje Śląskie: to będzie kluczowe połączenie w centrum

Tramwajarze podkreślają, że choć linia jest krótka to trudno przecenić jej znaczenie dla komunikacji w centrum Katowic.- Korzyści z tej inwestycji będą bardzo duże. Powstanie połączenie dwóch głównych magistralnych linii tramwajowych z Katowic w kierunku Chorzowa i Bytomia - wyjaśnia Zowada. A łącznik da możliwość wielu nowych kombinacji przy wytyczaniu trasy linii tramwajowych. - Przede wszystkim zyskamy możliwość uruchomienia linii okrężnej wokół centrum Katowic - podkreśla Zowada. Tramwaj będzie mógł jeździc od ronda, ul. Chorzowską, potem Grundmanna i Gliwicką do placu Wolności. A stąd ul. 3 Maja i al. Korfantego znowu dotarłby do ronda.

- Co ważne w razie awarii np. na al. Korfantego, będzie możliwość szybkiej zmiany trasy, minięcia zatoru i kontynuowania jazdy na pozostałej części trasy - mówi Zowada.

Już teraz wiadomo, że z czasem nowy odcinek zostanie przedłużony do centrum przesiadkowego, które powstanie przy ul. Sądowej. Z kolei w kierunku północny tramwaj będzie można poprowadzić wzdłuż ul. Stęślickiego w stronę Koszutki i Wełnowca.

Przypomnijmy też. że budowa tej linii przewidywana była już na etapie budowy Drogowej Trasy Średnicowej, dzięki czemu już wtedy przygotowano przyczółki pod ułożenie dodatkowego przęsła - tramwajowego - nad DTŚ.

http://katowice.wyborcza.pl/katowice/1, ... z4BRCbLcZv

Autor:  inżinier [ Pn 13.06.2016, 14:56 ]
Tytuł:  Re: Przyszłość sieci tramwajowej GOP

Nie wiem, nie znam się, zatem zapytam - czemu TŚ SA nie ogłasza przetargów projektuj+wybuduj?

Autor:  motley [ Wt 14.06.2016, 9:09 ]
Tytuł:  Re: Przyszłość sieci tramwajowej GOP

Cytuj:
Przede wszystkim zyskamy możliwość uruchomienia linii okrężnej wokół centrum Katowic - podkreśla Zowada. Tramwaj będzie mógł jeździc od ronda, ul. Chorzowską, potem Grundmanna i Gliwicką do placu Wolności. A stąd ul. 3 Maja i al. Korfantego znowu dotarłby do ronda.

Mocnym kandydatem wydaje się 13 - co pół godziny w stronę Chorzowskiej, co pół godziny przez Korfantego.

Autor:  adam86 [ Wt 14.06.2016, 17:50 ]
Tytuł:  Re: Przyszłość sieci tramwajowej GOP

inżinier napisał(a):
Nie wiem, nie znam się, zatem zapytam - czemu TŚ SA nie ogłasza przetargów projektuj+wybuduj?

Chyba dlatego, że nie są pewnie, że cokolwiek wybudują:p

Autor:  aso [ Śr 22.06.2016, 23:49 ]
Tytuł:  Re: Przyszłość sieci tramwajowej GOP

inżinier napisał(a):
Nie wiem, nie znam się, zatem zapytam - czemu TŚ SA nie ogłasza przetargów projektuj+wybuduj?


Tryb projektuj i buduj ma przyspieszyć proces inwestycji. To oznacza, że robimy w zgodzie z przepisami, ale tak, jak będzie najłatwiej wykonawcy. To coś w stylu zostawienia wolnej ręki ekipie remontowej w mieszkaniu.

Autor:  (37) michał [ So 9.07.2016, 15:57 ]
Tytuł:  Re: Przyszłość sieci tramwajowej GOP

Katowice: Nowa linia tramwajowa odsunięta jeszcze dalej od osiedli

http://www.transport-publiczny.pl/wiado ... 51762.html

Autor:  PKM b [ Nd 10.07.2016, 17:20 ]
Tytuł:  Re: Przyszłość sieci tramwajowej GOP

5,2km w 15min, szał...kolejny tramwaj z prędkością rowerzysty.

Autor:  Mercek3105 [ Wt 12.07.2016, 8:37 ]
Tytuł:  Re: Przyszłość sieci tramwajowej GOP

Nie jeżdżę na rowerze, ale tramwaj jest od niego szybszy wydaje mi się.

Autor:  chrup [ Wt 12.07.2016, 12:12 ]
Tytuł:  Re: Przyszłość sieci tramwajowej GOP

Mercek3105 napisał(a):
Nie jeżdżę na rowerze, ale tramwaj jest od niego szybszy wydaje mi się.

5,2km w 15 minut, wiec w godzinę - 20,8km/h średniej prędkości, spokojnie bez problemu do wykręcenia na rowerze.

Autor:  Mercek3105 [ Wt 12.07.2016, 13:11 ]
Tytuł:  Re: Przyszłość sieci tramwajowej GOP

Ale rower nie zatrzymuje się na przystankach :D. To znaczy rower obsługuje jedną osobę, a tramwaj więcej, więc nawet jeśli wydaje się wolniejszy, to jest bardziej korzystny. Tramwaj mniej miejsca zajmuje niż na przykład 200 rowerów .

Autor:  JacekSo [ Wt 12.07.2016, 16:27 ]
Tytuł:  Re: Przyszłość sieci tramwajowej GOP

Ty tak na trzeźwo to wszystko piszesz?

Autor:  aso [ Wt 12.07.2016, 16:50 ]
Tytuł:  Re: Przyszłość sieci tramwajowej GOP

Mercek3105 napisał(a):
Ale rower nie zatrzymuje się na przystankach :D. To znaczy rower obsługuje jedną osobę, a tramwaj więcej, więc nawet jeśli wydaje się wolniejszy, to jest bardziej korzystny. Tramwaj mniej miejsca zajmuje niż na przykład 200 rowerów .


Tramwaj w ruchu miejskim jest wolniejszy od roweru. Przynajmniej w warunkach konurbacji katowickiej, gdzie nie ma przeszkód dla swobodnego deptania. Dobry rowerzysta utrzymuje średnią pow. 20 km/h. Tramwajom ciężko taką prędkość utrzymać. Tyle teorii i jednocześnie praktyki.

Autor:  Ludw_K [ Wt 12.07.2016, 21:02 ]
Tytuł:  Re: Przyszłość sieci tramwajowej GOP

aso napisał(a):
Tramwaj w ruchu miejskim jest wolniejszy od roweru. Przynajmniej w warunkach konurbacji katowickiej, gdzie nie ma przeszkód dla swobodnego deptania. Dobry rowerzysta utrzymuje średnią pow. 20 km/h. Tramwajom ciężko taką prędkość utrzymać.

To fakt niepodważalny. Pytanie jednak jest takie - czy tak już zawsze musi być, czy nowe linie tramwajowe należy projektować dla takiej średniej? Wątpliwy jest dla mnie sens budowy nowych linii tramwajowych na których owa średnia prędkość będzie mniejsza niż kursujących tą samą trasą autobusów. Praktycznie każdy współczesny tramwaj może poruszać się z maksymalną prędkością 70km/h, czy na sieci GOP jest to gdziekolwiek wykorzystywane? Niestety - praktycznie nadal jakoś nie potrafimy wykorzystać tego, że tramwaje na wielu odcinkach poruszają się po torowiskach wydzielonych, czasem także nie biegnących wzdłuż jakiejkolwiek drogi. W przypadku projektowanej trasy do Kostuchny chyba na jej znacznym odcinku tak będzie (aczkolwiek planuje się w przyszłości budowę drogi wzdłuż tej linii, co uważam za pomysł mało sensowny), ciekaw jestem czy w tych projektowych wyliczeniach czasu przejazdu uwzględniono jazdę tramwajów chociażby na niektórych odcinkach z prędkością 70km/h. Inna sprawa, że przebieg tej linii też jest mało optymalny, najważniejszym priorytetem było tu chyba uwzględnienie wniosków tych którzy tramwaju nie chcą -:)

Autor:  aso [ Śr 13.07.2016, 1:48 ]
Tytuł:  Re: Przyszłość sieci tramwajowej GOP

Ludw_K napisał(a):
aso napisał(a):
Tramwaj w ruchu miejskim jest wolniejszy od roweru. Przynajmniej w warunkach konurbacji katowickiej, gdzie nie ma przeszkód dla swobodnego deptania. Dobry rowerzysta utrzymuje średnią pow. 20 km/h. Tramwajom ciężko taką prędkość utrzymać.

To fakt niepodważalny. Pytanie jednak jest takie - czy tak już zawsze musi być, czy nowe linie tramwajowe należy projektować dla takiej średniej? Wątpliwy jest dla mnie sens budowy nowych linii tramwajowych na których owa średnia prędkość będzie mniejsza niż kursujących tą samą trasą autobusów. Praktycznie każdy współczesny tramwaj może poruszać się z maksymalną prędkością 70km/h, czy na sieci GOP jest to gdziekolwiek wykorzystywane? Niestety - praktycznie nadal jakoś nie potrafimy wykorzystać tego, że tramwaje na wielu odcinkach poruszają się po torowiskach wydzielonych, czasem także nie biegnących wzdłuż jakiejkolwiek drogi. W przypadku projektowanej trasy do Kostuchny chyba na jej znacznym odcinku tak będzie (aczkolwiek planuje się w przyszłości budowę drogi wzdłuż tej linii, co uważam za pomysł mało sensowny), ciekaw jestem czy w tych projektowych wyliczeniach czasu przejazdu uwzględniono jazdę tramwajów chociażby na niektórych odcinkach z prędkością 70km/h. Inna sprawa, że przebieg tej linii też jest mało optymalny, najważniejszym priorytetem było tu chyba uwzględnienie wniosków tych którzy tramwaju nie chcą -:)


To nie prędkość maksymalna decyduje o niskiej średniej prędkości, ale wszystkie przeszkody, jakie wydłużają mu czas jazdy, czyli ruch drogowy, światła, nadmiarowe przystanki, itd. Gdyby zrobić eksperyment w postaci przejazdu nocnego z wyłączeniem świateł i zabezpieczaniem newralgicznych skrzyżowań przez nadzór ruchu, a następnie przejechać analogiczną trasę w dzień, przy normalnym ruchu, to porównanie byłyby druzgocące. Jako przykład - zapraszam na Sobieskiego w Sosnowcu, gdzie po likwidacji świateł udało się odzyskać realnie 2 minuty. Tramwaj jadący tylko 50 km/h może być realnie szybki, pod warunkiem, że pozwolimy mu utrzymać taką prędkość na dłuższych odcinkach. Tyle, że póki co to nie ta bajka.

Autor:  Ludw_K [ Śr 13.07.2016, 15:45 ]
Tytuł:  Re: Przyszłość sieci tramwajowej GOP

aso napisał(a):
To nie prędkość maksymalna decyduje o niskiej średniej prędkości, ale wszystkie przeszkody, jakie wydłużają mu czas jazdy, czyli ruch drogowy, światła, nadmiarowe przystanki, itd.

Moim zdaniem zarówno jedno jak i drugie. W centrach miast, na ulicach o dużym natężeniu ruchu na pewno decyduje ilość i czas zatrzymań, jednakże na dłuższych prostych odcinkach gdzie wielu przeszkód nie ma prędkość jazdy ma także duże znaczenie.
Cytuj:
Tramwaj jadący tylko 50 km/h może być realnie szybki, pod warunkiem, że pozwolimy mu utrzymać taką prędkość na dłuższych odcinkach.

Temu też nie zaprzeczę, niemniej jeśli będzie mógł na niektórych odcinkach jechać z prędkością 70km/h to kolejną minutę. lub dwie można zyskać. Pewnie, że nie na Sobieskiego, ale np. na 3-go Maja od Narutowicza do Zagórza już tak, podobnie na trasie Będzin - Czeladź. Ten pierwszy odcinek jest po remoncie, jechałem tam raz, ale wydaje mi się, że większej prędkości jak 60km/h (jeśli w ogóle tyle) tramwaj nie rozwinął, a na tym drugim to chyba stan techniczny nie pozwala. Reasumując - uważam iż projektując nowe trasy położone po za obszarem zabudowanym i korzystające z wydzielonych torowisk należy zawsze uwzględniać fakt iż tramwaj jest pojazdem mogącym rozwijać prędkość 70km/h, a może nawet większą, bo i takie tramwaje już istnieją.

Autor:  PKM b [ Śr 13.07.2016, 19:32 ]
Tytuł:  Re: Przyszłość sieci tramwajowej GOP

U nas dałoby się szybciej jeździć, znacznie szybciej (patrz T6), gdyby tylko wprowadzić priorytety. To, ile T6 i T19 traci na skrzyżowaniach to jakaś masakra. Kiedyś mierzyłem czas samego przejazdu tramwaju (T6) nie licząc postoju na światłach, i wyszło ponad 10min mniej niż w rozkładzie i to przy spokojnym motorniczym. Co z tego, że tramwaj na Arki Bożka jedzie z górki vmax, jak potem stoi na przystanku bo jest za wcześnie. Dorzućmy do tego jeszcze ręczne przerzucanie wajch. Potem odbiór społeczny tramwaju jest jaki jest, że nikt go nie chce u siebie, gdy nie szlifuje się szyn, smarownic na łukach nie ma, tramwaj podkuty jedzie...hmmm wlecze się i dudni na nowym torowisku....

Autor:  Ludw_K [ Śr 13.07.2016, 21:38 ]
Tytuł:  Re: Przyszłość sieci tramwajowej GOP

PKM b napisał(a):
U nas dałoby się szybciej jeździć, znacznie szybciej (patrz T6), gdyby tylko wprowadzić priorytety.

Ależ to każdy wie, no może za wyjątkiem tych którzy o tym decydują. Z drugiej strony nie na każdym skrzyżowaniu można to zrobić, szczególnie byłoby trudno tam gdzie krzyżują się linie tramwajowe (ale takich u nas wiele nie ma), czasem tez trzeba uwzględnić jak wpłynęłoby to na ruch autobusów.
Cytuj:
Dorzućmy do tego jeszcze ręczne przerzucanie wajch.

Na pocieszenie - to nie tylko nasz lokalny problem:
https://www.youtube.com/watch?v=6ByeJd7kzoE
patrz 2'14'' do 2'21''
lub:
https://www.youtube.com/watch?v=12ioirQap78
w czasie 0'28'' do 0'33''
Można powiedzieć - inny kontynent, inny kraj, inna organizacja ruchu - tylko wajcha taka sama.

Autor:  adam86 [ Cz 14.07.2016, 12:16 ]
Tytuł:  Re: Przyszłość sieci tramwajowej GOP

PKM b napisał(a):
U nas dałoby się szybciej jeździć, znacznie szybciej (patrz T6), gdyby tylko wprowadzić priorytety. To, ile T6 i T19 traci na skrzyżowaniach to jakaś masakra. Kiedyś mierzyłem czas samego przejazdu tramwaju (T6) nie licząc postoju na światłach, i wyszło ponad 10min mniej niż w rozkładzie i to przy spokojnym motorniczym. Co z tego, że tramwaj na Arki Bożka jedzie z górki vmax, jak potem stoi na przystanku bo jest za wcześnie. Dorzućmy do tego jeszcze ręczne przerzucanie wajch. Potem odbiór społeczny tramwaju jest jaki jest, że nikt go nie chce u siebie, gdy nie szlifuje się szyn, smarownic na łukach nie ma, tramwaj podkuty jedzie...hmmm wlecze się i dudni na nowym torowisku....

Przecież czasy przejazdów są tak rozwleczone, bo tramwajarze tak sobie w dużej mierze życzą.

Autor:  PKM b [ Cz 14.07.2016, 15:34 ]
Tytuł:  Re: Przyszłość sieci tramwajowej GOP

adam86 napisał(a):
PKM b napisał(a):
U nas dałoby się szybciej jeździć, znacznie szybciej (patrz T6), gdyby tylko wprowadzić priorytety. To, ile T6 i T19 traci na skrzyżowaniach to jakaś masakra. Kiedyś mierzyłem czas samego przejazdu tramwaju (T6) nie licząc postoju na światłach, i wyszło ponad 10min mniej niż w rozkładzie i to przy spokojnym motorniczym. Co z tego, że tramwaj na Arki Bożka jedzie z górki vmax, jak potem stoi na przystanku bo jest za wcześnie. Dorzućmy do tego jeszcze ręczne przerzucanie wajch. Potem odbiór społeczny tramwaju jest jaki jest, że nikt go nie chce u siebie, gdy nie szlifuje się szyn, smarownic na łukach nie ma, tramwaj podkuty jedzie...hmmm wlecze się i dudni na nowym torowisku....

Przecież czasy przejazdów są tak rozwleczone, bo tramwajarze tak sobie w dużej mierze życzą.


Eee...fajny beton w tych tramwajach w takim razie siedzi. A w gazetkach wpadaja w samouwielbienie.

Ciekawe czy na wyremontowanych lukach przy Polnej tramwaje beda tak piszczec na wieki wiekow.

Strona 64 z 69 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/