Jest to w miarę świeży program - napisany w zeszłym roku przez dwóch studentów informatyki stosowanej z AGH.
Dostępny jest program do budowy mapy oraz program właściwy do symulacji ruchu
http://student.agh.edu.pl/~kdzwinel/Projects/TrafficSim/index_pl.html#
Wykorzystuje on tzw automaty komórkowe (taka teoria informatyczna wykorzystywana w wielu dziedzinach wiedzy), w przypadku ruchu drogowego chodzi oto, że każda komórka to 7,5m (średnia długość pojazdu podobnież). No i w tych komórkach może być jakiś pojazd o określonej prędkości. W zależności bieżącego stanu komórki i stanu jej sąsiadów pojazd (np. jak blisko jest następnego pojazdu, jak blisko jest świateł i jaki jest ich stan) zmienia swój stan (np. zmniejsza prędkość, przesuwa się, zwiększa prędkość). Więcej teorii
http://www.im.pwr.wroc.pl/~rweron/prace/Bartodziej07.pdf.
Przy odpowiednich zmianach można by władować tam dłuższe autobusy i symulować sobie sieć. Coś jak w BAHNie dla tramwajów (z tym, że tutaj uwzględniamy niedoskonałości sieci i wyznacza się rzeczywisty czas przejazdu dla danej sytuacji dla drogach). Wadą tego programu jest brak możliwości uwzględniania dłuższych pojazdów i to, że w tej wersji obszar ograniczony jest do kwadratu o boku około 300m.
Podobne symulatory mają zastosowanie przy prognozowaniu korków w Nadrenii-Westfalii (
http://www.autobahn.nrw.de/olsim3_5/nrw30.html), która na podstawie danych zbieranych z sond - prognozuje sytuacje na drogach za 0,5h i 1h ze średnią dokładnością 85% (!). Stan tych sond jest po prostu stanem początkowym takiego automatu komórkowego.