Aktywne wątki • Wątki bez odpowiedzi
Autor |
Wiadomość |
|
Tytuł: Re: Historia taboru i linii WPK Katowice Napisane: Pt 17.08.2012, 19:22 |
|
Dołączył(a): Pt 17.07.2009, 19:11 Posty: 150
|
andrzejh69 napisał(a): Egonie, mam do Ciebie pytanie i myślę że się będziesz orientował. Na których liniach jeździło najwięcej pr100 i pr110 w latach ...1976-79? Ja zacząłem się interesować KM dopiero w 1980 i wtedy w Katowicach pr110 juz było bardzo mało i sporadycznie można było je trafić, jedynie pamiętam że więcej pr110 jeździło do ok. X.1982 po Tychach na lokalnych liniach (ok50% taboru). Regułą w latach 70-tych, było przydzielanie nowych wozów do linii pospiesznych, które były wizytówką firmy. Nowy typ czy marka pojazdu stanowił wyróżnienie dla zasłużonych i długoletnich kierowców. Obsługa linii pospiesznej było też znacznie przyjemniejsze niż normalnej. Toteż jeszcze w drugiej połowie lat 60-tych na pospiesznych liniach dominowały Hecki. W końcu lat 60-tych "nowość" stanowiły Jelcze. Początek lat 70-tych to Many, a później Karosy. Pr 100 dostarczano do WPK w latach 75-76, do Gliwic, Tych i Gołonoga. Późniejszy model - pr110 (w WPK od 1977) oprócz wymienionych zajezdni także do Katowic, Będzina, Zagórza (tutaj większość stanowiły wozy używane: z Gołonoga i Będzina wyprod. 1977-78) i Jaworzna. Najpierw trafiały na linie pospieszne (krótko), później normalne. W końcu lat 70-tych i na początku 80-tych pr 110 kierowano już tylko na lżejsze linie peryferyjne i przewozy pracownicze. Takie wydano zarządzenie obligujące dyspozytorów, aby zwiększyć "sztucznie" ich przebiegi do kasacji.Ostatnie pr 110U zakończyły służbę w WPK około 1985 roku.
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Historia taboru i linii WPK Katowice Napisane: Pt 17.08.2012, 19:36 |
|
adam86 |
|
Dołączył(a): Pn 4.10.2004, 22:00 Posty: 13991 Lokalizacja: Hajduki Wielkie
|
greg napisał(a): Początek lat 70-tych to Many, a później Karosy. Jakie Many?
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Historia taboru i linii WPK Katowice Napisane: Pt 17.08.2012, 20:20 |
|
Dołączył(a): Pt 17.07.2009, 19:11 Posty: 150
|
adam86 napisał(a): greg napisał(a): Początek lat 70-tych to Many, a później Karosy. Jakie Many? Węgierskie:P Oczywiście Ikarus 556, ale i tak wszyscy mówili wtedy "Many".
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Historia taboru i linii WPK Katowice Napisane: So 5.01.2013, 14:36 |
|
motley |
|
Dołączył(a): Cz 11.12.2008, 22:47 Posty: 2928
|
Jak w 1983 zlikwidowano tramwaje 31/32/33, co w zamian puszczono?
_________________ Tak się zastanawiałem, czy wpisanie naszej sieci tramwajowej do UNESCO uchroniłoby przed likwidacją kolejne linie. - inż. Łukasz Klyszcz
To jest poważne forum - użytkownik Forum Tramwajów Śląskich
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Historia taboru i linii WPK Katowice Napisane: So 5.01.2013, 16:12 |
|
Daro85 |
|
Dołączył(a): Cz 4.11.2004, 21:27 Posty: 10946 Lokalizacja: Bytom
|
motley napisał(a): Jak w 1983 zlikwidowano tramwaje 31/32/33, co w zamian puszczono? 1. ich nie zlikwidowano tylko zawieszono, bo jeszcze w tym roku były nadzieje na ponowne uruchomienie, poza tym jeszcze na przełomie 1989/90 torowisko było w miarę kompletne. 2. w zamian puszczono- za linię do Wieszowy linię 132, za linię do Stolarzowic linię 169. 169 w pierwotnej wersji jechało prosto ulicą Frenzla. Potem zresztą tam się połączeń namnożyło- w szczytowym okresie w roku bodajże 1988 trasę Bytom Dworzec- Miechowice Pętla obsługiwały 3 linie o podobnej trasie (50,623 i M), za to 176 w pierwszej wersji kursowało podobnie do dzisiejszego 735.
_________________ "Dno naszego upadku narodowego nastąpiło wtedy, kiedyśmy popadli w umysłowy zastój, uwierzyli w osiągniętą doskonałość..."
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Historia taboru i linii WPK Katowice Napisane: So 5.01.2013, 16:30 |
|
Dołączył(a): Śr 3.09.2003, 23:38 Posty: 2165 Lokalizacja: Katowice
|
Do lipca 1989r czyli do oddania pętli na Wrocławskiej jeździła linia 31 z pl. Sikorskiego do Łużyckiej obsługiwana N-kami. Dodam, że w latach 80-tych czytałem w prasie nie tylko o planach rychłego (wraz z zakończeniem budowy wiaduktu na Wrocławskiej) ponownego uruchomienia linii 31 i 32 ale także reaktywacji 8-ki do Piekar Śl. A co było dalej - wiemy. No cóż, o niezrealizowanych planach rozwoju komunikacji trawmajowej w GOP od czasów jej początków do dziś, można byłoby napisać grubszą książkę niż o całej historii tej komunikacji -:). A może to nie jest śmieszne ?
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Historia taboru i linii WPK Katowice Napisane: So 5.01.2013, 17:12 |
|
motley |
|
Dołączył(a): Cz 11.12.2008, 22:47 Posty: 2928
|
O 31 mi wiadomo, chodziło o autobusy. Daro - dzięki. Aha, nikt nie wie, czy te 132 i 169 nie jeździły częsciej?
_________________ Tak się zastanawiałem, czy wpisanie naszej sieci tramwajowej do UNESCO uchroniłoby przed likwidacją kolejne linie. - inż. Łukasz Klyszcz
To jest poważne forum - użytkownik Forum Tramwajów Śląskich
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Historia taboru i linii WPK Katowice Napisane: So 5.01.2013, 17:58 |
|
Egon |
|
Dołączył(a): Cz 8.01.2004, 9:44 Posty: 4406 Lokalizacja: Ligota
|
Mnie się jeszcze przypomina taka linia 724 na traasie Bytom - Wieszowa. Kursowała jeszcze w czasach, gdy T31 docierała do Łużyckiej. Całej trasy ani rozkładu nie pamiętam, jechałem tym jeden raz z Rokitnicy do Bytomia. Czy aby nie była to poprzedniczka 132?
_________________ Para todo mal, mezcal, y para todo bien también
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Historia taboru i linii WPK Katowice Napisane: So 5.01.2013, 20:37 |
|
YoMaHa |
|
Dołączył(a): Nd 5.01.2003, 9:08 Posty: 3897 Lokalizacja: Katowice
|
greg napisał(a): andrzejh69 napisał(a): Egonie, mam do Ciebie pytanie i myślę że się będziesz orientował. Na których liniach jeździło najwięcej pr100 i pr110 w latach ...1976-79? Ja zacząłem się interesować KM dopiero w 1980 i wtedy w Katowicach pr110 juz było bardzo mało i sporadycznie można było je trafić, jedynie pamiętam że więcej pr110 jeździło do ok. X.1982 po Tychach na lokalnych liniach (ok50% taboru). Regułą w latach 70-tych, było przydzielanie nowych wozów do linii pospiesznych, które były wizytówką firmy. Nowy typ czy marka pojazdu stanowił wyróżnienie dla zasłużonych i długoletnich kierowców. Obsługa linii pospiesznej było też znacznie przyjemniejsze niż normalnej. Toteż jeszcze w drugiej połowie lat 60-tych na pospiesznych liniach dominowały Hecki. W końcu lat 60-tych "nowość" stanowiły Jelcze. Początek lat 70-tych to Many, a później Karosy. Pr 100 dostarczano do WPK w latach 75-76, do Gliwic, Tych i Gołonoga. Późniejszy model - pr110 (w WPK od 1977) oprócz wymienionych zajezdni także do Katowic, Będzina, Zagórza (tutaj większość stanowiły wozy używane: z Gołonoga i Będzina wyprod. 1977-78) i Jaworzna. Najpierw trafiały na linie pospieszne (krótko), później normalne. W końcu lat 70-tych i na początku 80-tych pr 110 kierowano już tylko na lżejsze linie peryferyjne i przewozy pracownicze. Takie wydano zarządzenie obligujące dyspozytorów, aby zwiększyć "sztucznie" ich przebiegi do kasacji.Ostatnie pr 110U zakończyły służbę w WPK około 1985 roku. Wydaje mi się, że później. Jakieś pojedyncze niedobitki OIDW jeździły - z posiadanych statystyk numery 2xxx z zakresu wskazującego, że to nie mogły być już migi pojawiały się bodaj jeszcze w 87, albo nawet w 88 roku, ale pokroić się nie dam.
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Historia taboru i linii WPK Katowice Napisane: Nd 6.01.2013, 9:01 |
|
M11 |
|
Dołączył(a): Śr 14.01.2004, 23:55 Posty: 366 Lokalizacja: SO
|
YoMaHa napisał(a): pojawiały się bodaj jeszcze w 87, albo nawet w 88 roku, ale pokroić się nie dam. Na terenie Zagłębia w 87 już nie było ani jednej liniowej PR (wyjątkiem mogły być dąbrowsko-wsiowe przewozy pracownicze, gdzie jakiś niedobitek mógł się szwendać). Z rozmów ze starymi kierowcami WPK wynika, że ok. 1984, w zagłębiowskich zajezdniach PR były na stanie tylko "papierowo", jednak w przeważającej większości stały odstawione pod płotem. Osobiście, PRką U liniowo udało mi się ostatni raz przejechać na jakiejś linii K-ce-Tychy zimą 85/86.
_________________ M11
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Historia taboru i linii WPK Katowice Napisane: Nd 6.01.2013, 22:17 |
|
Daro85 |
|
Dołączył(a): Cz 4.11.2004, 21:27 Posty: 10946 Lokalizacja: Bytom
|
Egon napisał(a): Mnie się jeszcze przypomina taka linia 724 na traasie Bytom - Wieszowa. Kursowała jeszcze w czasach, gdy T31 docierała do Łużyckiej. Całej trasy ani rozkładu nie pamiętam, jechałem tym jeden raz z Rokitnicy do Bytomia. Czy aby nie była to poprzedniczka 132? Tam było więcej kombinacji- teraz nie wiem, czy dobrze pamiętam, ale do Miechowic z Bytomia kursowały linie o przedziwnych numerach, np. 214 (też coś w stylu dzisiejszego 735, ale do Górnik), 289 (tak jak 176 ale tylko do Bławatkowej). Autobusy do nowej pętli w Miechowicach położonej bardziej w środku osiedla dotarły ok. 1985-1986. Przystanek Ośr. Zdrowia pojawił się wraz z uruchomieniem linii 167 (ok.1993-4) i na początku tylko przez nią był obsługiwany, co rodziło wiele błędów. Mieliśmy w Bytomiu też kilka ciekawych przewozów obsługujących dzisiejszą KWK Bobrek- np. linie 139 i 190, obie o dość chaotycznych trasach z Dworca w Bytomiu do Dąbrowy Miejskiej i stamtąd Celną do KWK Bobrek... Wiadukt prowadzący z Karbia do Bobrka był swego czasu przeszkodą nie do przejścia dla KM, w roku 1995 np. linia 183 kursowała ulicami Worpie i Św. Elżbiety i dopiero po otwarciu nowego mostu przeszła na dzisiejszą trasę.
_________________ "Dno naszego upadku narodowego nastąpiło wtedy, kiedyśmy popadli w umysłowy zastój, uwierzyli w osiągniętą doskonałość..."
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Historia taboru i linii WPK Katowice Napisane: Pn 7.01.2013, 9:05 |
|
Egon |
|
Dołączył(a): Cz 8.01.2004, 9:44 Posty: 4406 Lokalizacja: Ligota
|
Daro85 napisał(a): Tam było więcej kombinacji- teraz nie wiem, czy dobrze pamiętam, ale do Miechowic z Bytomia kursowały linie o przedziwnych numerach, np. 214 (też coś w stylu dzisiejszego 735, ale do Górnik), 289 (tak jak 176 ale tylko do Bławatkowej). Autobusy do nowej pętli w Miechowicach położonej bardziej w środku osiedla dotarły ok. 1985-1986. Przystanek Ośr. Zdrowia pojawił się wraz z uruchomieniem linii 167 (ok.1993-4) i na początku tylko przez nią był obsługiwany, co rodziło wiele błędów. Mieliśmy w Bytomiu też kilka ciekawych przewozów obsługujących dzisiejszą KWK Bobrek- np. linie 139 i 190, obie o dość chaotycznych trasach z Dworca w Bytomiu do Dąbrowy Miejskiej i stamtąd Celną do KWK Bobrek... Wiadukt prowadzący z Karbia do Bobrka był swego czasu przeszkodą nie do przejścia dla KM, w roku 1995 np. linia 183 kursowała ulicami Worpie i Św. Elżbiety i dopiero po otwarciu nowego mostu przeszła na dzisiejszą trasę. Wymienione przez Ciebie linie OIDP to były krzaki, robiące za przewozy do zakładów pracy. Za wyjątkiem 214, kursującej na trasie Szombierki - Miechowice (niektóre kursy gdzieś dalej - tak jak piszesz chyba do Górnik czy Stolarzowic) przez pl. Wolskiego, która wykonywała około 15 kursów na dobę. Podobną częstotliwość, a może nawet większą, miała linia 724.
_________________ Para todo mal, mezcal, y para todo bien también
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Historia taboru i linii WPK Katowice Napisane: Pn 7.01.2013, 11:35 |
|
Dołączył(a): Wt 9.06.2009, 13:16 Posty: 553 Lokalizacja: Katowice
|
co do ostatnich Pr110 to pamiętam i wiem na pewno że ostatnia #2004 w Katowicach kursowała liniowo na 193 w okresie X-XII1986 kiedy to została zastąpiona nówką M11 #2154. w Maju 1986 też jechałem ostatnią tyską prką w brązowo-kremowym malowaniu (chyba #2578) na linii 31 i tak się definitywnie zakończyła w XII 1986 rola pr110 na liniach WPK Katowice. Nie pamiętam natomiast lat 1975-1979 kiedy i gdzie się wtedy pr110 pojawiały? KM zacząłem się interesować od czasu Olimpiady w Moskwie tj od lata 1980 i od tego czasu na pr 110 w województwie trzeba było nieźle polować. Najłatwiej było w Tychach gdzie do 1982 było ich ok 40-50% na tamtejszych "tyskich" liniach.
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Historia taboru i linii WPK Katowice Napisane: Pn 7.01.2013, 11:39 |
|
Dołączył(a): Wt 9.06.2009, 13:16 Posty: 553 Lokalizacja: Katowice
|
Co do Bytomia to pamiętam że w latach ok 1986-90 na Miechowice często jeżdziły 50 i 289, a linii 623 wtedy chyba nie było w tej relacji. Wiadukt na wrocławskiej był otwarty w ok 1995 roku. Były problemy z jego budową spowodowane głównie intensywną eksploatacją górniczą i ruchami poziomymi, pionowymi, przemieszczeniami gruntu na którym miał być posadowiony.
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Historia taboru i linii WPK Katowice Napisane: Pn 7.01.2013, 21:58 |
|
motley |
|
Dołączył(a): Cz 11.12.2008, 22:47 Posty: 2928
|
Egon napisał(a): Podobną częstotliwość, a może nawet większą, miała linia 724. A teraz pytanie... Jakie były względnie bazowe częstotliwości dla WPK? Czy coś takiego istniało? Czy takt 13/18 pozostający na T5/30 na początku lat 90. i na 623 do całkiem niedawna ma coś z tym wspólnego? ;)
_________________ Tak się zastanawiałem, czy wpisanie naszej sieci tramwajowej do UNESCO uchroniłoby przed likwidacją kolejne linie. - inż. Łukasz Klyszcz
To jest poważne forum - użytkownik Forum Tramwajów Śląskich
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Historia taboru i linii WPK Katowice Napisane: Pn 7.01.2013, 22:14 |
|
Dołączył(a): Cz 5.06.2008, 21:10 Posty: 913 Lokalizacja: Zabrze Helenka
|
andrzejh69 napisał(a): co do ostatnich Pr110 to pamiętam i wiem na pewno że ostatnia #2004 w Katowicach ... Może się mylę, może później był większy bałagan w numeracji, ale pierwsze wozy o numerach od #2000 to były PR100 a nie PR110. #2004 OIDP stacjonował w Gliwicach a nie w Katowicach. Chociaż - tak jak mówiłem - mogły nastąpić jakieś roszady w numeracji.
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Historia taboru i linii WPK Katowice Napisane: Wt 8.01.2013, 8:23 |
|
Dołączył(a): Wt 9.06.2009, 13:16 Posty: 553 Lokalizacja: Katowice
|
#2004 miała najpier pr100 a potem, jak ją skasowali, ten sam numer dostała pr110 z 1978, analogicznie było z nr #2000. #2000 też się ostał dość długo w Katowicach do ok początków 1986 r. W 1986 wozy (2000 i 2004) te miały oryginalny jelczowski lakier i malowanie, tak więc sądzę że miały odbudowy w jelczu, bo w tych czasach nie było raczej możliwe żeby wóż z 8 letnim lakierem jeżdził bez dziur i wielkich ognisk rdzy w karoserii. Na przełomie 1983/4 pamiętam dość sporo (około 10-15) pr 110 stojących pod połotem w ZK5 rozszabrowanych jako dawcy.
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Historia taboru i linii WPK Katowice Napisane: Wt 8.01.2013, 8:27 |
|
Dołączył(a): Wt 9.06.2009, 13:16 Posty: 553 Lokalizacja: Katowice
|
motley napisał(a): Egon napisał(a): Podobną częstotliwość, a może nawet większą, miała linia 724. A teraz pytanie... Jakie były względnie bazowe częstotliwości dla WPK? Czy coś takiego istniało? Czy takt 13/18 pozostający na T5/30 na początku lat 90. i na 623 do całkiem niedawna ma coś z tym wspólnego? ;) Główna na normalnych liniach to była co 20 minut w robocze i co 40 minut w dni wolne - np linie : 30,110,193,T(E-1)4,673,674; co 40 minut w robocze (0) lub co 30/60 minut robocze/wolne (od ok 1986r: 193,296). Linie tramwajowe 11,13,20(Affred-Zawodzie) miały co 14 minut w robocze i co 28 w wolne
Ostatnio edytowano Wt 8.01.2013, 10:24 przez andrzejh69, łącznie edytowano 2 razy
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Historia taboru i linii WPK Katowice Napisane: Wt 8.01.2013, 9:41 |
|
Dołączył(a): Pn 21.12.2009, 18:43 Posty: 2027
|
[quote="andrzejh69" Linie tramwajowe 11,13,20(Affred-Zawodzie) miały co 14 minut w wolne i co 28 w robocze[/quote] Chyba zrobiłeś mały błąd, robocze co 14 minut a wolne co 28 minut ;) .
|
|
Na górę strony |
|
|
|
Tytuł: Re: Historia taboru i linii WPK Katowice Napisane: Wt 8.01.2013, 10:22 |
|
Dołączył(a): Wt 9.06.2009, 13:16 Posty: 553 Lokalizacja: Katowice
|
|
Na górę strony |
|
|
Kto przegląda forum |
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 30 gości |
|
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów
|
|