Zbliża się nowy rok szkolny. Proponuję, by forum WPK przyjrzało się, jak urzędnicy poszczególnych miast GOP-u zadbali o bezpieczeństwo uczniów na drodze z przystanków komunikacji miejskiej do szkoły. Proponuję otwarcie nowych tematów o treści "Bezpieczna droga do szkoły - Katowice", "Bezpieczna droga do szkoły - Sosnowiec" itd. dla KAŻDEGO Z MIAST aglomeracji, aby forumowicze mogli dopisywać spostrzeżenia dotyczące wadliwego oznakowania i niewłaściwego rozmieszczenia przejść dla pieszych, przystanków, wysepek na jezdni, ograniczeń prędkości dla samochodów. Zebrane w tematach spostrzeżenia, po obrobieniu, posłużyłyby do sporządzenia raportu, w których miastach jest już dobrze, a w których urzędnicy powinni sie bardziej przyłożyć do pracy. Wnioski z takiego raportu trafiłyby do poszczególnych UM.
Większość wypadków komunikacyjnych z udziałem pasażerów komunikacji publicznej ma miejce właśnie w rejonie przystanków. Ofiarami najechań przez pojazdy są często dzieci i młodzież, stanowiący wiodącą grupę pasażerów komunikacji miejskiej, a wielu z nich mozna łatwo uniknąć, zmuszając kierowców do zachowania bezpiecznej prędkości w rejonie przejścia. Niestety, zwykle urzędnicy reagują, i to niedostatecznie, dopiero po wielu wypadkach śmiertelnych (vide ul. Grota-Roweckiego w Sosnowcu).
Warto zwrócić uwagę na:
- elementy uspokajające ruch w rejonie przystanków
- ograniczenie prędkości do 40km/h
- czytelne i dobrze umieszczone pasy
- oznakowanie przejścia dla pieszych dodatkowym znakiem "uwaga dzieci"
- sygnalizacja świetlna i/lub wysepka w przypadku gdy przejście umieszczono w jezdni o duzym natężeniu ruchu
- wygrodzona wysepka tramwajowa
|