Forum WPK http://forum.wpk.katowice.pl/ |
|
Taryfa, częstotliwości - zwiększenie atrakcyjności oferty http://forum.wpk.katowice.pl/viewtopic.php?f=39&t=2804 |
Strona 2 z 6 |
Autor: | Bodzio [ Nd 20.05.2012, 21:59 ] |
Tytuł: | Re: Ogłoszenia i wyniki przetargów |
memphis napisał(a): Bodzio napisał(a): No więc właśnie chodzi o... przebudowę taryfy w pierwszej kolejności. Dopiero potem można mówić o zmianach tras, rozkładów, zachęcaniu do podróżowania z przesiadkami. Nie, to są sprawy, które muszą iść w parze. Nic nie da zmiana taryfy przy obecnym idiotycznym układzie połączeń. A sama zmiana tras, czy liczby kursów bez zmiany taryfy też spowoduje problemy. Jedno się z drugim nierozerwalnie wiąże. I przede wszystkim chodzi o wzrost oferty, a nie tylko o grzebanie w tym co jest. Tu trzeba drastycznych kroków, wzrostu liczby kursów i inwestycji umożliwiających wykorzystanie transportu szynowego. Bez tego to czy bilety są na 15 minut, 20, czy 60, albo czy jest miesięczny A+T, czy A/T nie ma żadnego znaczenia, bo kierowców mało co to obchodzi. |
Autor: | memphis [ Pn 21.05.2012, 7:59 ] |
Tytuł: | Re: Ogłoszenia i wyniki przetargów |
Bodzio napisał(a): Ale problem jest na tyle duży i skomplikowany, że trzeba go rozwiązywać metodą małych kroczków ( etapów ), które w rezultacie połączą się w owe drastyczne. A pierwszym z nich powinna być przebudowa taryfy. Nie zgodzę się, pierwszym powinno być zwiększenie oferty. Taryfa jest kiepska, ale nie jest znowu taka tragiczna, że nie da się korzystać z komunikacji tylko dlatego, że jest taka, a nie inna. Co komu po pięknej taryfie skoro nie ma czym jeździć. Bilety okresowe są tanie i nic wielkiego tu nie można zmienić (poza ważnością od dowolnego dnia, ale to jest de facto detal). Poza tym obecnie taryfy nikt nie ruszy dopóki nie będzie wdrożona ŚKUP, a po jej wdrożeniu to strach się bać jak to będzie wygladało. |
Autor: | YoMaHa [ Pn 21.05.2012, 8:27 ] |
Tytuł: | Re: Ogłoszenia i wyniki przetargów |
memphis napisał(a): Bodzio napisał(a): Ale problem jest na tyle duży i skomplikowany, że trzeba go rozwiązywać metodą małych kroczków ( etapów ), które w rezultacie połączą się w owe drastyczne. A pierwszym z nich powinna być przebudowa taryfy. Nie zgodzę się, pierwszym powinno być zwiększenie oferty. Taryfa jest kiepska, ale nie jest znowu taka tragiczna, że nie da się korzystać z komunikacji tylko dlatego, że jest taka, a nie inna. Co komu po pięknej taryfie skoro nie ma czym jeździć. Bilety okresowe są tanie i nic wielkiego tu nie można zmienić (poza ważnością od dowolnego dnia, ale to jest de facto detal). Przydałaby się jednodniówka/kilkudniówka na jedno miasto. Porównanie 24h / jednorazówek w przypadku sieci nie wypada tragicznie, ale jeśli ktoś ma jednodniowe potrzeby do załatwienia w swoim tylko mieście, cena jest zbyt wysoka. A przestrzenna rozległość GOPu sprawia, że po pierwsze jednodniowych ciążeń w skali całego GOPu nie ma, po wtóre jeśli sporadycznie się pojawiają, to faktycznie jest to przejazd DG - Gliwice i powrót z uwagi na tzw. budżet czasu danego Kowalskiego. A już po Katowicach czy Sosnowcu jest gdzie pojeździć i jest po co pojeździć, a cena sprawia, że jednodniówka jest dla mikoli, a nie zwykłych pasażerów... memphis napisał(a): Poza tym obecnie taryfy nikt nie ruszy dopóki nie będzie wdrożona ŚKUP, a po jej wdrożeniu to strach się bać jak to będzie wygladało. A najśmieszniejsze jest to, że jakich byśmy scenariuszy nie wymyślili, rzeczywistość i tak zaskoczy nas od najbardziej niespodziewanej strony ;-) |
Autor: | P Śl [ Pn 21.05.2012, 8:28 ] |
Tytuł: | Re: Ogłoszenia i wyniki przetargów |
Przeciez w wielu miejscach nie trzeba zwiekszac oferty, wystarczy ja uporzadkowac. |
Autor: | adam86 [ Pn 21.05.2012, 8:33 ] |
Tytuł: | Re: Ogłoszenia i wyniki przetargów |
memphis napisał(a): Bilety okresowe są tanie No nie do końca. Szczególnie dla osób podróżujących po jednym miescie. |
Autor: | Crom [ Pn 21.05.2012, 9:06 ] |
Tytuł: | Re: Ogłoszenia i wyniki przetargów |
memphis napisał(a): Co komu po pięknej taryfie skoro nie ma czym jeździć. Boleśnie się o tym wczoraj przekonałem :/ Zresztą zauważyłem, że w niedzielę stada są równie częste jak w DR a częstotliwość wiadomo... |
Autor: | Daro85 [ Pn 21.05.2012, 9:15 ] |
Tytuł: | Re: Ogłoszenia i wyniki przetargów |
adam86 napisał(a): memphis napisał(a): Bilety okresowe są tanie No nie do końca. Szczególnie dla osób podróżujących po jednym miescie. No ale czemu wciąż w GOPie trzymamy się kryterium "miasto/gmina". Przecież granice miast są miejscami wyznaczane absurdalnie i mają się nijak do potrzeb. Lepszym rozwiązaniem byłoby podejście od strony stworzenia alternatywnych stref, gdzie można wyjść na przeciw potrzebom przewozowym. Przykład- osoba jadąca ze Stroszka w rejon ul. Powstańców Śląskich w Bytomiu (PSB, V LO). Musiałaby kupić bilet na 2 miasta, a jej potrzeba przecież zamyka się w jednym mieście. Co mnie to obchodzi, że muszę jechać przez Radzionków, sensownego wyboru nie mam. Kolejna rzecz- gminy wiejskie same w sobie generują ruch minimalny. Większość osób wyjeżdża z wiosek do pracy w mieście. Dlaczego więc takie osoby mają być dyskryminowane przynależnością gminną, zwłaszcza jeśli mieszkają w gminie, której granice są wyznaczone absurdalnie względem ciągów transportowych (przykład gmina Bobrowniki, albo Zbrosławice). W GOPie istnieje dość mylne przekonanie, że miasta same w sobie generują potrzeby we wszystkich swoich dzielnicach, w kierunku centrum miasta. Jest to przekonanie o tyle mylne, że można podać X przypadków, gdzie jest inaczej. Ba, nawet czasami jest tak, że na jakiejś trasie zmienia się kierunek migracji w ciągu godzin szczytu (o 6 większość jedzie gdzieś, a od 7 już w drugą stronę). Cytuj: Wiadomo, że przy obecnej taryfie nie ma szans na reformy, ale (abstrahując już od postojów i miejsca na pętle) właśnie takie 111 mogłoby bez problemu zaczynać w Mikulczycach, 81 mogłoby być ino dowozówką do Placu Kroczka i dalej zapraszamy na niskopodłogową trójkę co 10 minut i tak dalej, i tak dalej ;P No ale punktem wyjścia powinny być nie mapa, tylko potrzeby przewozowe. Jak mam 100 górników do dowiezienia z Rokitnicy na Siltech to przeguba musisz puścić tak i tak- i to w absurdalnej relacji, ale masz z tego realny zysk. |
Autor: | aso [ Pn 21.05.2012, 9:22 ] |
Tytuł: | Re: Ogłoszenia i wyniki przetargów |
YoMaHa napisał(a): Przydałaby się jednodniówka/kilkudniówka na jedno miasto. Porównanie 24h / jednorazówek w przypadku sieci nie wypada tragicznie, ale jeśli ktoś ma jednodniowe potrzeby do załatwienia w swoim tylko mieście, cena jest zbyt wysoka. Ja bym myślał nie o mieście, a o powiecie. Bo z racji podziału kompetencji pomiędzy szczeble administracji oraz wymogów, jakie stawiano miastom powiatowym, to właśnie w granicach powiatu domyka się wiele podróży realizowanych okazjonalnie. W przypadku dużych i średnich miast praktycznie nic to nie zmienia, bo one same w sobie są powiatami, w przypadku małych miast i gmin wiejskich jednodniówka na 1 gminę i tak jest nieużyteczna, bo de facto aby coś załatwić, musisz się wydostać poza gminę. |
Autor: | adam86 [ Pn 21.05.2012, 9:34 ] |
Tytuł: | Re: Ogłoszenia i wyniki przetargów |
Daro85 napisał(a): No ale czemu wciąż w GOPie trzymamy się kryterium "miasto/gmina". Przecież granice miast są miejscami wyznaczane absurdalnie i mają się nijak do potrzeb. Nie do końca. Mimo wszystko w takim Sosnowcu czy katowicach znaczna część mieszkańców podróżuje głównie po mieście. Cytuj: Przykład- osoba jadąca ze Stroszka w rejon ul. Powstańców Śląskich w Bytomiu (PSB, V LO). Musiałaby kupić bilet na 2 miasta, a jej potrzeba przecież zamyka się w jednym mieście. Co mnie to obchodzi, że muszę jechać przez Radzionków, sensownego wyboru nie mam. Aleś przykład wybrał. Takich relacji jest bardzo mało. Cytuj: Kolejna rzecz- gminy wiejskie same w sobie generują ruch minimalny. Większość osób wyjeżdża z wiosek do pracy w mieście. Dlaczego więc takie osoby mają być dyskryminowane przynależnością gminną, zwłaszcza jeśli mieszkają w gminie, której granice są wyznaczone absurdalnie względem ciągów transportowych (przykład gmina Bobrowniki, albo Zbrosławice). Ale to jest mimo wszystko margines w stosunku do całego GOPu. Znacznie większym absurdem jest bilet miesięczny tylko na trakcję spalinową. Cytuj: W GOPie istnieje dość mylne przekonanie, że miasta same w sobie generują potrzeby we wszystkich swoich dzielnicach, w kierunku centrum miasta. Ale to jest oczywiste, że tak nie jest, tylko to nie oznacza, że kierunek do centrum nie jest dominujący w większości miast. Cytuj: ale masz z tego realny zysk. Albo i nie masz. Kretowozy bywają bydlęce, jak np 89:P |
Autor: | Daro85 [ Pn 21.05.2012, 10:23 ] |
Tytuł: | Re: Ogłoszenia i wyniki przetargów |
adam86 napisał(a): Nie do końca. Mimo wszystko w takim Sosnowcu czy katowicach znaczna część mieszkańców podróżuje głównie po mieście. "Nie do końca"- co to oznacza, że jak coś się nie zdarza w Katowicach i Sosnowcu to nie istnieje? :P. Aleś bzdurę palnął teraz... Przecież jak coś ma być ustalone, to ma to być tak zrobione, żeby miało sens, a nie, żeby było korzystne dla paru rejonów GOPu. Cytuj: Aleś przykład wybrał. Takich relacji jest bardzo mało. No doprawdy malutko. We wspomnianym Sosnowcu jest np. takie osiedle Bór. W jaki sposób z tego osiedla dojechać do centrum miasta Sosnowca korzystając z biletu na jedną gminę, a jeśli się nie da, to dlaczego się nie da? Kolejny przykład- Stolarzowice, kolejny przykład- wspomniany Radzionków, kolejny przykład- Bobrowniki Rondo itd. Cytuj: Ale to jest oczywiste, że tak nie jest, tylko to nie oznacza, że kierunek do centrum nie jest dominujący w większości miast. W szczególności w dzielnicach oddzielonych od miast pasem pozbawionym ciągłej zabudowy może być już różnie. Wiadomo, że miasto ma strefę swojego oddziaływania. Sprawa jest jasna- bilet jednodniowy, czy nawet miesięczny powinien brać to pod uwagę, po to, by ktoś dojeżdżający z Rept do Górnik nie musiał bulić za całą sieć. W końcu jedzie tylko chwilę. |
Autor: | Bodzio [ Pn 21.05.2012, 11:33 ] |
Tytuł: | Re: Ogłoszenia i wyniki przetargów |
memphis napisał(a): Bodzio napisał(a): Ale problem jest na tyle duży i skomplikowany, że trzeba go rozwiązywać metodą małych kroczków ( etapów ), które w rezultacie połączą się w owe drastyczne. A pierwszym z nich powinna być przebudowa taryfy. Nie zgodzę się, pierwszym powinno być zwiększenie oferty. Taryfa jest kiepska, ale nie jest znowu taka tragiczna, że nie da się korzystać z komunikacji tylko dlatego, że jest taka, a nie inna. Co komu po pięknej taryfie skoro nie ma czym jeździć. Bilety okresowe są tanie i nic wielkiego tu nie można zmienić (poza ważnością od dowolnego dnia, ale to jest de facto detal). Poza tym obecnie taryfy nikt nie ruszy dopóki nie będzie wdrożona ŚKUP, a po jej wdrożeniu to strach się bać jak to będzie wygladało. No to mamy różne zdania na temat wagi poszczególnych kryteriów atrakcyjności. Twoim zdaniem najważniejszym kryterium jest częstotliwość, stan taboru, etc. - jednym ogólnym słowem jakość oferowanych usług a moim zdaniem najważniejszym kryterium jest cena zakupu tych usług. Przynajmniej ja mając do wyboru własne auto czy tramwaj/autobus wybieram zwykle to, co jest tańsze. Jedynie w przypadku nieznacznej różnicy kosztów kieruję się jakością. Przykładowo : jeżeli mam jechać z Helenki do centrum Zabrza sam - prawie zawsze wybiorę autobus i to w opcji najtańszej, czyli zwykle ten, którym zajadę do celu bez przesiadki, nawet kosztem dłuższego czasu podróży. Jeżeli jadę np. z małżonką, bardziej opłaci mi się jechać autem. |
Autor: | adam86 [ Pn 21.05.2012, 12:17 ] |
Tytuł: | Re: Ogłoszenia i wyniki przetargów |
Daro85 napisał(a): "Nie do końca"- co to oznacza, że jak coś się nie zdarza w Katowicach i Sosnowcu to nie istnieje? :P. Aleś bzdurę palnął teraz... Przecież jak coś ma być ustalone, to ma to być tak zrobione, żeby miało sens, a nie, żeby było korzystne dla paru rejonów GOPu. Ależ to ma sens. Brakuje uzupełnienia systemu, czyli biletu np. na konkretną relację. Cytuj: No doprawdy malutko. We wspomnianym Sosnowcu jest np. takie osiedle Bór. W jaki sposób z tego osiedla dojechać do centrum miasta Sosnowca korzystając z biletu na jedną gminę, a jeśli się nie da, to dlaczego się nie da? Jesli mowa o miesięcznym to się przecież da. |
Autor: | Daro85 [ Pn 21.05.2012, 12:59 ] |
Tytuł: | Re: Ogłoszenia i wyniki przetargów |
adam86 napisał(a): Ależ to ma sens. Brakuje uzupełnienia systemu, czyli biletu np. na konkretną relację. Było już coś takiego, z tym, że się nie sprawdziło. Choćby dlatego, że nie masz ograniczenia na relację wtedy i możesz sobie przecież wpisać Krupski Młyn- Bieruń Nowy ;). Cytuj: Jesli mowa o miesięcznym to się przecież da. No no, tyle, że z przesiadką, a w skrajnym wypadku z dwoma. |
Autor: | memphis [ Pn 21.05.2012, 14:33 ] |
Tytuł: | Re: Ogłoszenia i wyniki przetargów |
Bodzio napisał(a): No to mamy różne zdania na temat wagi poszczególnych kryteriów atrakcyjności. Twoim zdaniem najważniejszym kryterium jest częstotliwość, stan taboru, etc. - jednym ogólnym słowem jakość oferowanych usług a moim zdaniem najważniejszym kryterium jest cena zakupu tych usług. Przynajmniej ja mając do wyboru własne auto czy tramwaj/autobus wybieram zwykle to, co jest tańsze. Jedynie w przypadku nieznacznej różnicy kosztów kieruję się jakością. Przykładowo : jeżeli mam jechać z Helenki do centrum Zabrza sam - prawie zawsze wybiorę autobus i to w opcji najtańszej, czyli zwykle ten, którym zajadę do celu bez przesiadki, nawet kosztem dłuższego czasu podróży. Jeżeli jadę np. z małżonką, bardziej opłaci mi się jechać autem. W badaniach preferencji pasażerów postulat kosztu podróży nie jest najważniejszy. Jako ważniejsze wskazywane są punktualność i częstotliwość. W badaniach w GOPie w 1999 roku w ogóle koszt był na ostatnim miejscu. Poza tym, poza wyjątkowymi przypadkami, podróżowanie samochodem prawie zawsze jest droższe i to sporo od biletu okresowego. |
Autor: | Bodzio [ Pn 21.05.2012, 18:19 ] |
Tytuł: | Re: Ogłoszenia i wyniki przetargów |
memphis napisał(a): Bodzio napisał(a): No to mamy różne zdania na temat wagi poszczególnych kryteriów atrakcyjności. Twoim zdaniem najważniejszym kryterium jest częstotliwość, stan taboru, etc. - jednym ogólnym słowem jakość oferowanych usług a moim zdaniem najważniejszym kryterium jest cena zakupu tych usług. Przynajmniej ja mając do wyboru własne auto czy tramwaj/autobus wybieram zwykle to, co jest tańsze. Jedynie w przypadku nieznacznej różnicy kosztów kieruję się jakością. Przykładowo : jeżeli mam jechać z Helenki do centrum Zabrza sam - prawie zawsze wybiorę autobus i to w opcji najtańszej, czyli zwykle ten, którym zajadę do celu bez przesiadki, nawet kosztem dłuższego czasu podróży. Jeżeli jadę np. z małżonką, bardziej opłaci mi się jechać autem. W badaniach preferencji pasażerów postulat kosztu podróży nie jest najważniejszy. Jako ważniejsze wskazywane są punktualność i częstotliwość. W badaniach w GOPie w 1999 roku w ogóle koszt był na ostatnim miejscu. Poza tym, poza wyjątkowymi przypadkami, podróżowanie samochodem prawie zawsze jest droższe i to sporo od biletu okresowego. |
Autor: | adam86 [ Pn 21.05.2012, 18:53 ] |
Tytuł: | Re: Ogłoszenia i wyniki przetargów |
Daro85 napisał(a): Było już coś takiego, z tym, że się nie sprawdziło. Choćby dlatego, że nie masz ograniczenia na relację wtedy i możesz sobie przecież wpisać Krupski Młyn- Bieruń Nowy ;). A kto powiedział, że takiego ograniczenia nie musi być? Cytuj: No no, tyle, że z przesiadką, a w skrajnym wypadku z dwoma. No i co w związku z tym? Zdecyduj się o co Ci chodzi, bo przed chwilą twierdziłeś, że się w ogóle nie da. |
Autor: | memphis [ Pn 21.05.2012, 19:19 ] |
Tytuł: | Re: Ogłoszenia i wyniki przetargów |
Bodzio napisał(a): A dla takich, jak ja decydujące znaczenie ma właśnie cena biletu jako jedyny argument przemawiający za wyborem autobusu a nie auta. Ale wykonujesz o wiele mniej przejazdów niż posiadacz biletu okresowego. Cytuj: Ta grupa "jednorazowych" pasażerów jest jednak przez niektórych forumowiczów, jak i włodarzy KZK traktowana marginalnie. Nie wiem - być może słusznie, być może nie. Zasadniczo powinno się preferować nabywców biletów okresowych i do takich zachowań zachęcać potencjalnych pasażerów. To, że jakaś osoba raz na tydzień pojedzie autobusem zamiast autem niewiele zmienia w sytuacji drogowej. Natomiast niewątpliwie o pasażerach "jednorazowych" zapominać nie można i dla nich też trzeba mieć dobrą ofertę. Moim zdaniem wersja minimum to jest zmiana obecnych przedziałów czasowych w taryfie. |
Autor: | Bodzio [ Pn 21.05.2012, 19:40 ] |
Tytuł: | Re: Ogłoszenia i wyniki przetargów |
memphis napisał(a): Natomiast niewątpliwie o pasażerach "jednorazowych" zapominać nie można i dla nich też trzeba mieć dobrą ofertę. Moim zdaniem wersja minimum to jest zmiana obecnych przedziałów czasowych w taryfie. Otóż to właśnie. A wtedy być może nie tylko jedna osoba i częściej niż raz na tydzień zostawi auto pod domem. A to już jest gra warta świeczki.
|
Autor: | Daro85 [ Pn 21.05.2012, 20:29 ] |
Tytuł: | Re: Ogłoszenia i wyniki przetargów |
adam86 napisał(a): Daro85 napisał(a): Było już coś takiego, z tym, że się nie sprawdziło. Choćby dlatego, że nie masz ograniczenia na relację wtedy i możesz sobie przecież wpisać Krupski Młyn- Bieruń Nowy ;). A kto powiedział, że takiego ograniczenia nie musi być? No i teraz się już pogrzebałeś. Jak ma niby twoim zdaniem wyglądać takie ograniczenie, bo ja sobie nie wyobrażam tego niestety. Aha, i nie strzelaj mi tu tekstem w stylu "stwórzmy alternatywny układ stref, dla biletów obowiązujących dla danej relacji", bo to będzie znaczyło, że nie czytasz tego co piszą inni. Cytuj: No i co w związku z tym? Zdecyduj się o co Ci chodzi, bo przed chwilą twierdziłeś, że się w ogóle nie da. Ale ja dobrze wiem o co mi chodzi, z tym, że ty się chyba pogubiłeś. Cofnij się z dwa, trzy kroki i przeczytaj powtórnie, a zrozumiesz o co mi chodzi. Dylematy są dwa: 1- dlaczego mieszkając w danej gminie (a trzymamy się tego, że mamy bilety gminne, zarówno jednodniowe, jak i miesięczne) część jej mieszkańców ze względu na chaotyczny podział administracyjny ma tracić na przejazdach w relacjach de facto gminnych? (przykład os. Bór- Sosnowiec centrum, gdzie albo tracisz czas na przesiadkę, albo pieniądze na zwiedzanie Mysłowic) 2- dlaczego podróż dwoma de facto równoległymi trasami ma kosztować różnie, ze względu na to, że tu przekraczamy granicę gminy dwa razy a tu ani razu, a w efekcie i tak docieramy do tego samego punktu? (przykład 94 i 19 np.) |
Autor: | memphis [ Pn 21.05.2012, 21:29 ] |
Tytuł: | Re: Ogłoszenia i wyniki przetargów |
Bodzio napisał(a): memphis napisał(a): Natomiast niewątpliwie o pasażerach "jednorazowych" zapominać nie można i dla nich też trzeba mieć dobrą ofertę. Moim zdaniem wersja minimum to jest zmiana obecnych przedziałów czasowych w taryfie. Otóż to właśnie. A wtedy być może nie tylko jedna osoba i częściej niż raz na tydzień zostawi auto pod domem. A to już jest gra warta świeczki.Przy obecnej ofercie nie zostawi ;-) |
Strona 2 z 6 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |