Aktywne wątki • Wątki bez odpowiedzi
|
Strona 1 z 1
|
[ Posty: 10 ] |
|
Autor |
Wiadomość |
|
Tytuł: "Nowoczesność nieśmiało wkracza do GOPu" Napisane: Cz 11.02.2010, 16:11 |
|
Dołączył(a): So 23.09.2006, 22:19 Posty: 19 Lokalizacja: Kraków
|
Taki właśnie podpis widnieje pod jednym ze zdjęć z 1998 roku na TWB. Chciałbym poruszyć temat dotyczący pierwszych autobusów niskopodłogowych i niskowejściowych w regionie. Jak wyglądało funkcjonowanie komunikacji miejskiej w czasach, gdy pojawiały się pierwsze autobusy niskopodłogowe? Czy były kierowane one do obsługi konkretnych linii (zadań/planów/brygad)? Czy ewentualnie były owe kursy oznaczone w rozkładach jazdy?
Z tego co udało mi się ustalić na podstawie między innymi bazy taboru, pierwsze pojazdy z obniżonym wejściem pojawiły się już w 1994 roku w Jaworznie, a w latach następnych kolejni przewoźnicy decydowali się a zakup tego typu autobusów.
1994:
PKM Jaworzno - Scania CN113CLL (Max Ci) - 2 sztuki (040, 047)
1995:
PKM Katowice - Jelcz M121 - 1 sztuka (073)
PKM Świerklaniec - Jelcz M121 - 2 sztuki (1419, 1420)
1996:
PKM Katowice - Jelcz M121 - 6 sztuk (007, 009, 013* (w PKM do 1997 od 1999 w Meteorze), 089, 091, 092)
PKM Tychy - Jelcz M121 - 11 sztuk (130, 133 - 138, 142 - 145), Jelcz M181 - 1 sztuka (214)
1997:
PKM Bytom - Ikarus 412 - 4 sztuki (7400 - 7403)
PUP Czelasdź - Jelcz M121 - 1 sztuka (50)
Duxabex Chrzanów - Jelcz M121 - 2 sztuki (18, 19 0 obydwa w 2001? do Zagozdy)
1998:
PKM Gliwice - Volvo B10BLE - 2 sztuki (4, 5)
PUP Czeladź - Volvo B10BLE - 3 sztuki (14, 24, 44)
1999:
PKM Gliwice - Volvo B10BLE - 3 sztuki (6, 7, 8)
PKM Katowice - Man NL222 - 8 sztuk (131 - 134, 138, 139)
PKM Tychy - Jelcz M181 - 1 sztuka (225) Jelcz M081 - 2 sztuki (146, 147)
Meteor Jaworzno - Jelcz M121 - 1 sztuka (863, ex PKM Katowice)
Ducabez Chrzanów - Ikarus 412 - 1 sztuka (17) Scania CN113CLL (Max Ci) - 1 sztuka (09)
2000:
PKM Gliwice - Man NL222 - 7 sztuk (9 - 15)
Meteor - Jelcz M125 - 2 sztuki (866, 867) Jelcz M081 - 1 sztuka (861) Jelcz M121 - 1 sztuka (862)
W kolejnych latach zakupy pojazdów niskopodłogowych stały się coraz bardziej powszednie - zarówno jeśli chodzi o pojazdy fabrycznie nowe, jak i używane. Także przewoźnicy prywatni zaczęli eksploatować ten typ pojazdów - co niewątpliwie poprawiło jakość świadczonych usług komunikacji miejskiej.
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: "Nowoczesność nieśmiało wkracza do GOPu" Napisane: Cz 11.02.2010, 16:19 |
|
adam86 |
|
Dołączył(a): Pn 4.10.2004, 22:00 Posty: 13991 Lokalizacja: Hajduki Wielkie
|
krakus napisał(a): (zadań/planów/brygad)
Wozów:P Ja tylko pamiętam, że na 974 od nowosci jeździł #092 na stałe.
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: "Nowoczesność nieśmiało wkracza do GOPu" Napisane: Cz 11.02.2010, 18:00 |
|
memphis |
Administrator |
|
Dołączył(a): Pt 27.12.2002, 15:38 Posty: 10682
|
krakus napisał(a): Jak wyglądało funkcjonowanie komunikacji miejskiej w czasach, gdy pojawiały się pierwsze autobusy niskopodłogowe? Czy były kierowane one do obsługi konkretnych linii (zadań/planów/brygad)? Czy ewentualnie były owe kursy oznaczone w rozkładach jazdy? Pierwsze to były Jelcze 120MM/1 (w Katowicach, w Sosnowcu zwykłe 120M) z windą dla niepełnosprawnych. I one jako pierwsze były oznaczone w rozkładach jazdy ("tabor przystosowany do przewozu wózków inwalidzkich"). Jeśli chodzi o Katowice to pierwsze takie oznaczenia były na 296, 674 i jeszcze paru liniach. Cytuj: Ducabez Chrzanów
Duhabex.
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Napisane: Nd 14.03.2010, 19:10 |
|
memphis |
Administrator |
|
Dołączył(a): Pt 27.12.2002, 15:38 Posty: 10682
|
Znalazłem w jednym z numerów "Komunikacji publicznej" artykuł na temat jelczy z windą i jest tam wykaz wozów na których te autobusy wtedy jeździły:
12bis/1, 196/1, 296/4, 674/4, 688/2 i 689/1 oraz nowa linia 141 w Sosnowcu.
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Napisane: Nd 14.03.2010, 22:05 |
|
Strzyż |
|
Dołączył(a): Cz 27.04.2006, 19:07 Posty: 1433 Lokalizacja: Sosnowiec
|
Ba, no przecież 141 to było sztandarowe "dziecko" PKMu, ciągle się chwalili jak to upraszczają niepełnosprawnym i chorym życie, że winda, że łatwo teraz wygodnie do szpitala dojechać itp. A w rzeczywistości, po góra paru miesiącach wszystkie te platformy poszły w p.... (podobno zresztą w paru wozach od początku były niesprawne...)
_________________ 27 Sosnowiec Kazimierz Pętla - Sosnowiec Będzińska Antyskandal87 Anty#0711adas - STOP dzieciom Neostrady
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Napisane: Śr 21.04.2010, 5:28 |
|
M11 |
|
Dołączył(a): Śr 14.01.2004, 23:55 Posty: 366 Lokalizacja: SO
|
Strzyż napisał(a): A w rzeczywistości, po góra paru miesiącach wszystkie te platformy poszły w p.... (podobno zresztą w paru wozach od początku były niesprawne...)
A nawet jeśli były sprawne, to cała operacja użycia tej windy trwała "masakrycznie" długo, więc były... niesprawne :)
_________________ M11
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Napisane: Śr 21.04.2010, 7:03 |
|
Dołączył(a): Cz 5.01.2006, 21:18 Posty: 4066 Lokalizacja: Sosnowiec
|
Strzyż napisał(a): Ba, no przecież 141 to było sztandarowe "dziecko" PKMu, ciągle się chwalili jak to upraszczają niepełnosprawnym i chorym życie, że winda, że łatwo teraz wygodnie do szpitala dojechać itp. A w rzeczywistości, po góra paru miesiącach wszystkie te platformy poszły w p.... (podobno zresztą w paru wozach od początku były niesprawne...)
Linia 141 to jest ciekawy serial, jak krok po kroku z linii z dużym potencjałem zrobiono mało potrzebnego potworka, który potem całkowicie zawieszono. Kluczowym momentem było odcięcie linii od Szpitala (fochy Będzina o płacenie).
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Napisane: Śr 21.04.2010, 8:49 |
|
Strzyż |
|
Dołączył(a): Cz 27.04.2006, 19:07 Posty: 1433 Lokalizacja: Sosnowiec
|
Kiedyś, na początku swojej forumowej działalności, pisałem co nieco o tej linii (bo przez 5 lat korzystałęm z niej regularnie i miałem okazję obserwować jej ewolucję, czy raczej deewolucję...
_________________ 27 Sosnowiec Kazimierz Pętla - Sosnowiec Będzińska Antyskandal87 Anty#0711adas - STOP dzieciom Neostrady
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Napisane: So 24.07.2010, 10:38 |
|
dexiu89 |
|
Dołączył(a): Nd 19.10.2008, 9:22 Posty: 864 Lokalizacja: Ruda Śląska - Bielszowice
|
Wiem, że temat z upałami został zamknięty ale we wczorajszych aktualnościach TVP Katowice wyemitowano materiał, gdzie rzecznik prasowy KZK oznajmił, że nie będzie montował klimatyzacji w tramwajach i autobusach na swoich liniach. Powodem tej decyzji jest oczywiście nieekonomiczność. Dodano też, że wiele przewoźników z południa europy nie korzysta z tych "bajerów" bo są przyzwyczajeni do wysokich temperatur. Szkoda, że nie nagrałem tego materiału to bym na net wrzucił.
P.S. Z powodu upału uszkodzona została trakcja przy chorzowskim rynku.
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Napisane: So 24.07.2010, 11:41 |
|
Dołączył(a): Cz 5.07.2007, 21:07 Posty: 5585 Lokalizacja: Piekary Śląskie
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Strona 1 z 1
|
[ Posty: 10 ] |
|
Kto przegląda forum |
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 49 gości |
|
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów
|
|