Teraz jest Pt 19.04.2024, 21:59

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 10 ] 
Autor Wiadomość
 Post Tytuł: "Nowoczesność nieśmiało wkracza do GOPu"
Napisane: Cz 11.02.2010, 16:11 

Dołączył(a): So 23.09.2006, 22:19
Posty: 19
Lokalizacja:
Kraków
Taki właśnie podpis widnieje pod jednym ze zdjęć z 1998 roku na TWB. Chciałbym poruszyć temat dotyczący pierwszych autobusów niskopodłogowych i niskowejściowych w regionie. Jak wyglądało funkcjonowanie komunikacji miejskiej w czasach, gdy pojawiały się pierwsze autobusy niskopodłogowe? Czy były kierowane one do obsługi konkretnych linii (zadań/planów/brygad)? Czy ewentualnie były owe kursy oznaczone w rozkładach jazdy?
Z tego co udało mi się ustalić na podstawie między innymi bazy taboru, pierwsze pojazdy z obniżonym wejściem pojawiły się już w 1994 roku w Jaworznie, a w latach następnych kolejni przewoźnicy decydowali się a zakup tego typu autobusów.
1994:
PKM Jaworzno - Scania CN113CLL (Max Ci) - 2 sztuki (040, 047)
1995:
PKM Katowice - Jelcz M121 - 1 sztuka (073)
PKM Świerklaniec - Jelcz M121 - 2 sztuki (1419, 1420)
1996:
PKM Katowice - Jelcz M121 - 6 sztuk (007, 009, 013* (w PKM do 1997 od 1999 w Meteorze), 089, 091, 092)
PKM Tychy - Jelcz M121 - 11 sztuk (130, 133 - 138, 142 - 145), Jelcz M181 - 1 sztuka (214)
1997:
PKM Bytom - Ikarus 412 - 4 sztuki (7400 - 7403)
PUP Czelasdź - Jelcz M121 - 1 sztuka (50)
Duxabex Chrzanów - Jelcz M121 - 2 sztuki (18, 19 0 obydwa w 2001? do Zagozdy)
1998:
PKM Gliwice - Volvo B10BLE - 2 sztuki (4, 5)
PUP Czeladź - Volvo B10BLE - 3 sztuki (14, 24, 44)
1999:
PKM Gliwice - Volvo B10BLE - 3 sztuki (6, 7, 8)
PKM Katowice - Man NL222 - 8 sztuk (131 - 134, 138, 139)
PKM Tychy - Jelcz M181 - 1 sztuka (225) Jelcz M081 - 2 sztuki (146, 147)
Meteor Jaworzno - Jelcz M121 - 1 sztuka (863, ex PKM Katowice)
Ducabez Chrzanów - Ikarus 412 - 1 sztuka (17) Scania CN113CLL (Max Ci) - 1 sztuka (09)
2000:
PKM Gliwice - Man NL222 - 7 sztuk (9 - 15)
Meteor - Jelcz M125 - 2 sztuki (866, 867) Jelcz M081 - 1 sztuka (861) Jelcz M121 - 1 sztuka (862)

W kolejnych latach zakupy pojazdów niskopodłogowych stały się coraz bardziej powszednie - zarówno jeśli chodzi o pojazdy fabrycznie nowe, jak i używane. Także przewoźnicy prywatni zaczęli eksploatować ten typ pojazdów - co niewątpliwie poprawiło jakość świadczonych usług komunikacji miejskiej.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: "Nowoczesność nieśmiało wkracza do GOPu"
Napisane: Cz 11.02.2010, 16:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pn 4.10.2004, 22:00
Posty: 13991
Lokalizacja:
Hajduki Wielkie
krakus napisał(a):
(zadań/planów/brygad)

Wozów:P Ja tylko pamiętam, że na 974 od nowosci jeździł #092 na stałe.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: "Nowoczesność nieśmiało wkracza do GOPu"
Napisane: Cz 11.02.2010, 18:00 
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt 27.12.2002, 15:38
Posty: 10682
krakus napisał(a):
Jak wyglądało funkcjonowanie komunikacji miejskiej w czasach, gdy pojawiały się pierwsze autobusy niskopodłogowe? Czy były kierowane one do obsługi konkretnych linii (zadań/planów/brygad)? Czy ewentualnie były owe kursy oznaczone w rozkładach jazdy?


Pierwsze to były Jelcze 120MM/1 (w Katowicach, w Sosnowcu zwykłe 120M) z windą dla niepełnosprawnych. I one jako pierwsze były oznaczone w rozkładach jazdy ("tabor przystosowany do przewozu wózków inwalidzkich"). Jeśli chodzi o Katowice to pierwsze takie oznaczenia były na 296, 674 i jeszcze paru liniach.

Cytuj:
Ducabez Chrzanów


Duhabex.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł:
Napisane: Nd 14.03.2010, 19:10 
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt 27.12.2002, 15:38
Posty: 10682
Znalazłem w jednym z numerów "Komunikacji publicznej" artykuł na temat jelczy z windą i jest tam wykaz wozów na których te autobusy wtedy jeździły:
12bis/1, 196/1, 296/4, 674/4, 688/2 i 689/1 oraz nowa linia 141 w Sosnowcu.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł:
Napisane: Nd 14.03.2010, 22:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz 27.04.2006, 19:07
Posty: 1433
Lokalizacja:
Sosnowiec
Ba, no przecież 141 to było sztandarowe "dziecko" PKMu, ciągle się chwalili jak to upraszczają niepełnosprawnym i chorym życie, że winda, że łatwo teraz wygodnie do szpitala dojechać itp. A w rzeczywistości, po góra paru miesiącach wszystkie te platformy poszły w p.... (podobno zresztą w paru wozach od początku były niesprawne...)

_________________
27 Sosnowiec Kazimierz Pętla - Sosnowiec Będzińska
Antyskandal87 Anty#0711adas - STOP dzieciom Neostrady


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł:
Napisane: Śr 21.04.2010, 5:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr 14.01.2004, 23:55
Posty: 366
Lokalizacja:
SO
Strzyż napisał(a):
A w rzeczywistości, po góra paru miesiącach wszystkie te platformy poszły w p.... (podobno zresztą w paru wozach od początku były niesprawne...)


A nawet jeśli były sprawne, to cała operacja użycia tej windy trwała "masakrycznie" długo, więc były... niesprawne :)

_________________
M11


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł:
Napisane: Śr 21.04.2010, 7:03 

Dołączył(a): Cz 5.01.2006, 21:18
Posty: 4066
Lokalizacja:
Sosnowiec
Strzyż napisał(a):
Ba, no przecież 141 to było sztandarowe "dziecko" PKMu, ciągle się chwalili jak to upraszczają niepełnosprawnym i chorym życie, że winda, że łatwo teraz wygodnie do szpitala dojechać itp. A w rzeczywistości, po góra paru miesiącach wszystkie te platformy poszły w p.... (podobno zresztą w paru wozach od początku były niesprawne...)


Linia 141 to jest ciekawy serial, jak krok po kroku z linii z dużym potencjałem zrobiono mało potrzebnego potworka, który potem całkowicie zawieszono. Kluczowym momentem było odcięcie linii od Szpitala (fochy Będzina o płacenie).


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł:
Napisane: Śr 21.04.2010, 8:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz 27.04.2006, 19:07
Posty: 1433
Lokalizacja:
Sosnowiec
Kiedyś, na początku swojej forumowej działalności, pisałem co nieco o tej linii (bo przez 5 lat korzystałęm z niej regularnie i miałem okazję obserwować jej ewolucję, czy raczej deewolucję...

_________________
27 Sosnowiec Kazimierz Pętla - Sosnowiec Będzińska
Antyskandal87 Anty#0711adas - STOP dzieciom Neostrady


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł:
Napisane: So 24.07.2010, 10:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Nd 19.10.2008, 9:22
Posty: 864
Lokalizacja:
Ruda Śląska - Bielszowice
Wiem, że temat z upałami został zamknięty ale we wczorajszych aktualnościach TVP Katowice wyemitowano materiał, gdzie rzecznik prasowy KZK oznajmił, że nie będzie montował klimatyzacji w tramwajach i autobusach na swoich liniach. Powodem tej decyzji jest oczywiście nieekonomiczność. Dodano też, że wiele przewoźników z południa europy nie korzysta z tych "bajerów" bo są przyzwyczajeni do wysokich temperatur. Szkoda, że nie nagrałem tego materiału to bym na net wrzucił.

P.S. Z powodu upału uszkodzona została trakcja przy chorzowskim rynku.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł:
Napisane: So 24.07.2010, 11:41 

Dołączył(a): Cz 5.07.2007, 21:07
Posty: 5585
Lokalizacja:
Piekary Śląskie
http://www.tvp.pl/katowice/informacyjne ... ca/2165078
ok.6:25


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 10 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 40 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  

© WPK − Forum oparte na silniku phpBB z wykorzystaniem tłumaczenia phpBB3.PLPolityka prywatności