Forum WPK
http://forum.wpk.katowice.pl/

SKM, KRR, LKM i ....
http://forum.wpk.katowice.pl/viewtopic.php?f=42&t=1451
Strona 56 z 58

Autor:  rustsaltz [ Nd 21.11.2010, 13:13 ]
Tytuł: 

shinkadamo napisał(a):
Wczoraj na szopie nie widziałem, by stał #003. Widocznie udał się na naprawę.

a nie jest schowany do hali?

Autor:  shinkadamo [ Nd 21.11.2010, 14:13 ]
Tytuł: 

rustsaltz napisał(a):
a nie jest schowany do hali?

Od wypadku nigdy nie był ;-)

Autor:  adas [ Wt 14.12.2010, 10:11 ]
Tytuł: 

Katowice mają koncepcję stworzenia kolei miejskiej - brawo. Teraz sprawdźmy czy sensowną i niech to zrealizują. Podobnie powinien teraz zrobić Sosnowiec oraz miasta w drugą stronę (w stronę Gliwic).

Całość: http://db.tt/f1PEvZP

Opis koncepcji: http://db.tt/qfLU8uv
Opis studium transportowego: http://db.tt/tocHor6

Plany/mapy zagospodarowania terenu/własności terenu naniesione na mapy: http://db.tt/GMSWcwW

Wizualizacje przystanków - pełna wersja grafik pod tym linkiem: http://db.tt/Mwun62h
Poniżej wizualizacje w mniejsze jakości, ale za to widoczne przynajmniej na forum ;)
Zawodzie
ObrazekObrazek
Zadole
ObrazekObrazek
Uniwersytet/Francuska/Mariacka
ObrazekObrazek
Szopienic
ObrazekObrazek
Podlesie
ObrazekObrazek
Morawa
ObrazekObrazek
Piotrowice
ObrazekObrazek
Ligota
ObrazekObrazek
Jankego
ObrazekObrazek
Bugla
ObrazekObrazek
Akademia
ObrazekObrazek
Brynów
ObrazekObrazek

W studium jeszcze są pliki dotyczące istniejących sieci, planu zagospodarowania przestrzennego oraz jeszcze jakieś pliki. Zachęcam do przejrzenia.

Z ciekawostek (względem wcześniejszych koncepcji) to dodatkowy przystanek Akademia Ekonomiczna (zwane czasami jako Trzy Stawy), przesunięty przystanek Bugla, przesunięty przystanek Katowice Damrota (jego nazwa to teraz Francuska/Mariacka/Uniwersytet - w różnych miejscach koncepcji różna), przesunięte Podlesie (na wiadukt), przykryty Brynów, Jankego po dwóch stronach drogi/przejazdu. Na Ligocie proponowane jest poszerzenie peronu + parking (wg google maps jakiś już tam jest) i dodatkowe przejście podziemne od parkingu na peron.
Do tego: nie rozumiem czasami wielkości parkingów (np. przy Bugli czy Morawie). A parking przy Francuskiej pewnie będzie wykorzystywany nie przez korzystających z kolei a dojeżdżających do pracy do centrum ;)
Nie rozumiem też wysokości peronów 0,55m ponad główkę szyny. A podłoga we Flirtach czy Elfach jest na ok. 0,80m... Wygodniej by było bez schodów... (chociaż się w sumie nie wiem czy to ma jakąś zaletę/wadę...).

Na przesiadki w centrum nadają się przystanki: Akademia na tramwaj oraz Mariacka (na autobusy w stronę północną).
Brakuje przesiadki na autobusy/tramwaj gdzieś w stronę południowej części śródmieścia. Ale tu chyba by trzeba było linie autobusowe pozmieniać (może coś wojewódzką a potem Francuską pod prąd? ;) nie wiem :D )

Całość koncepcji wydaje mi się zrobiona z sensem. Teraz pytanie: kiedy będzie realizacja (na początek Francuska/Mariacka).

Całość można ściągnąć z tego linka: http://www.przeklej.pl/plik/skr-katowic ... k68o49s3sp
Pogrubione rzeczy to moim zdaniem najciekawsze rzeczy ;) Ktoś zainteresowany przejrzeniem? :)

Autor:  adam86 [ Wt 14.12.2010, 11:46 ]
Tytuł: 

adas napisał(a):
Całość koncepcji wydaje mi się zrobiona z sensem. Teraz pytanie: kiedy będzie realizacja (na początek Francuska/Mariacka).

Najważniejsze pytanie brzmi inaczej, kto i czym ma jeździć po tych szynach.

Autor:  adas [ Wt 14.12.2010, 11:50 ]
Tytuł: 

adam86 napisał(a):
adas napisał(a):
Całość koncepcji wydaje mi się zrobiona z sensem. Teraz pytanie: kiedy będzie realizacja (na początek Francuska/Mariacka).

Najważniejsze pytanie brzmi inaczej, kto i czym ma jeździć po tych szynach.

Wydaje mi się, że przewoźnika/organizatora jest znaleźć o wiele łatwiej niż znaleźć pieniądze na budowę tych stacji (oraz wskazać kto ma to budować ;) )
Co nie znaczy, że to będzie proste ;)

Autor:  adam86 [ Wt 14.12.2010, 11:54 ]
Tytuł: 

Biorąc pod uwagę ostatnie cyrki, to raczej niezbyt łatwo z tym przewoźnikiem. Swoją drogą ciekawe kiedy w końcu te KŚ ruszą.

Autor:  rustsaltz [ Wt 14.12.2010, 13:05 ]
Tytuł: 

adam86 napisał(a):
Biorąc pod uwagę ostatnie cyrki, to raczej niezbyt łatwo z tym przewoźnikiem. Swoją drogą ciekawe kiedy w końcu te KŚ ruszą.

No ponoć w marcu mieli startować...

Autor:  Kubala. [ Wt 14.12.2010, 15:13 ]
Tytuł: 

Stacja przyjazna podróżnym jeszcze o niczym nie świadczy. Bardzo dobrze, że miasto działa w kierunku rozwoju SKR-u ale ludzie nie będą używać kolejki jeśli będzie obsługiwana starmi "kiblami" kursującymi co godzinę. Na sukces SKR-u składa się jeszcze zsynchronizowany transport tramwajowy w centrum i autobusowy na przedmieściach (w rozmowie mailowej z miastem zapewniono mnie, iż KZK planuje ewentualne nowe linie typu 937 które będą dowozić ludzi na stacje kolejowe). Generalnie uważam, iż stacje Jankego, Zadole, Mariacka, Morawa są zbędne, ponieważ czas przejazdu wydłuży się o kilka dobrych minut a odległości od stacji które już istnieją nie są aż tak duże aby były potrzebne nowe. Myślę, że wystarczą przemyślane linie "dowozowe". Ale brawo za rozpoczęcie działań. :)

Autor:  Daro85 [ Wt 14.12.2010, 20:57 ]
Tytuł: 

Kubala. napisał(a):
Generalnie uważam, iż stacje Jankego, Zadole, Mariacka, Morawa są zbędne, ponieważ czas przejazdu wydłuży się o kilka dobrych minut a odległości od stacji które już istnieją nie są aż tak duże aby były potrzebne nowe.


Powoli sensownie i do przodu- w Tychach prace koncepcyjne trwały tez kilka lat. Dobrze byłoby, gdyby i inne miasta się obudziły- myślę tu w szczególności o swoim grajdołku, choć podobno mają budować jakiś nowy dworzec... mam nadzieję, ze go dożyję :-)

Autor:  memphis [ Wt 14.12.2010, 20:58 ]
Tytuł: 

Tylko czemu każde miasto ma wymyślać i tworzyć swoje własne koncepcje? Gdzie jest GZM, gdzie KZK GOP?

Autor:  motley [ Wt 14.12.2010, 21:49 ]
Tytuł: 

Kubala. napisał(a):
uważam, iż stacje Jankego, Zadole, Mariacka, Morawa są zbędne

Ale najważniejsze żeby pod nosem na Podlesiu stacja była.

Autor:  inżinier [ Wt 14.12.2010, 22:35 ]
Tytuł: 

Cytuj:
Ale najważniejsze żeby pod nosem na Podlesiu stacja była.


Nie zapędzajmy się przesadnie w złośliwym taksowaniu ludzi, naprawdę nie jest to konieczne. Kilka tych stacji wydaje się zbędnych, chociażby Morawa, mamy zatrzymywać pociąg dla kilku wędkarzy?

Zadole też jest w takiej odległości od Piotrowic i Ligoty, że może kiedyś się doczekam przystanku Chorzów Strzelców Bytomskich. ;)

Autor:  butthead [ Wt 14.12.2010, 22:49 ]
Tytuł: 

inżinier napisał(a):
może kiedyś się doczekam przystanku Chorzów Strzelców Bytomskich. ;)
Nie byłoby to wcale takie głupie, przy założeniu że dzisiejszy dworzec "Miasto" zamieniamy na przystanek osobowy "Chorzów Rynek" ;)

Autor:  Kubala. [ Wt 14.12.2010, 23:39 ]
Tytuł: 

Cytuj:
Ale najważniejsze żeby pod nosem na Podlesiu stacja była.


Ja wymieniłem stacje które mają powstać... Akurat stacja na Podlesiu ma sens istnienia bo od Piotrowic jest dość daleko. Wgl chcesz aby SKR był jak tramwaj, który ma przystanki co 500m.? Z przejazdu 10 minutowego zrobi się 20 minutowy więc to żadna alternatywa... P.s. Jeśli Twój wpis miał być skrytym atakiem na mnie to coś Ci nie wyszło. Bo tak się składa, że mam bliżej do Piotrowic a tak naprawdę najbliżej mam do planowanej stacji na Jankego (którą uważam za zbędną). Jeśli jesteś na tym forum tylko dla atakowania innych to ubolewam nad Twoim stanem psychicznym...

Autor:  palex [ Śr 15.12.2010, 10:52 ]
Tytuł: 

Kubala. napisał(a):
Cytuj:
Ale najważniejsze żeby pod nosem na Podlesiu stacja była.


Ja wymieniłem stacje które mają powstać... Akurat stacja na Podlesiu ma sens istnienia bo od Piotrowic jest dość daleko. Wgl chcesz aby SKR był jak tramwaj, który ma przystanki co 500m.? Z przejazdu 10 minutowego zrobi się 20 minutowy więc to żadna alternatywa... P.s. Jeśli Twój wpis miał być skrytym atakiem na mnie to coś Ci nie wyszło. Bo tak się składa, że mam bliżej do Piotrowic a tak naprawdę najbliżej mam do planowanej stacji na Jankego (którą uważam za zbędną). Jeśli jesteś na tym forum tylko dla atakowania innych to ubolewam nad Twoim stanem psychicznym...



To ja jako mieszkaniec os. Odrodzenia wtrącę swoje 3 grosze. Żeby korzystać z pociągu, zawszę muszę iść ok 2 kilometry na stację Katowice Piotrowice, z prostego powodu: nigdy nie można liczyć na linię 238.... Więc niewątpliwie Jankego mogłoby ułatwić sprawę, ale w sumie nie wiem, w którym miałaby być dokładnie miejscu. Chyba że w końcu KZK GOP dogadają się z PR, i byłby dowóz pasażerów na stację PKP w ramach JEDNEGO biletu kolejowego.

Autor:  adas [ Śr 15.12.2010, 10:59 ]
Tytuł: 

palex napisał(a):
To ja jako mieszkaniec os. Odrodzenia wtrącę swoje 3 grosze. Żeby korzystać z pociągu, zawszę muszę iść ok 2 kilometry na stację Katowice Piotrowice, z prostego powodu: nigdy nie można liczyć na linię 238.... Więc niewątpliwie Jankego mogłoby ułatwić sprawę, ale w sumie nie wiem, w którym miałaby być dokładnie miejscu. Chyba że w końcu KZK GOP dogadają się z PR, i byłby dowóz pasażerów na stację PKP w ramach JEDNEGO biletu kolejowego.

http://db.tt/e1hQnKX - tu masz mapkę z umiejscowieniem przystanków.

Autor:  memphis [ Śr 15.12.2010, 11:06 ]
Tytuł: 

palex napisał(a):
Chyba że w końcu KZK GOP dogadają się z PR, i byłby dowóz pasażerów na stację PKP w ramach JEDNEGO biletu kolejowego.


Istnienie SKR, czy jakkolwiek to nazwać, bez wspólnego biletu z komunikacją miejską i normalnych częstotliwości kursowania nie ma najmniejszego sensu i szkoda marnować na to publiczne pieniądze. A ponieważ wszelkie koncepcje są oderwane od rzeczywistości w tych dwóch kwestiach (tzn. najczęściej ich w ogóle nie poruszają) to mam głębokie obawy, czy cokolwiek z tego wyjdzie sensownego.

Autor:  P Śl [ Śr 15.12.2010, 11:11 ]
Tytuł: 

Wogole nie wiem po co sie tu czymkolwiek podniecac. Kolejna koncepcja, koncepcji to my w regionie juz mamy pelne szuflady a efektow zadnych. Tylko kolejne rozp... pieniadze.

Autor:  adas [ Śr 15.12.2010, 11:14 ]
Tytuł: 

memphis napisał(a):
palex napisał(a):
Chyba że w końcu KZK GOP dogadają się z PR, i byłby dowóz pasażerów na stację PKP w ramach JEDNEGO biletu kolejowego.


Istnienie SKR, czy jakkolwiek to nazwać, bez wspólnego biletu z komunikacją miejską i normalnych częstotliwości kursowania nie ma najmniejszego sensu i szkoda marnować na to publiczne pieniądze. A ponieważ wszelkie koncepcje są oderwane od rzeczywistości w tych dwóch kwestiach (tzn. najczęściej ich w ogóle nie poruszają) to mam głębokie obawy, czy cokolwiek z tego wyjdzie sensownego.


Nie znam się dokładnie, czy mają rację, ale poniższy tekst jest tutaj: http://db.tt/x3M1DZ0

Cytuj:
8 Bilet zintegrowany
8.1 Wprowadzenie, charakterystyka stanu istniejącego
Zasadniczym celem, do którego należy dążyć przy planowaniu linii SKR, jest wprowadzenie maksymalnej integracji SKR z pozostałymi systemami komunikacji publicznej. Zintegrowana oferta jest jednym z ważniejszych czynników kształtujących jakość usług w transporcie zbiorowym. Wyróżnia się dwa typy integracji w komunikacji miejskiej:
· integrację taryfowo-biletową (częściową);
· integrację organizacyjno-funkcjonalną (pełną).
Integracja taryfowo-biletowa umożliwia pasażerom zakup jednego biletu, który obowiązuje w środkach transportu dwóch lub większej liczby przewoźników (organizatorów). Dodatkową zaletą jest możliwość przemieszczania się na podstawie wspólnego biletu różnymi rodzajami środków transportu zbiorowego, np. autobusem regionalnym, koleją podmiejską, miejskim tramwajem. Dzięki temu korzystający z usług komunikacji miejskiej nie muszą martwić się o znajomość taryf poszczególnych przewoźników (organizatorów), o konieczność poszukiwania miejsc zakupu biletów w obcym mieście, ich kasowania, itp.
Integracja organizacyjno-funkcjonalna jest zaawansowanym rozwiązaniem oferującym maksimum korzyści dla pasażera. Polega ona na:
· wprowadzeniu jednolitej taryfy na całym obsługiwanym obszarze;
· koordynacji różnych środków transportu;
· optymalizacji rozkładów jazdy;
· modelowaniu węzłów przesiadkowych.
Integracja taryfowo-biletowa stanowi pierwszy etap na drodze do pełnej integracji. Obecnie na terenie obsługiwanym przez SKR istnieje kilka różnych systemów taryfowych:
· taryfa czasowa obowiązująca w MZK Tychy;
· taryfa strefowa obowiązująca w KZK GOP;
· taryfa strefowa i stosowana równolegle taryfa odcinkowa Przewozów Regionalnych;
Obecnie zapewniona została integracja taryf pomiędzy MZK Tychy a Przewozami Regionalnymi (przewoźnikiem kolejowym) obejmująca przejazdy łączone komunikacją miejską na terenie obsługiwanym przez MZK Tychy i koleją na trasie Tychy-Katowice. Integracja ta pod nazwą „biletu pomarańczowego” funkcjonuje zarówno na poziomie biletów jednorazowych, jak i okresowych. Paradoksalnie na linii SKR funkcjonuje więc już połowiczna integracja na poziomie biletów zapewniająca przejazdy pomiędzy przystankami komunikacji miejskiej w Tychach a funkcjonującymi obecnie przystankami SKR na terenie Katowic.

Identyfikując zakres problemu należy więc wskazać na:
1. Brak integracji systemów biletowych w „tradycyjnej” komunikacji miejskiej (tj. autobusowej, trolejbusowej i tramwajowej) pomiędzy obszarem Katowic (a szerzej KZK GOP) i Tychów
2. Brak integracji pomiędzy systemem biletowym kolei i KZG GOP, uniemożliwiający łączone podróże na terenie Katowic.

8.2 Charakterystyka stanu prawnego
Obecnie zasadniczą przeszkodą w integracji pomiędzy różnymi środkami komunikacji miejskiej, a zwłaszcza pomiędzy komunikacją kolejową a „tradycyjną”, są stosowane w Polsce rozwiązania prawne, a w szczególności zapisy ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. 2007 r. Nr 16, poz. 94 - t. j. z późn. zm.) zwaną dalej ustawą o transporcie kolejowym, ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. 2001 r. Nr 142, poz. 1590 - t. j. z późn. zm.) zwana dalej ustawą o samorządzie województwa, ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. 2001 r. nr 142, poz.1591 – t. j. z późn. zm.), ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. 2009 r. nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) zwaną dalej ustawą o finansach publicznych.
Należy mieć na względzie art. 14 ust. 1 pkt. 10 ustawy o samorządzie województwa z którego wynika, że Samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, w szczególności w zakresie: (…) transportu zbiorowego i dróg publicznych, (…). Zgodnie definicją zawartą w art. 4 pkt. 20 ustawy o transporcie kolejowym regionalne przewozy pasażerskie to przewozy pasażerskie w granicach jednego województwa lub realizujące połączenia z sąsiednimi województwami
do najbliższych stacji węzłowych położonych na ich obszarze. Przepis art. 40 ust. 1 ustawy o transporcie kolejowym wskazuje, ze organizowanie i dotowanie regionalnych przewozów osób wykonywanych na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych oraz nabywanie kolejowych pojazdów szynowych należy do zadań własnych samorządu województwa.
Wobec powyższego organizowanie i dotowanie regionalnych przewozów pasażerskich (czyli SKR) należy w zasadzie do zadań własnych samorządu województwa, co zostało określone ustawą o samorządzie wojewódzkim w związku z ustawą o transporcie kolejowym.
Jednocześnie organizacja transportu zbiorowego na terenie gmin należy do ich zadań własnych. Na terenie obsługiwanym przez SKR organizatorami tego transportu są KZK GOP oraz Miejski Zarząd Komunikacji w Tychach.

Taki rozdział sprawia, że pełna integracja systemów komunikacji jest w chwili obecnej w zasadzie uniemożliwa (trzech organizatorów przewozów), istnieje natomiast możliwość wprowadzania rozwiązań częściowych, analogicznych do funkcjonującego już „biletu pomarańczowego”. Znaczną część wspomnianych problemów rozwiązać ma dopiero znajdująca się obecnie w legislacji ustawa o publicznym transporcie zbiorowym.

8.3 Propozycja rozwiązań
W związku z tym, że w obecnym stanie prawnym i organizacyjnym wdrożenie pełnej integracji SKR z systemem komunikacji miejskiej Katowic zarządzanym przez KZK GOP jest praktycznie niewykonalne, oraz w związku z planowanym wprowadzeniem nowej ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, obecnie proponuje się wdrożenie rozwiązań tymczasowych, tj:
· Wdrożenie wspólnych biletów okresowych KZK GOP i Przewozów Regionalnych, uprawniających do przejazdu komunikacją miejską i koleją na wzór rozwiązań już
funkcjonujących, tj. „biletu pomarańczowego” i wrocławskich biletów aglomeracyjnych
· Wdrożenie wspólnych biletów jednorazowych, analogicznych z jednorazowym „biletem pomarańczowym” i umożliwiających łączony przejazd koleją i komunikacją miejską. Pewna możliwość pełniejszego zintegrowania przewozów kolejowych z organizowanymi przez KZK GOP rysowałaby się w momencie przejęcia przez KZK GOP roli organizatora przewozów kolejowych na trasie SKR, na wzór warszawskiej Szybkiej Kolei Miejskiej. Obecnie jest to jednak trudne ze względu na fakt, iż KZK GOP nie jest organizatorem transportu publicznego na terenie Tychów. O ile ten problem zostanie rozwiązany, możliwe jest zorganizowanie przez KZK GOP przetargu na obsługę przewozów kolejowych na trasie SKR i dokonanie wyboru odpowiedniego operatora przewozów. Jednak nawet w razie rozwiązania tego problemu, kolejnymi kwestiami problemowymi będą:
· uznawanie biletów wystawianych przez KZK GOP spowoduje, że nie będą uznawane bilety Przewozów Regionalnych – taka sytuacja panuje obecnie w Warszawie, gdzie na jednej trasie kursują pociągi kolei Mazowieckich i SKM Warszawa, każdy z innym systemem biletowym
· pojawi się problem uznawalności biletów sieciowych Przewozów Regionalnych
· obecnie przewozy kolejowe na trasie SKR dotowane są przez Marszałka Województwa Śląskiego; niezbędne będzie zawarcie stosownego porozumienia z KZK GOP i przekazanie przez Marszałka stosownej dotacji oraz uprawnień
Tym niemniej problem integracji biletów wymaga szerszego rozpatrywania w kontekście całości komunikacji kolejowej na terenie gmin należących do KZK GOP. Wdrożenie integracji wyłącznie na linii SKR doprowadzi do faktycznej dezintegracji funkcjonujących już systemów Przewozów Regionalnych.

Autor:  memphis [ Śr 15.12.2010, 11:33 ]
Tytuł: 

adas napisał(a):
Nie znam się dokładnie, czy mają rację, ale poniższy tekst jest tutaj: http://db.tt/x3M1DZ0


No tak, nie miałem czasu czytać dokładnie tych materiałów ;). To mały plusik w takim razie dla autorów, ale dalej mam wątpliwości, czy cokolwiek z tego wynika. Bo w przypadku GOPu problem polega nie tyle na formalno-prawnych trudnościach tylko głównie na pazerności i nieudolności KZK GOP.

Strona 56 z 58 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/