Teraz jest Cz 28.03.2024, 10:53

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 7 ] 
Autor Wiadomość
 Post Tytuł: Historia komunikacji autobusowej w GOP i okolicy
Napisane: Pt 30.09.2011, 0:26 

Dołączył(a): Śr 3.09.2003, 23:38
Posty: 2165
Lokalizacja:
Katowice
Od pewnego czasu posiadam książkę T. Faleckiego poświęconą 80-leciu komunikacji autobusowej w naszym regionie. Jest to dość krótkie opracowanie, jednak można znaleźć tam wiele interesujących informacji jak i ciekwaych zdjęć. Pewne rzeczy budzą jednak moje wątpliwości, może ktoś potrafi trochę wyjaśnić.
Na str. 31 znajduje się wykaz linii prowadzonych przez Śląskie Linie Autobusowe z 1938r, gdzie w pierwszej kolumnie podane są numery linii. Czy odpowiada to prawdzie, to znaczy, czy rzeczywiście już w 1938r linie autobusowe były u nas numerowane, a jeśli tak to czy numery te były uwidaczniane na autobusach, czy tylko na przystankach, a może była to tylko numeracja "wewnętrzna" to jest wyłącznie na użytek przedsiębiorstwa. Wątpliwości moje wynikają z tego, że od niektórych starszych osób słyszałem, że nawet w pierwszych latach powojennych autobusy numerów linii nie posiadały. Ciekawostką jest przy tym, że trzy linie (5, 9 i 25) przetrwały w podobnym przebiegu wiele lat po wojnie, najbardziej 9, która jeszcze w 1957r miała przebieg taki sam jak ten w opisie z 1938r, natomiast wszystkie pozostałe uległy zmianie radykalnej.
Inną rzeczą, której już całkiem nie rozumiem jest zdjęcie na str. 49 podpisane: "Katowice-Chorzów. Tramwaj konny uruchomiony z okazji jubileuszu 60-lecia WPK Katowice". Na zdjęciu tym widać rzeczywiście tramwaj konny i co ciekawsze znajdujący się na nim napis "60 LECIE WPK". WPK tymczasem w ogóle takiego jubileuszu nie doczekało, a jeśli miałoby tak być, to jubileusz ten musiałby być obchodzony w roku bieżącym. Zdjęcie przedstawia tramwaj konny na jednotorowej linii ułożonej w brukowanej (bardziej przypominającej "kocie łby") jezdni, a sądząc po ubiorze znajdujących sie na chodniku osób wykonane musiało być chyba kilkadziesiąt lat temu. Nie słyszałem też nigdy, by w ogóle u nas zachował się czy też był zrekonstruowany jakiś tramwaj konny nawet na przestrzeni kilkudziesieciu lat wstecz.
Czy ktoś potrafi to wyjaśnić ?


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: Historia komunikacji autobusowej w GOP i okolicy
Napisane: Pt 30.09.2011, 0:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz 11.12.2008, 22:47
Posty: 2927
Może podciągnęli komunikację pod WPK? Propaganda potrzebowała takich kąsków :P

_________________
Tak się zastanawiałem,
czy wpisanie naszej sieci tramwajowej
do UNESCO uchroniłoby przed likwidacją
kolejne linie.

- inż. Łukasz Klyszcz

To jest poważne forum

- użytkownik Forum Tramwajów Śląskich


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: Historia komunikacji autobusowej w GOP i okolicy
Napisane: Pt 30.09.2011, 6:15 
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt 27.12.2002, 15:38
Posty: 10682
WPK obchodziło "swoje" jubileusze liczone od uruchomienia tramwajów elektrycznych.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: Historia komunikacji autobusowej w GOP i okolicy
Napisane: Śr 1.02.2012, 21:38 

Dołączył(a): Pt 14.09.2007, 16:05
Posty: 232
Lokalizacja:
Jaworzno
kilka cennych fotek
http://www.dziennikzachodni.pl/artykul/ ... ,id,t.html


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: Historia komunikacji autobusowej w GOP i okolicy
Napisane: Śr 1.02.2012, 23:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Nd 5.01.2003, 9:08
Posty: 3897
Lokalizacja:
Katowice
PKM&WPK napisał(a):

Foto 2 - numer wozu na tablicy kierunkowej. Coś takiego widziałem też w PKM Olkusz - gdzieś jeszcze stosowano, ktoś kojarzy?
Foto 3 - to-to na pewno jest od nas? 2449 to jakiś dziwny jak dla Ik280 numer, krój czcionki też jakiś nietegesowy...
Foto 5, 9, 10 - ach, "czeskie" szybki, jakiś dziadziuś się trafił (na foto 9 już jakiś przeszczep...)
Foto 8 - orgazm ;-)
Foto 15 - subtelne różnice w masce prototypów

Btw. czy ktoś kojarzy jakieś fotki Ik z GOP z powiększonymi dolnymi szybkami w drzwiach? Na jakimś pradawnym folderze FzNP był taki, z napisem "IKARUS" jak w Ik556...


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: Historia komunikacji autobusowej w GOP i okolicy
Napisane: Śr 1.02.2012, 23:57 

Dołączył(a): Pn 15.12.2003, 18:58
Posty: 4384
Lokalizacja:
z Tarnowskich Gór
YoMaHa napisał(a):
Foto 3 - to-to na pewno jest od nas? 2449 to jakiś dziwny jak dla Ik280 numer, krój czcionki też jakiś nietegesowy...

Ikarus ewidentnie z Warszawy, zresztą zdjęcie też raczej zrobione w stolicy.
Fotka 11 też na pewno nie z WPK tylko z Makowa Podhalańskiego. :)


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Post Tytuł: Re: Historia komunikacji autobusowej w GOP i okolicy
Napisane: Cz 2.02.2012, 19:19 

Dołączył(a): Pt 14.09.2007, 16:05
Posty: 232
Lokalizacja:
Jaworzno
Duże szybki w drzwiach były bardzo krótko stosowane. Co najwyżej do 1973-74 roku.


Na górę strony
 Zobacz profil  
Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 7 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 23 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  

© WPK − Forum oparte na silniku phpBB z wykorzystaniem tłumaczenia phpBB3.PLPolityka prywatności