Aktywne wątki • Wątki bez odpowiedzi
|
Strona 1 z 1
|
[ Posty: 7 ] |
|
Autor |
Wiadomość |
|
Tytuł: Historia komunikacji autobusowej w GOP i okolicy Napisane: Pt 30.09.2011, 0:26 |
|
Dołączył(a): Śr 3.09.2003, 23:38 Posty: 2165 Lokalizacja: Katowice
|
Od pewnego czasu posiadam książkę T. Faleckiego poświęconą 80-leciu komunikacji autobusowej w naszym regionie. Jest to dość krótkie opracowanie, jednak można znaleźć tam wiele interesujących informacji jak i ciekwaych zdjęć. Pewne rzeczy budzą jednak moje wątpliwości, może ktoś potrafi trochę wyjaśnić. Na str. 31 znajduje się wykaz linii prowadzonych przez Śląskie Linie Autobusowe z 1938r, gdzie w pierwszej kolumnie podane są numery linii. Czy odpowiada to prawdzie, to znaczy, czy rzeczywiście już w 1938r linie autobusowe były u nas numerowane, a jeśli tak to czy numery te były uwidaczniane na autobusach, czy tylko na przystankach, a może była to tylko numeracja "wewnętrzna" to jest wyłącznie na użytek przedsiębiorstwa. Wątpliwości moje wynikają z tego, że od niektórych starszych osób słyszałem, że nawet w pierwszych latach powojennych autobusy numerów linii nie posiadały. Ciekawostką jest przy tym, że trzy linie (5, 9 i 25) przetrwały w podobnym przebiegu wiele lat po wojnie, najbardziej 9, która jeszcze w 1957r miała przebieg taki sam jak ten w opisie z 1938r, natomiast wszystkie pozostałe uległy zmianie radykalnej. Inną rzeczą, której już całkiem nie rozumiem jest zdjęcie na str. 49 podpisane: "Katowice-Chorzów. Tramwaj konny uruchomiony z okazji jubileuszu 60-lecia WPK Katowice". Na zdjęciu tym widać rzeczywiście tramwaj konny i co ciekawsze znajdujący się na nim napis "60 LECIE WPK". WPK tymczasem w ogóle takiego jubileuszu nie doczekało, a jeśli miałoby tak być, to jubileusz ten musiałby być obchodzony w roku bieżącym. Zdjęcie przedstawia tramwaj konny na jednotorowej linii ułożonej w brukowanej (bardziej przypominającej "kocie łby") jezdni, a sądząc po ubiorze znajdujących sie na chodniku osób wykonane musiało być chyba kilkadziesiąt lat temu. Nie słyszałem też nigdy, by w ogóle u nas zachował się czy też był zrekonstruowany jakiś tramwaj konny nawet na przestrzeni kilkudziesieciu lat wstecz. Czy ktoś potrafi to wyjaśnić ?
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Historia komunikacji autobusowej w GOP i okolicy Napisane: Pt 30.09.2011, 0:32 |
|
motley |
|
Dołączył(a): Cz 11.12.2008, 22:47 Posty: 2928
|
Może podciągnęli komunikację pod WPK? Propaganda potrzebowała takich kąsków :P
_________________ Tak się zastanawiałem, czy wpisanie naszej sieci tramwajowej do UNESCO uchroniłoby przed likwidacją kolejne linie. - inż. Łukasz Klyszcz
To jest poważne forum - użytkownik Forum Tramwajów Śląskich
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Historia komunikacji autobusowej w GOP i okolicy Napisane: Pt 30.09.2011, 6:15 |
|
memphis |
Administrator |
|
Dołączył(a): Pt 27.12.2002, 15:38 Posty: 10682
|
WPK obchodziło "swoje" jubileusze liczone od uruchomienia tramwajów elektrycznych.
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Historia komunikacji autobusowej w GOP i okolicy Napisane: Śr 1.02.2012, 21:38 |
|
Dołączył(a): Pt 14.09.2007, 16:05 Posty: 232 Lokalizacja: Jaworzno
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Historia komunikacji autobusowej w GOP i okolicy Napisane: Śr 1.02.2012, 23:28 |
|
YoMaHa |
|
Dołączył(a): Nd 5.01.2003, 9:08 Posty: 3897 Lokalizacja: Katowice
|
PKM&WPK napisał(a): Foto 2 - numer wozu na tablicy kierunkowej. Coś takiego widziałem też w PKM Olkusz - gdzieś jeszcze stosowano, ktoś kojarzy? Foto 3 - to-to na pewno jest od nas? 2449 to jakiś dziwny jak dla Ik280 numer, krój czcionki też jakiś nietegesowy... Foto 5, 9, 10 - ach, "czeskie" szybki, jakiś dziadziuś się trafił (na foto 9 już jakiś przeszczep...) Foto 8 - orgazm ;-) Foto 15 - subtelne różnice w masce prototypów Btw. czy ktoś kojarzy jakieś fotki Ik z GOP z powiększonymi dolnymi szybkami w drzwiach? Na jakimś pradawnym folderze FzNP był taki, z napisem "IKARUS" jak w Ik556...
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Historia komunikacji autobusowej w GOP i okolicy Napisane: Śr 1.02.2012, 23:57 |
|
Dołączył(a): Pn 15.12.2003, 18:58 Posty: 4388 Lokalizacja: z Tarnowskich Gór
|
YoMaHa napisał(a): Foto 3 - to-to na pewno jest od nas? 2449 to jakiś dziwny jak dla Ik280 numer, krój czcionki też jakiś nietegesowy... Ikarus ewidentnie z Warszawy, zresztą zdjęcie też raczej zrobione w stolicy. Fotka 11 też na pewno nie z WPK tylko z Makowa Podhalańskiego. :)
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Historia komunikacji autobusowej w GOP i okolicy Napisane: Cz 2.02.2012, 19:19 |
|
Dołączył(a): Pt 14.09.2007, 16:05 Posty: 232 Lokalizacja: Jaworzno
|
Duże szybki w drzwiach były bardzo krótko stosowane. Co najwyżej do 1973-74 roku.
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Strona 1 z 1
|
[ Posty: 7 ] |
|
Kto przegląda forum |
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 38 gości |
|
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów
|
|